Brief regering : Geannoteerde agenda voor de Raad Algemene Zaken van 25 januari 2022
21 501-02 Raad Algemene Zaken en Raad Buitenlandse Zaken
Nr. 2444 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 januari 2022
Hierbij bied ik u de geannoteerde agenda aan voor de Raad Algemene Zaken van 25 januari
2022.
Overeenkomstig de informatie-afspraken informeert het kabinet uw Kamer middels deze
geannoteerde agenda ook over de inzet voor de plenaire vergadering van 21–22 januari
2022 van de Conferentie over de Toekomst van Europa.
De Minister van Buitenlandse Zaken, W.B. Hoekstra
GEANNOTEERDE AGENDA RAAD ALGEMENE ZAKEN VAN 25 JANUARI 2022
Dinsdag 25 januari 2022 vindt in Brussel een Raad Algemene Zaken (RAZ) plaats. Op
de agenda1 van deze Raad staan de volgende onderwerpen: het wetgevingspakket «versterking van
democratie en integriteit van verkiezingen», de prioriteiten van het Frans EU-voorzitterschap,
de Conferentie over de Toekomst van Europa, COVID-19: coördinatie op EU-niveau en
de relatie tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk (VK). De Minister van Buitenlandse
Zaken is voornemens deel te nemen aan deze vergadering.
Wetgevingspakket «versterking van democratie en integriteit van verkiezingen»
Het streven van het Franse EU-voorzitterschap is om tijdens deze RAZ een verkennend
debat te voeren over het nieuwe wetgevingspakket «Versterking van democratie en integriteit van verkiezingen», dat op 25 november 2021 door de Commissie is gepresenteerd. Het pakket bestaat uit
vier voorstellen. Het eerste voorstel betreft een verordening over transparantie en
gerichte politieke reclame. Het tweede voorstel bestaat uit twee richtlijnen die het
kiesrecht actualiseren van «mobiele EU-burgers» bij gemeenteraadsverkiezingen en bij
verkiezingen van het Europees Parlement (EP). Mobiele EU-burgers zijn EU-burgers die
verblijven in een lidstaat waarvan zij geen onderdaan zijn. Tot slot heeft de Commissie
een voorstel gedaan voor herziening van de verordening van het statuut en de financiering
van Europese politieke partijen en Europese politieke stichtingen. Deze herziening
beoogt onder andere de transparantie van Europese politieke partijen en stichtingen
te vergroten.
Het Franse EU-voorzitterschap wil het komende half jaar voortgang maken op dit pakket.
Het is de verwachting dat het voorstel over de financiering van Europese politieke
partijen prioriteit heeft voor dit voorzitterschap. De voorstellen over politieke
reclame en de mobiele burgers worden later in het voorzitterschap behandeld. Naar
verwachting zal het Franse voorzitterschap tijdens deze RAZ middels Raadsconclusies
willen vaststellen wat de kaders zijn van dit pakket. Aangezien de voorstellen 25 november
jl. gepubliceerd zijn, is de verwachting dat een groot aantal lidstaten hierover nog
geen officiële positie heeft bepaald. De verwachting is dan ook dat de discussie tijdens
de RAZ verkennend en op hoofdlijnen zal zijn.
In algemene zin geldt dat het kabinet positief is over het pakket dat de Commissie
heeft voorgesteld. Het beschermen van de integriteit van verkiezingen en het open
publieke debat is van groot belang voor onze democratie. De verschillende voorstellen
in het wetgevingspakket beogen daar aan bij te dragen. De kabinetsappreciatie van
het wetgevingspakket van de Commissie wordt uitgewerkt in drie verschillende BNC-fiches,
die op 21 januari aanstaande met uw Kamer worden gedeeld. Op het voorstel over het
pakket van politieke reclame is door uw Kamer een parlementair voorbehoud geplaatst.
De BNC-fiches worden op 10 februari 2022 besproken in het commissiedebat van de commissie
voor Binnenlandse Zaken.
Prioriteiten EU-Frans voorzitterschap
Het Franse EU-voorzitterschap zal tijdens deze RAZ zijn prioriteiten presenteren.
President Macron presenteerde op 9 december 2021 tijdens een persconferentie2 drie lijnen waaronder de verschillende wetgevingstrajecten, discussies en initiatieven
tijdens het voorzitterschap kunnen worden geschaard: een soeverein Europa, een nieuw
groeimodel voor Europa en een Europa op menselijke schaal. Hoewel president Macron
het thema strategische autonomie niet specifiek noemde, is bekend dat dit voor Frankrijk
een belangrijk onderwerp is tijdens het voorzitterschap en dat de discussies onder
de geschetste drie lijnen mede zullen bijdragen aan het concretiseren van de discussies
omtrent strategische autonomie.
Uw Kamer werd in het verslag van de Raad Buitenlandse Zaken van 13 december 2021 reeds
geïnformeerd over de EU-externe prioriteiten van het voorzitterschap.3 Op EU-extern gebied zal Frankrijk onder meer inzetten op veiligheids- en defensiesamenwerking,
waaronder de aanname van het Strategisch Kompas. Ook zet Frankrijk in op het werken
aan stabiliteit en welvaart in derde landen. In februari 2022 vindt de EU-AU (Afrikaanse
Unie) top plaats en president Macron kondigde tevens een top aan in juni 2022 over
de Westelijke Balkan. Daarnaast hoopt Frankrijk voortgang te boeken op het asiel-
en migratiepact en het versterken van samenwerking met landen van herkomst en doorreis.
Onder de noemer van een nieuw groeimodel voor Europa schaarde president Macron een
aantal EU-interne dossiers, waaronder het Fit-for-55 pakket. Vordering maken met de
onderhandelingen over dit pakket, in het bijzonder het Carbon Border Adjustment Mechanism4, is een grote prioriteit tijdens het Franse EU-voorzitterschap. Verder hoopt Frankrijk
onder meer digitalisering en kwalitatief, gekwalificeerd en goed betaald werk te bevorderen.
Onder de noemer van een Europa op menselijke schaal noemde president Macron onder
meer de Conferentie over de Toekomst van Europa en het belang van de rechtsstaat in
de Europese Unie. Op de informele Europese top op 10 en 11 maart 2022 wil Macron over
deze onderwerpen spreken.
Nederland zal tijdens de RAZ de prioriteiten van het inkomend Franse EU-voorzitterschap
verwelkomen. In lijn met de gezamenlijke verklaring van Frankrijk en Nederland van
augustus jl.5 ziet het kabinet er naar uit om de bilaterale relatie te verdiepen en te versterken
en samen te werken aan een sterk Europa.
Conferentie over de Toekomst van Europa
Het Franse EU-voorzitterschap zal informeren over recente ontwikkelingen op het gebied
van de Conferentie over de Toekomst van Europa. Daarbij zal naar verwachting terug
worden geblikt op de derde plenaire vergadering van de Conferentie van 21–22 januari
2022, en de daaraan voorafgaande bijeenkomsten van werkgroepen. Naar verwachting zal
het Franse voorzitterschap daarnaast een toelichting geven op het verloop en planning
van de EU-burgerpanels, die aanbevelingen leveren voor de plenaire vergadering. Ook
zal het Franse voorzitterschap mogelijk vooruitblikken naar komende plenaire vergaderingen.
Wat het kabinet betreft is een zorgvuldige, duidelijke planning voor de komende periode
van belang, met name richting de deelnemende burgers. Daarbij is het kabinet van mening
dat de aanbevelingen in het eindverslag de inbreng van burgers moeten reflecteren.
Overeenkomstig de informatie-afspraken informeert het kabinet uw Kamer middels deze
geannoteerde agenda ook over de inzet voor de plenaire vergadering van 21–22 januari
2022 van de Conferentie over de Toekomst van Europa.
De derde plenaire vergadering van de Conferentie zal plaatsvinden in Straatsburg,
waaraan zowel fysiek als digitaal kan worden deelgenomen. Wegens COVID-19 werd de
eerder voorziene plenaire vergadering van 17–18 december 2021 uitgesteld. Ook zijn
de bijeenkomsten van twee van de EU-burgerpanels verplaatst. Hierdoor is de planning
van de thema’s voor de plenaire vergaderingen gewijzigd. Volgens de nieuwe planning
zal de plenaire vergadering van 21–22 januari gericht zijn op de thema’s Europese democratie, waarden en rechten, rechtsstaat en veiligheid, en klimaatverandering en milieu, en gezondheid. Besproken wordt de inbreng vanuit de EU-burgerpanels, nationale panels, en het meertalige
digitale platform op deze thema’s.
Nederland is één van de lidstaten die nationale burgerdialogen (Kijk op Europa) heeft georganiseerd. Parallel aan deze geannoteerde agenda komt het derde tussenverslag
van Kijk op Europa uw Kamer toe. Dit tussenverslag bevat de uitkomsten van de nationale burgerdialogen
voor de thema’s klimaatverandering en milieu, migratie, gezondheid en de rol van de EU in de wereld. Het kabinet zal de uitkomsten uit de tussenverslagen van Kijk op Europa aanbieden aan de Conferentie en in de plenaire vergadering presenteren.
Het derde tussenverslag is een aanvulling op de eerder aangeboden tussenverslagen
van de burgerdialogen Kijk op Europa, en de notitie van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) over de wensen en verwachtingen
van Nederlanders ten aanzien van de Europese Unie.6 Met dit derde tussenverslag zijn alle negen thema’s behandeld, en de burgerdialogen
afgerond. Het kabinet is voornemens de tussenverslagen te bundelen en uw Kamer een
integraal verslag van de burgerdialogen Kijk op Europa toe te sturen. Ook vindt terugkoppeling plaats richting de burgers die hieraan hebben
deelgenomen.
COVID-19: coördinatie op EU-niveau
Met betrekking tot COVID-19 heeft het voorzitterschap aangegeven de stand van zaken
te willen bespreken. Hierbij zal in ieder geval worden gesproken over de coördinatie
van maatregelen ten aanzien van reizen binnen en naar de EU. Het is de bedoeling van
het voorzitterschap om in aanloop naar deze Raad een akkoord te bereiken over Raadsaanbeveling
1475.7 Het kabinet acht het van belang om reismaatregelen ter bestrijding van het virus
zoveel mogelijk te coördineren in Europees verband om een lappendeken aan nationale
maatregelen te voorkomen. Ook zal naar verwachting gesproken worden over internationale
solidariteit. Het kabinet zal daarbij opnieuw de belangrijke rol van Team Europe onderstrepen: zowel wat betreft de levering en distributie van vaccins, primair via
COVAX, als het verbeteren van country readiness en de versterking van gezondheidssystemen in partnerlanden. Nederland zal voorts
steun uitspreken voor de inspanningen van Team Europe om de productiecapaciteit van vaccins en medicijnen in partnerlanden te verbeteren.
Relatie tussen de EU en het VK
Naar verwachting zullen de leden van de Raad stilstaan bij de stand van zaken omtrent
de relatie tussen de EU en het VK en specifiek bij de voortgang in de gesprekken over
de implementatie van het Protocol Ierland/Noord-Ierland (hierna: Protocol). Zoals
ook gemeld in de beantwoording van Kamervragen over dit onderwerp,8 zijn de Europese Commissie en het VK sinds de inwerkingtreding van het Terugtrekkingsakkoord
in gesprek met als doel om de gemaakte afspraken in het Protocol nader uit te werken
binnen de afgesproken kaders. De focus van deze gesprekken ligt bij het oplossen van
de praktische problemen zoals opgebracht door het VK en de Noord-Ierse belanghebbenden.
Volledige implementatie van het Protocol blijft hierbij het einddoel. Naar verwachting
zal vicevoorzitter van de Europese Commissie Šefčovič tijdens de Raad een toelichting
geven op de laatste ontwikkelingen. Hij zal daarbij voortborduren op zijn persverklaring
van 17 december jl. waarin hij heeft aangegeven dat de Europese Commissie toegewijd
blijft om een duurzame oplossing met het VK te vinden binnen de kaders van het Protocol.9 Ook heeft de Europese Commissie op die datum (voorstellen voor) de juridische uitwerking
van het non-paper op gebied van medicijnen gepresenteerd waarmee zij poogt de beschikbaarheid van medicijnen
voor de Noord-Ierse markt te garanderen, terwijl de integriteit van de interne markt
van de EU beschermd blijft.10 Nederland kan de voorgestelde oplossing steunen.
De gesprekken over oplossingen op de terreinen douane, sanitaire en fytosanitaire
goederen (SPS) en de betrokkenheid van Noord-Ierse belanghebbenden worden naar verwachting
in de eerste helft van januari hervat, waarbij het VK op politiek niveau vertegenwoordigd
wordt door Foreign Secretary Truss, die de verantwoordelijkheid voor de relatie met de EU van Minister Frost heeft
overgenomen sinds diens aftreden op 18 december 2021. Nederland zal wederom steun
uitspreken voor de aanpak van de Europese Commissie, waarbij de mogelijkheden die
het Protocol biedt maximaal benut worden om tot gemeenschappelijke oplossingen met
het VK te komen. Voor Nederland staat voorop dat een situatie waarin het VK zich beroept
op artikel 16 en daarmee het Protocol (deels) buiten werking stelt, moet worden voorkomen,
aangezien dit de balans kan verstoren tussen de doelen van het Protocol. Deze doelen
zijn i) de bescherming van de Belfast/Goedevrijdagakkoorden, ii) de bescherming van
de integriteit van de interne markt van de EU en iii) het voorkomen van een harde
grens op het Ierse eiland. Tegelijkertijd zal Nederland het belang benadrukken dat
de Commissie, in nauwe samenspraak met de Raad, op alle scenario’s voorbereid is.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Buitenlandse Zaken
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.