Amendement (gewijzigd/nader/vervangend) : Gewijzigd amendement van de leden Flach en Erkens ter vervanging van 61 over duidelijker regels over overleg met representatieve organisaties
36 378 Regels over energiemarkten en energiesystemen (Energiewet)
Nr. 69
GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN DE LEDEN FLACH EN ERKENS TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT
ONDER NR. 611
Ontvangen 23 mei 2024
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
I
Aan artikel 3.43, eerste lid, wordt toegevoegd «, met inachtneming van de redelijke
belangen van de aangeslotene».
II
Artikel 3.119 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het tweede lid wordt «betrekken» vervangen door «voeren» en wordt na «in ieder
geval» ingevoegd «overleg met».
2. Aan het tweede lid wordt toegevoegd «en verwerkt de resultaten hiervan in het voorstel».
III
In artikel 3.120, eerste lid, aanhef, wordt «indien deze» vervangen door «indien de
resultaten van het overleg met de representatieve organisaties, bedoeld in artikel
3.119, tweede lid, zijn verwerkt in de methoden of voorwaarden en deze methoden of
voorwaarden».
Toelichting
De indieners stellen voor om het wetsvoorstel aan te laten sluiten op de huidige bepalingen
met betrekking tot de vaststelling van overdrachtspunten tussen het publieke net en
de private aansluitingen.
Zij stellen tevens voor de betrokkenheid van vertegenwoordigers van partijen die diensten
leveren of ontvangen in het kader van levering of transport bij de totstandkoming
van de methoden en voorwaarden in het kader van het systeembeheer, als bedoeld in
artikel 3.118, te versterken en tenminste op het huidige niveau te handhaven. De indieners
hechten aan goed overleg tussen transmissie- en distributiesysteembeheerders enerzijds
en aangeslotenen/gebruikers van het systeem anderzijds.
Onderdeel I
Het overdrachtspunt is het fysieke punt «dat de overgang markeert tussen een transmissie-
of distributiesysteem en een installatie, een transmissie- of distributiesysteem en
een directe lijn, of tussen twee systemen». Het overdrachtspunt bevat in het geval
van een elektrische installatie de beveiligingsvoorziening die het publieke net beschermt
tegen eventuele problemen in een private installatie of een privaat net. Na het overdrachtspunt
is de aangeslotene verantwoordelijk en draagt ook alleen de kosten hiervoor. Het is
in het belang van de transmissie- of distributiesysteembeheerder dat het overdrachtspunt
goed toegankelijk is en dat er zo nodig ruimte blijft voor nieuwe aansluitingen. Het
is in het belang van de aangeslotene dat bij de vaststelling van het overdrachtspunt
rekening gehouden wordt met de ontwikkelingsruimte die hij nodig heeft, zoals de plaatsing
van een nieuwe transformator. De indieners willen graag recht doen aan de redelijke
belangen van beide partijen.
Op grond van de huidige Elektriciteitswet moeten netbeheerder en aangeslotene in gezamenlijk
overleg het overdrachtspunt overeen komen (Netcode elektriciteit). Op grond van de
huidige Gaswet bepaalt de aangeslotene in overleg met de netbeheerder waar het overdrachtspunt
is (Aansluit- en transportcode gas RNB). Het voorliggende wetsvoorstel legt deze bevoegdheid
eenzijdig bij de transmissie- of distributiesysteembeheerder. Gelet op het redelijke
belang van de aangeslotene stellen de indieners voor het wetsvoorstel beter aan te
laten sluiten op de huidige bepalingen in de netcodes en ervoor te zorgen dat de locatie
van het overdrachtspunt na overleg met de aangeslotene en met inachtneming van de
redelijke belangen van de aangeslotene vastgesteld wordt. De redelijke belangen van
de aangeslotene moeten zwaar wegen en de gemaakte afweging kan zo nodig hierop getoetst
worden door de ACM.
Onderdelen II en III
In het wetsvoorstel is de positie van partijen die diensten leveren of ontvangen op
wetsniveau minder goed verankerd dan in de huidige Elektriciteitswet. In de huidige
wet wordt aangegeven dat overleg gevoerd moet worden met representatieve organisaties
van partijen op de elektriciteitsmarkt en dat systeembeheerders aan moeten gegeven
welke gevolgtrekkingen zij hebben verbonden aan de zienswijzen van deze organisaties.
In het wetsvoorstel is het kader geformuleerd als het «betrekken» van deze organisaties
«in een transparant en participatief proces», dat in lagere regelgeving nader uitgewerkt
zou worden. Ook ontbreekt op wetsniveau de verantwoordingsplicht met betrekking tot
de verwerking van de inbreng van deze organisaties. Het is de bedoeling van de indieners
om de betrokkenheid van genoemde organisaties tenminste gelijk te houden aan de betrokkenheid
die ze hadden onder de huidige Elektriciteitswet. Zij willen dit, gelet op het belang
ervan, derhalve op wetsniveau duidelijk vastleggen.
De gezamenlijke systeembeheerders dienen over de voorstellen die zien op de methoden
en voorwaarden overleg te voeren met representatieve organisaties. Onder «overleg»
dient in dit verband te worden verstaan een serieuze poging van betrokken partijen
om tot overeenstemming te komen. De betekenis van dit overleg gaat niet zo ver dat
partijen tot overeenstemming moeten komen over de voorstellen met betrekking tot de
methoden en voorwaarden, voordat deze voorstellen ter goedkeuring kunnen worden voorgelegd
aan de Autoriteit Consument en Markt. Wel dienen in het voorstel de opmerkingen en
zienswijzen van de representatieve organisaties te zijn verwerkt, zodat de Autoriteit
Consument en Markt daarvan kennis kan nemen. De Autoriteit Consument en Markt dient
zijn goedkeuring aan het door de systeembeheerders ingediende voorstel evenwel te
onthouden indien de opmerkingen en zienswijzen van representatieve organisaties onvoldoende
zijn verwerkt in de voorstellen. In de voorstellen zullen de systeembeheerders dus
genoegzaam moeten motiveren waarom zij bepaalde opmerkingen en zienswijzen van representatieve
organisaties niet hebben overgenomen in de voorstellen die ter goedkeuring worden
ingediend bij de Autoriteit Consument en Markt. Bij de beoordeling van genoemde voorstellen
zal de Autoriteit Consument en Markt hieraan moeten toetsen.
Flach Erkens
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
André Flach, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Silvio Erkens, Tweede Kamerlid
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
PVV | 37 | Voor |
GroenLinks-PvdA | 25 | Voor |
VVD | 24 | Voor |
NSC | 20 | Tegen |
D66 | 9 | Voor |
BBB | 7 | Voor |
CDA | 5 | Voor |
SP | 5 | Tegen |
ChristenUnie | 3 | Voor |
DENK | 3 | Voor |
FVD | 3 | Voor |
PvdD | 3 | Voor |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 2 | Voor |
JA21 | 1 | Voor |