Brief regering : Nederlandse input publieke consultatie herziening emissienormen vrachtvervoer
22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Nr. 3338
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 maart 2022
Ter informatie stuur ik u hierbij de bijdrage die is ingediend bij de Europese Commissie
in het kader van een publieksconsultatie over de «Vermindering van koolstofemissies-
herziening van emissienormen voor zware bedrijfsvoertuigen»1. Het betreft de gebruikelijke consultatie die voorafgaat aan een wetgevend initiatief
van de Commissie. Aangezien het een gelegenheid biedt om de Commissie te wijzen op
de Nederlandse inzet ter zake is een reactie ingestuurd. De consultatiepagina van
de Commissie bevat uitgebreide informatie over de voorgenomen herziening2.
De herziening die de Europese Commissie eind van het jaar voorstelt betreft een herziening
van de huidige CO2 normen voor zwaar vrachtvervoer (boven de 16 t) zoals opgenomen in Richtlijn (EU)
2019/1242. Daarin zijn gemiddelde emissie-eisen gesteld voor 2025 die na 2030 strenger
worden.
Nederland heeft de vragenlijst ingevuld vanuit de invalshoek dat de voorgenomen herziening
passend moet zijn bij de Europese ambities op het gebied van klimaat zoals opgenomen
in het Fit-for-55 pakket en de Europese Green Deal. Wegvervoer is van cruciaal belang
voor de verwezenlijking van de doelstelling om de broeikasgasemissies tegen 2030 met
ten minste 55% te verminderen en om tegen 2050 klimaatneutraliteit te bereiken. Deze
ambitie vraagt om een helder signaal aan de markt om de transitie naar emissieloos
vrachtvervoer te versnellen en tijdig te realiseren. Een aanscherping van de emissie-eisen
is naar de mening van Nederland noodzakelijk. Wegvervoer is verantwoordelijk voor
21% van de Europese CO2-uitstoot. Zwaar vrachtvervoer is verantwoordelijk voor 6% van de uitstoot. Zonder
aanvullend beleid dalen de emissies in 2030 en 2050 met respectievelijk 7 en 12% ten
opzichte van 2015.
Om een signaal aan de markt te geven wordt in de Nederlandse input voor de consultatie
een herziening bepleit die:
1. Doelen formuleert consistent met de Europese doelen zoals opgenomen in het Fit-for-55
pakket en de Europese Green Deal;
2. Doelen van toepassing laat zijn op de gehele «vloot» van vrachtvoertuigen (behoudens
exceptionele uitzonderingen);
3. Erkent dat een adequate laad- en tankinfrastructuur voor emissieloos vrachtvervoer
cruciaal is.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.