Brief regering : Bereikbaarheid acute zorg bij werkzaamheden Haringvlietbrug en Heinenoordtunnel
29 247 Acute zorg
Nr. 390 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 juni 2023
Aankomende zomer zullen werkzaamheden plaatsvinden aan de Haringvlietbrug en de Heinenoordtunnel.
De Haringvlietbrug zal gesloten zijn van 9 juni tot en met 4 augustus en de Heinenoordtunnel
zal gesloten zijn van 7 tot en met 28 augustus. Deze werkzaamheden zorgen voor een
harde knip in het verzorgingsgebied van zorgaanbieders en kunnen leiden tot een grootschalige
verkeerscongestie, met een toename in reistijden van zorgverleners naar patiënten
en zorgpersoneel naar het werk. Tussen 9 en 18 juni is ook het spoor tussen Goes en
Roosendaal afgesloten, vanwege werkzaamheden aan het spoor. Dit zorgt voor extra verkeershinder.
U ontvangt een dezer dagen hierover een brief van de Minister Infrastructuur en Waterstaat
(IenW).
Naar aanleiding van het debat over personeelstekorten bij de ambulancediensten, op
16 maart 2023, heb ik een toezegging1 gedaan en is een motie van de leden Van den Berg en Krul2 aangenomen waarin de regering wordt verzocht uw Kamer voor juni 2023 te informeren
over de bereikbaarheid van acute zorg en de bereikbaarheidsproblemen tijdens wegwerkzaamheden
en expliciet aandacht te geven aan de acute bereikbaarheidsproblemen vanwege de werkzaamheden
aan de Heinenoordtunnel de Haringvlietbrug en de N57 in de zomer van 2023. Middels
deze brief voldoe ik aan dit verzoek.
Het Regionaal Overleg Acute Zorgketen (ROAZ) Zuidwest Nederland heeft naar aanleiding
van de geplande werkzaamheden het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)
verzocht een bereikbaarheidsanalyse op te stellen voor de acute zorg in de regio gedurende
de werkzaamheden. Op basis van deze bereikbaarheidsanalyse, is door de betrokken zorgaanbieders
een gezamenlijk pakket aan maatregelen opgesteld die zij nodig achten om de effecten
op de acute zorg zoveel als mogelijk te mitigeren.
Naar aanleiding van de bereikbaarheidsanalyse en het voorgestelde maatregelenpakket
zijn er in verschillende samenstellingen gesprekken gevoerd tussen het Ministerie
van VWS, het Ministerie van IenW, Rijkswaterstaat, zorgverzekeraars en het ROAZ Zuidwest
Nederland, over hoe de bereikbaarheid van de acute zorg tijdens de wegwerkzaamheden
geborgd kan worden.
Binnen het maatregelenpakket van het ROAZ Zuidwest Nederland kan onderscheid gemaakt
worden tussen twee kostensoorten:
– Kosten van extra maatregelen om de continuïteit van zorg te waarborgen. Dit zijn maatregelen
die aanvullend zijn op de reguliere zorginzet en direct leiden tot betere beschikbaarheid
en toegankelijkheid van de acute zorg tijdens de werkzaamheden. Denk hierbij aan extra
inzet van ambulances, extra inzet van huisartsen en extra inzet van personeel bij
verschillende zorgorganisaties.
– Gevolgkosten voor de bedrijfsvoering, om de reguliere zorginzet te kunnen blijven
garanderen tijdens de werkzaamheden. Denk bij deze kosten aan maatregelen om ondanks
de extra reistijd toch voldoende personeel te hebben, bijvoorbeeld door het bieden
van overnachtingsmogelijkheden, vergoeding van reistijd en het aanbieden van extra
reiskostenvergoeding en extra thuiswerkfaciliteiten.
Voor de eerste categorie kosten, die direct samenhangen met de toegankelijkheid van
acute zorg, zal de Minister van IenW de daadwerkelijk gemaakte kosten vergoeden. De
gevolgkosten voor de bedrijfsvoering gelden echter niet exclusief voor de acute zorg
maar voor alle sectoren in de regio. Met de betrokken zorgpartijen is overeenstemming
dat het aan de werkgevers is om een passende oplossing te vinden.
Daarnaast heeft het Ministerie van VWS op verzoek van het ROAZ Zuidwest Nederland
een aanvullend gesprek gefaciliteerd tussen ROAZ Zuidwest Nederland en de zorgverzekeraars
om te bespreken in hoeverre die een rol zouden kunnen spelen wat betreft de gevolgkosten.
Zorgverzekeraars Nederland (ZN) heeft samen met de marktleider onder de zorgverzekeraars
in de betreffende regio gekeken naar deze gevolgkosten en geconcludeerd dat bij de
inkoopafspraken ruimte zit voor financieel resultaat en dat zorgaanbieders eventuele
financiële tegenvallers zelf kunnen opvangen vanuit hun reserves. Zij zien geen mogelijkheden
tot het aanvullend vergoeden van deze gevolgkosten. Het ROAZ is hierover door de zorgverzekeraar
geïnformeerd.
Met de betrokken veiligheidsregio’s zijn door het Ministerie van IenW ook afspraken
gemaakt over de bereikbaarheid voor hulpdiensten. De volgende maatregelen zijn noodzakelijk
bevonden om de aanrijdtijden van brandweer en ambulances op peil te houden:
– Inzet van extra ambulances en personeel van alle vier de veiligheidsregio’s;
– Tweezijdig aanrijden voor brandweer vanuit Dordrecht en Zwijndrecht;
– Dubbel alarmeren bij brandweer Midden West-Brabant.3
Verder wordt ingezet op de beperking van de hinder doordat Rijkswaterstaat automobilisten
adviseert om, als dat mogelijk is, niet met de auto te reizen tijdens de spits. Wanneer
automobilisten die dat kunnen hun auto in de spits laten staan ontstaat er meer ruimte
voor weggebruikers die geen alternatief hebben.
Naar aanleiding van deze casus bezien de Ministeries van VWS en IenW gezamenlijk hoe
het effect op de toegankelijkheid van acute zorg en de eventueel te nemen maatregelen
in de toekomst aan de voorkant meegenomen kunnen worden bij voorgenomen structurele
of tijdelijke aanpassingen van de infrastructuur, zoals grote werkzaamheden.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.J. Kuipers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport