E-mailprocedure : Voorstel van Helvert (CDA), Visser (VVD) en Jetten (D66) RTG Selectiviteitsbeleid Schiphol en de rol van regionale luchthavens

De vergadering is geweest

6 juli 2017
12:00 uur
Commissie: Infrastructuur en Milieu
Geachte leden en plaatsvervangend leden van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu,
 
Tijdens de procedurevergadering I&M van hedenochtend is besloten een herzien programmavoorstel voor het rondetafelgesprek Selectiviteitsbeleid Schiphol en de rol van regionale luchthavens aan u voor te leggen. Dit rondetafelgesprek op initiatief van de leden Van Helvert (CDA), Visser (VVD) en Jetten (D66) zal plaatsvinden op donderdag 7 september van 14.00 tot 18.00 uur. Doel, scope en opzet vindt u onder aan deze mail. Graag verneem ik derhalve uiterlijk MORGEN om 12.00 uur (graag een allen beantwoorden op dit e-mailbericht) of u al dan niet instemt met het aangepaste programmavoorstel hieronder. Spoedig daarna zal ik u informeren of het programmavoorstel is geaccordeerd.*
 
Blok 1: Luchtvaartmaatschappijen
  • KLM (i.v.m grootste maatschappij Schiphol)
  • EasyJet (i.v.m tweede maatschappij Schiphol)
  • Transavia (i.v.m ervaringen Eindhoven)
  • Corendon (i.v.m type vluchten vanaf Schiphol)
  • TUI (i.v.m type vluchten vanaf Schiphol)
 
Blok 2: Vliegvelden en omgeving
  • Schiphol Groep (i.v.m ervaringen Schiphol en Eindhoven met selectiviteit en uitplaatsen)
  • Lelystad Airport (i.v.m (on)mogelijkheden om maatschappijen te verleiden naar Lelystad)
  • Maastricht Aachen AirPort (i.v.m (on)mogelijkheden om Cargo uit te plaatsen)
  • Hans Alders namens de ORS
  • Bewonersvertegenwoordiger ORS met verzoek om input te leveren namens de verschillende bewonersgroepen die deelnemen aan de Alderstafel
  • Regionale bestuurdersvertegenwoordiger ORS met verzoek om input te leveren namens regionale en lokale overheden
 
Blok 3: Experts en werknemers
  • VNV (i.v.m impact selectiviteitsbeleid op werkdruk)
  • LVNL (i.v.m praktische uitvoering)
  • ACNL (slot-coördinator i.v.m praktische uitvoering)
  • Filip Cornelis namens DG MOVE EU (i.v.m inzicht in Europese regelgeving)
  • Pablo Mendes de Leon (wetenschappelijke kijk op selectiviteitsbeleid)
 
 
Met vriendelijke groet,
Benjamin Koerselman
Adjunct-griffier vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu

 
*Toelichting
De e-mailprocedure is geregeld in artikel 36, vierde lid, van het Reglement van Orde, luidende:
   4. Indien een voorstel eenvoudig en spoedeisend van aard is, kunnen de leden van de commissie langs schriftelijke weg over dat voorstel besluiten. De voorzitter van de commissie beslist of een voorstel eenvoudig en spoedeisend van aard is. Het besluit, bedoeld in de eerste volzin, wordt genomen als ware de Kamer in voltallige samenstelling bijeen en zou zij stemmen als bedoeld in artikel 69, derde lid.
 
Dit betekent dat in een e-mailprocedure  een voorstel is aangenomen indien het door een absolute Kamermeerderheid wordt gesteund.
 
Rondetafelgesprek Selectiviteitsbeleid Schiphol en de rol van regionale luchthavens
 
Inleiding
VVD, CDA en D66 hebben tweemaal schriftelijke vragen gesteld over de situatie op Schiphol en het gebrek aan voortgang rond het selectiviteitsbeleid. De beantwoording heeft ook na de tweede termijn niet tot tevredenheid geleid. Ook duurt de bezorgdheid voort over hoe het selectiviteitsbeleid in de toekomst vorm zal krijgen in de praktijk. De rol die regionale luchthavens (Rotterdam-Den Haag, Lelystad en Maastricht-Aachen) kunnen spelen, kan ook uitgediept worden.
 
Doel
Het doel van dit rondetafelgesprek is om informatie te verkrijgen over de visies van betrokkenen op het selectiviteitsbeleid van de luchthavens met een focus op Schiphol en Lelystad. Door een selectieve ontwikkeling van Schiphol, zoals vastgelegd in convenant selectiviteit en geëvalueerd in 2013, zouden  vluchten die Nederland met andere economische centra in de wereld verbinden voorrang hebben op ander zakelijk verkeer en vracht. Vakantievluchten zouden, in het uiterste geval met behulp van een dwingende verkeersregel, naar Lelystad moeten. De laatste jaren is het aantal vluchten op Schiphol toegenomen. Sneller dan was aangenomen in de laatste evaluatie van het selectiviteitsbeleid in 2013. Daar komt bij dat het beeld is ontstaan dat, ondanks deze bedoelingen juist de vakantievluchten de afgelopen jaren ruimte hebben gekregen op Schiphol. De gesprekken van de staatssecretaris met Schiphol en KLM lijken nog weinig tot geen resultaat gehad, als de antwoorden op de Kamervragen een juist beeld daarvan geven.
Om die duidelijkheid te krijgen, zal de Kamer de hoofdrolspelers uitnodigen voor een rondetafelgesprek.
 
Scope
De vraag is of meer duidelijkheid moet komen over wat selectiviteit is. Als daar breed misverstand over is, dan zal dat tot verdere problemen leiden. Zijn de afspraken uit 2013 multi-interpretabel en, zo ja, waarom en hoe? Is een selectiviteitsbeleid te handhaven? Zo ja, hoe dan? Welke mogelijkheden tot selectiviteitsbeleid zijn er? Als de regels over selectiviteit wel duidelijk zijn, waarom wordt er dan niet op geanticipeerd? Als het selectiviteitsbeleid niet nageleefd wordt door partijen en/of het is niet handhaafbaar, dan valt het gehele beoogde beleid in duigen. Wat zijn dan de gevolgen? Welke rol is er bij het selectiviteitsbeleid voor de overheid en wat moet Schiphol doen? Wat zegt de EU van selectiviteitsbeleid? Hoe succesvol is het selectiviteitsbeleid tot nu toe geweest en wat moet er (aanvullend) aan gedaan worden om het succesvoller te maken?
 
Voorstel opzet RTG
Het voorstel is om een RTG te organiseren in de eerste week na het zomerreces en daarbij de belangrijkste spelers uit te nodigen. De centrale vraag is of en hoe het selectiviteitsbeleid rondom Schiphol werkt en hoe de verschillende stakeholders de problematiek bezien.
 
Vervolg
De bevindingen van dit rondetafelgesprek kunnen in het AO Luchtvaart van 13 september verder besproken worden.
 
 

Bijlage

Agendapunten

  1. 1

    Voorstel Van Helvert (CDA), Visser (VVD) en Jetten (D66) RTG Selectiviteitsbeleid Schiphol en de rol van regionale luchthavens

    Te behandelen:

    Loading data