Brief regering : Reactie op het verzoek van het lid Madlener, gedaan tijdens de Regeling van Werkzaamheden van 8 juni 2021, over de maximumsnelheid terug naar 130 km/u
32 646 Maximumsnelheden hoofdwegennet
35 334
Problematiek rondom stikstof en PFAS
Nr. 44
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 juni 2021
Hierbij beantwoord ik, mede namens de Minister van LNV, de vragen van het lid Madlener
zoals die zijn gesteld tijdens het ordedebat van 8 juni 2021 met betrekking tot de
maximumsnelheid van 100 km/u overdag op de autosnelweg en bouw van woningen die daarmee
mogelijk is gemaakt (Handelingen II 2021/21, nr. 85, Regeling van Werkzaamheden).
Hoeveel extra huizen zijn er nu gebouwd door die maatregel?
De stikstofeffecten van de snelheidsmaatregel hebben, op basis van gegevens die ik
ontvangen heb van het Ministerie van LNV, binnen het stikstofregistratiesysteem (SSRS)
geleid tot het verlenen van vergunningen voor ten minste 22.000 woningen. Ook zijn
er bovenop deze 22.000 woningen nog vergunningaanvragen voor woningbouw in behandeling
die gebruik maken van de effecten van de snelheidsmaatregel. Dit betreft enkele duizenden
woningen. Er worden dus nog steeds woningbouwprojecten vergund via het SSRS.
Hoe kan een nieuw kabinet zo snel mogelijk deze 100 kilometermaatregel intrekken?
Zoals aangegeven in de brief van 13 november 20191 is de maximumsnelheid op autosnelwegen verlaagd naar 100 km/u overdag om de vergunningverlening
voor de (woning)bouwsector op korte termijn vlot te trekken. In het commissiedebat
Verkeersveiligheid van 1 juni 2021 (Kamerstuk 29 398, nr. 942) is aangegeven dat de situatie met betrekking tot de stikstofcrisis op dit moment
nog geen aanleiding geeft om het besluit met betrekking tot de maximumsnelheid op
autosnelwegen te herzien.
Om de maximumsnelheid overdag op wegen in de toekomst weer te kunnen verhogen moet
opnieuw een verkeersbesluit worden genomen. Daartoe kan worden besloten zodra het
wagenpark voldoende is verschoond of er andere (bron)maatregelen worden getroffen
waarmee mogelijk nadelige effecten op Natura 2000-gebieden, voor zover relevant, worden
voorkomen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat