Brief regering : Nieuw pleegzorgkader Caribisch Nederland
31 839 Jeugdzorg
Nr. 654 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 mei 2019
Bij brief van 22 juni 2018 heb ik uw Kamer toegezegd een kader op te stellen voor
                  pleegzorg in Caribisch Nederland en te bezien op welke wijze voor dit kader in een
                  wettelijke grondslag kan worden voorzien.1 Met deze brief ontvangt u het voorstel voor een nieuw pleegzorgkader Caribisch Nederland
                  dat ik wil vastleggen in een algemene maatregel van bestuur (AMvB) op grond van de
                  Invoeringswet openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (IBES). Ik streef
                  er naar deze AMvB per 1 januari 2020 in werking te laten treden.
               
In deze brief licht ik de belangrijkste onderdelen van het nieuwe pleegzorgkader toe.
                  Uitgangspunt is om zoveel als mogelijk aan te sluiten bij de systematiek zoals die
                  in Europees Nederland geldt op grond van de Jeugdwet, met waar nodig aanpassingen
                  aan de eilandelijke context.
               
Pleegzorg Caribisch Nederland
Net als in Europees Nederland is in Caribisch Nederland pleegzorg een op zichzelf
                  staande, bijzondere en belangrijke vorm van jeugdhulp. Wanneer een jeugdige (tijdelijk)
                  niet meer thuis kan wonen verkiest een opname in een pleeggezin de voorkeur boven
                  de plaatsing in een instelling. In een pleeggezin behouden kinderen namelijk de mogelijkheid
                  om op te groeien in gezinsverband. Een pleeggezin kan het kind een zo natuurlijk mogelijke
                  vervangende opvoedsituatie bieden. In Caribisch Nederland wordt pleegzorg onder verantwoordelijkheid
                  van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) uitgevoerd door Jeugdzorg
                  en Gezinsvoogdij Caribisch Nederland (JGCN).
               
In Europees Nederland is pleegzorg geregeld in de Jeugdwet. In Caribisch Nederland
                  geldt momenteel geen wettelijk kader voor pleegzorg. Dat betekent bijvoorbeeld dat
                  niet is vastgelegd aan welke voorwaarden pleegouders moeten voldoen en wanneer zij
                  in aanmerking komen voor een vergoeding. Voor een goed functionerende pleegzorg is
                  van belang dat de kaders van pleegzorg transparant zijn en helder worden gecommuniceerd,
                  zodat (aspirant)pleegouders weten waar ze aan toe zijn als ze deze maatschappelijk
                  waardevolle taak op zich nemen. Bijvoorbeeld dat helder is op welke vergoedingen ze
                  aanspraak maken.
               
Hoofdlijnen kader pleegzorg
Gezien het bovenstaande en naar aanleiding van onduidelijkheid die was ontstaan rondom
                  de pleegvergoeding aan pleegoudervoogden in Caribisch Nederland heb ik JGCN gevraagd
                  mij te adviseren over een (nieuw) kader voor pleegzorg.
               
Uitgangspunt van het pleegzorgkader is om zoveel als mogelijk aan te sluiten bij de
                  systematiek zoals die in Europees Nederland geldt op grond van de Jeugdwet, met waar
                  nodig aangepast aan de eilandelijke context. Hieronder worden de belangrijkste onderdelen
                  van het nieuwe pleegzorgkader toegelicht.
               
Vereisten (aspirant) pleegouders
In de huidige situatie voert JGCN een screening uit bij aspirant pleegouders en wordt
                  van hen verwacht dat zij een door JGCN aangeboden cursus voltooien. Tot op heden is
                  echter niet in regelgeving vastgelegd welke eisen worden gesteld aan aspirant pleegouders.
               
Voorgesteld wordt dat pleegouders ten minste eenentwintig jaar moeten zijn, niet zelf
                  zijn belast met de begeleiding van een pleegouder en beschikken over een verklaring
                  van geen bezwaar van de Voogdijraad. Daarnaast zullen aspirant pleegouders een voorbereidings-
                  en selectietraject doorlopen. Hierbij hoort ook een beoordeling door JGCN van de gezinssituatie
                  waar het pleegkind wordt geplaatst en of deze passend is gezien de leeftijd en behoeften
                  van het pleegkind. Tussen de pleegzorgaanbieder en de pleegouder wordt een pleegovereenkomst
                  gesloten waarin afspraken staan over de verzorging en opvoeding van de jeugdige en
                  de begeleiding die de pleegouders daarbij van de pleegzorgaanbieder ontvangen.
               
Net als in Europees Nederland kan in Caribisch Nederland ook sprake zijn van netwerkpleegzorg.
                  Er is sprake van netwerkpleegzorg als familie, vrienden of bekenden uit het netwerk
                  van de jeugdige de dagelijkse verzorging en opvoeding van een jeugdige op zich nemen,
                  omdat de natuurlijke ouders dit (tijdelijk) niet meer kunnen. De voordelen van deze
                  zorg door iemand uit het netwerk liggen vooral in de sfeer van de bekendheid met het
                  gezin en de daar heersende waarden, normen en gebruiken. De zorg door iemand uit het
                  netwerk kan plaats vinden zowel met als zonder pleegovereenkomst. Dit laatste (zonder
                  overeenkomst) wordt ook wel informele pleegzorg genoemd. Als er geen pleegovereenkomst
                  is met de pleezorgaanbieder valt die zorg niet onder de pleegzorg zoals wordt voorgesteld
                  in dit kader.
               
Leeftijdsgrens: ook in Caribisch Nederland 21 jaar nieuwe standaard
Pleegzorg in Caribisch Nederland wordt in de huidige situatie in principe ingezet
                  tot de leeftijd van 18 jaar. Vanaf 18 jaar is het in bepaalde gevallen wel mogelijk
                  om pleegzorg te verlengen, waarbij aan bepaalde voorwaarden moet worden voldaan om
                  de pleegzorg te kunnen verlengen.
               
Voor Europees Nederland is recent besloten wettelijk te regelen dat de pleegzorg en
                  pleegvergoeding standaard doorlopen tot het pleegkind 21 jaar is (tenzij ouders en
                  pleegkinderen anders beslissen). Eerder heb ik al gemeld dat ik, in lijn met de bestuurlijke
                  afspraken in Europees Nederland, ook in Caribisch Nederland jeugdigen standaard tot
                  de leeftijd van tot 21 jaar de mogelijkheid bieden in een pleeggezin te verblijven.
                  Dit biedt de mogelijkheid om een pleegkind door een pleeggezin te laten begeleiden
                  naar volwassenheid en zelfstandigheid in een tempo dat past bij het pleegkind.
               
Pleegoudervoogdij
Momenteel wordt in Caribisch Nederland nog niet gewerkt met pleegoudervoogden, maar
                  alleen met pleegouders die dan volledig voogdij kunnen krijgen over hun pleegkind.
               
Wanneer een jeugdige gedurende langere tijd bij dezelfde pleegouder verblijft, kan
                     het in het belang van het kind zijn dat ook het gezag (de voogdij) over de jeugdige
                     bij de pleegouder komt te liggen. Wanneer het gezag bij een pleegouder wordt neergelegd
                     is de betreffende pleegoudervoogd verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding
                     van de jeugdige. Ook is de pleegoudervoogd de wettelijke vertegenwoordiger van de
                     jeugdige. Dat de pleegouder belast is met voogdij betekent niet dat de pleegouder
                     daardoor onderhoudsplichtig is voor de jeugdige; de pleegoudervoogd kan aanspraak
                     blijven maken op pleegvergoeding.
                  
Voor het kind betekent pleegoudervoogdij (meer) zekerheid over zijn plek in het pleeggezin.
In de Jeugdwet is de ondersteuning die aan pleegoudervoogden wordt geboden beperkt
                  tot ten hoogste één gesprek per jaar zodat de pleegouders voldoende ruimte hebben
                  om de jeugdige naar eigen inzicht en expertise op te voeden en te verzorgen. Het voornemen
                  is om deze beperking niet op te nemen voor pleegoudervoogdij in Caribisch Nederland.
                  De reden daarvoor is dat pleegoudervoogdij nieuw is voor CN en het daarom de voorkeur
                  geniet ruimte te bieden voor een passende begeleiding per pleeggezin. Afspraken hierover
                  worden vastgelegd in de pleegovereenkomst.
               
Pleegvergoeding
De huidige pleegvergoeding in CN wordt vastgesteld op basis van een ingewikkeld systeem
                     van basisbedragen en toeslagen. Op dit moment ontvangen pleegouders een basisbedrag
                     van $ 9.74 per dag ($ 301,94 per maand), dit is onafhankelijk van leeftijd/ontwikkelingsfase.
                     Daarnaast kunnen pleegouders voor verschillende kosten die zij maken voor de opvoeding
                     en verzorging van het pleegkind een bijkomende vergoeding van JGCN krijgen. Hiervoor
                     moeten de pleegouders de facturen voor bijvoorbeeld kinder- en naschoolse opvang,
                     bijles enz. indienen bij JGCN. Dit vraagt niet alleen van JGCN, maar ook van de pleegouders
                     een hoge administratieve last.
                  
Voor het nieuwe kader is het voorstel om dezelfde systematiek te hanteren als in Europees
                     Nederland. Daarmee wordt de vaststelling van de bedragen vereenvoudigd, worden de
                     administratieve lasten voor zowel pleegouders als JGCN verminderd en wordt beter aangesloten
                     bij specifieke behoeften per levensfase van het kind.
                  
De hoogte van de huidige pleegvergoeding is in 2011 vastgesteld en sindsdien niet
                  geïndiceerd. Rekening houdend met het feit dat de kosten voor levensonderhoud in Caribisch
                  Nederland hoog zijn in relatie tot de inkomens wordt voorgesteld aan te sluiten bij
                  de Nederlandse bedragen. Het huidige maximale bedrag in Caribisch Nederland ligt op
                  hetzelfde niveau als in Europees Nederland.
               
Door aansluiting op de hoogte en systematiek van de vergoeding in Europees Nederland
                  wil ik pleegzorg stimuleren in Caribisch Nederland. Voorkomen moet worden dat de hoge
                  kosten voor levensonderhoud een (te hoge) drempel opwerpen voor het pleegouderschap.
                  Dit leidt tot het volgende voorstel:
               
Leeftijd
Aantal kinderen
Nederland (€)
Nederland ($)1
JGCN huidig (max)
JGCN voorstel
0–8 jaar
5
€ 550
$ 627
$ 632
$ 627
9–11 jaar
33
€ 556
$ 634
$ 632
$ 634
12–15 jaar
18
€ 606
$ 691
$ 632
$ 691
16–17 jaar
11
€ 669
$ 763
$ 632
$ 763
18+
152
€ 676
$ 771
$ 0
$ 771
X Noot
                     
1
Koers:1.14.
X Noot
                     
2
Verwachting 18+ pleegkinderen in 2020 op basis van huidige gegevens.
Doordat wordt aangesloten bij de Nederlandse bedragen, is het voorgestelde bedrag
                  voor de pleegvergoeding tot 9 jaar, $ 5 dollar per maand lager dan het huidige maximale
                  bedrag binnen deze leeftijdscategorie. Het is niet de bedoeling dat pleegouders financieel
                  wordt benadeeld door de nieuwe pleegvergoedingen. Het voorstel is daarom om voor pleegouders
                  die hierdoor minder pleegvergoeding zouden ontvangen een overgangsregeling te treffen.
               
Voor de pleegvergoeding op Sint Eustatius en Saba is het voorstel om een toeslag te
                  hanteren, omdat het levensonderhoud op de bovenwinden duurder is dan op Bonaire.2 Ook hier geldt dat te hoge kosten voor levensonderhoud niet een (te hoge) drempel
                  mogen opwerpen voor het pleegouderschap. De toeslag is vastgesteld op een bedrag van
                  $ 50 per pleegkind per maand. Gezien de hogere kosten voor levensonderhoud (hogere
                  huurprijzen en algeheel hoger prijspeil) is een hogere pleegvergoeding een maatregel
                  die past bij de eilandelijke context.
               
Wettelijke grondslag
In de IBES is opgenomen dat er bij of krachtens AMvB regels kunnen worden gesteld
                  omtrent jeugdzorg in de openbare lichamen. Het nieuwe kader voor pleegzorg wordt uitgewerkt
                  in een AMvB en ministeriële regeling op grond van de IBES. Hiermee wordt duidelijkheid
                  verschaft over de verantwoordelijkheden en bevoegdheden die JGCN namens de Minister
                  van VWS uitoefent, aan welke eisen pleegouders moeten voldoen en wat pleegouders en
                  pleegkinderen mogen verwachten aan ondersteuning en pleegvergoeding.
               
Proces
Het pleegzorgkader is opgesteld naar aanleiding van het advies van JGCN en de gesprekken
                  die zijn gevoerd met pleegouders. Daarna is het kader besproken met pleegouders en
                  worden ambtelijk gesprekken gevoerd met belangrijke partijen zoals de Inspectie Gezondheidszorg
                  & Jeugd en de Kinderombudsman. In de derde week van mei ga ik op werkbezoek naar onder
                  andere Bonaire waar ik het kader met pleegkinderen en pleegouders zal bespreken.
               
Daarnaast wordt de ontwerp AMvB voor advies voorgelegd aan de eilandbesturen. Door
                     alle betrokken partijen zo goed mogelijk mee te nemen in het proces streef ik ernaar
                     dat na besluitvorming in het kabinet en advisering door de Raad van State de AMvB
                     pleegzorg BES per 1 januari 2020 in werking kan treden.
                  
Vooruitlopend hierop werkt JGCN vanaf 1 september 2019 volgens de nieuwe kaders. Hierdoor
                     zal ook de pleegvergoeding volgens de nieuwe systematiek en het nieuwe bedrag worden
                     uitgekeerd.
                  
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, P. Blokhuis
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
P. Blokhuis, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.