Brief regering : Jaarplan AIVD 2023
30 977 AIVD
Nr. 166 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 december 2023
Met deze brief informeer ik uw Kamer over de hoofdlijnen van het jaarplan van de Algemene
Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) 2023. Het jaarplan vormt een nadere uitwerking
van beleidsartikel 2 van de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties (Kamerstuk 36 200 VII, nr. 2). Het volledige jaarplan van de AIVD is vanwege zijn inhoud staatsgeheim gerubriceerd
en wordt integraal gedeeld met de Commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten
van uw Kamer.
Nationale veiligheid
Statelijke actoren bedreigen de nationale veiligheidsbelangen van Nederland in toenemende
mate. Daarbij zetten ze een breed spectrum aan middelen in: van beïnvloedingscampagnes
en spionage tot grootschalige cyberaanvallen en militaire middelen. Belangrijke geopolitieke
ontwikkelingen en internationale machtsverhoudingen spelen hierin een rol. De MIVD
en de AIVD werken intensief samen om deze dreigingen het hoofd te bieden.
De meest zorgelijke recente ontwikkeling is de Russische invasie in Oekraïne. Die
raakt aan verschillende nationale veiligheidsbelangen. Verder wordt Nederland steeds
vaker geconfronteerd met dreigingen tegen de economische veiligheid, met name vanuit
China. Deze dreiging bestaat al langere tijd, raakt grote delen van de Nederlandse
maatschappij en is de afgelopen jaren nog duidelijker naar voren gekomen. Dreigingen
tegen de economische veiligheid worden zelden direct als dreiging herkend en hebben
vaak pas na langere tijd (zichtbare) impact.
Nationale veiligheid wordt ook bedreigd door extremisme. Rechts-extremisme en anti-institutioneel
extremisme1 groeien en lijken te verharden. Het mondiaal jihadisme boet niets aan kracht in.
Uit de hoek van alle drie bewegingen zijn terroristische aanslagen voorstelbaar.
Extremisme kan ook op niet-gewelddadige manier bedreigend zijn voor Nederland: als
die langzaam maar zeker de democratische rechtsorde aantast. Die dreiging gaat momenteel
uit van het rechts-extremisme, anti-institutioneel extremisme, wahhabi-salafisme en
links-extremisme.
De AIVD doet intensief onderzoek naar aanhangers en aanjagers van deze bewegingen.
Waar mogelijk informeert de AIVD samenwerkingspartners die preventieve en repressieve
maatregelen kunnen nemen.
De onderzoeken van de AIVD maken niet alleen gekende dreigingen inzichtelijk, ze zijn
ook gericht op het tijdig onderkennen en duiden van nog ongekende dreigingen. De AIVD
doet ook onderzoek naar criminele netwerken waar die de nationale veiligheid raakt.
De AIVD gebruikt een substantieel deel van de beschikbare middelen uit het Coalitieakkoord
om de slagkracht van de dienst verder te versterken. Daarnaast worden noodzakelijke
intensiveringen gedaan op het terrein van cyber, economische veiligheid, vitale belangen
en processen, data- en technologie en rechts-contraterrorisme.
Geïntegreerde Aanwijzing
Welke inlichtingenonderzoeken de diensten doen wordt voor een belangrijke mate ingevuld
in de Geïntegreerde Aanwijzing Inlichtingen en Veiligheid (GA I&V). Dit besluit is
gepubliceerd in de Staatscourant2. De Minister-President als Minister van Algemene Zaken, de Minister van BZK en de
Minister van Defensie stellen de GA I&V vast, na overleg met de Ministers van Justitie
en Veiligheid en Buitenlandse Zaken. Daarin zijn de onderzoeken uitgewerkt naar onderzoeksthema’s,
landen en regio’s. Ook bevat de Aanwijzing de planning en prioritering van de inlichtingenonderzoeken.
Dit jaar is een volledig herziene GA I&V 2023–2026 tot stand gekomen in nauwe samenwerking
tussen de interdepartementale behoeftestellers, de AIVD en de MIVD. De GA I&V 2023–2026
geldt als richtlijn voor de inlichtingenonderzoeken van de AIVD en vormt tevens de
inhoudelijke basis voor de jaarplannen van de diensten. In de GA I&V staat beschreven
welke onderzoeken de AIVD en de MIVD gezamenlijk uitvoeren. Het GA I&V besluit blijft
recht doen aan de onderscheiden verantwoordelijkheden van de voor de beide diensten
verantwoordelijke Ministers, in overeenstemming met hun afzonderlijke wettelijke taken.
Prioriteiten en accenten voor 2023
Rechts-terrorisme
De AIVD onderzoekt de rechts-terroristische beweging in Nederland in zijn geheel.
De voornaamste terroristische dreiging gaat uit van de Nederlandse accelerationistische
beweging, maar andere rechts-terroristische stromingen zijn verweven met die beweging.
In afgesloten onlinegroepen verheerlijken aanhangers, veelal relatief jong, terroristisch
geweld en fantaseren ze over het plegen van geweld. Opgeteld hebben de groepen enkele
honderden aanhangers. Het is noodzakelijk voor de AIVD om online aanwezig te zijn
en technische middelen in te zetten. Want de groepen werven vooral online, en vermengen
zich daar met andere extremistische netwerken. Het mitigeren vraagt betrokkenheid
van de diverse ketenpartners.
Anti-institutioneel extremisme
De AIVD zag de afgelopen jaren een deel van het zogenoemde antioverheidsprotest radicaliseren.
Daardoor is gewelddadig anti-institutioneel extremisme3 ontstaan. Een terroristische aanslag uit deze hoek is inmiddels voorstelbaar. De
beweging praat over gezichtsbepalende gezagsdragers met diepe vijandigheid, fanatisme
en fantasieën van gewelddadige eigenrichting.
Centraal binnen de beweging staat het extremistische narratief dat in Nederland een
kwaadaardige elite aan de macht is, met een onderdrukkende agenda. Daarmee zou de
beweging in oorlog zijn, en daartegen zou verzet moeten worden gepleegd.
De elite bevindt zich volgens dat narratief niet alleen binnen de overheid, maar ook
binnen de rechterlijke macht, de uitvoerende macht, de traditionele media en de wetenschap.
Het narratief van een kwaadaardige elite kan radicalisering richting geweld legitimeren.
Ook draagt het er waarschijnlijk aan bij dat het wantrouwen tegen democratische instituties
groeit. Anti-institutioneel extremisme is daarom waarschijnlijk ook een ernstige,
lange termijn dreiging voor de democratische rechtsorde.
Islamitisch-terrorisme
De dreiging van islamitisch-terroristische aanslagen in het Westen blijft. Zowel vanuit
Al Qaida (AQ) en ISIS als uit lokale netwerken en individuen. De jihadistische beweging
in Nederland stagneert, is gefragmenteerd en minder actief dan voorheen, maar het
blijft de voornaamste terroristische dreiging. Dat komt door de naar verhouding grote
omvang, de organisatiegraad, en doordat de beweging aanslagen nog altijd als legitiem
middel ziet – al zijn er geen concrete aanwijzingen dat jihadisten hier aanslagen
voorbereiden. De AIVD heeft in 2023 in het bijzonder aandacht voor terugkeerders en
terrorismeveroordeelden die vrijkomen uit detentie. En voor de impact die zij kunnen
hebben op jihadistische netwerken in Nederland. Van ISIS gaat mogelijk een hernieuwde
dreiging uit, op termijn mogelijk ook vanuit AQ. Ze zijn namelijk in staat hun organisaties
en netwerken in onder meer Syrië, Irak en Afghanistan te versterken. De AIVD onderzoekt
welke dreiging daardoor voor Nederland kan ontstaan.
Spionage en ongewenste buitenlandse inmenging
Nederland en zijn bondgenoten zijn het doelwit van inlichtingenactiviteiten en (heimelijke)
beïnvloedingsactiviteiten van statelijke actoren als Rusland en China. Politieke spionage
(digitaal en fysiek) is een omvangrijk probleem. Burgers, overheidsinstanties in Nederland,
de EU en de NAVO zijn doelwit. Statelijke beïnvloedingsactiviteiten zetten, bedoeld
en onbedoeld, druk op de cohesie binnen de Nederlandse samenleving. Diasporagemeenschappen
en opposanten van autoritaire regimes zijn het doelwit van openlijke en heimelijke
beïnvloeding en inmenging door landen van herkomst.
Economische veiligheid
De afgelopen jaren is de dreiging tegen de economische veiligheid van Nederland steeds
duidelijker geworden. Vitale processen zijn kwetsbaar voor sabotage. Ze zijn ook kwetsbaar
voor ongewenste investeringen en overnames, waar statelijke actoren op de achtergrond
de hand in (kunnen) hebben. Ook maken landen vaker misbruik van risicovolle strategische
afhankelijkheden. Nederlandse bedrijven, kennisinstellingen en wetenschappers zijn
op grote schaal het doelwit van (digitale) activiteiten om hoogwaardige technologie
buit te maken, bijvoorbeeld door middel van cyberspionage of het omzeilen van exportrestricties.
China is de grootste dreiging voor de Nederlandse kennisveiligheid.
De AIVD schat in dat de inlichtingenactiviteiten van statelijke actoren in Nederland
in omvang en intentie zullen toenemen. Daarom wil de AIVD, samen met de MIVD, in 2023
verder investeren in economische veiligheid. Daaronder valt kennisveiligheid en ook
energiebeleid – belangrijke aandachtsgebieden gezien de ontwikkelingen het afgelopen
jaar.
Daarbij richt de dienst zich op het bevorderen van weerbaarheid. Dat is onmisbaar
om de dreiging effectief het hoofd te kunnen bieden. Een integrale aanpak is noodzakelijk.
Daarom prioriteren de AIVD en MIVD hun werk hieraan samen, bundelen ze hun operationele
krachten, en ontplooien ze hun (contra-) inlichtingenonderzoek en weerbaarheidsverhogende
activiteiten in samenhang. De AIVD verwacht in 2023 een toename van het aantal naslagverzoeken,
vanwege de Wet Veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames (Wet Vifo). De
dienst investeert daarom in naslag- en onderzoekscapaciteit.
Cyberdreiging
De cyberdreiging tegen Nederland is hoog en zal waarschijnlijk verder toenemen. De
omvang en de intensiteit van cyberaanvallen neemt toe. Statelijke actoren buiten daarbij
onder meer kwetsbaarheden uit in veelgebruikte software producten en ze voeren aanvallen
uit op toeleveringsketens (supply chain attacks). Ook neemt het aantal statelijke actoren toe dat in staat is digitaal te spioneren
en saboteren. Landen met zo’n offensief cyberprogramma zijn onder meer Rusland, China,
Iran en Noord-Korea. Dit is de reden dat de regering op 2 december 2022 (Kamerstuk
36 263) het wetsvoorstel Tijdelijke wet onderzoeken AIVD en MIVD naar landen met een offensief
cyberprogramma tegen Nederland bij de Tweede Kamer heeft ingediend. Dit wetsvoorstel
is noodzakelijk gelet op de toegenomen dreiging van deze landen en de operationele
knelpunten die de AIVD en MIVD ervaren in onderzoek naar deze landen.
In 2023 zal de AIVD het onderzoek naar cyberdreiging intensiveren om zicht te krijgen
op dergelijke aanvallen, deze waar mogelijk te mitigeren en anderen handelingsperspectief
te bieden. Daartoe maakt de dienst (schriftelijke) producten om de digitale weerbaarheid
te vergroten. Daarbij wordt dreigings- en inlichtingeninformatie gebruikt. Verschillende
samenwerkingsverbanden worden in 2023 aangegaan met de MIVD, de Politie, het NCSC
en het OM.
Contra-proliferatie
Massavernietigingswapens bedreigen de internationale vrede en veiligheid. Nederland
heeft verdragen ondertekend die erop gericht zijn de proliferatie van zulke wapens
tegen te gaan. Landen van zorg zoeken hoogwaardige technologie en (toegepaste) wetenschappelijke
kennis uit Nederland om massavernietigingswapens (MVW) en -programma’s te ontwikkelen.
In 2023 zetten de AIVD en de MIVD het onderzoek naar zulke landen van zorg voort –
dit zijn landen die werken aan de ontwikkeling en/of doorontwikkeling van hun MVWprogramma's,
zoals Iran en Noord-Korea. Daarbij onderzoekt de AIVD onder meer de aard en omvang
van verwervingsactiviteiten en -netwerken van relevante kennis of goederen. Waar mogelijk
wordt de dreiging gemitigeerd en wordt anderen handelingsperspectief geboden.
Landenonderzoek
Geopolitieke verhoudingen zijn het afgelopen jaar verschoven. De Russische inval in
Oekraïne heeft het geopolitieke speelveld op de grondvesten doen schudden.
Internationale ontwikkelingen raken Nederland, en Europese en bondgenootschappelijke
inspanningen. Het is belangrijk dat de AIVD een bondgenootschappelijke inspanningen.
Het is belangrijk dat de AIVD een eigenstandige inlichtingenpositie heeft als ontwikkelingen
in het buitenland de Nederlandse nationale en internationale belangen raken. Binnen
de inlichtingentaak zijn onderwerpen van onderzoek aangewezen die de Nederlandse regering
bij het bepalen van standpunten over het buitenlands beleid en bij het voeren van
internationale onderhandelingen, in staat stellen te beschikken over de informatie
die via andere, bijvoorbeeld diplomatieke, kanalen niet of moeilijk te verkrijgen
is.
Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017
In het jaarplan 2022 is al aangegeven dat het Kabinet de conclusies en aanbevelingen
van de Evaluatiecommissie Wiv 2017 (ECW) heeft omarmd, zij het dat er wel nadrukkelijk
naar de uitvoeringsconsequenties zal worden gekeken. De hoofdconclusie van de ECW
is dat de Wiv 2017 voor een belangrijk deel heeft bereikt wat was beoogd, maar dat
er punten zijn waarop de wet tekortschiet.
Om die tekortkomingen te verhelpen in de huidige Wiv 2017 is een wetswijziging aangekondigd.
In dit wetswijzigingstraject is toegezegd eerst een hoofdlijnenbrief aan de Kamer
te versturen. De nieuwe Wiv moet er voor zorgen dat de AIVD en MIVD de komende jaren
een toekomstbestendig wettelijk kader hebben, om de nationale veiligheid te kunnen
waarborgen. Bij de uitwerking zal steeds worden bekeken of het werk van de diensten
uitvoerbaar blijft.
Voor enkele operationele knelpunten in de Wiv 2017 kon niet worden gewacht op de brede
wetswijziging van de Wiv 2017. Daarom is de Tijdelijke wet onderzoeken AIVD en MIVD
naar landen met een offensief cyberprogramma opgesteld. Dit wetsvoorstel is inmiddels
ingediend bij uw Kamer. Op het wetsvoorstel volgt nog een nota van wijziging. Daarin
zijn bepalingen opgenomen voor bulkdatasets verworven met een bijzondere bevoegdheid
en de invoering van een onafhankelijke voorgaande toetsing op de inzet van de bevoegdheid
om real-time verkeersgegevens op te vragen.
Hoofdlijnen andere taken en doelstellingen 2023
Weerbaarheid
De onderzoeken van de AIVD leiden tot beter inzicht in de (digitale) dreiging tegen
de Nederlandse belangen. Deze kennis vertaalt de AIVD in handelingsperspectieven om
bij te dragen aan een weerbaarder rijksoverheid, vitale sectoren en topsectoren. Dat
is nodig omdat de dreigingen daartegen toenemen, zowel fysiek als digitaal. De AIVD
werkt samen met ketenpartners, zoals de NCTV, de MIVD en de CIO Rijk. Daarbij hoort
ook het ontwikkelen van informatiebeveiligingsproducten onder de Nationale Cryptostrategie
(NCS).
Daarnaast speelt de AIVD een rol in het Stelsel Bewaken en Beveiligen. De dienst levert
dreigingsinschattingen, dreigingsanalyses en risicoanalyses die betrekking hebben
op te beschermen personen, objecten, diensten en evenementen, waaronder nationale
politici, diplomatieke objecten, nationale evenementen en internationale organisaties.
Veiligheidsonderzoeken
Het werk van de Unit Veiligheidsonderzoeken (UVO) is geregeld in de Wet op de Inlichtingen-
en Veiligheidsdiensten 2017 (Wiv 2017) en de Wet veiligheidsonderzoeken (Wvo).
In 2022 nam het aantal aanvragen van veiligheidsonderzoeken al significant toe. Die
trend zal naar verwachting in 2023 voortzetten. Onder meer omdat vanaf 2023 de «mandaatverhouding»
met de Nationale Politie zal eindigen. Dat zal leiden tot een toename van het aantal
onderzoeken dat door de AIVD wordt uitgevoerd. De doelstelling is dat tenminste 90%
van alle aangevraagde veiligheidsonderzoeken in 2023 wordt uitgevoerd binnen de wettelijke
termijn van acht weken. De prognose voor 2023 is dat er ruim 78.000 veiligheidsonderzoeken
zullen worden aangevraagd. In 2023 gaat het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet
veiligheidsonderzoeken (Wvo) voor advies naar de Raad van State. Naar verwachting
wordt het wetsvoorstel in 2023 aan de Tweede Kamer aangeboden. In het voorstel wordt
onder meer een locatiegebonden verklaring van geen bezwaar geïntroduceerd. Dat komt
de mobiliteit en flexibiliteit van personeel, op bijvoorbeeld de burgerluchthavens,
ten goede.
