Brief regering : Jaarverslag Inspectie Militaire Gezondheidszorg (IMG) 2018
35 000 X Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2019
Nr. 139 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 mei 2019
Hierbij bied ik u, mede namens de Minister, het jaarverslag 2018 aan van de Inspectie
Militaire Gezondheidszorg (IMG)1. Als onafhankelijk orgaan ziet de IMG toe op de kwaliteit van de militaire gezondheidszorg.
Waar nodig stelt de IMG onderzoeken in, stelt verbeteringen voor of intervenieert.
Het primaire doel is om vanuit toezichtsperspectief een bijdrage te leveren aan de
kwaliteit van de militaire gezondheidszorg, wat onze militair geneeskundige dienst
stap voor stap en op een transparante manier steeds beter maakt. Wij hechten veel
waarde aan de input van de IMG.
Dit jaarverslag vormt een weergave van de resultaten van het toezicht dat conform
het toezichtjaarplan 2018 is uitgevoerd. De IMG constateert in zijn jaarverslag dat
op een aantal gebieden goede ontwikkelingen zichtbaar zijn. Tegelijk doet de IMG ook
kritische constateringen en aanbevelingen die de aandacht behoeven. In deze brief
gaan wij nader in op de belangrijkste bevindingen en aandachtspunten van de IMG.
Bestuursstructuur
Zoals de IMG ook heeft beschreven, is eind 2018 een aanwijzing uitgegeven over de
bestuursstructuur van de militaire gezondheidszorg binnen Defensie. Wij lichten hieronder
toe hoe de bestuursstructuur is ingeregeld, zoals toegezegd in de «Reactie op schriftelijk
overleg over het Jaarverslag Inspectie Militaire Gezondheidszorg over 2017» van 5 oktober
2018 (Kamerstuk 35 000 X, nr. 6). Binnen de besturing van de militaire gezondheidszorg is sprake van een driedeling in beleid, uitvoering en toezicht.
Beleid
De verantwoordelijkheid voor de beleidsmatige rol voor de militaire gezondheidszorg
is belegd bij de Hoofddirecteur Personeel (HDP). Hij is verantwoordelijk voor het
ontwikkelen van beleid voor de militaire gezondheidszorg. Daartoe is de HDP onder
meer eindverantwoordelijk voor de defensieonderdeel-overstijgende inrichting van de
organisatie, processen en informatievoorziening en adviseert de HDP gevraagd over
processen die voor de militaire gezondheidszorg van belang zijn, zoals materieellogistiek,
infrastructuur en IV & ICT. Ook heeft de HDP het primaat in de interdepartementale
afstemming over de militaire gezondheidszorg.
Uitvoering
Het uitvoerend domein van de militaire gezondheidszorg valt onder de verantwoordelijkheid
van de militair geneeskundig autoriteit (MGA). Deze rol is belegd bij de hoogst geplaatste
vlag/opperofficier in het domein van de militaire gezondheidszorg (waarbij de IMG
deze rol niet kan vervullen, gezien zijn positie als onafhankelijk toezichthouder).
Deze rol is belegd bij de Commandant van de Defensie Gezondheidszorgorganisatie (DGO).
De MGA wordt door de Minister gemandateerd om op te treden als zorgaanbieder conform
de Wet op de kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Daarmee is de MGA verantwoordelijk
voor het verlenen van goede zorg. Dat wil zeggen dat de MGA verantwoordelijk is voor
de structurele beheersing, verbetering en waarborging van de militaire gezondheidszorg.
Daartoe verstrekt de MGA instructies en protocollen aan zowel de DGO als aan de operationele
commando’s (OPCO’s) over de (kwaliteits)eisen en voorwaarden voor de gezondheidszorg
zodat redelijkerwijs verwacht mag worden dat goede zorg kan worden geleverd. Het spreekt
voor zich dat wijzigingen in andere domeinen dan de militaire gezondheidszorg zoals
personeelsbeleid, aankoop materieel, infrastructuur en IV & ICT invloed kunnen hebben
over de mogelijkheid om gezondheidszorg te verlenen. De wijzigingen op deze gebieden
moeten dan ook vooraf door de MGA worden gevalideerd.
De constatering van de IMG dat nadere uitwerking van de aanwijzing over de bestuursstructuur
van de militaire gezondheidszorg nog noodzakelijk is, duidt op het feit dat de rol
en de verantwoordelijkheden van de MGA en de andere spelers in de militaire gezondheidszorg
nu binnen Defensie verder moeten worden uitgewerkt.
Operationele gezondheidszorg wordt geleverd door de geneeskundige eenheden van de
OPCO’s. De commandant van het OPCO is verantwoordelijk voor de inrichting, de opleiding,
training en oefening van de geneeskundige eenheden en om deze gereed te stellen voor
inzet. Ieder OPCO heeft een medisch adviseur die de commandant OPCO adviseert over
aspecten die relevant zijn voor de gezondheid en de militaire gezondheidzorg binnen
het OPCO. De medisch adviseur van het OPCO houdt nauw contact met de MGA over de OPCO-gerelateerde
aspecten die betrekking hebben op de militaire gezondheidszorg. Deze maakt daarmee
de verbinding tussen de MGA die verantwoordelijk is voor het leveren van goede zorg,
de DGO met de zorgbedrijven en de expertisecentra en het OPCO waar de uitvoering voor
de operationele gezondheidszorg belegd is.
De Commandant der Strijdkrachten (CDS) is verantwoordelijk voor de planning en uitvoering
van de missies, inclusief de gedurende de missie geleverde gezondheidszorg. De CDS
wordt voor het plannen van de operationele gezondheidszorg geadviseerd door de medisch
adviseur van de Directie Operaties van de Defensiestaf en de medisch adviseurs van
de OPCO’s (via de commandant OPCO). Zij adviseren over de aspecten die relevant zijn
voor de gezondheid en de militaire gezondheidzorg tijdens missies respectievelijk
voor de gereedstelling van een missie. De MGA adviseert de CDS gevraagd en ongevraagd
over alle aspecten van de militaire gezondheidszorg. De daadwerkelijke gezondheidszorg
wordt in Nederland geleverd door de zorgbedrijven van de DGO. De geneeskundige eenheden
van de OPCO’s versterkt met capaciteit en kennis uit de DGO leveren operationeel gezondheidszorg.
Toezicht
De IMG is de primaire toezichthouder namens de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
(IGJ). De IMG ziet toe op de systematische bewaking, beheersing en verbetering van
de kwaliteit van de gezondheidzorg. De IMG heeft rechtstreeks toegang tot de bewindspersonen
van Defensie en de SG. De IMG ontleent zijn bevoegdheid aan die van de IGJ voor wat
betreft de gezondheidszorg in Nederland, voor wat betreft de militaire gezondheidszorg
verleend buiten Nederland is hij hiertoe door de Minister van Defensie gemandateerd.
Personeel
Zoals ook in de «Reactie op schriftelijk overleg over het Jaarverslag Inspectie Militaire
Gezondheidszorg over 2017» van 5 oktober 2018 (Kamerstuk 35 000 X, nr. 6) is geconstateerd, blijft de personele vulling zorgen baren. De IMG constateert dat
dit niet alleen bij zorg(ondersteunend) personeel bij het Eerstelijns Gezondheidszorg
Bedrijf (EGB) en de Defensie Tandheelkundige Dienst (DTD) speelt, maar ook bij 400
Geneeskundig bataljon. In de operationele geneeskundige keten is een tekort aan Algemeen
Militair Verpleegkundigen als gevolg van een vergrote uitstroom. Zoals ook in oktober
2018 is geconstateerd is een eenvoudige oplossing niet te vinden. Het programmaonderdeel
Personeel van MGZ2020, waarover u op 12 december 2018 bent geïnformeerd (Kamerstuk 35 000 X, nr. 73), richt zich op het tegengaan van de tekorten. De eerste resultaten hiervan moeten
in 2020 behaald zijn.
Zorg in Nederland
De invoering van de praktijkondersteuner huisartsen (POH) voor zowel voor somatiek
als de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) zijn goede stappen. De POH somatiek ondersteunt
de huisarts onder meer bij de behandeling van begeleiding van militairen met chronische
aandoeningen en met de preventieactiviteiten van gezondheidsrisico’s. De POH GGZ werkt
onder verantwoordelijkheid van de huisarts als de «voordeur» voor de Militaire GGZ
(MGGZ), waarmee geestelijke gezondheidszorg dicht bij de militair wordt gebracht.
Duurzame gezondheid en inzetbaarheid zijn daarbij de leidende thema’s. Het signaal
van de IMG dat verdere ontwikkeling noodzakelijk is, nemen wij ter harte.
De IMG heeft in de terugkoppelingen over de inspecties en de meldingen bij de eerste
en tweedelijns zorgbedrijven aangegeven dat de kennis en de uitvoering van de incident-
en calamiteitenmelding verbetering behoeft. Dit wordt door de bedrijven opgepakt door
het doorlichten en waar nodig aanpassen van de procedures en waar nodig geven van
voorlichting. De IMG waardeert de werking van de klachtenregeling over de gezondheidszorg.
Inmiddels is zichtbaar dat de in 2017 ingerichte systematiek van een netwerk van klachtenfunctionarissen
waarbinnen de klachten laagdrempelig worden afgehandeld, ertoe heeft geleid dat er
minder klachten aan de klachtencommissie worden voorgelegd.
Ook voor de apotheekhoudend huisarts zijn aanvullende maatregelen nodig. Het Eerstelijns
Gezondheidszorg Bedrijf (EGB) onderzoekt hoe zij verbeteringen kan realiseren, in
nauwe samenspraak met de Defensie Farmaceutische Dienst.
Infrastructurele voorzieningen en voedselveiligheid
De infrastructurele voorzieningen blijven voor de IMG in het jaarverslag over 2018
een belangrijk punt van aandacht. Ondanks de geconstateerde infrastructurele verbeteringen
bij meerdere gezondheidszorg- en horecavoorzieningen zijn op diverse locaties nog vergaande aanpassingen of nieuwbouw nodig.
Dit zijn langdurige projecten. U bent daarover eerder geïnformeerd (Kamerstuk 33 763, nr. 116) op 26 oktober 2016 en recent middels de brief over de «Stand van zaken vastgoed
Defensie» (Kamerstuk 34 919 X, nr. 35 van 25 april 2019). De uitvoering voor de gezondheids- en tandheelkundig centra is
gestart en loopt tot minimaal 2024. Zo is de dienstverlening op het gezondheidscentrum
Ermelo inmiddels weer hervat, terwijl tegelijkertijd gestart is met de bouw van een
nieuw centrum. De verwachting is dat het verbouwde Centraal Militair Hospitaal inclusief
de opgeleverde nieuwbouw voor de MGGZ en het nieuwe gezondheidscentrum Garderen in
de zomer van 2019 kunnen worden geopend.
De IMG constateert dat op het gebied van voedselveiligheid goede stappen zijn gemaakt,
waardoor het vertrouwen hersteld is. Dit is een mooie bevestiging van het vele werk
wat op dit vlak afgelopen jaar door Paresto is geleverd. Wij hebben er vertrouwen
in dat ook de laatste aspecten komend jaar worden ingeregeld. Ook aan de verbetering
van de infrastructuur wordt gewerkt. U bent hierover o.a. met de «Reactie op schriftelijk
overleg over het Jaarverslag Inspectie Militaire Gezondheidszorg over 2017» van 5 oktober
2018 (Kamerstuk 35 000 X, nr. 6) geïnformeerd.
Inzetbaarheidsadvisering, aanschaf stralingsbronnen en opleidingsvoorzieningen
De IMG heeft ook constateringen gedaan op het gebied van inzetbaarheidsadvisering
en de aanschaf van stralingsbronnen. Deze constateringen worden nader onderzocht,
om te bezien welke acties hierop nodig zijn. Verder delen wij de aanbeveling dat de
opleidingsvoorzieningen voor de geneeskundige opleidingen modernisering behoeven.
De Wifi-voorzieningen zullen met de uitrol van glasvezel op niveau worden gebracht. De overige
voorzieningen worden nader bezien.
Tot slot
Binnen de militaire gezondheidszorg zijn ook positieve ontwikkelingen. Zo zijn er
meerdere projecten om kwaliteit te verbeteren. Soms duurt het echter voor deze verbeteringen
zichtbaar zijn. De IMG beschrijft dat het EGB in 2018 is gehercertificeerd. De eerste
certificering was in 2016, uit de hercertificering blijkt dat het EGB structureel
goede zorg biedt.
De werkzaamheden van de IMG zijn belangrijk voor Defensie. Zijn constateringen en
aanbevelingen helpen om de kwaliteit van de militaire gezondheidszorg goed te houden.
Wij danken de IMG voor zijn inspanningen.
De Staatssecretaris van Defensie,
B. Visser
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Visser, staatssecretaris van Defensie