Brief regering : Coulance bij handhaving op registratieplicht voor (land)bouwvoertuigen
29 398 Maatregelen verkeersveiligheid
Nr. 981 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 december 2021
Op 1 januari 2021 is er een APK-, registratie- en kentekenplicht geïntroduceerd voor
(land)voertuigen. Eerder is uw Kamer geïnformeerd1 over de uitvoering van een aantal moties die bij de behandeling van het wetsvoorstel2 waren aangenomen. In deze brief wordt u, mede door de Minister van Justitie en Veiligheid,
geïnformeerd over de stand van zaken van de conversie en een coulanceperiode die wordt
geboden ten aanzien van de handhaving op de registratieplicht voor (land)bouwvoertuigen.
Stand van zaken conversie
Momenteel vindt de conversie van bestaande (land)bouwvoertuigen plaats: landbouw-
en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid (MMBS’en) en de bijbehorende
aanhangwagens worden online via een digitaal proces geregistreerd door de Dienst Wegverkeer
(RDW). Deze conversie is gestart op 1 januari 2021 en loopt tot en met 31 december
2021. Vanaf 1 januari 2022 geldt er een registratieplicht voor de genoemde bestaande
(land)bouwvoertuigen. Dat wil zeggen dat vanaf 1 januari 2022 een voertuigeigenaar
met een kentekenbewijs moet kunnen aantonen dat het (land)bouwvoertuig is geregistreerd
in het kentekenregister. Voor nieuwe (land)bouwvoertuigen geldt deze registratieplicht
al sinds 1 januari 2021.
Ondanks dat er afgelopen jaar bij de communicatie is benadrukt om op tijd een aanvraag
tot inschrijving van een voertuig in het kentekenregister in te dienen, is er met
name sinds november een stijging van het aantal aanvragen zichtbaar. Het aantal aanvragen
voor registratie stond op 21 december 2021 op ruim 660.000. De RDW verwacht aan het
eind van 2021 een totaal van ruim 710.000 aanvragen, 160.000 aanvragen meer dan de
schatting van 550.000 die samen met de branche is gemaakt en bij de wetswijziging
was voorzien. Als een aanvraag voor de registratie van een voertuig juist en volledig
is ingevuld, ontvangt de eigenaar van het voertuig in de meeste gevallen binnen enkele
dagen al het kentekenbewijs. De RDW ziet echter ook dat in deze laatste weken de meer
complexe aanvragen worden ingediend, wat leidt tot meer uitval: aanvragen die niet
automatisch kunnen worden verwerkt, maar handmatig moeten worden beoordeeld, bijvoorbeeld
omdat gegevens ontbreken of niet (lijken te) kloppen.
Dit zal leiden tot een werkvoorraad van naar schatting meer dan 75.000 aanvragen die
voor 1 januari 2022 zijn ingediend, maar niet voor die tijd kunnen worden afgehandeld.
De RDW werkt momenteel op maximale capaciteit om de aanvragen af te handelen, maar
verwacht daar nog tot eind maart 2022 mee bezig te zijn. Er zal dan in alle gevallen
een zogenaamd primair besluit zijn genomen over of een voertuig wel of niet wordt
ingeschreven. Na dit primair besluit heeft een voertuigeigenaar 6 weken de tijd om
hier bezwaar tegen te maken. De afhandeling van een bezwaarschrift door de RDW neemt
vervolgens gemiddeld 4 tot 6 weken in beslag. Dit betekent dat naar verwachting eind
juni alle aanvragen formeel afgehandeld zullen zijn.
Coulance bij handhaving op registratieplicht
Zolang een aanvraag niet formeel is afgehandeld, ontvangt een voertuigeigenaar geen
kentekenbewijs en voldoet deze niet aan de registratieplicht die vanaf 1 januari 2022
geldt. Dit zal er voor zorgen dat deze voertuigeigenaren niet met hun voertuigen de
weg op mogen, terwijl zij wel voor 1 januari 2022 een aanvraag voor registratie hebben
ingediend. Sommige voertuigeigenaren ontvangen mogelijk pas na enkele weken of maanden
hun kentekenbewijs. De RDW ontvangt momenteel al veel berichten van voertuigeigenaren
die bezorgd zijn dat ze hun kentekenbewijs niet op tijd binnen hebben.
Om te voorkomen dat deze voertuigeigenaren worden belemmerd in hun activiteiten, is
in afstemming met de Minister van Justitie en Veiligheid een coulanceperiode bepaald
van 6 maanden, van 1 januari tot 1 juli 2022. Het Openbaar Ministerie en de Politie
zullen geen boete uitdelen als bij een staande houding blijkt dat de eigenaar van
het (land)bouwvoertuig niet voldoet aan de registratieplicht. Deze coulance verandert
overigens niets aan de einddatum van de conversie, die blijft staan op 31 december
2021.
Daarbij moet ook worden benadrukt dat de coulance alleen geldt voor de handhaving
op de registratieplicht. Een (land)bouwvoertuig moet op de weg bijvoorbeeld nog steeds
wel voldoen aan de verzekeringsplicht. Ook mag er met een ongeregistreerd voertuig
niet harder worden gereden dan 25 km/u. Harder rijden is alleen toegestaan (tot maximaal
40 km/u) als het voertuig is voorzien van een kentekenplaat.
Tot slot
De RDW roept eigenaren van (land)bouwvoertuigen op om nog dit jaar een aanvraag voor
registratie in te dienen. Vanaf 1 januari 2022 is het weliswaar nog steeds mogelijk
om een (land)bouwvoertuig te registeren, maar alleen na keuring op een RDW keuringsstation.
In plaats van het tarief van 18 euro dat nu geldt voor een digitale aanvraag bij de
conversie, kost een registratie dan minimaal 140 euro. Deze boodschap zal gedurende
deze laatste dagen van 2021 nogmaals worden gecommuniceerd samen met de betrokken
brancheorganisaties.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Visser
Indieners
-
Indiener
B. Visser, minister van Infrastructuur en Waterstaat