Brief regering : Voorhang aanwijzing aan NZa in verband met de wijziging van het Besluit beschikbaarheidbijdrage WMG ten aanzien van de bekostiging van de functies inzicht in capaciteit en patiëntenspreiding
29 247 Acute zorg
Nr. 388 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Ontvangen ter Griffie op 9 mei 2023.
Het besluit tot het doen van een aanwijzing kan niet eerder worden genomen dan op 9 juni 2023.
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 mei 2023
Deze brief bevat de zakelijke inhoud van de aanwijzing die ik op grond van artikel
7 van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) voornemens ben te geven aan de Nederlandse
Zorgautoriteit (NZa) in verband met de wijziging van het Besluit beschikbaarheidbijdrage
WMG ten aanzien van de bekostiging van de functies inzicht in capaciteit en patiëntenspreiding.
Aanleiding
In de Beleidsagenda toekomstbestendige acute zorg1 heb ik aangekondigd het Besluit beschikbaarheidbijdrage WMG aan te passen met het
oog op de bekostiging van de functies van inzicht in capaciteit en patiëntenspreiding.
Deze wijziging is inmiddels gepubliceerd.2 Om daadwerkelijk de beschikbaarheidbijdrage te kunnen verlenen, ben ik voornemens
de NZa een aanwijzing te geven.
Inzicht in capaciteit van zorgaanbieders en druk op de zorg
Gedurende de Covid-19-crisis is op verzoek van mijn ambtsvoorganger door het Landelijk
Netwerk Acute Zorg (LNAZ) het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS)
opgezet en zijn de Regionale Coördinatiecentra Patiënten Spreiding (RCPS-en) opgericht.
Zij hebben belangrijke taken verricht op het gebied van inzicht in capaciteit van
ziekenhuizen en druk op de zorg. Hiervoor is het Landelijk Platform Zorgcoördinatie
(LPZ) in beheer genomen. Op dit moment ontvangt het LNAZ een vergoeding voor het in
beheer houden van zowel het LPZ als het LCPS, op basis van een overeenkomst. Deze
vergoeding stopt per 1 juli 2023.
Om de beschikbaarheid van acute zorg zo goed mogelijk te borgen, is het van belang
dat inzicht in capaciteit en drukte van de zorg ook na 1 juli 2023 blijft bestaan
en wordt verbreed. Het gaat niet alleen om drukte op de spoedeisende hulp of acute
opnameafdeling, maar om de drukte in de gehele brede acute zorgketen. Inzicht in de
actuele en toekomstige capaciteit is cruciaal voor zorgcoördinatie en het maken van
afspraken tussen zorgaanbieders om de beschikbaarheid van acute zorg te borgen. Ook
landelijk is inzicht in de druk op de zorg van belang ten behoeve van het landelijke
beleid met betrekking tot de acute zorg.
Patiëntenspreiding
Tijdens de Covid-19-crisis is gebleken dat de drukte in de acute zorgketen niet overal
in het land altijd gelijktijdig even hoog is. Middels de oprichting van het LCPS en
de RCPS-en werd patiëntenspreiding gecoördineerd, zodat beschikbaarheid van acute
zorg zo goed mogelijk geborgd kon worden. Hierbij ging het om regionale, bovenregionale,
landelijke en internationale patiëntenspreiding. Nu echter de Covid-19-crisis voorbij
is en het virus in een endemische fase terecht is gekomen, wil ik de mogelijkheid
om patiënten te spreiden als dat vanwege grootschalige incidenten, rampen of crises
nodig is, behouden.
Structurele borging van de functies van inzicht in capaciteit en patiëntenspreiding
In de genoemde Beleidsagenda toekomstbestendige acute zorg heb ik aangegeven te streven
naar een structurele inbedding van de functies van inzicht in zorgcapaciteit en de
mogelijkheid om zo nodig patiënten te spreiden. De voorgenomen bekostiging van deze
functies via de beschikbaarheidbijdrage zal in het licht van de toekomstige positionering
van deze functies worden bezien. In de toelichting bij de wijziging van het Besluit
beschikbaarheidbijdrage WMG is dan ook aangegeven dat deze wijziging twee jaar na
de inwerkingtreding zal worden bezien, mede in het licht van de ontwikkelingen met
betrekking tot de landsdekkende inrichting van zorgcoördinatie.
