Brief regering : Rapport uitvoering wettelijke taken door het CAK Verantwoordingsjaar 2017
34 104 Langdurige zorg
29 538
Zorg en maatschappelijke ondersteuning
Nr. 246
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 maart 2019
Met deze brief wil ik u informeren over:
– De belangrijkste conclusies uit het rapport van de NZa over de uitvoering van de Wmo
en Wlz door het CAK in 2017. Hierin concludeert de NZa dat er weliswaar stappen zijn
gezet met het in control komen op de administratieve organisatie en interne controle,
maar dat het CAK nog onvoldoende «in control» is en er bijvoorbeeld ten aanzien van
de volledigheidscontroles op de eigen bijdrage voor cliënten onvoldoende beheersingsmaatregelen
zijn. De opgave voor het CAK blijkt daarmee omvangrijker en veelomvattender.
– De uitkomsten van de externe audit bij het CAK op het bestaan van maatregelen om in
control te komen. Hieruit blijkt dat een aantal belangrijke maatregelen is genomen
die moeten voorkomen dat de in het verleden gemaakte fouten zich in de toekomst herhalen.
Sommige aanbevelingen zijn niet of anders uitgevoerd.
– De Raad van Bestuur van het CAK is zich bewust van de omvang van de problematiek en
dat verdergaande stappen nodig zijn om niet alleen financieel, maar ook in bredere
zin, in control te komen. Daartoe heeft de Raad recent een derde partij gevraagd te
adviseren over de organisatorische veranderingen die noodzakelijk zijn om structureel
in control te komen. Ik treed in overleg met CAK en NZa om dit vervolg nauwgezet te
volgen.
1. Inleiding
De NZa rapporteert als toezichthouder op het CAK jaarlijks over de uitvoering van
een aantal wettelijke regelingen door het CAK, waarvan de Wmo en de Wlz de grootste
zijn. Doorgaans publiceert de NZa haar toezichtsoordeel op het CAK in het «samenvattend
rapport op de uitvoering van de Wlz» dat in het najaar wordt gepubliceerd. Doordat
het CAK de verantwoordingsproducten over 2017 te laat heeft aangeleverd, heeft de
NZa er dit jaar voor gekozen een separaat rapport te maken waarin zij zich uitspreken
over de doelmatige en rechtmatige uitvoering van het CAK in 2017.
Het toezichthoudende rapport van de NZa over 2017 borduurt voort op het toezichthoudende
rapport over 2016. Daarin constateerde de NZa dat het CAK onvoldoende in control was
over de interne processen en de interne en externe verantwoording. Bij deze bied ik
u het rapport van de NZa over 2017 aan1 en reageer ik op de belangrijkste bevindingen van het rapport.
2. Het rapport van de NZa en reeds genomen maatregelen
Hoewel er tijdens het verantwoordingsjaar 2017 verdere acties zijn genomen om in control
te komen, concludeert de NZa dat het CAK nog onvoldoende «in control» is. Ten opzichte
van de rapportage over 2016 zijn er nieuwe onzekerheden en verbeterpunten bij gekomen.
Gebleken is dat er meer nodig is om het CAK structureel in control te brengen. De
aanpak daarvoor is veelomvattend, vergt een langere adem met een realistische aanpak.
De NZa heeft hiervoor een lijst met nieuwe verbeterpunten aangedragen. Ik onderschrijf
de conclusies en adviezen van het rapport van de NZa, en zal het CAK vragen deze verbeterpunten
met prioriteit op te pakken in het licht van hun lange termijn aanpak om het CAK in
control te brengen.
Het CAK heeft in 2017 en 2018 belangrijke stappen gezet om in control te komen. Zo
is in 2018 de Raad van Bestuur uitgebreid naar drie bestuurders. Dit geeft het CAK
de noodzakelijke veranderkracht om de organisatie structureel in control te brengen.
Verder heeft het CAK een aantal eerdere aanbevelingen van de NZa en de ADR over 2016
ingevoerd zodat de in het verleden gemaakte fouten, zoals het ontvlechtingsverschil,
in de toekomst voorkomen kunnen worden. Dat blijkt uit een op mijn verzoek door een
accountant uitgevoerde audit. Tegelijkertijd blijkt uit deze audit dat het CAK sommige
aanbevelingen niet of anders heeft uitgevoerd, omdat het CAK heeft geoordeeld dat
in deze situaties een andere aanpak nodig was om de achterliggende problemen op te
lossen.
Ik verwacht dat de reeds genomen maatregelen borgen dat het CAK voortaan binnen de
wettelijke termijnen de jaarrekening en de bestuurlijke verantwoording oplevert. Daarbij
is het goed op te merken dat het CAK recent de verantwoording voor de Subsidieregeling
medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden over 2018 tijdig en met een goedkeurende
verklaring heeft opgeleverd.2
3. Tot slot
De Raad van Bestuur van het CAK heeft recent een derde partij gevraagd te adviseren
wat er op de lange termijn nodig is om structureel in control te komen. Op basis van
dit advies heeft de Raad van Bestuur van het CAK besloten tot het opstellen van een
plan om de structurele en noodzakelijke verbeteringen voor de langere termijn door
te voeren. Ik wil onderstrepen dat ik het goed vind dat er
een extern advies is op het totaal van organisatie en inzie dat dit kan bijdragen
aan in brede zin meer in control komen. Daarbij realiseer ik me dat het CAK voor een
aanzienlijke en ingewikkelde opgave staat, die bovendien meerjarig is. Om goed zicht
te houden op de voortgang van het structureel in control komen van het CAK, maak ik
met het CAK afspraken om de voortgang te monitoren.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
H.M. de Jonge
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport