Brief regering : Evaluatie van de Regeling Taken Meteorologie en Seismologie (RTMS)
33 802 Regels omtrent de overheidszorg op het gebied van meteorologie en seismologie (Wet taken meteorologie en seismologie)
Nr. 23
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 juli 2020
Met deze brief bied ik uw Kamer de evaluatie aan van de Regeling Taken Meteorologie
en Seismologie (RTMS)1. Met de uitvoering van de evaluatie is voldaan aan de toezegging in de toelichting
bij de RTMS om na inwerkingtreding de RTMS te evalueren. Daarnaast informeer ik u
met deze brief over de voorgenomen wijzigingen in de RTMS.
Evaluatie
De RTMS is op 1 januari 2016 in werking getreden. In de toelichting is vastgelegd
dat er een jaar tot anderhalf jaar na de inwerkingtreding van de regeling aangevangen
zou worden met een evaluatie. In de RTMS is vastgelegd dat GRIP-22 als criterium geldt voor het moment van de kosteloze ondersteuning voor bestuursorganen
bij maatschappij-ontwrichtend weer en calamiteiten waarbij het weer een belangrijke
rol speelt. Bij de vaststelling van de Regeling is afgesproken om de werking van dit
criterium in de praktijk expliciet terug te laten komen in de evaluatie van de Regeling.
Ook zou bij de evaluatie worden gekeken naar de werking van het Protocol toetsing
unieke kennis dat na inwerkingtreding van de RTMS is opgesteld.
De evaluatie richt zich op de ervaringen die met de regeling zijn opgedaan in de periode
van 1 januari 2016 tot en met juni 2018.
De evaluatie is uitgevoerd van juni 2018 tot juni 2019, in afstemming met de stakeholders
via het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving – Meteorologie (OFL-Meteo). Half juli 2019
heeft IenW een reactie van het OFL-Meteo ontvangen op de conclusies en aanbevelingen uit de evaluatie. Een ambtelijke
werkgroep heeft op basis van de aanbevelingen uit de evaluatie en de reacties van
het OFL een advies opgesteld over hoe om te gaan met de resultaten van de evaluatie.
Uit de evaluatie van de Regeling is gebleken dat er zaken zijn die in de praktijk
niet goed of belemmerend werken. Dat heeft, na afstemming met het OFL, geleid tot
onderstaand voorstel voor wijzigingen van de regeling en hoe de overige aanbevelingen
worden opgevolgd.
Aanpassingen regeling
Algemeen weerbericht:
• De huidige harde grens van 150 woorden voor het algemeen weerbericht blijkt niet werkbaar
en wordt ook regelmatig overschreden. Deze grens wordt losgelaten.
Weerwaarschuwingen:
• In RTMS staan nu alleen specifieke voorschriften voor code geel en code oranje, maar
geen uitspraak over code rood. Voorgesteld wordt om ook een grondslag voor code rood
in de RTMS op te nemen, evenals de mogelijkheid om in overleg met experts af te kunnen
wijken van de drempelwaardes.
• De huidige geografische specificatie in de RTMS van 50 km x 50 km voor het afgeven
van een weerwaarschuwing voor het algemeen publiek blijkt te grofmazig, evenals de
restrictie van een coherente band met een lengte van tenminste 50 km. Deze restricties
worden daarom opgeheven en KNMI pakt een andere invulling op na consultatie van de
markt.
Waarschuwingen bij calamiteiten voor bestuursorganen:
• Verplichte afname van meteorologische informatie bij het KNMI door bestuursorganen
is nodig om de eenduidigheid van informatie («single tone of voice») te garanderen
bij verwacht of werkelijk maatschappij-ontwrichtend weer of calamiteiten waarbij het
weer een belangrijke rol speelt. De huidige koppeling aan het GRIP-2-niveau voor die
verplichte afname van informatie werkt niet in de praktijk (want is ook in andere
situaties soms al nodig) en wordt daarom losgelaten. Dergelijke dienstverlening van
het KNMI wordt «om niet» geleverd.
• Ook voor waterbeheerders is een «single tone of voice» van belang bij dreigende situaties.
Voor waterbeheerders geldt specifiek een verplichte afname van weerinformatie bij
het KNMI bij (dreigende) incidenten of calamiteiten die verband houden met het waterbeheer,
zoals hoogwater, watertekort en milieu-incidenten. De levering van deze informatie
door het KNMI geschiedt «om niet».
Activiteitenprogramma
Voorgesteld wordt om uitvoering te geven aan artikel 4 van de wet en artikel 13 van
de regeling over het Activiteitenprogramma en het jaarlijks werkprogramma. De beide
documenten worden gepubliceerd op de website van het KNMI in plaats van op de website
www.rijksoverheid.nl. Daarnaast wordt de koppeling tussen het Activiteitenprogramma en het Strategisch
Onderzoeksprogramma (als bijlage daarbij) losgelaten en wordt het Strategisch Onderzoeksprogramma
als eigenstandig document na vaststelling door de hoofddirecteur van het KNMI op de
website van het KNMI (in plaats van op www.rijksoverheid.nl) gepubliceerd. Een koppeling lijkt in de huidige, gebruikelijke digitale publicatiewijzen
niet noodzakelijk en overbodig.
Overige aanbevelingen
Dienstverlening op verzoek door KNMI:
• In de huidige vorm wordt het Protocol «toetsing unieke kennis» niet gebruikt. Er zal
daarom worden bekeken hoe dit Protocol beter toepasbaar kan worden gemaakt. Onderdeel
hiervan is met de belanghebbenden vaststellen waar de besluitvorming en indien nodig
waar de verantwoordelijkheid van de toetsing op de uitvoering van het Protocol wordt
belegd.
• Sinds inwerkingtreding van de regeling heeft nauwelijks publiek-private samenwerking
(PPS) tussen marktpartijen en KNMI plaatsgevonden, maar partijen staan hier wel voor
open. Om de kansen daarop te vergroten worden mogelijke samenwerkingsvormen als regulier
onderwerp tijdens de overleggen tussen het KNMI, marktpartijen, gebruikers en andere
betrokkenen geagendeerd.
• Met belanghebbenden zullen de opleidingsmogelijkheden van KNMI en behoeften van de
meteorologische sector, waterbeheerders en soortgelijke partijen worden verkend en
als input worden gebruikt voor de evaluatie van de Wet Taken Meteorologie en Seismologie
(WTMS).
Transparantie in overleg
De rol van het OFL-Meteo zal worden teruggebracht tot de wettelijke vastgelegde adviesrol.
Het overleg tussen betrokkenen zal opnieuw worden vormgeven onder voorzitterschap
van het KNMI. Dit overleg heeft geen besluitvormende functie.
KNMI-weerapp
Het KNMI past hun app aan door de op radarbeelden gebaseerde informatie over toekomstige
neerslag uit de app te halen. Met de radarbeelden over toekomstige neerslag gaat de
KNMI-app verder dan in de regeling is opgenomen over het uitgeven van een algemeen
weerbericht.
Vervolg
Deze voorgestelde wijzigingen in de RTMS richten zich met name op het oplossen van
de meer praktische belemmeringen op korte termijn.
Ik ben voornemens deze voorstellen over te nemen en daarmee genoemde wijzigingen door
te voeren in de RTMS en uitvoering te geven aan de aanbevelingen. De conceptversie
van de wijzigingen van de Regeling zal ter consultatie worden aangeboden aan de leden
van het OFL-Meteo. Het streven is om de wijzigingen van de Regeling op 1 januari 2021
in werking te laten treden.
Andere zaken als de scope van de taken van het KNMI zullen worden bezien bij de evaluatie
van de Wet Taken Meteorologie en Seismologie (WTMS), waarvan het proces begin 2021
start.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
S. van Veldhoven-van der Meer
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat