Brief regering : Vervolgstappen kapitaalbehoefte TenneT
28 165 Deelnemingenbeleid rijksoverheid
Nr. 337
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 februari 2021
In mei 2020 is uw Kamer geïnformeerd1 over de mogelijke oplossingen voor de financiering van de kapitaalbehoefte van TenneT.
Er is toen aangegeven dat verschillende opties zijn overwogen en dat de voorkeursoptie
van het kabinet een minderheidsbelang in TenneT door de Duitse staat is. Daartoe is op 19 mei 2020 ook een Joint Declaration of Intent (JDI) met de Duitse
staat getekend, waarin onder meer is afgesproken dat er tot 31 december 2020 exclusieve
onderhandelingen met Duitsland zouden plaats vinden. Hierbij informeer ik u, mede
namens de Minister van Economische Zaken en Klimaat en de Minister van Justitie en
Veiligheid, over de voortgang van de gesprekken met de Duitse staat en de vervolgstappen.
Invulling van de kapitaalbehoefte voor het Duitse deel van TenneT
In mei 2020 (Kamerstuk 28 165, nr. 325) is een start gemaakt met gesprekken met de Duitse staat langs de twee pijlers zoals
beschreven in de JDI. Het doel van de eerste pijler is het verder op elkaar afstemmen
van de samenwerking tussen beide staten op het gebied van elektriciteitsnetten, in
het bijzonder transmissienetten. De tweede pijler kent als doelstelling het uitwerken
en realiseren van een mogelijke investering in TenneT door de Duitse staat. De gesprekken
met betrekking tot de eerste pijler zijn goed van start gegaan.
De gesprekken met betrekking tot de tweede pijler hebben ruimte gegeven om de voorkeuren
en ideeën uit te wisselen over een gedeeld aandeelhouderschap in TenneT. Belangrijke
thema’s in deze gesprekken waren onder meer de zeggenschapsstructuur en het aandelenpercentage
dat de Duitse staat in geval van een deelname zal krijgen. In de gesprekken is gebleken dat Duitsland denkt aan een investering in TenneT Duitsland. Uitgangspunt
hierbij was het principe uit de JDI dat beide staten verantwoordelijk zijn voor de
investeringen op hun eigen grondgebied. Op basis van dit principe en eigen calculaties
is het perspectief van Duitsland dat zij, of een samenwerkingsverband tussen de Duitse
staat en partners, zullen uitgroeien tot meerderheidsaandeelhouder. Op basis van de
berekeningen van TenneT verwacht het kabinet dit scenario op korte tot middellange
termijn niet, maar dit is afhankelijk van hoe de investeringen en gereguleerde inkomsten
van TenneT zich in het komend decennium verder ontwikkelen.
Een meerderheidsbelang in TenneT Duitsland, inclusief de daarbij behorende zeggenschap,
wijkt af van de in de Kamerbrief gepresenteerde voorkeursoptie, die uitging van een
minderheidsbelang. Dit vraagt om een heroverweging van de voorkeursoptie en alternatieve
opties. Hierbij wordt het gehele spectrum van opties overzien. Daarbij zijn de randvoorwaarden
en de doelstellingen zoals eerder geformuleerd nog altijd leidend:
– Randvoorwaarde 1: Borgen publieke belangen
– Randvoorwaarde 2: Borgen nationale veiligheid
– Doelstelling 1: Behoud voordelen van grensoverschrijdende activiteiten
– Doelstelling 2: Verlaging financiële risico over de Duitse activiteiten
De conclusies uit de eerder uitgevoerde nationale veiligheidsanalyse zijn ook relevant
bij een heroverweging van de opties. Zoals aangegeven in de brief van mei 2020, zal
er nog een specifieke investeringstoets op de risico’s voor de nationale veiligheid
plaatsvinden, zodra meer bekend is over de beoogde investeerder en de organisatie-
en zeggenschapsstructuur. Dit kan aanleiding geven om aanvullende maatregelen te nemen
dan wel voor een andere optie te kiezen.
In de JDI met de Duitse staat is afgesproken dat tot 31 december 2020 exclusief met
de Duitse staat onderhandeld zou worden over een oplossing voor de kapitaalbehoefte
van TenneT Duitsland. Het besluit om de opties te heroverwegen betekent dat de onderhandelingen
pas worden hervat als deze analyse is afgerond en een transactie met de Duitse staat
op basis daarvan nog steeds de voorkeur geniet. In dat kader is eveneens besloten
om de exclusiviteitsperiode niet te verlengen. Dit is met de Duitse staat besproken.
Investeringsagenda en kapitaalbehoefte
TenneT actualiseert momenteel haar berekeningen met betrekking tot de investeringsagenda
en kapitaalbehoefte. TenneT heeft ons geïnformeerd dat de investeringsagenda in zowel
Duitsland als Nederland opnieuw zal toenemen, hetgeen ook leidt tot een hogere kapitaalbehoefte.
De exacte omvang wordt op dit moment nog door TenneT berekend. TenneT zal dit na de
publicatie van het jaarverslag (in maart 2021) bekend maken. Ik zal dan uw Kamer over
deze nieuwe cijfers informeren.
TenneT heeft ook aangegeven dat het moment dat de kapitaalbehoefte ontstaat, zal wijzigen.
Doordat TenneT in juli 2020 een hybride obligatie heeft uitgegeven, die gedeeltelijk
wordt aangemerkt als eigen vermogen, en door gewijzigde aannames rondom geplande investeringen,
is de kapitaalbehoefte naar achteren geschoven. Eerder was de verwachting dat er al
op 1 januari 2022 kapitaal nodig zou zijn. TenneT verwacht nu dat voor het Nederlandse
deel op 1 januari 2023 kapitaal nodig is. Voor het Duitse deel van TenneT is het eerste
gedeelte van het benodigde kapitaal pas op 1 januari 2024 nodig. Dit geeft voldoende
tijd voor een heroverweging van de verschillende opties. Het voornemen is nog steeds
de kapitaalbehoefte van het Nederlandse deel in te vullen door een storting door de
Nederlandse staat.
Tijdlijn
De keuze om een breder spectrum van opties te overwegen, betekent dat finale besluitvorming
op korte termijn niet mogelijk is. Omdat de kapitaalbehoefte pas op een later moment ontstaat, zal deze latere besluitvorming niet
tot problemen voor de onderneming leiden. Een nieuw kabinet zal, op basis van de hierboven
beschreven heroverweging, een besluit nemen over de invulling van de kapitaalbehoefte
van TenneT Duitsland.
De Minister van Financiën,
W.B. Hoekstra
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Financiën