Brief regering : Programma 'vermindering regeldruk ondernemers'
29 515 Aanpak regeldruk en administratieve lasten
Nr. 481
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 juli 2022
Hierbij stuur ik uw Kamer het nieuwe Programma vermindering regeldruk ondernemers.
Met het aanbieden van het nieuwe regeldrukprogramma doe ik de toezegging gestand (gedaan
tijdens het Hoofdlijnendebat op 10 en 22 februari jl. en herhaald tijdens het Commissiedebat
Regeldruk van 23 maart jl.) om vóór de zomer met een nieuw regeldrukprogramma voor
bedrijven te komen. Hiermee geef ik eveneens gevolg aan de moties van het lid Van
Haga, ingediend tijdens het debat over de regeringsverklaring van 19 januari jl.1 en tijdens het Tweeminutendebat Regeldruk van 13 april jl.2 om met een meetbare aanpak van regeldruk voor het mkb te komen waarbij gebruik gemaakt
wordt van het MKB-indicatorbedrijf als analyse-instrument. Tevens ga ik in het regeldrukprogramma
in op de motie van het lid Van Strien waarin het kabinet wordt opgeroepen te bekijken
of en op welke wijze regelvrije experimenteerruimtes kunnen bijdragen aan het versnellen
van innovatie3.
Conform de gewijzigde motie van de leden Goudzwaard en Van Haga4 wordt in een aparte bijlage bij het regeldrukprogramma ingegaan op de knelpunten
uit het Zwartboek van MKB-NL. Per knelpunt wordt aangegeven op welke wijze deze al
dan niet is opgepakt door de betreffende departementen. Een van de knelpunten in het
Zwartboek heeft te maken met de verplichting dat elektrische arbeidsmiddelen regelmatig
gekeurd moeten worden. Het lid Rahimi c.s. heeft een motie ingediend om te bezien
of het huidige systeem van verplichte periodieke keuringen van arbeidsmiddelen kan
worden herzien5. In antwoord hierop kan ik melden dat vanuit de Europese Richtlijn Arbeidsmiddelen
is bepaald dat arbeidsmiddelen periodiek gekeurd dienen te worden en te allen tijde
veilig moeten zijn. In Nederland is de Richtlijn Arbeidsmiddelen opgenomen in de Arbeidsomstandighedenwetgeving.
Hoe vaak gekeurd moet worden, hangt af van het soort arbeidsmiddel en de intensiteit
van het gebruik ervan. In de toelichting van het Arbobesluit is minimaal één keuring
per jaar als richtsnoer gegeven. Voor bepaalde arbeidsmiddelen zijn de keuringstermijnen
wel bepaald in de wetgeving zoals bijvoorbeeld op torenkranen, liften en drukapparatuur.
Voor elektrische arbeidsmiddelen is er geen termijn in de wetgeving opgenomen, maar
wordt dat aan de bedrijven zelf overgelaten. In de NEN3140 hebben bedrijven en branches
zelf afspraken gemaakt dat elektrische arbeidsmiddelen jaarlijks geïnspecteerd dienen
te worden en hoe deze keuring eruit dient te zien. De betreffende keuringen kunnen
in veel gevallen door ondernemers of medewerkers zelf worden uitgevoerd. Momenteel
wordt er door de industrie en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
gekeken naar de mogelijkheid om meer voorlichting te geven over de eisen aan een arbeidsmiddel,
waaronder het keuren van arbeidsmiddelen. Dit gesprek vindt nu plaats gezien de lopende
aanpassing van de wetgeving op machines die over enkele jaren in werking zal treden.
In dit gesprek is specifiek aandacht voor het mkb.
Het nieuwe regeldrukprogramma geeft in zijn diverse facetten de komende maanden uitvoering
aan de volgende moties die allen zijn ingediend tijdens het Tweeminutendebat Regeldruk
van 13 april jl.:
− Motie van het lid Rahimi c.s.6 met het verzoek om regels sectoraal of domeingericht door te lichten op ervaren knelpunten
en kosten;
− Motie van het lid Rahimi c.s7 met het verzoek te onderzoeken welke bestaande regels leiden tot de meeste regeldruk
bij mkb-ondernemers;
− Motie van de leden Goudzwaard en Van Haga8 met het verzoek het mkb te betrekken bij het opstellen van een regeldrukdashboard;
− Motie van het lid Romke de Jong9 met het verzoek de bestaande wet- en regelgeving waarmee het mkb in de praktijk te
maken krijgt te analyseren;
− Nader gewijzigde motie van het lid Amhaouch c.s.10 met het verzoek om bij de aanpak van regeldruk expliciet aandacht te hebben voor
interdepartementale samenwerking.
Naar aanleiding van de motie van het lid Van Haga.c.s. om te inventariseren welke
regels geschrapt kunnen worden om dreigende faillissementen te voorkomen11, heb ik tijdens het Tweeminutendebat Regeldruk aangegeven dat ik «de aanjager problematische
schuldenaanpak» vraag om oog te hebben voor eventuele knellende regels waar ondernemers
met problematische schulden tegenaan lopen. Ik verwacht dat de aanjager deze zomer
van start gaat. Daarnaast kijken we vanuit het regeldrukprogramma zelf natuurlijk
ook of er signalen over deze problematiek binnenkomen. Indien dergelijke knelpunten
worden gesignaleerd, dan wordt dit meegenomen in de reguliere voortgangsrapportage
over de regeldrukaanpak.
Met de nieuwe regeldrukaanpak kiezen we er voor om regeldruk op het niveau van de
ondernemer in kaart te gaan brengen en samen met ondernemers, brancheorganisaties,
departementen en uitvoeringsinstellingen tot reductieprogramma’s te komen. Ik ben
ervan overtuigd dat we er op basis van de nieuwe regeldrukaanpak voor kunnen zorgen
dat regeldruk voor ondernemers merkbaar en meetbaar wordt aangepakt.
Ik zal uw Kamer vanaf begin 2023 over de voortgang van het programma regulier gaan
informeren.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
M.A.M. Adriaansens
Indieners
-
Indiener
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat