Brief regering : Visie op verduurzaming kledingindustrie, overzicht van stimuleringssubsidies en overleg met banken
29 826 Industriebeleid
               30 196
                Duurzame ontwikkeling en beleid
         
Nr. 180
                   BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 mei 2023
In deze brief staat de visie van het kabinet op verduurzaming van de kledingindustrie.
                  Daarnaast ga ik in op beschikbare stimuleringssubsidies en vindt u in de bijlage een
                  overzicht van beschikbare subsidies. Daarnaast informeer ik u over de samenwerking
                  met de banken over financieringsknelpunten voor de circulaire economie. Met deze brief
                  geef ik invulling aan de toezeggingen die ik in het notaoverleg verduurzaming kledingindustrie
                  op 17 april 2023 (Kamerstuk 36 254, nr. 14) heb gedaan aan het lid Haverkort (VVD). In het notaoverleg is toegezegd een overzicht
                  van de stimuleringssubsidies de Kamer te doen toekomen en het standpunt van het kabinet
                  ten aanzien van de verduurzaming van de kledingindustrie, inclusief de uitkomst van
                  de gesprekken met banken.
               
Visie op verduurzaming kledingindustrie
Het kabinet heeft de ambitie om te komen tot een volledig circulaire economie in 2050.
                  In het nationaal programma circulaire economie (NPCE) zijn concrete doelen voor verschillende
                  productgroepen geformuleerd, waaronder textiel. En dat is hard nodig, want op dit
                  moment is de voetafdruk van de textielindustrie groot. Er wordt steeds meer kleding
                  geproduceerd, gekocht en weggegooid. Dat wordt onder andere gestimuleerd door een
                  sterk competitieve markt, hoge mate van consumeren, dalende productiekosten en de
                  opkomst van e-commerce.
               
Sinds 2020 werkt de rijksoverheid met het beleidsprogramma «circulair textiel» aan
                  beleid en doelstellingen voor een circulaire textielketen in 2050: circulaire businessmodellen
                  zijn dan de standaard, waarbij kleding en vezels langdurig worden gebruikt en hoogwaardig
                  worden hergebruikt. Alle textielproducten bevatten gerecycled en duurzaam materiaal,
                  zodat textiel lang meegaat en goed kan worden gerecycled. Consumenten zorgen goed
                  voor hun kleding en laten kapotte kleding repareren. Ze kopen minder nieuwe kleding,
                  en vaker tweedehands in plaats van nieuw. Textielafval is zo veel mogelijk beperkt
                  omdat materialen uit afgedankt textiel worden gebruikt in nieuw textiel.
               
Er zijn veel mooie voorbeelden van initiatieven en bedrijven die laten zien dat een
                  circulaire textielindustrie mogelijk is. Van verhuur en reparatiemodellen voor kleding
                  tot kleding gemaakt van innovatieve materialen of gerecycled textiel. Tegelijkertijd
                  is het voor circulaire bedrijven lastig om de business case voor circulaire producten
                  rond te krijgen. Vaak is het duurder dan lineaire producten om circulaire producten
                  of diensten aan te bieden en daarmee is het lastig om te concurreren met de lineaire
                  economie. Ook de komende jaren zet de rijksoverheid daarom in op stimuleringsmaatregelen
                  die de businesscase voor circulaire producten en diensten verbetert. De beschikbare
                  stimuleringssubsidies staan in het volgende deel van deze brief.
               
Stimuleringssubsidies
Voor alle circulaire ondernemers zijn de volgende vier nationale subsidieregelingen
                  beschikbaar: de Subsidie Circulaire Ketenprojecten (CKP), de Subsidie Kennis en Innovatie
                  Agenda CE (KIA CE), de DEI+ CE en de DEI +. In de bijlage van deze brief vindt u meer
                  informatie over deze subsidieregelingen en een overzicht van de meest relevante nationale
                  en Europese subsidies die helpen bij circulair ondernemen. De subsidies zijn afkomstig
                  van verschillende ministeries, maar met name van EZK en IenW. Het is belangrijk om
                  aan te geven dat het per bedrijf of situatie kan verschillen welke subsidiemogelijkheden
                  er zijn en of een bedrijf daarvoor in aanmerking komt. Bovendien kennen subsidieregelingen
                  soms een beperkte openstelling.
               
Voor de bovengenoemde nationale subsidieregelingen zijn mooie voorbeelden te noemen
                  voor textiel. Zo zijn er via de CKP bijvoorbeeld subsidies verstrekt aan initiatieven
                  die werken aan nieuwe manieren van samenwerking voor het maken van kleding van 100%
                  gerecycled materiaal en initiatieven die werken aan het opzetten van een ruilplatform
                  en reparatiedienst voor consumenten. En via de KIA CE is een subsidie verleend voor
                  een project voor het verbeteren van technologieën voor het mechanisch recyclen van
                  textiel gemaakt van textielafval.
               
Op de website www.rvo.nl/onderwerpen/financiele-ondersteuning is uitgebreide informatie te vinden over alle bovengenoemde subsidies én meer nationale
                  regelingen die interessant zijn voor circulaire ondernemers, zoals leningen en garanties.
               
Ook via het Versnellingshuis Nederland Circulair! zijn deze nationale subsidies en
                  regelingen te vinden in een doorzoekbare tool, via www.financiering.versnellingshuisce.nl. Naast nationale regelingen, zijn hier ook Europese en regionale regelingen te vinden.
                  Om ondernemers te helpen, is op www.versnellingshuisce.nl/aan-de-slag-met/financiering een stappenplan beschikbaar voor het vinden van financiering. Ondernemers kunnen
                  ook zelf contact opnemen met het Versnellingshuis voor persoonlijke ondersteuning
                  bij het vinden van financiering.
               
Het stimuleringsprogramma ter ontwikkeling en opschaling van recycling en hergebruik
                  is momenteel in ontwikkeling. Dit programma zal de vorm krijgen van een subsidie die
                  bedrijven ondersteunt in het uitbreiden en implementeren van circulaire activiteiten
                  waaronder hergebruik, reparatie, refurbishment en recycling.
               
Tot slot heeft de Minister van Economische Zaken op 6 april 2023 u een brief gestuurd
                  genaamd «Verduurzaming mkb»1. In deze brief staat een overzicht van de verschillende regelingen maar ook programma’s
                  die het kabinet aanbiedt om ondernemers te ondersteunen bij het verduurzamen van hun
                  productieproces.
               
Roadmap Circulair Financieren 2030
Zoals aangegeven in het Nationaal Programma Circulaire Economie (NPCE) heeft een samenwerkingsverband
                  met financiële instellingen vorig jaar geleid tot de Roadmap Circulair Financieren
                  2030: de financiële sector als aanjager van de circulaire transitie. Onder voorzitterschap
                  van Invest-nl werken we als ministerie samen met financiële instellingen zoals ABN
                  Amro, Rabobank aan het oplossen van financieringsknelpunten voor alle circulaire ondernemers,
                  en daarmee breder dan circulair textiel. De Roadmap richt zich op de volgende vier
                  terreinen:
               
1. Integraal beoordelen van lineaire en circulaire risico’s;
2. Meewegen circulaire kengetallen in financiering waardoor transparantie wordt vergroot,
                        externe controle beter mogelijk wordt en het risico op greenwashing wordt verlaagd;
                     
3. Ervaring opdoen door het sluiten van deals en het financierbaar krijgen van circulaire
                        proposities;
                     
4. Uitbreiden en optimaliseren van financieringsinstrumentarium.
Het beoogde effect hiervan is dat circulariteit een integraal onderdeel wordt in de
                  beoordeling van financieringsaanvragen en investeringsbeslissingen. Op die manier
                  worden circulaire businessmodellen beter financierbaar. Hoewel dit positieve stappen
                  zijn, is het nog steeds lastig voor veel ondernemers in de circulaire economie om
                  aan private financiering te komen. Zo zijn gehanteerde risicobeoordelingen nog erg
                  gericht op gerealiseerde resultaten uit het verleden en rendement op de korte termijn,
                  terwijl de winstgevendheid van circulaire businessmodellen vaak later optreedt. Aanhoudende
                  aandacht voor dit onderwerp is dus belangrijk. Ik zal dan ook de betrokken partijen
                  uit de financiële sector binnenkort uitnodigen voor een overleg om te spreken over
                  onze resultaten tot nu toe en de noodzakelijke vervolgstappen in lijn met onze gezamenlijke
                  ambitie om de circulaire transitie verder aan te jagen.
               
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
                  V.L.W.A. Heijnen
BIJLAGE
                  
Er zijn de volgende nationale subsidieregelingen2:
– Subsidie Circulaire Ketenprojecten (subsidie CKP)
De subsidie circulaire ketenprojecten is onderdeel van de subsidieregeling circulaire
                              economie. Deze subsidie is er voor de ondernemer die samen met andere ondernemers
                              een product, proces of dienst circulair wil ontwerpen, produceren of organiseren en
                              daarbij hulp van een ervaren procesbegeleider wil krijgen. Het maximale subsidiebedrag
                              is € 20.000 per ondernemer.
                           
– Subsidie Kennis en Innovatie Agenda CE (KIA CE)
Deze subsidie is er voor de ondernemer die innovatieve circulaire producten, processen
                              of diensten onderzoekt of ontwikkelt, of onderzoek wil doen zodat de onderneming in
                              een latere fase innovatieve circulaire producten kan gaan ontwikkelen. Het maximale
                              subsidiebedrag is € 500.000 per project.
                           
– DEI+ CE
Deze subsidie is er voor de ondernemer die een innovatieproject gaat starten voor
                              bijvoorbeeld hergebruik van producten of onderdelen, of een pilotproject voor biobased
                              grondstoffen is gestart, waarmee wordt bijgedragen aan vermindering van de CO2-uitstoot in Nederland. Het gaat nadrukkelijk om het toepassen (niet het ontwikkelen)
                              van innovatieve technieken. Het maximale subsidiebedrag is € 3.000.000 per project.
                           
– DEI+
Deze subsidie is er voor de ondernemer die van plan is om minder energie te gaan gebruiken
                              in bijvoorbeeld het productieproces, of een innovatieve techniek heeft waarmee de
                              ondernemer minder CO2 uitstoot, en de techniek of test wil demonstreren in een pilot of demonstratie in
                              het eigen bedrijf. De regeling staat ook open voor CE-projecten, en de ervaring leert
                              dan ca. 60% van de uitgekeerde subsidies naar CE-projecten gaat. Het subsidiebedrag
                              is minimaal € 3.000.000.
                           
Ook kunnen de volgende nationale subsidies helpen bij circulair ondernemen:
– Versnelde klimaatinvesteringen industrie (VEKI)
– MOOI gebouwde omgeving en industrie
– Topsector Energie (TSE) Industrie
– Mkb-innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT)
– Eurostars
– SDG Partnerschapfaciliteit (SDGP)
– Support International Business (SIB)
En de volgende Europese subsidies:
– Europese natuur-, milieu- en klimaatprojecten (LIFE)
– Horizon Europe
– EIC Accelerator (onderdeel van Horizon Europe)
– Interreg
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