Kabelinterceptie
Kabelinterceptie geeft onder andere zicht op de gekende en ongekende dreiging en verhoogt
daarmee de slagkracht van beide I&V diensten. Kabelinterceptie is essentieel en uitermate
belangrijk voor het verkrijgen van betere inlichtingen, van cyberveiligheid tot economisch
veiligheid en CT dreigingen. De eerste resultaten op basis van eigen onderzoek op
de kabel ondersteunen het beeld dat dit middel een waardevolle aanvulling is aan het
stelsel van inlichtingenmiddelen. Recente inlichtingen die de AIVD en MIVD mede hebben
verkregen via kabelinterceptie herbevestigen dat Russische statelijke digitale aanvalsgroepen
interesse tonen voor de Nederlandse vitale sector.
Samenwerking en co-locatie AIVD en MIVD
De Ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Defensie willen
de samenwerking tussen de AIVD en de MIVD blijven versterken. De nationale veiligheid
is daarbij gebaat. Onderdeel van de versterkte samenwerking is gezamenlijke huisvesting.
Aanvankelijk hadden beide Ministers besloten tot huisvesting op twee locaties, te
weten: behoud van de locatie Zoetermeer (1) en realisatie van nieuwbouw op de locatie
Frederikkazerne (2). Door de toekenning van extra middelen in het Coalitieakkoord
2022 (Bijlage bij Kamerstuk 35 788, nr. 77) is het echter eerder dan voorzien nodig om de nieuwste groei volledig te kunnen
opvangen. Op 2 december 2022 is de Tweede Kamer nader geïnformeerd over de stand van
zaken inzake de gezamenlijke huisvesting van de AIVD en MIVD op de locaties Zoetermeer,
Den Haag en Leidschendam. Voor de toekomstige groei van beide diensten wordt gewerkt
aan het verkrijgen van additionele werkplekken op de locatie Leidschendam.
Data en Informatievoorziening
De snelle technologische ontwikkelingen vragen om een transformatie van het werk van
de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Het efficiënt en compliant verwerken van
toenemende hoeveelheden data zal hierin een belangrijke rol spelen. De datahuishouding
wordt in 2023 doorontwikkeld om de mogelijkheden die nieuwe technologieën bieden optimaal
te kunnen benutten. De AIVD en MIVD intensiveren hun samenwerking om de uitdagingen
effectief het hoofd te kunnen bieden.
Er wordt samen met partners een stap gezet om de Nederlandse samenleving digitaal
weerbaarder te maken. De toegekende middelen uit het coalitieakkoord op het gebied
van data- en technologie zullen in 2023 voor een groot deel gebruikt worden voor het
ontwikkelen van gezamenlijke Data Exploitatie Platform (DEP) en de daarmee samenhangende
voorwaarden. Het DEP is een belangrijke ontwikkeling voor de diensten om meer en betere
inlichtingen uit data te halen.
Transitie
De AIVD wil een uitstekende inlichtingen- en veiligheidsdienst blijven, en beweegt
daarom mee met de ontwikkelingen. De prioriteiten voor 2023 zijn gericht op een «Great place to work». Denk hierbij aan leiderschap binnen de AIVD, diversiteit en inclusie en de ontwikkeling
van medewerkers. Het verbeteren van de financiële processen heeft ook in 2023 de volle
aandacht. Al deze grote ontwikkelingen zorgen ervoor dat de AIVD in 2023 verder zal
groeien.
Rapportage en verantwoording
Met deze jaarplanbrief geef ik u inzicht in de prioriteiten en accenten voor de AIVD
in 2023. Openbare verantwoording van de uitvoering van het jaarplan wordt gedaan in
het departementale jaarverslag en het eigen jaarverslag van de AIVD.
Tussentijds rapporteert de AIVD over de voortgang via periodieke voortgangrapportages.
Die worden gedeeld en besproken met de Commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten
van uw Kamer.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, H.G.J. Bruins Slot
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.G.J. Bruins Slot, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties