Brief regering : Jaarplan AIVD 2022
30 977 AIVD
Nr. 161 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 december 2021
Met deze brief informeer ik uw Kamer over de hoofdlijnen van het jaarplan van de Algemene
Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) 2022. Het jaarplan vormt een nadere uitwerking
van beleidsartikel 2 van de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties (Kamerstuk 35 925 VII, nr. 2). Het volledige jaarplan van de AIVD is vanwege zijn inhoud staatsgeheim gerubriceerd
en wordt integraal gedeeld met de Commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten
van uw Kamer.
Nationale veiligheid
De AIVD doet onderzoek om de nationale veiligheid te beschermen, waar mogelijk dreigingen
te mitigeren en om belanghebbenden van handelingsperspectief te voorzien. Ook in 2022
tekent zich een diffuus en complex dreigingsbeeld af waarin een veelvoud van actoren
in uiteenlopende domeinen actief is.
In het bijzonder zullen cyberdreiging, rechts-extremisme en -terrorisme de aandacht
van de AIVD hebben. Daarbij is technologische doorontwikkeling vereist om de verschillende
dreigingsvormen het hoofd te kunnen bieden. Zo is het kunnen toepassen van kabelinterceptie
voor het inlichtingenproces van wezenlijk belang. Dit is essentieel om dreigingen
in het digitale domein te kunnen onderkennen.
Nederland en de Nederlandse belangen zijn doelwit van landen met een offensief cyberprogramma,
waaronder Rusland en China. Deze dreiging tegen Nederland en de Nederlandse belangen
blijft onverminderd hoog en zal in de toekomst alleen maar toenemen. De AIVD en de
MIVD werken intensief samen om deze dreiging het hoofd te bieden. Juist in het digitale
domein is het noodzakelijk om snel en wendbaar te kunnen opereren. Het is van belang
dat de wet voldoende aansluit op de technologisch complexe en dynamische inlichtingenpraktijk.
Uit de evaluatie van de wet is gebleken dat het huidige wettelijk kader hier onvoldoende
in voorziet. In de praktijk leidt dit voor de diensten tot urgente operationele knelpunten,
die zich met name manifesteren in het cyberdomein. Op dit moment wordt onderzocht
op welke wijze de operationele knelpunten kunnen worden opgelost.
Geïntegreerde Aanwijzing Inlichtingen- en Veiligheid
De onderzoeken van de AIVD zijn gebaseerd op de Geïntegreerde Aanwijzing Inlichtingen-
en Veiligheid (GA I&V). De GA I&V beschrijft de meerjarige inlichtingenbehoefte vanuit
verschillende behoeftestellers en vormt daarmee de inhoudelijke basis voor de jaarplannen
van de AIVD en MIVD. De GA I&V wordt gezamenlijk vastgesteld door de Minister-President
en de Ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Defensie, na overleg
met de Ministers van Justitie en Veiligheid en Buitenlandse Zaken. Dit jaarplan is
gebaseerd op de GA I&V 2019–2022. Een herziening van de GA I&V voor de periode 2023–2026
staat gepland in 2022.
Prioriteiten en accenten 2022
Jihadistisch Terrorisme
De jihadistische dreiging zal in 2022 niet significant veranderen. De dreiging van
aanslagen in het Westen blijft voortduren, zowel vanuit Al Qaida en ISIS alsmede vanuit
lokale netwerken en individuen. Ontwikkelingen zoals de gevolgen van de machtsovername
in Afghanistan voor de nationale en internationale jihadistische beweging, de potentiële
terugkeer van uitreizigers en het in de komende jaren vrijkomen van veroordeelde Terroristen
Afdeling gedetineerden, zullen ook in 2022, onverminderd aandacht van de AIVD hebben.
Rechts-extremisme en -terrorisme
Sinds 2021 is een geweldstoename waarneembaar uit rechts-extremistische hoek. De stroming
waarop in 2022 met name zal worden geïnvesteerd is het zogenaamde «accelerationisme».
Aanhangers van deze stroming verheerlijken en rechtvaardigen terroristisch geweld
om het huidige politieke bestel versneld (acceleratie) te vervangen door een witte
etnostaat. Werving van aanhangers en vermenging met andere extremistische netwerken
vindt met name online plaats, waardoor online aanwezigheid van en inzet van technische
middelen door de AIVD noodzakelijk zijn. De AIVD blijft investeren in het onderzoek
naar rechts- extremisme en samenhangende geweldsdreiging en alerteert waar mogelijk
ketenpartners om handelingsperspectief te bieden. Het kabinet heeft daartoe de eerste
noodzakelijke extra investering gedaan.
Spionage en ongewenste buitenlandse inmenging
De dreiging van spionage en ongewenste buitenlandse inmenging blijft onverminderd
hoog. Het gaat hierbij om heimelijke politieke beïnvloeding, economische en politieke
spionage die grotendeels in het digitale, maar ook in het fysieke domein plaatsvinden.
Ook klassieke middelen of een combinatie van beiden worden door statelijke actoren,
waaronder Rusland en China, ingezet. Tevens zijn er landen die hun inlichtingenactiviteiten
richten op hun diaspora in Nederland.
Economische veiligheid
De Nederlandse economie is door haar innovatieve, hoogontwikkelde en internationale
karakter een doelwit voor statelijke actoren. De veiligheid van onze economie wordt
bedreigd doordat statelijke actoren zowel heimelijke (spionage) als openlijke activiteiten
(investeringen, overnames) ontplooien.
Met name China, maar ook andere landen, trachten hun economische positie te verstevigen
door zowel digitale als klassieke spionage. De meeste spionage- activiteiten zijn
gericht op het verrijken van de eigen economie, waarbij het verkrijgen van technologie
en kennis het speerpunt is, maar brengen onze economie schade toe. Door overnames,
investeringen en aankoop van hoogtechnologische producten of machines kan eveneens
intellectueel eigendom verloren gaan. Het is aannemelijk dat inlichtingenactiviteiten
van statelijke actoren in omvang en intentie zullen toenemen. Daarom wil de AIVD in
2022 aanzienlijk investeren op economische veiligheid.
Cyberdreiging
De AIVD verricht onderzoek naar de intenties, capaciteiten en activiteiten van landen
met een offensief cyberprogramma gericht tegen Nederland en Nederlandse belangen.
Niet alleen de intensiteit en omvang van digitale aanvallen neemt toe, maar tevens
het aantal landen dat dergelijke activiteiten ontplooit. Tevens was in 2021 een toename
zichtbaar van het aantal landen dat misbruik maakte van Nederlandse ICT-infrastructuur
bij de uitvoering van hun cyberaanvallen. In 2022 zal de AIVD het onderzoek naar cyberdreiging
intensiveren om zicht te krijgen op dergelijke aanvallen, deze waar mogelijk te mitigeren
en anderen handelingsperspectief te bieden.
Landenonderzoek
Geopolitieke verhoudingen lijken in toenemende mate te verschuiven. Er is sprake van
rivaliteit tussen grootmachten waarbij de strijd om macht tevens wordt uitgevochten
in andere regio’s. Ook Nederland is actief op het geopolitieke toneel. Het is van
belang dat de AIVD een eigenstandige inlichtingenpositie heeft voor wat betreft ontwikkelingen
in het buitenland die de Nederlandse nationale en internationale belangen raken. De
verkregen inlichtingen kunnen van belang zijn voor het te voeren buitenlandbeleid
van de regering.
Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017
Komend jaar staan de voorbereidingen voor de wijziging van de Wiv 2017 centraal. In
2021 heeft het kabinet de conclusies en aanbevelingen van de Evaluatiecommissie Wiv
2017 (ECW)1 omarmd en een wetswijziging aangekondigd. Op ambtelijk niveau vinden de voorbereidingen
voor het voorstel tot wetswijziging plaats waarin ook de aanbevelingen van de Algemene
Rekenkamer2 worden betrokken. Het is de verwachting dat de interdepartementale analyse van de
aanbevelingen van de evaluatiecommissie begin 2022 is afgerond. De AIVD en de MIVD
zijn hierbij nauw betrokken met het oog op de uitvoerbaarheid en het behoud en versterking
van de slagkracht van de diensten.
Hoofdlijnen andere taken en doelstellingen 2022
Naast de hierboven beschreven prioriteiten en accenten betreffende de onderzoeksportefeuille
voor 2022, wordt hieronder inzicht gegeven in de andere taken en overige doelstellingen
van de AIVD voor 2022.
Weerbaarheid
In samenwerking met de NCTV, de MIVD en de CIO Rijk draagt de AIVD bij aan de versterking
van onze digitale weerbaarheid. De onderzoeken van de AIVD leiden tot beter inzicht
in de (digitale) dreiging gericht tegen de Nederlandse belangen, waaronder overheidsinstellingen.
Deze kennis vertaalt de AIVD in handelingsperspectieven ten gunste van de digitale
weerbaarheid van overheidsinstellingen, vitale sectoren en bedrijven.
Veiligheidsonderzoeken
Met de Unit Veiligheidsonderzoeken (UVO) geven de AIVD en MIVD uitvoering aan de taken
op het gebied van de aanwijzing van vertrouwensfuncties en de uitvoering van veiligheidsonderzoeken
als bedoeld in de Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten 2017 (Wiv 2017) en
de Wet veiligheidsonderzoeken (Wvo).
Een aantal ontwikkelingen leidt tot een groeiende vraag naar het aantal veiligheidsonderzoeken.
Zo is het voornemen geuit om het mandaathouderschap met de Nationale Politie geleidelijke
en zorgvuldig uit te faseren, wat leidt tot een toename in het aantal onderzoeken
dat door de AIVD wordt uitgevoerd. De prognose voor 2022 is dat er 61.400 veiligheidsonderzoeken
worden aangevraagd. Ook zullen in 2022 voorbereidingen worden getroffen om de wetswijziging
te implementeren. In het wetsvoorstel is onder meer een locatiegebonden vertrouwensfunctie
opgenomen, waardoor de mobiliteit en flexibiliteit van personeel, op bijvoorbeeld
de burgerluchthavens, wordt bevorderd. Naar verwachting treedt de wet in 2023 in werking.
Samenwerking en co-locatie AIVD en MIVD
De Ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Defensie hebben
de gezamenlijke ambitie om ten behoeve van de nationale veiligheid de samenwerking
tussen de AIVD en de MIVD over de volle breedte van het werk in het veiligheidsdomein
te blijven versterken. Deze versterkte samenwerking vindt plaats op inhoud, door middel
van gezamenlijke teams en ook door gezamenlijke huisvesting. Inmiddels werken er al
honderden mensen in gezamenlijke teams op locaties van de AIVD en de MIVD. De AIVD
en de MIVD doen gezamenlijke investeringen in dataverwerking ten behoeve van het inlichtingenproces
en compliance en risicomanagement. Deze investeringen zijn noodzakelijk voor het toekomstbestendig
houden van het vermogen van de diensten om ook op langere termijn in staat te kunnen
zijn op effectieve wijze invulling te geven aan de inlichtingen- en veiligheidsbehoefte
van de afnemers.
De afgelopen periode, na het stopzetten van het project gezamenlijke huisvesting in
één pand op de Frederikkazerne (Kamerstuk 30 977, nr. 160 d.d. 4 juni 2021) hebben beide departementen de mogelijkheden onderzocht voor structurele
huisvesting van beide diensten op twee locaties. Daarbij blijven de ambitie, de ideeën
en de plannen om de samenwerking tussen beide diensten verder te versterken leidend.
De meest waarschijnlijke optie betreft behoud (en op termijn instandhouding c.q. revitalisering)
van de locatie Zoetermeer en realisatie van nieuwbouw op de Frederikkazerne. Dit wordt
verder uitgewerkt. Vooruitlopend op de uiteindelijke situatie werken de AIVD en de
MIVD aan gezamenlijke afspraken op diverse bedrijfsvoeringsonderdelen die behulpzaam
zijn voor de verdere intensivering van de samenwerking in het primaire proces. De
Kamer wordt in meer detail geïnformeerd in het tweede kwartaal van 2022.
Rapportage en verantwoording
Met deze Jaarplanbrief geef ik u inzicht in de prioriteiten en accenten voor de AIVD
in 2022. Openbare verantwoording over de uitvoering van het jaarplan wordt verstrekt
door middel van het departementale jaarverslag en het eigen jaarverslag van de AIVD.
Tussentijds rapporteert de AIVD over de voortgang via periodieke voortgangrapportages,
welke worden gedeeld en besproken met de Commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten
van uw Kamer.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.