Wijziging besluit beschikbaarheidbijdrage WMG
Op grond van artikel 56a Wmg kan de NZa een beschikbaarheidbijdrage toekennen aan
zorgaanbieders voor het beschikbaar hebben van bepaalde vormen van zorg. Voorwaarde
hiervoor is dat de kosten niet of niet geheel zijn toe te rekenen naar, of door middel
van tarieven in de zin van de Wmg in rekening te brengen zijn aan individuele ziektekostenverzekeraars
of verzekerden, of waarvan de bekostiging bij een zodanige toerekening dan wel een
zodanige tarifering marktverstorend zou werken, en die niet op andere wijze worden
bekostigd.
Het Besluit beschikbaarheidbijdrage WMG wijst de vormen van zorg aan die in aanmerking
komen voor bekostiging middels een beschikbaarheidbijdrage. Voor activiteiten ten
behoeve van de acute zorg vindt op dit moment bekostiging van de traumacentra plaats
via twee beschikbaarheidbijdragen die zijn omschreven in onderdeel B, onder 5, sub
a en b van de bijlage bij het Besluit beschikbaarheidbijdrage WMG. Deze beschikbaarheidbijdragen
hebben betrekking op coördinatie van de acute zorg voor zover het gaat om coördinatie
van het regionaal overleg acute zorgketen en coördinatie traumazorg (sub a) en voor
zover het gaat om opleiden, trainen en oefenen voor rampen en crises (sub b). Het
onderdeel B, onder 5, sub a van de bijlage bij het Besluit beschikbaarheidbijdrage
WMG wordt gewijzigd.
De wijzigingen hebben als doel om de activiteiten met betrekking tot de beschikbaarheid
van de acute zorg, te verbreden.3 Het gaat daarbij om de toevoeging van de volgende activiteiten:
– het verkrijgen en bieden van regionaal en landelijk inzicht in de actuele en toekomstige
capaciteit van zorgaanbieders én in de actuele en toekomstige druk op de zorg, met
het oog op het reguleren van de capaciteit van en de druk op de acute zorg;
– het met het oog op het reguleren van de druk op de acute zorg coördineren van de spreiding
en plaatsing van patiënten en het daarbij coördineren van het vervoer van patiënten
die (boven)regionaal of internationaal gespreid worden.
Zakelijke inhoud van de aanwijzing
Ten aanzien van bovenstaande wijzigingen zal ik de NZa een aanwijzing geven. Met deze
aanwijzing geef ik de NZa de opdracht om per 1 juli 2023 de beleidsregels en regels
aan te passen zodat deze aansluiten bij de wijzigingen van onderdeel B, onder 5, sub
a van de bijlage behorende bij het Besluit beschikbaarheidbijdrage WMG. Dit om zowel
het gewenste inzicht in capaciteit en druk op de zorg als de coördinatie van spreiding
van patiënten mogelijk te maken.
De NZa stelt op basis van de aanwijzing beleidsregels vast waarin staat hoe en onder
welke omstandigheden zij de bevoegdheid tot het toekennen van de bijdrage voor de
aangewezen zorgvormen uitvoert en hoe zij de hoogte en wijze van berekening van de
bijdrage vaststelt. Momenteel doet de NZa een kostenonderzoek op basis waarvan de
beleidsregels zullen worden vastgesteld.
Overeenkomstig artikel 8 Wmg ga ik niet eerder over tot het geven van de aanwijzing
dan nadat dertig dagen zijn verstreken na verzending van deze brief.
Tenslotte
Middels deze voorhangbrief hoop ik u voldoende te hebben geïnformeerd over de voorgenomen
aanwijzing aan de NZa. Een gelijkluidende brief heb ik gezonden aan de voorzitter
van de Eerste Kamer der Staten-Generaal.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.J. Kuipers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport