Brief regering : Wijzigingen energie-innovatie instrumentarium 2019
32 813 Kabinetsaanpak Klimaatbeleid
Nr. 286
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 februari 2019
Om de klimaatdoelstellingen waar het kabinet zich aan heeft gecommitteerd te verwezenlijken
zet ik extra in op innovatie op het gebied van energie en klimaat. Dit doe ik uit
de door het kabinet beschikbaar gestelde Klimaatenvelop op specifieke thema’s (Kamerstuk
32 813, nr. 221). Dit doe ik in nauw overleg met de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
die vanuit haar begroting extra middelen beschikbaar stelt voor innovaties voor aardgasvrije
woningen, wijken en gebouwen. Hierbij maak ik zo veel mogelijk gebruik van het bestaand
instrumentarium en hanteer hier zoveel mogelijk één loket voor aanvragers. Daarnaast
voer ik mede naar aanleiding van de beleidsevaluatie van het energie-innovatie instrumentarium,
die ik uw Kamer begin 2018 heb doen toekomen (Kamerstuk 30 196, nr. 572), een aantal wijzigingen door in het instrumentarium rondom de Topsector Energie
en in de DEI.
Topsector Energie (TSE) instrumentarium
Binnen de TSE werken kennisinstellingen, bedrijfsleven en overheid samen aan onderzoek
en ontwikkeling van nieuwe technieken, zoals bijvoorbeeld op de thema’s wind op zee
en energie in de industrie. Het gaat hierbij om onderzoek en ontwikkeling naar technologieën
die nog niet rijp zijn voor commerciële marktintroductie. Net als voorgaande jaren
stel ik ook in 2019 weer een aantal subsidiemodules open binnen de TSE. Het gaat om
subsidies op het gebied van wind op zee, urban energy, energie en industrie, nieuw
gas en biobased economy. Experts uit het bedrijfsleven en kennisinstellingen hebben
inhoudelijk bijgedragen aan het opstellen van de programmalijnen. Het gaat hierbij
om een totaalbedrag van circa 38 miljoen euro. Hiervan wordt 11,5 miljoen euro Klimaatenvelopmiddelen
ingezet voor de verduurzaming van de industrie.
Oproep voor voorstellen gebouwde omgeving
Als onderdeel van de vernieuwde topsectorenaanpak van dit kabinet krijgen de maatschappelijke
uitdagingen een belangrijke plek binnen het innovatiebeleid via zogeheten missiegedreven
innovatieprogramma’s (Kamerstuk 33 009, nr. 63). In 2019 worden, als onderdeel van twee beoogde missiegedreven innovatieprogramma’s,
twee oproepen voor voorstellen gedaan. Deze voorstellen zijn in nauwe afstemming met
de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties tot stand gekomen. Het betreft
een oproep aan consortia om voor de thema’s «Versnelling energierenovaties in de gebouwde
omgeving» en «Duurzame warmte en koude in de gebouwde omgeving» met een gebundelde
aanpak van projecten te komen in plaats van losse projecten. Hiermee wordt een meer
integrale aanpak op systeemniveau nagestreefd in plaats van op componentniveau en
wordt beoogd om meer focus en massa te creëren. Via een zorgvuldig selectieproces
worden de beste consortia geselecteerd om programma’s met meerdere innovatieprojecten
uit te voeren. Het gaat hierbij om oproepen met een omvang van 7,2 miljoen euro respectievelijk
10,4 miljoen euro. De middelen komen uit de Klimaatenvelop 2019 en met begrotingsvoorbehoud
uit 2020. Hierbij worden consortia vooruitlopend op de meerjarige vaststelling opgeroepen
meerjarige voorstellen in te dienen. Naast Klimaatenvelopmiddelen wordt aan beide
«oproepen» 500 duizend euro toegevoegd vanuit de reguliere middelen voor de Topsector
Energie.
Demonstratie energie-innovatie (DEI)
De DEI is een investeringssubsidie die wordt verleend om nieuwe duurzame technieken
in Nederland en Caribisch Nederland te demonstreren. Bij demonstraties van technieken
worden nieuwe innovaties voor het eerst toegepast bij een eindgebruiker. Er kan nog
sprake kan zijn van kinderziektes bij de toepassing van de techniek, waardoor banken
of andere financiers de volledige financiering van demonstratieprojecten vaak nog
te risicovol vinden. Via de DEI krijgen projecten die kwalitatief goed genoeg zijn
een deel van deze kosten gesubsidieerd (tot 50%).
Voorheen was de DEI alleen gericht op projecten die bijdragen aan hernieuwbare energieproductie
en energiesparing (in 2019 gaat het om 35 miljoen euro). Met deze aanvullende thema’s
verbreed ik de reikwijdte van de DEI om ook andere belangrijke projecten die bijdragen
aan de klimaatopgave mogelijk te maken, zoals CCUS en de flexibilisering van het elektriciteitssysteem
door middel van opslag en conversie van energie. Vanwege deze verbreding wil ik de
DEI voortaan verder laten gaan onder de naam Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie
(DEI+).
In de Kamerbrief van 5 oktober 2018 over de Klimaatenvelop (Kamerstuk 32 813, nr. 221) is aangegeven welke bedragen er in 2019 zijn vrijgemaakt voor het faciliteren van
pilot- en demonstratieprojecten die op termijn tot substantiële kosteneffectieve CO2-reductie kunnen leiden. Een deel van deze middelen voeg ik voor specifieke thema’s
toe aan de DEI. Per thema hanteer ik een apart subsidieplafond in de DEI, zodat deze
middelen ook alleen aan deze thema’s kunnen worden besteed. Het gaat hierbij om de
volgende bedragen1:
• Flexibilisering van het elektriciteitssysteem, inclusief waterstof (33,6 miljoen euro)
• Ruimtelijke inpassing elektriciteit (9,6 miljoen euro)
• CO2-reductie in de industrie en Carbon Capture Utilisation & Storage (CCUS) (25,45 miljoen
euro)
• Aardgasloze woningen, wijken en gebouwen (7,45 miljoen euro), met daarbovenop een
apart subsidieplafond voor maatschappelijk vastgoed (3,91 miljoen euro)
De doelstelling van de DEI+ wordt in lijn met het regeerakkoord en de klimaatenvelop
gericht op CO2-reductie, waarbij de huidige tweede doelstelling van bijdrage aan de Nederlandse
economie meer als neveneffect kan optreden. Uit de beleidsevaluatie is gebleken dat
het hebben van meerdere doelstellingen niet bijdraagt aan de doeltreffendheid van
het instrument. Ook zijn effecten op de Nederlandse economie een stuk moeilijker,
en pas op de lange termijn te meten. Een bijdrage aan de Nederlandse economie kan
wel een neveneffect van dit instrument zijn. Het is immers goed denkbaar dat succesvolle
technieken op de lange termijn ook een bijdrage kunnen leveren aan het Nederlandse
verdienvermogen.
Verder is de DEI+ in 2019 «first come first serve» ingericht, zodat ondernemers gedurende
een langere periode kunnen indienen in plaats van de huidige twee tendermomenten per
jaar. Uit de beleidsevaluatie is gebleken dat ondernemers graag op meerdere momenten
in het jaar een aanvraag willen indienen. Op deze manier kunnen ondernemers zo snel
mogelijk uitsluitsel krijgen over de gevraagde subsidie en zo nodig bij afwijzing
hun projectaanvragen aanpassen en opnieuw indienen.
Uit de beleidsevaluatie is eveneens gebleken dat verder aansluiting van het instrumentarium
met commerciële uitrol wenselijk is. Daarom wordt het in de DEI+ toegestaan om een
demonstratieproject van een innovatieve technologie tot maximaal driemaal te ondersteunen
in plaats van slechts éénmaal. Hierbij moet het wel gaan om nieuwe innovatieve toepassingen
waarbij de noodzaak voor subsidie nog steeds moet worden aangetoond. Met deze wijziging
voorzie ik hierin.
Tot slot worden pilots in de DEI+ toegestaan voor alle onderwerpen in de DEI+, waardoor
het instrument vanuit aanvragersperspectief simpeler en eenduidiger wordt. In de beleidsevaluatie
is aangegeven dat de aansluiting tussen de regelingen beter kan. Tot op heden werden
in de DEI alleen pilots op het gebied van energie-efficiëntie in de industrie en biobrandstoffen
toegestaan en binnen de TSE alleen kleinere pilots op bepaalde thema’s 2. Deze aanpassing is eveneens in lijn met de aanvullende thema’s uit de klimaatenvelop
die gericht zijn op zowel pilot- als demonstratieprojecten.
Een kanttekening bij deze aanvullende thema’s is dat de verdeling van budgetten alleen
voor 2019 is vastgesteld en nog niet voor de jaren 2020 en verder. Dit betekent dat
alleen projecten aanspraak kunnen maken die in 2019 tot resultaat leiden. De gemiddelde
doorlooptijd bij pilots en demo’s is 2 tot 3 jaar. Waar mogelijk pas ik deze voorwaarde
zo snel mogelijk aan, afhankelijk van de structurele vaststelling van de Klimaatenvelop
voor 2020 en verder.
Vervolgstappen
De DEI+ en de TSE subsidiemodule gericht op verduurzaming van de industrie zullen
medio februari worden open gesteld. De overige subsidiemodules van de TSE worden 1 april
2019 opengesteld, met uitzondering van de subsidiemodule Geo-energie welke een openstellingsdatum
van 1 juli kent. Consortia kunnen vanaf medio februari eveneens voorstellen indienen
om invulling te geven aan de twee missiegedreven innovatieprogramma’s in de gebouwde
omgeving, in december zal naar verwachting de definitieve subsidiebeschikking volgen.
Tot slot ben ik voornemens om leerervaringen die komend jaar worden opgedaan met de
DEI+ en de gebundelde aanpak binnen de missiegedreven innovatieprogramma’s te benutten
voor de inzet richting 2020 en verder. Dit zal ik doen in lijn met het ontwerp Klimaatakkoord
en de daaraan verbonden Integrale Kennis en Innovatie Agenda (IKIA). In de IKIA worden
meerdere missiegedreven innovatieprogramma’s geformuleerd, gelet op de gestelde prioriteiten
in het ontwerp Klimaatakkoord.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
E.D. Wiebes
Indieners
-
Indiener
E.D. Wiebes, minister van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.