Brief regering : Toezeggingen m.b.t. vergoeding spraakcomputers en maximering eigen bijdrage extramurale geneesmiddelen en overheveling 20-wekenecho
29 689 Herziening Zorgstelsel
Nr. 1205
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 juni 2023
Graag kom ik in deze brief terug op een aantal toezeggingen die ik aan de Kamer heb
gedaan. Daarnaast informeer ik uw Kamer over de overheveling van de 20-wekenecho vanuit
de Zorgverzekeringswet (Zvw) naar de Rijksbegroting.
Vergoeding spraakcomputers
Op d.d. 17 maart 2023 stuurde ik uw Kamer een reactie1 toe op de aan de commissie gestuurde brief van ISAAC-NF betreffend de petitie met
naam «Vergoed alle spraakcomputers: iedereen een stem» d.d. 24 januari 2023. In mijn
reactie heb ik toegezegd met Zorginstituut Nederland, de Nederlandse Zorgautoriteit
(NZa) en zorgverzekeraars in gesprek te gaan over de vergoeding van spraakhulpmiddelen.
Met deze brief koppel ik de inhoud van deze gesprekken terug.
Aanspraak hulpmiddelen
Zoals ik in mijn reactie op de petitie heb aangegeven kunnen hulpmiddelen in beginsel
vergoed worden vanuit het basispakket indien daar behoefte aan is2 en de verzekerde er redelijkerwijs op is aangewezen3. Dat wil zeggen: of een verzekerde een indicatie heeft voor het hulpmiddel, bijvoorbeeld
in het geval van hulpmiddelen gerelateerd aan en ter compensatie van beperkingen in
het spreken4.
Passende zorg
In ons zorgstelsel geldt de afspraak dat een zorgverzekeraar moet beoordelen of een
hulpmiddel onder de functiegerichte aanspraak valt en het hulpmiddel voldoet aan de
«stand van de wetenschap en praktijk».
Daarnaast is het aan de zorgverzekeraar om te beoordelen of een individuele verzekerde
redelijkerwijs op het hulpmiddel is aangewezen. Maar ook of het hulpmiddel adequaat
en doelmatig is.
Om te komen tot een passend hulpmiddel wordt bij de beoordeling van de aanvraag gekeken
naar de functionaliteit(en) die de verzekerde nodig heeft. Zorgverzekeraars beoordelen
op basis van de individuele situatie de vergoeding van een passend hulpmiddel. De
onderbouwing van de zorgprofessional op welke functionaliteit de verzekerde is aangewezen,
vormt de basis voor de beoordeling.
Voor de hulpmiddelenzorg is daarom afgesproken om functioneringsgericht voor te schrijven.
Bij het functioneringsgericht voorschrijven wordt aangegeven waar het hulpmiddel aan
moet voldoen, opdat de verzekerde het meest adequate hulpmiddel krijgt, passend bij
de omstandigheden die het functioneringsprobleem en/of de therapiebehoefte van de
cliënt bepalen5. Daarbij is afgesproken dat niet
een specifiek product in merk en type wordt voorgeschreven, maar de voor de verzekerde
benodigde functionaliteiten. Dit draagt ook bij aan passende zorg en kan dus per situatie
verschillen.
Als de verzekerde het niet eens is met de beoordeling van de zorgverzekeraar, dan
kan deze zich tot de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) wenden.
Zij beoordelen onafhankelijk en onpartijdig in specifieke casuïstiek of het besluit
van de zorgverzekeraar terecht is geweest.
Algemeen gebruikelijke voorziening
Van belang voor de vergoeding van een hulpmiddel is dat het geen algemeen gebruikelijke
voorziening betreft. Met algemeen gebruikelijke voorziening wordt bedoeld dat de relatie
tussen de beperking en hulpmiddel niet één-op-één aanwezig is. Deze hulpmiddelen beschikken
niet over specifieke functionaliteiten gerelateerd aan de functiebeperking. Om die
reden vallen zij niet onder de dekking van de zorgverzekering. Het dient dus geen
hulpmiddel te zijn dat algemeen verkrijgbaar is, en in meer of mindere mate bij het
dagelijks leven hoort, bijvoorbeeld een computer, mobiele telefoon of een tablet6.
In het voorbeeld van de spraakcomputers betekent dit, dat bepaalde hardware in beginsel
niet vergoed kan worden, omdat het algemeen gebruikelijk is. Tenzij de verzekerde
op de specifieke functionaliteiten van deze hardware is aangewezen.
In de gesprekken met de eerder genoemde partijen heb ik de urgentie benadrukt van
een duidelijke functiegerichte voorschrijving en individuele vergoedingsbeoordeling.
Indien de beroepsgroepen het nodig achten gezamenlijk met het veld afspraken te maken
en een werkwijze of kader op te stellen, zoals dit ook voor andere hulpmiddelen door
het veld is opgesteld, dan is het aan de veldpartijen hiertoe te komen.
Maximering eigen bijdrage extramurale geneesmiddelen
Bij deze kom ik terug op mijn toezegging7 om de Kamer te informeren over de maximering van de eigen bijdrage voor extramurale
geneesmiddelen. Ik heb besloten om de maximering van deze eigen bijdrage te verlengen
tot 2025.
De eigen bijdrage voor extramurale geneesmiddelen zal ook komend jaar maximaal €250
bedragen. Ik zal de Regeling zorgverzekering hiertoe wijzigen. Het verlengen van de
maximering draagt, in lijn met de voornemens uit het Coalitieakkoord, bij aan het
beperken van de stapeling van zorgkosten.
Overheveling 20-wekenecho van Zvw naar Rijksbegroting
Het structureel echoscopisch onderzoek naar structurele afwijkingen in het tweede
trimester van de zwangerschap («20-wekenecho») wordt momenteel bekostigd uit de Zvw.
Het Zorginstituut adviseerde in 2017 dat prenatale screening zonder medische indicatie
niet binnen de Zvw past. Daarop is gezocht naar een andere vorm van bekostiging. In
de brief van 20 mei 20228 over de wijziging van het basispakket Zvw 2023 heb ik mijn voornemen met uw Kamer
gedeeld om de financiering van de prenatale screening via de regionale centra te laten
lopen, mits deze financieringsstructuur goed werkt bij het eerste trimester SEO («13-wekenecho»),
dat al op die manier wordt gefinancierd. Inmiddels is uit een evaluatie van het RIVM
gebleken dat de financiering van het eerste trimester SEO via de Regionale Centra
goed loopt. In mijn brief van 16 december jl.9 heb ik daarom uw Kamer laten weten de financiering van het tweede trimester SEO («20-weken
echo») per 1 januari 2024 via de regionale centra te willen laten lopen. De voorbereidingen
hiertoe lopen. Als gevolg hiervan zal het tweede trimester SEO per 1 januari 2024
geen onderdeel meer uitmaken van het basispakket, en zal deze gefinancierd worden
via de regionale centra. Het aanbod blijft kosteloos voor de zwangere. Zoals in de
brief van 16 december jl. ook is aangegeven, heb ik het voornemen om de counseling
per 1 januari 2025 eveneens via de regionale centra te laten lopen.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
E.J. Kuipers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport