Brief regering : Verdiepingsslag advies ‘Opstelling op het speelveld’
30 234 Toekomstig sportbeleid
Nr. 289 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 25 november 2021
In het commissiedebat op 29 juni 2021 (Kamerstuk 30 234, nr. 275) heeft mijn voorganger toegezegd u per brief te informeren over het proces van de
verdiepingsslag ten behoeve van het toekomstig sportbeleid en een mogelijke Sportwet.
Tevens is de motie Van der Laan c.s. (Kamerstuk 30 234, nr. 268) aangenomen waarin gevraagd is in de verdiepingsslag de reikwijdte en effecten van
een mogelijke Sportwet te onderzoeken. In deze brief licht ik het proces en de inhoud
van de verdiepingsslag nader toe.
Relevante ontwikkelingen in de sport
De wereld van sport is volop in ontwikkeling. De betekenis van sport in de samenleving
en de verwachtingen van Nederlanders van sport zijn sterk veranderd en zullen verder
veranderen. Recente ontwikkelingen als corona en de zorgwekkende situatie onder de
jeugd als het gaat om overgewicht en beweegarmoede hebben de noodzaak om meer mensen
aan het sporten en bewegen te krijgen versterkt.
De sportwereld is van oorsprong van onderaf georganiseerd. Overheden hebben daarin
vooral faciliterend en stimulerend opgetreden. De ontwikkelingen in de sport maken
dat in uw Kamer de vraag speelt hoe overheden en sport zich tot elkaar verhouden.
Mede in navolging van het advies «de opstelling op het speelveld» van de NLsportraad,
bestaat de wens om de rollen op het gebied van kwaliteit, veiligheid en toegankelijkheid
te herijken, om daarmee het sportstelsel te versterken en te verbeteren.
Ik heb inmiddels een proces opgestart waarin ik op uw verzoek zal onderzoeken of en
in hoeverre wetgeving een bijdrage zou kunnen leveren aan de opgaven waar we binnen
de sport voor staan. En tevens naar de manier waarop sport en overheden zich hierin
tot elkaar moeten verhouden om optimaal te kunnen samenwerken. Daarbij wordt het advies
van de Nlsportraad als basis benut.
Maatschappelijke doelstellingen
In overleg met een aantal belangrijke partners in het sportveld NOC*NSF1, VSG/VNG2, NL Actief3) is besproken welke probleemstelling en vragen in de verdiepingsslag aan de orde
moeten komen. Hierbij is naar voren gekomen dat de meerwaarde van een wettelijk kader
vooral bezien moet worden in het licht van de (maatschappelijke) doelstellingen. Welke
doelstellingen worden met sport en bewegen nagestreefd? Welke kansen en knelpunten
zijn er? En wat is nodig om deze knelpunten op te lossen om zo de doelstellingen te
behalen? Wat zijn hierin de taken en verantwoordelijkheden? En welke behoren bij de
overheid en welke bij de sport zelf? Pas na het beantwoorden van deze vragen kan onderzocht
worden of wetgeving een rol kan spelen in de oplossingen.
Zoals mijn voorganger in de brief d.d. 11 juni 20214 heeft aangegeven is het van belang eerst de doelstelling(en) helder te hebben. Voordat
overgegaan wordt tot wetgeving moet helder zijn wat we willen bereiken, of overheidsinterventie
gerechtvaardigd is en zo ja, welke instrumenten we daarvoor willen gebruiken. Door
de verdiepingsslag aan te vliegen vanuit een verkenning naar knelpunten, doelstellingen
en oplossingsrichtingen wordt ook aangesloten bij het IAK (Integraal Afwegingskader
voor Beleid en Wetgeving5), waarmee de kwaliteit van nieuw beleid en wetgeving wordt geborgd. Het advies van
de NLsportraad biedt hiervoor goede aanknopingspunten.
Werkwijze
Dit alles heeft geleid tot de volgende werkwijze. De verdiepingsslag bestaat uit een
voorbereidingsfase, een serie thematische bijeenkomsten en een analysefase. We hanteren
hierbij de in de motie opgenomen thema’s kwaliteit, veiligheid en toegankelijkheid.
Belangrijke onderwerpen als diversiteit en inclusiviteit krijgen binnen de thema’s
een belangrijke plek. Tijdens de bijeenkomsten worden per thema de knelpunten en doelstellingen
nader gedefinieerd. Vervolgens worden oplossingsrichtingen geïnventariseerd. In de
huidige voorbereidingsfase wordt samen met NOC*NSF, Platform Ondernemende Sportaanbieders,
Kenniscentrum Sport en Bewegen, het Mulier Instituut en de NLsportraad geïnventariseerd
of de drie thema’s volstaan of aangevuld moeten worden. We trekken hierin samen op
met het onlangs opgerichte Expertiseteam Toekomstig Sportbeleid van de VNG en provincies.
De thematische bijeenkomsten zullen, na een Kick-Off, plaatsvinden in de periode februari
2022 – maart 2022. We brengen naast inhoudelijke experts op het domein van sport en
bewegen ook andere relevante partijen samen, bijvoorbeeld uit de domeinen zorg, welzijn
en onderwijs, werkgevers en vakbonden.
We betrekken – onder andere in samenwerking met het Kenniscentrum Sport en Bewegen-
nadrukkelijk ook de «eindgebruiker» ofwel de doelgroepen die profijt zouden moeten
hebben van de verbeteringen in het sportstelsel. Dat betekent dat hun leefwereld en
vragen leidend zijn in de verdiepingsslag om te voorkomen dat we enkel redeneren vanuit
het bestaande aanbod. Ook het perspectief van de professionals en vrijwilligers die
het sport- en beweegaanbod dagelijks vorm geven wordt expliciet meegenomen.
Vervolg
De uiteindelijke analyse van kansen en knelpunten wordt door juridische experts getoetst
op de meerwaarde die wet- en regelgeving kan bieden boven andere mogelijke instrumenten.
Deze vindt plaats in de periode mei-juni 2022. Het resultaat is een overzicht van
doelstellingen, knelpunten, oplossingen en daarbij behorende scenario’s. De uitkomsten bespreek ik graag
met uw Kamer. Ik stuur u als bijlage een schematische weergave van de verdiepingsslag6.
Ik hoop u met deze brief voldoende geïnformeerd te hebben over de wijze waarop ik
vorm geef aan de verdiepingsslag.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
P. Blokhuis
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P. Blokhuis, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport