Brief regering : Effecten corona op inburgering
32 824 Integratiebeleid
25 295 Infectieziektenbestrijding
Nr. 292 BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 maart 2020
De maatregelen met betrekking tot de aanpak van het coronavirus hebben ook gevolgen
voor inburgeringsplichtigen, de circa tweehonderd taalscholen met een keurmerk van
Blik op Werk en kandidaten voor het basisexamen inburgering buitenland. In het navolgende
informeer ik u over de belangrijkste gevolgen en over de maatregelen om deze gevolgen
zoveel als mogelijk op te vangen.
Gevolgen voor inburgeringsplichtigen
Gezien de maatregelen van het kabinet om onderwijsinstellingen te sluiten en de oproep
van het kabinet tot sociale terughoudendheid tot en met in ieder geval 6 april ligt
het in de rede dat inburgeringsplichtigen geen klassikale inburgeringslessen volgen.
Het is van groot belang dat inburgeringsplichtigen doorgaan met het leren van de Nederlandse
taal en kennis opdoen over de Nederlandse samenleving. In plaats van klassikale lessen
kunnen zij inburgeringsonderwijs via e-learning volgen. Zie het onderwerp gevolgen voor taalscholen onder welke voorwaarden dit kan.
Naast dat inburgeringsplichtigen geen klassikale lessen kunnen volgen, hebben de maatregelen
tot gevolg dat zij nu geen examens kunnen afleggen. Sinds 13 maart zijn alle toetslocaties
van DUO gesloten. De reeds ingeplande examens (1000 examens per dag) zullen op een
later tijdstip opnieuw moeten worden ingepland en afgenomen. De wachttijden zullen
hierdoor oplopen.
Door de te verwachten vertraging bij het afleggen van examens heb ik besloten met
ingang van 13 maart de inburgeringstermijn voor alle inburgeringsplichtigen met twee
maanden te verlengen, zodat inburgeringsplichtigen niet in de knel komen met hun inburgeringstermijn.
Afhankelijk van verdere coronamaatregelen kan deze periode van twee maanden worden
verlengd. De verlenging van de inburgeringstermijn zal worden vastgelegd in de Beleidsregel
verlenging inburgeringstermijnen bij geen verwijt.
Gevolgen voor het basisexamen inburgering buitenland
Het basisexamen inburgering en de naturalisatietoets buitenland worden sinds 18 maart
niet meer op de ambassades afgenomen. Ook worden er geen nieuwe afspraken ingepland.
Betrokkenen zullen worden geïnformeerd wanneer de examens weer worden opgestart. Ondertussen
kan zelfstudie thuis doorgaan. Er is een gratis e-learning oefenprogramma en het lesmateriaal
kan gratis gedownload of besteld worden.
Gevolgen voor taalscholen
Nu ook taalscholen geen klassikale inburgeringslessen aanbieden pleiten de NRTO, de
MBO raad, OVAL en BV NT2 voor het toestaan aan taalscholen om inburgeringsonderwijs
via e-learning aan te bieden aan inburgeringsplichtigen. Door het digitaal aanbieden
van inburgeringslessen via e-learning in plaats van klassikaal onderwijs kan de continuïteit
van het leerproces van inburgeringsplichtigen worden geborgd. Daarnaast wordt voorkomen
dat taalscholen en docenten zonder inkomsten komen te zitten.
E-learning is reeds toegestaan onder bepaalde voorwaarden. Taalscholen kunnen klassikale
inburgeringscursusuren omzetten in e-learning mits de inburgeringsplichtige daarmee
instemt. Dit moet worden gemeld bij Blik op Werk. De taalschool moet daarnaast voor
ieder opleidingsniveau voldoen aan de norm voor het slagingspercentage zoals opgenomen
in de handleiding van Blik op Werk.
Tevens is het reguliere toezicht van Blik op Werk van toepassing op het e-learningaanbod.
Taalscholen moeten aantonen dat het onderwijs daadwerkelijk is gegeven en dit gebeurt
door:
• het overleggen van de (digitaal) ondertekende contractverklaring bij aanvang van de
cursus gecombineerd met;
• het maken van een screenshot van activiteit binnen e-learning (digitale omgeving)
of een virtual classroom;
• het maken van een screenshot van een conference call of van een groepsgesprek met
de deelnemers op Skype.
De lessen e-learning mogen worden betaald uit de DUO-lening en kunnen door taalscholen
worden gefactureerd bij DUO. Het blijft niet toegestaan om e-learningtrajecten aan
te bieden aan analfabeten. Daarnaast tellen uren die via e-learning aangeboden worden
niet mee voor de ontheffing of in de 64-uurs verklaring voor ONA. E-learning moet
gericht zijn op het behalen van het inburgeringsdiploma met zo veel als mogelijk interactie
tussen de inburgeringsplichtige en de docent die de e-learning verzorgt. Door e-learning
onder deze voorwaarden toe te staan, wordt voorkomen dat malafide taalscholen misbruik
maken van publieke gelden en inburgeringsplichtigen.
Ik begrijp dat er onder taalscholen over deze mogelijkheden tot e-learning veel onduidelijkheid
bestaat. Ik heb samen met de vertegenwoordigers van taalscholen een servicedocument
opgesteld over de mogelijkheden van e-learning, dat taalscholen meer houvast biedt
en hen goed informeert over wat er kan en mag.
Het kabinet heeft diverse generieke maatregelen getroffen om ondernemers die in financiële
problemen komen, te ondersteunen. Naar verwachting zullen deze maatregelen ook soelaas
bieden voor de aanbieders van inburgeringscursussen.
Veranderopgave inburgering
De impact van het coronavirus op de lange termijn laat zich nu lastig voorspellen.
Zo ook voor wat betreft het tijdpad van het nieuwe inburgeringsstelsel. In mijn brief
van 23 maart jl. heb ik aangegeven dat de nieuwe Wet inburgering een half jaar later
ingevoerd wordt, namelijk per 1 juli 2021. Vooralsnog hou ik vast aan mijn ambitie
om deze wet zo snel als mogelijk in te voeren.
Mochten nieuwe/aanvullende maatregelen aan de orde zijn in verband met het coronavirus
voor de inburgeringsplichtigen, taalscholen of kandidaten voor het basisexamen inburgering
buitenland of als het tijdpad voor de nieuwe Wet inburgering hierdoor onder druk komt
te staan dan zal ik uw Kamer daarover informeren.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
W. Koolmees
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid