Brief regering : Fiche: Mededeling herziening fraudebestrijdingsstrategie
22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Nr. 3778 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 september 2023
Overeenkomstig de bestaande afspraken ontvangt u hierbij 3 fiches die werden opgesteld
door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissie voorstellen (BNC).
Fiche: Verordening circulaire voertuigen (Kamerstuk 22 112, nr. 3776)
Fiche: Verordening bepalen broeikasgasemissies transportdienstverleningen (Kamerstuk
22 112, nr. 3777)
Fiche: Mededeling herziening fraudebestrijdingsstrategie
De Minister van Buitenlandse Zaken, H.G.J. Bruins Slot
Fiche: Mededeling herziening fraudebestrijdingsstrategie
1. Algemene gegevens
a) Titel voorstel
Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economische
en Sociaal Comité, het Comité van de regio’s en de Rekenkamer Fraudebestrijdingsstrategie
van de commissie – herziening 2023
b) Datum ontvangst Commissiedocumenten
11 juli 2023
c) Nr. Commissiedocumenten
COM(2023) 405
d) EUR-Lex
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=COM:2023:405:FIN
e) Nr. impact assessment Commissie en Opinie Raad voor Regelgevingstoetsing
Niet opgesteld
f) Behandelingstraject Raad
Raad Economische en Financiële Zaken
g) Eerstverantwoordelijk ministerie
Ministerie van Financiën
2. Essentie voorstel
De Europese Commissie (hierna: Commissie) heeft een mededeling gepubliceerd ter herziening
van haar fraudebestrijdingsstrategie (CAFS: Commission Anti Fraud Strategy). Deze herziening is mede ingegeven door actuele ontwikkelingen zoals de Russische
oorlog in Oekraïne en de voortschrijding van fraudebestrijdingstechniek en -mogelijkheden.
In 2019 heeft de laatste herziening van de CAFS plaatsgevonden. De CAFS is een bindend
intern beleidsdocument voor de directoraten-generaal van de Commissie en de uitvoerende
agentschappen inzake de bestrijding van fraude die de financiële belangen van de EU
schaadt. De actualisatie van de CAFS vormt een aanvulling op een aantal recente of
lopende beleidsinitiatieven, zoals het voorstel voor de vorming van een interinstitutioneel orgaan
Ethiek1, de richtlijn ter bestrijding van corruptie2 en de herziening van het financieel regelement3.
De actualisatie van de CAFS is het resultaat van een intern raadplegingsproces van
de Commissie, via het netwerk voor fraudepreventie en -opsporing (FPDNet), waarin
alle diensten van de Commissie en uitvoerende agentschappen zijn vertegenwoordigd.
Het proces werd geleid door het Europees Bureau voor fraudebestrijding (OLAF). De
CAFS 2023 krijgt operationeel vorm in een actieplan. Dit actieplan richt zich op het
verder ontwikkelen en stimuleren van het gebruik van IT-instrumenten voor fraudebestrijding,
het versterken van de onderlinge samenwerking tussen de Commissie, uitvoerende agentschappen
en de lidstaten en ondersteuning van de lidstaten.
Het actieplan 2023 voor de Commissie en haar uitvoerende agentschappen omvat 44 acties,
verdeeld naar 7 thema’s. De acties zien allereerst toe op het bevorderen van digitalisering
en het gebruik van IT-instrumenten, zoals Arachne4, EDES5, SUMMA6 en IMS7 om zo fraude beter te kunnen bestrijden. Onder deze acties vallen eveneens maatregelen
om de IT- en informatiebeveiliging van de Commissie verder te versterken. Daarnaast
bevat het actieplan maatregelen om lidstaten te ondersteunen bij fraudebestrijding
bij de uitvoering van de Herstel- en Veerkrachtfaciliteit (HVF) en de Cohesie-, landbouw-
en visserijfondsen. Ook ziet een aantal acties op de bescherming van middelen onder
indirect beheer en op het gebied van externe betrekkingen. Ten vierde bevat het plan
acties om de EU capaciteit op fraudebestrijding bij de Douane te versterken, de EU
ontvangsten te beschermen en de fraudebestrijdingsarchitectuur van de EU te verbeteren.
Tot slot bevat het actieplan maatregelen om de governance van de Commissie op fraudebestrijding
te verstevigen en om de ethiek en cultuur van de EU met betrekking tot fraudebestrijding
te versterken door middel van trainingen en recruitment activiteiten.
3. Nederlandse positie ten aanzien van de mededeling
a) Essentie Nederlands beleid op dit terrein
Fraude eindigt niet bij de landsgrenzen. Het kabinet is daarom een voorstander van
het versterken van de internationale samenwerking om fraude krachtig te bestrijden.
In het Coalitieakkoord8 zijn middelen beschikbaar gesteld om de internationale samenwerking te versterken
zodat grensoverschrijdende netwerken opgerold worden en vroegtijdig nieuwe ontwikkelingen
in criminaliteit gesignaleerd worden. Controles om fraude en corruptie aan te pakken
worden hierbij verscherpt. De ontwikkelingen op het gebied van datamining en data-analyse
maken het mogelijk dat grote beschikbare data beter verwerkt en geanalyseerd kan worden.
Het is echter van essentieel belang dat de functionaliteit van de gehanteerde dataminings-
en data-analysesystemen en de bescherming van de persoonsgegevens te allen tijde gegarandeerd
zijn.
b) Beoordeling + inzet ten aanzien van dit voorstel
Het kabinet kan de in de mededeling weergegeven strategie en bijbehorend actieplan
steunen. De overkoepelende doelstelling van CAFS 2019 blijft overeind en het kabinet
ziet de voorgestelde acties van CAFS 2023 als aanvulling hierop. Fraude schaadt niet
enkel de financiële belangen van de EU, maar kan ook het vertrouwen van burgers in
de EU schaden. Het kabinet is een voorstander van het daadkrachtig aanpakken van fraude
met Europese middelen.
Fraudebestrijding anno 2023 vergt een integrale geautomatiseerde grensoverschrijdende
aanpak. Nederland ziet het bevorderen van digitalisering, het gebruik van IT-instrumenten
en het delen van informatie als noodzakelijk in de strijd tegen fraude. Hierbij is
het kabinet van mening dat de fundamentele rechten van haar burgers te allen tijde
geborgd dienen te blijven. De verwerking van persoonsgegevens die voortvloeit uit
de acties die in deze mededeling worden aangekondigd dient plaats te vinden in overeenstemming
met de Algemene Verordening Gegevensbescherming 9 (AVG), de richtlijn gegevensbescherming10, opsporing en vervolging en met de grondrechten op eerbiediging van het privéleven
en de bescherming van persoonsgegevens (respectievelijk artikel 7 en 8 van het Handvest
van de grondrechten van de Europese Unie11). Het kabinet geeft nadrukkelijk aandacht aan de wijze waarop de uitvoering van de
voorstellen van de Commissie zich verhouden tot de genoemde wetgeving en jurisprudentie.
De toenemende digitalisering heeft de samenleving ingrijpend veranderd. Digitalisering
verbetert de gebruikersmogelijkheden en versnelt de interactie tussen EU-instanties,
-agentschappen en -lidstaten. De verregaande automatisering en integratie van IT-systemen
en het delen van privacygevoelige gegevens ten behoeve van het fraudebeheer van de
EU, vergt sterke cybersecurity. Zo bevat CAFS 2023 voor het directoraat-generaal Informatica
van de Commissie een actie om de cybersecurity te versterken. Voor de structurele
beveiliging van de bij fraudebestrijding gehanteerde IT-systemen en data, onderschrijft
het kabinet de noodzaak dat deze systemen en data onder de paraplu van de EU-strategie
inzake cyberbeveiliging voor het digitale tijdperk12 uitgevoerd worden. Niet enkel als afzonderlijk onderdeel van het herziene actieplan.
Naast cybersecurity vindt het kabinet het belangrijk dat bij de uitwerking van de
acties, rekening wordt gehouden met een redelijke implementatietermijn, waarbinnen
IT-aanpassingen zorgvuldig en afgewogen verricht kunnen worden.
Het kabinet steunt alle maatregelen die helpen om fraude te voorkomen. Belangrijke
voorwaarde hierbij is dat deze maatregelen effectief de fraude bestrijden zonder disproportionele
extra administratieve lasten en zij niet strijdig zijn met nationale wet- en regelgeving.
Uit hoofde hiervan verzoekt het kabinet de Commissie om een actie op te nemen om onderzoek
te doen naar een zo efficiënt en effectief mogelijk fraudebeheer binnen de EU, waarbij
tevens wordt onderzocht welke bestaande maatregelen, procedures, rapportages en externe
controles overbodig worden door nieuwe instrumenten, zoals bijvoorbeeld datamining.
Deze inzet draagt het kabinet ook uit in de behandeling van het Commissievoorstel
voor de herziening van het financieel reglement13. Het kabinet staat in principe positief tegenover een geïntegreerd IT-systeem op
EU-niveau dat onder andere helpt in het tegengaan van dubbele financiering, en het
kabinet is bereid om constructief mee te werken aan een goede uitwerking hiervan.
Ten aanzien van Arachne heeft het kabinet nog twijfels over de functionaliteit, toepasbaarheid
en databescherming alvorens het gebruik verplicht te stellen, zoals de Commissie voorstelt.
Daarnaast staat het kabinet open voor het gebruik van EDES in gedeelde fondsen als
dit de financiële belangen van zowel lidstaten als de Commissie kan beschermen. Hierbij
hecht het kabinet waarde aan de gebruiksvriendelijkheid van het systeem en wil zij
dat de administratieve lasten voor de betreffende fondsen beperkt blijven en geen
onevenredige belasting vormen voor relatief kleine fondsen in gedeeld beheer.
c) Eerste inschatting van krachtenveld
De actualisatie van de CAFS heeft met name bij de bevordering van digitalisering raakvlakken
met voorstellen die gedaan zijn bij de herziening van het financieel regelement van
de Unie. Zowel de Commissie als het Europees Parlement zetten in op verdergaande digitalisering,
waarin Arachne, EDES en de totstandkoming van een geïntegreerd IT-systeem, een belangrijke
rol spelen. Enkele lidstaten, waaronder Nederland, hebben reeds aan de Commissie aangegeven
meer behoefte te hebben aan duiding wat de acties met betrekking tot digitalisering
van het fraudebeheer en een geïntegreerd IT-systeem op EU-niveau, tevens opgenomen
in het actieplan behorend bij de CAFS 2023, betekenen voor de toename van de administratieve
lasten en impact op de geldende privacy wet- en regelgeving.
4. Grondhouding ten aanzien van bevoegdheid, subsidiariteit, proportionaliteit, financiële
gevolgen en gevolgen voor regeldruk, concurrentiekracht en geopolitieke aspecten
a) Bevoegdheid
De grondhouding van het kabinet is positief. De mededeling heeft betrekking op fraudebestrijding.
Volgens artikel 325, eerste lid, VWEU moeten zowel de EU als de lidstaten fraude en
alle andere onwettige activiteiten waardoor de financiële belangen van de EU worden
geschaad, bestrijden.
b) Subsidiariteit
De grondhouding van het kabinet is positief. Het doel van het voorstel is om een gericht
en impactvol actieplan op te stellen om de toegenomen uitdagingen waarmee de EU op
het gebied van fraudebestrijding wordt geconfronteerd, aan te pakken en tegelijkertijd
voort te bouwen op de werkzaamheden die in het kader van het actieplan behorend bij
CAFS 2019 zijn verricht. Gezien het grensoverschrijdend karakter van fraude met Europese
middelen kan dit onvoldoende door de lidstaten op centraal, regionaal of lokaal niveau
worden verwezenlijkt, daarom is een EU-aanpak nodig. Door de CAFS 2023 wordt het gelijk
speelveld op het terrein van fraudebeheer verbeterd. Om die reden is optreden op het
niveau van de EU gerechtvaardigd.
c) Proportionaliteit
De grondhouding ten aanzien van de proportionaliteit van het voorstel is positief.
Het doel van het voorstel is om een gericht en impactvol actieplan op te stellen om
de toegenomen uitdagingen waarmee de EU op het gebied van fraudebestrijding wordt
geconfronteerd, aan te pakken en tegelijkertijd voort te bouwen op de werkzaamheden
die in het kader van het actieplan van 2019 zijn verricht. Het voorgestelde optreden
is geschikt om deze doelstelling te bereiken, omdat de verscheidenheid aan voorgestelde
acties als geheel een effectief middel vormen om de toegenomen uitdagingen op het
gebied van fraudebestrijding aan te pakken. De herziening van het actieplan die in
de mededeling wordt gepresenteerd gaat volgens het kabinet niet verder dan noodzakelijk
is om de fraudebestrijdingsstrategie (CAFS) van de Commissie aan te passen aan de
toegenomen uitdagingen waarmee de EU op het gebied van fraude te maken heeft. Daarbij
neemt het kabinet ook in overweging dat de maatregelen die daarin voor de lidstaten
worden voorzien niet nieuw zijn en in evenredige verhouding staan tot de genoemde
doelstelling.
d) Financiële gevolgen
In het voorstel zijn geen budgettaire implicaties voor de EU-begroting opgenomen.
Daarom zal het kabinet de Commissie vragen de budgettaire consequenties nader uit
te werken en deze af te zetten tegenover de effectiviteit van de strategie. Het kabinet
is van mening dat eventuele benodigde middelen gevonden dienen te worden binnen de
in de Raad afgesproken financiële kaders van de EU-begroting 2021–2027 en dat deze
moeten passen bij een prudente ontwikkeling van de jaarbegroting. Daarnaast moet de
ontwikkeling van de administratieve uitgaven in lijn zijn met de ER-conclusies van
juli 2020 over het MFK-akkoord.
(Eventuele) budgettaire gevolgen worden ingepast op de begroting van het/de beleidsverantwoordelijk
(e) departement(en), conform de regels van de budgetdiscipline.
e) Gevolgen voor regeldruk, concurrentiekracht en geopolitieke aspecten
De mededeling betreft een strategie- en actieplan, gericht op de werkzaamheden van
de Commissie. Het actieplan heeft dan ook geen directe consequenties voor de regeldruk
en administratieve lasten voor Nederland. Ook hebben de in de mededeling benoemde
acties geen gevolgen voor de concurrentiekracht, noch kennen ze geopolitieke aspecten.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.G.J. Bruins Slot, minister van Buitenlandse Zaken
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.