Brief regering : Voortgang maatregelen loondoorbetaling bij ziekte
29 544 Arbeidsmarktbeleid
Nr. 1046 BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 april 2021
In de Verzamelbrief ziekte en arbeidsongeschiktheid van 28 september 20201 gaf ik aan uw Kamer in het voorjaar te informeren over de monitoring van de ontwikkelingen
rond de MKB verzuim-ontzorg-verzekering. Ik zal hierop in deze brief ingaan, waarmee
ik voldoe aan de toezegging tijdens het AO Arbeidsongeschiktheid van 7 november 20192. Daarnaast breng ik u op de hoogte van de voortgang van een aantal andere onderdelen
uit het alternatieve pakket voor de Regeerakkoordmaatregelen Loondoorbetaling bij
ziekte3.
MKB verzuim-ontzorg-verzekering
De MKB verzuim-ontzorg-verzekering is ontwikkeld, omdat ik het noodzakelijk vind dat
er een optimaal werkend verzuimverzekeringsproduct is voor de ondersteuning van vooral
kleine werkgevers. Sinds 1 januari 2020 is het product op de markt en er is sprake
van een aanloopperiode waarin zowel de bekendheid als het gebruik van het product
moet groeien.
MKB-Nederland heeft, mede namens VNO NCW en LTO Nederland, met het Verbond van Verzekeraars
een productconvenant afgesloten voor de MKB verzuim-ontzorg-verzekering. Dit convenant
beschrijft de minimumeisen van het verzekeringsproduct en hierin is afgesproken dat
partijen het convenant jaarlijks evalueren en daarbij aandacht hebben voor schadelastontwikkeling,
klachten en klanttevredenheid. Ook wordt het verzekeringsproduct getoetst aan het
convenant4. Op basis van de informatie van de convenantspartijen deel ik de ontwikkelingen rondom
de MKB verzuim-ontzorg-verzekering.
De MKB verzuim-ontzorg-verzekering kan sinds 1 januari 2020 worden afgesloten en ruim
6.000 werkgevers hebben dat tot nu toe gedaan. Meer dan de helft hiervan zijn werkgevers
met minder dan vijf werknemers. Het Verbond van Verzekeraars schat in dat startende
werkgevers die nog geen verzekering hadden, met name instappen op dit product.
Ik ben, net als het Verbond van Verzekeraars, niet ontevreden over het gebruik. Dit
heb ik ook aangegeven in de beantwoording van de Kamervragen over het rapport «Houding
en gebruik MKB-ontzorg-verzekering»5. De belangrijkste reden waarom het gebruik niet hoger ligt, is de hoge verzekeringsgraad
voor verzuim onder kleine werkgevers, die al bestond voor de introductie van de MKB
verzuim-ontzorg-verzekering. De verzekeringsgraad bij bedrijven met minder dan zeven
werknemers was in het meest recente onderzoek hiernaar 75% en bij bedrijven tussen
zeven en vijftien werknemers 85%. De intentie van de MKB verzuim-ontzorg-verzekering
is, naast de dekking van het financiële risico, het helpen van de kleine werkgever
bij de verplichtingen en taken rond de loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie.
Ik heb daarom een communicatiecampagne gelanceerd over de mogelijkheden voor werkgevers
om zich te verzekeren voor de verplichtingen die samenhangen met langdurige ziekte
van werknemers, zodat werkgevers een bewuste keuze kunnen maken. Tevredenheid over
het reeds afgesloten verzekeringsproduct kan ervoor zorgen dat werkgevers minder bereid
zijn over te stappen naar de MKB verzuim-ontzorg-verzekering. Daarbij komt de bijzondere
situatie omtrent corona. Het Verbond van Verzekeraars vermoedt dat de horizon van
kleine werkgevers gericht was op de korte termijn en in mindere mate op toekomstige
risico’s. Voor 2021 verwacht ik dat de bekendheid en het gebruik van de MKB verzuim-ontzorg-verzekering
vergroot worden. Verzekeraars en financieel adviseurs brengen het product onder de
aandacht en MKB-Nederland vergroot de bekendheid met de communicatiecampagne «Beter
geregeld!». Ook het Verbond van Verzekeraars heeft mij laten weten dat zij positief
is over de verwachte groei van het gebruik van het product.
Werkgeversorganisaties en het Verbond van Verzekeraars zijn positief over de MKB verzuim-ontzorg-verzekering
en de werking. Veel werkgevers zijn echter pas in de loop van 2020 overgestapt op
de MKB verzuim-ontzorg-verzekering en hebben daardoor nog geen of beperkt gebruik
gemaakt van de verzekering. Om die reden is er nog niet voldoende data beschikbaar
over de klanttevredenheid. Daarnaast is er een loket ingericht waar werkgevers met
klachten over dit specifieke product terecht kunnen. Daar zijn in 2020 geen klachten
gemeld.
Bij de ontwikkeling van de MKB verzuim-ontzorg-verzekering is in het productconvenant
van werkgeversorganisaties en het Verbond van Verzekeraars afgesproken dat het verzekeringsproduct
onverwacht hoge premiestijgingen als gevolg van verzuim in het eigen bedrijf voorkomt.
Dit geeft werkgevers duidelijkheid over de premieontwikkeling wanneer zij het product
afsluiten. De MKB verzuim-ontzorg-verzekering bestaat nu slechts ruim een jaar, waardoor
er nog geen gegevens bekend zijn over de premieontwikkeling.
Medisch advies bedrijfsarts leidend bij RIV-toets
Op 1 oktober 2020 is het wetsvoorstel waarmee het medisch advies van de bedrijfsarts
leidend wordt bij de toets op de re-integratie inspanningen door UWV aangeboden aan
uw Kamer6. Dit wetsvoorstel is op 2 februari 2021 controversieel verklaard. In 2020 is ter
ondersteuning van deze beleidswijziging het ZonMw programma «Verbetering kwaliteit
poortwachtersproces»7 gestart en dit heeft een looptijd tot en met 2025. Ook nu de wetswijziging vooralsnog
niet ingevoerd wordt, is het programma van meerwaarde. De missie van dit programma
is het verbeteren van de kwaliteit van het poortwachtersproces en de re-integratie
van werknemers door het ontwikkelen van kennis en het stimuleren van de implementatie
en borging daarvan. Eén van de verbeterpunten is het gebruik van een nieuw beoordelingskader
van waaruit bedrijfsartsen hun adviezen opstellen over de belastbaarheid van zieke
werknemers. Het ontwikkelen van dit beoordelingskader – gestart met een aparte SZW-subsidie
buiten het ZonMw programma – verloopt volgens planning. Het nieuwe beoordelingskader
is in december opgeleverd, waarna uiterlijk 1 mei aanstaande de begeleidende leidraad
gereed is. De leidraad is multidisciplinair en beschrijft op welke wijze en wanneer
de drie beroepsgroepen (bedrijfsartsen, arbeidsdeskundigen en verzekeringsartsen)
met elkaar zouden moeten samenwerken.
Grip op re-integratie
In het pakket aan maatregelen voor loondoorbetaling bij ziekte van eind 2018 heb ik
ook met werkgevers afgesproken dat de rol van de zieke werknemer tijdens de loondoorbetalingsperiode
wordt verstevigd, doordat de werknemer en werkgever in het plan van aanpak, de bijstellingen
daarvan en de eerstejaarsevaluatie hun visie op het re-integratietraject moeten geven.8 Dit leidt tot een grotere betrokkenheid van zowel de werknemer als de werkgever bij
het re-integratieproces. Tijdens de uitwerking bleek er voor deze invulling van de
maatregel onvoldoende draagvlak. Ik vind het belangrijk dat de betrokkenheid van zowel
de werknemer als de werkgever groter wordt. Daarom bespreek ik met sociale partners
welk alternatief mogelijk is.
Experimenten tweede spoor re-integratie
Ik heb ZonMw gevraagd een programma te ontwikkelen gericht op het ontwikkelen en uitproberen
van innovatieve aanpakken die bijdragen aan verbetering van re-integratie tweede spoor.
Het beoogde resultaat is een gereedschapskist met praktisch bruikbare en overdraagbare
aanpakken waarvan de werkzaamheid aannemelijk is, met inzicht in kosten en baten.
De prioritaire thema’s van de experimenten zijn: goede dialoog, creativiteit, samenwerken
in netwerken, rouwverwerking, eigen regie en verlaging drempels. Het conceptprogramma
is eind januari 2021 ter consultatie gedeeld met de stakeholders en gepubliceerd op
de site van ZonMw9. De input is zo goed als mogelijk verwerkt in het programmavoorstel. De uitvoering
loopt van 2021 tot en met 2027.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees
Indieners
-
Indiener
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid