Brief regering : Evaluatie drukte Schiphol
29 665 Evaluatie Schipholbeleid
Nr. 475
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 juni 2023
Met deze brief ontvangt de Kamer het rapport Evaluatie herstart Schiphol met daarin de resultaten van een onafhankelijk evaluatieonderzoek met betrekking
tot de operationele problemen op de luchthaven Schiphol in 20221. Het betreft een onderzoek waartoe door Schiphol aan PwC Strategy& opdracht is gegeven.
Dit is mede op verzoek van het Ministerie van IenW gebeurd. Het ministerie is daarom
betrokken geweest bij de opdrachtformulering en de bespreking van de voortgang. De
Kamer ontvangt het rapport conform de toezegging in de negende Kamerbrief over de
drukte op Schiphol2.
Het doel van deze evaluatie was om te komen tot lessons learned voor de schipholorganisatie. Het reconstrueert de gebeurtenissen en identificeert
achterliggende oorzaken van de operationele problemen op de luchthaven Amsterdam Airport
Schiphol (AAS) in de periode april t/m september 2022.
PwC concludeert dat de belangrijkste oorzaak van het ontstaan van de wachtrijen een
personeelstekort bij de beveiligingsbedrijven was. Dit werd versterkt door het achterblijven
van productiviteit, een verschuiving van het aanmeldpatroon van passagiers en een
tekort bij de Koninklijke Marechaussee (KMar). De wachtrijen zijn niet ontstaan door
te lage voorspellingen van het aantal passagiers of een te lage uitvraag van personeelsinzet.
Verder constateert PwC dat Schiphol maar een beperkt deel van de operationele processen
in eigen beheer heeft en de informatiehuishouding op bepaalde aspecten niet voldoende
op elkaar aansluit of nauwkeurig is.
Op basis van de conclusies van het onderzoek worden aanbevelingen gedaan door PwC.
In een eerste reactie geeft Schiphol aan dat het de conclusies en aanbevelingen van
het rapport herkent en reeds een aantal aanpassingen in de processen heeft doorgevoerd.
Voorbeelden daarvan zijn het aannemen van meer beveiligingspersoneel, het versterken
van de eigen organisatie, het gebruik van slottijden voor passagiers die binnen het
Schengengebied reizen en door de beveiliging moeten en het werken aan herziening van
het operationele model. Ook hebben de KMar en Schiphol hun samenwerking sinds vorig
jaar geïntensiveerd.
Het Ministerie van IenW heeft het eindrapport op 23 juni van Schiphol ontvangen. Het
rapport is daarna verzonden aan de bij Schiphol betrokken departementen (het Ministerie
van Financiën als aandeelhouder en de Ministeries van Defensie en Justitie en Veiligheid
als verantwoordelijken voor de grenscontrole op AAS). IenW en de andere departementen
zullen het rapport en de aanbevelingen nader bestuderen. Hierover zal met Schiphol
het gesprek worden gevoerd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat