Brief regering : Kwaliteit postbezorging Caribisch Nederland
29 502 Toekomstige ontwikkeling van de Nederlandse postsector
Nr. 182
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 oktober 2021
Het recht op een betaalbare, voor iedereen beschikbare en kwalitatief goede postvoorziening
is vastgelegd in het Verdrag van de Wereldpostunie. In Caribisch Nederland zijn deze
eisen ook de basis voor de postconcessie die ik periodiek verleen aan een partij die
deze voorziening levert (op dit moment is dat FXDC). Toch blijkt het daar al vele
jaren lastig om op alle punten te voldoen aan de gestelde eisen.
Hierover zijn beide Kamers eerder over geïnformeerd met een brief van 20 mei 2020
in antwoord op vragen van het Eerste Kamerlid Jorritsma1 en middels een brief van 2 juli 20192. Ik informeer u hierbij over de uitkomsten van een in opdracht van EZK uitgevoerd
extern onderzoek naar de kwaliteit van de postvoorziening in Caribisch Nederland (bijlage)3.
Aanleiding
Er waren twee aanleidingen om een extern bureau in te schakelen om goed te kijken
welke knelpunten zich nu precies voordoen in het proces van de postvoorziening, en
met name wat er concreet aan kan worden gedaan om deze weg te nemen en wie daarvoor
verantwoordelijk zou moeten zijn:
1. Volgens de concessievoorwaarden moet periodiek worden getoetst of aan de kwaliteitseisen
wordt voldaan. De Autoriteit Consument en Markt (hierna: ACM) heeft deze toetsing
de laatste keer formeel uitgevoerd in 2016/17. Daarbij was de constatering dat op
meerdere punten niet aan de eisen werd voldaan (m.n. op het punt van tijdigheid van
bezorging), maar ook dat dit deels wordt veroorzaakt door factoren waar de huidige
postvervoerder en concessiehouder (FXDC) geen invloed op heeft. In overleg met ACM
en FXDC heeft het ministerie geconstateerd dat de volgende toetsing van de kwaliteitseisen
gecombineerd zou moeten worden met gerichte advisering ten aanzien van het oplossen
van bestaande knelpunten. Vanuit mijn verantwoordelijkheid voor de concessieverlening
en de daarin gestelde eisen, is dit onderzoek uitgevoerd in opdracht van EZK.
2. De inventarisatie van problemen die is geschetst in de hierboven genoemde kamerbrieven
was gebaseerd op knelpunten die onder de aandacht van mijn ministerie zijn gebracht
door inwoners van Caribisch Nederland, ACM en door FXDC zelf en deels op de eigen
bevindingen van het ministerie. Uw Kamer is in de brief van 20 mei 2020 geïnformeerd
over de testzendingen die in samenwerking met de Belastingdienst en PostNL zijn uitgevoerd.
Een externe validatie daarvan en een gedetailleerde uitwerking van oplossingsrichtingen
helpt naar mijn mening bij het voeren van adequate regie op structurele verbetering
van de kwaliteit van de postvoorziening. Een extern en onafhankelijk onderzoek was
naar mijn mening ook behulpzaam bij het op de agenda krijgen van oplossingen bij alle
betrokken partijen (ministeries, lokale autoriteiten, postbedrijf).
Onderzoeksconclusies
Het bureau Indigo Blue heeft het onderzoek van de kwaliteit van de postdienstverlening
uitgevoerd in de eerste helft van 2021. U treft dit onderzoek als bijlage bij deze
brief aan. De belangrijkste conclusies zijn:
• Het percentage tijdig bezorgde post op de eilanden voldoet niet aan de gestelde eisen
(zie ook de tabel hieronder);
• De conclusie die de onderzoekers in dat verband trekken, is dat de gestelde concessie-eisen
niet realistisch zijn gezien een aantal ontbrekende externe en noodzakelijke randvoorwaarden.
Het ontbreken van adequate intereilandelijke luchtverbindingen (Bonaire-Saba-St. Eustatius)
is met name een groot knelpunt;
• Het interne (logistieke) bedrijfsproces bij FXDC is niet geoptimaliseerd, wat op bepaalde
punten ten koste gaat van de kwaliteit van de dienstverlening. Oorzaken zijn de kleinschaligheid
en de beperkte inzet van technologie. Daar komt bij de hoge kosten van intereilandelijk
vervoer afgezet tegen de opbrengsten;
• Wat verder opvalt is dat de algemene perceptie van de postvoorziening bij klanten
en stakeholders vrij negatief is. Dit lijkt voor een belangrijk deel te worden veroorzaakt
door de lange overkomstduur van post van en naar Europees Nederland en de VS, waardoor
het algehele beeld wordt gekleurd. Van belang is in dat verband dat de kwaliteitseisen
die in de concessie zijn opgenomen alleen zien op de intereilandelijke post en niet
op internationale post. FXDC is volledig afhankelijk van derde partijen voor het traject
van poststukken tussen Bonaire en bestemmingen buiten het Caribisch gebied en heeft
daarop geen invloed.
In de eerder uitgevoerde inventarisatie van de problematiek bleek dat er een onderscheid
gemaakt moet worden tussen interne processen en bedrijfsvoering van de concessiehouder
aan de ene en externe randvoorwaarden die invloed hebben op het logistieke proces
aan de andere kant. Een tweede belangrijk onderscheid is de postvoorziening op en
tussen de eilanden en de post van en naar Europees Nederland en overige landen.
Tabel Cijfers in perspectief
− Het totaal aantal bezorgde poststukken in 2020 bedroeg ca. 268.000 stuks.
− Op een bevolking van 26.000 inwoners (1.1.2020) zijn dat circa 10 poststukken per
inwoner.
− 86% wordt bezorgd binnen de wettelijke overkomstduur of met maximaal 1 dag vertraging.
− Dat betekent dat gemiddeld 1,4 brieven per inwoner per jaar niet op tijd worden
bezorgd.
− Het overgrote deel van de klachten betreft post vanuit Europees Nederland.
− 11% komt onbezorgd retour (hoofdredenen: geen brievenbus of ontraceerbare huisnummers).
Het tijdig en correct bezorgen van post wordt door de meeste stakeholders gezien als
het belangrijkste aandachtspunt. Uit het rapport blijkt dat er drie externe factoren
zijn die hierbij de grootste invloed lijken te hebben:
• Ontbreken van volledige en juiste adressering en huisnummers op Bonaire en Saba. Er
is geen eenduidig centraal systeem van toewijzing van aanduidingen. Hierdoor ontbreken
straatnamen en huisnummers soms geheel of worden dezelfde huisnummers meerdere malen
gebruikt in dezelfde straat;
• Ontbreken van een betrouwbare en frequente vliegverbinding tussen Bonaire en Sint
Eustatius en Saba;
• De lange overkomstduur van post van en naar Europees Nederland en de VS. Dit heeft
vooral te maken met vliegroutes en de huidige routering via Bonaire.
Verder wordt er nog een aantal interne bedrijfsfactoren genoemd die bijdragen aan
de kwaliteit van de dienstverlening. Verbetering van deze interne factoren heeft pas
echt effect als de hierboven genoemde externe randvoorwaarden, die een veel grotere
impact op de kwaliteit van dienstverlening hebben, op orde zijn.
Voorgestelde oplossingen
Het onderzoeksbureau heeft mogelijke oplossingsrichtingen bij stakeholders getoetst.
In het rapport worden de volgende opties aangedragen om de kwaliteit van de postbezorging
te verhogen en huidige knelpunten aan te pakken:
1. Formeren van een projectbureau gericht op het op orde krijgen van een eenduidig systeem
voor de toekenning van straatnamen en huisnummers en centrale registratie van deze
gegevens.
2. Introductie van postcodes.
3. Communicatiecampagne met betrekking tot juiste adressering, beschikbaarheid postale
diensten FXDC (zoals publieke brievenbussen, openingstijden) en ombuigen negatieve
perceptie.
4. Verbeteren postdienstverlening FXDC waaronder: geautomatiseerd sorteren in plaats
van handmatig; verbeteren front-desk activiteiten; formaliseren van de interne klachtenprocedure.
5. Efficiënter gebruik van internationale vluchtroutes in samenspraak met PostNL.
6. Wijzigen van de concessievoorwaarden (de eisen t.a.v. de intereilandelijke overkomstduur
verlagen naar realistisch niveau vanwege het ontbreken van adequate externe randvoorwaarden).
7. Verbeteren van de gebrekkige transportverbinding tussen de eilanden.
Bij de beoordeling en implementatie van deze oplossingen vind ik een aantal criteria
van belang:
− aansluiting bij de verantwoordelijkheden en behoeften van de individuele eilanden;
− medewerking van betrokken stakeholders;
− beschikbaar budget;
− kosten-baten afweging;
− mogelijke neveneffecten (zoals werkgelegenheid).
Vanwege het eerstgenoemde criterium ga ik hierover samen met het Ministerie van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) eerst in gesprek met de Openbare Lichamen van de
eilanden. In deze gesprekken wil ik verkennen hoe de eilanden tegen de bovenstaande
voorstellen aankijken en welke daarvan het beste aansluiten bij hun primaire behoeften.
Dit betreft met name de genoemde knelpunten ten aanzien van de administratie en de
toekenning van huisnummers en straatnamen. Dat kan mogelijk verschillen per eiland.
Vervolgens zullen we samen bepalen of en hoe een oplossing het beste geïmplementeerd
kan worden. Daarbij dient er sprake te zijn van helder eigenaarschap en een duidelijke
verantwoordelijkheidsverdeling. Het Ministerie van BZK heeft aangegeven bereid te
zijn hierbij actief mee te denken en kennis in te brengen.
De voorgestelde oplossingen onder nummers 5 en 7 zijn al ter hand genomen.
PostNL heeft haar medewerking verzekerd aan een efficiënter gebruik van internationale
vliegroutes. De implementatie daarvan is vertraagd door de coronacrisis. Ter verbetering
van de gebrekkige transportverbinding tussen de eilanden start vanaf 1 november 2021
een nieuwe ferry-verbinding. Het Ministerie van I&W heeft een subsidie verleend voor
twee jaar om een duurzame publiek-private samenwerking te borgen.
Dit rapport draagt bij aan duidelijkheid over welke concrete knelpunten dienen te
worden opgelost. Ik zal u nader informeren over de uitkomsten van het overleg met
de openbare lichamen.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
S.A. Blok
Indieners
-
Indiener
S.A. Blok, minister van Economische Zaken en Klimaat