Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Hijink over het bericht dat Careyn de inspectie op het verkeerde been heeft gezet
Vragen van het lid Hijink (SP) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht dat Careyn de inspectie op het verkeerde been heeft gezet (ingezonden 4 juli 2019).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 23 juli
2019).
Vraag 1
Wat vindt u van de bevindingen van de makers van het televisieprogramma Zembla die
melden dat tijdens een inspectiebezoek aan verzorgingshuis Tuindorp-Oost, zorginstelling
Careyn de inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) om de tuin heeft geleid?1
Antwoord 1
De IGJ bepaalt zelf de concrete invulling van het bezoek. Bij dit bezoek heeft de
IGJ ter plekke bepaald welke verdiepingen en cliëntkamers zij wilde zien.
Vraag 2
Hoogleraar veiligheid in de zorg Jan Klein oordeelt dat het niet terecht is dat Careyn
beweert dat de IGJ de juistheid van de interne verhuizing bevestigt, omdat dit niet
terug te lezen is in de stukken die via de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) zijn
opgevraagd. Careyn geeft aan dat in het inspectieverslag wel terug te lezen is dat
de IGJ de verhuizing een juist besluit vindt. Hoe oordeelt u over deze verschillende
bevindingen?
Antwoord 2
In het inspectieverslag constateert de IGJ dat het pand ooit is gebouwd als serviceflat
voor zelfstandig wonende senioren. Het gebouw is gedateerd en in principe niet geschikt
voor ouderen met een complexe zorgvraag. Vanuit het oogpunt van kwaliteit en veiligheid
van zorg is de IGJ van mening dat de keuzes die Careyn heeft gemaakt met betrekking
tot de verhuizing navolgbaar zijn. De IGJ heeft niet getoetst of de verhuizing correct
is uitgevoerd. Dit is geen taak van de IGJ.
De zorgvuldige verhuizing van bewoners is de verantwoordelijkheid van een zorgaanbieder.
Wanneer de IGJ signalen heeft dat de kwaliteit of veiligheid van zorg in het geding
is door een verhuizing neemt zij dat mee in het toezicht.
Vraag 3
Wat vindt u ervan dat het inspectiebezoek vooraf aangekondigd was en dat er niet met
alle betrokken bewoners of met de cliëntenraad is gesproken?
Antwoord 3
De IGJ maakt binnen de uitvoering van het toezicht haar eigen professionele keuzes,
zo ook over het wel of niet aankondigen van een bezoek. Een aangekondigd bezoek heeft
altijd onaangekondigde elementen. De IGJ heeft dit bezoek kort van tevoren aangekondigd
teneinde tijdens het bezoek de beschikbaarheid van de juiste personen te garanderen.
Bij dit bezoek heeft de IGJ ter plekke bepaald in welke documenten en cliëntdossiers
zij inzage wilde hebben en welke verdiepingen en cliëntkamers zij wilde zien. De bevindingen
waren voor de IGJ geen aanleiding voor aanvullende toezichtactiviteiten.
Gedurende het algemene toezichttraject op Careyn heeft de IGJ contact gehad met een
vertegenwoordiging van de cliëntenraad.
Vraag 4
Klopt het dat de IGJ alleen sprak met personeelsleden in bijzijn van een lid van de
Raad van Bestuur? Deelt u de mening dat dit de kans vergroot dat alleen de positieve
kanten van het verhaal gehoord zijn?
Antwoord 4
Toezicht is maatwerk. De IGJ maakt in elke situatie de afweging wat de juiste setting
is om relevante informatie te ontvangen. Als de inspecteurs geen openheid ervaren
dan passen ze de invulling van het bezoek daarop aan.
Vraag 5
Kunt u uw reflectie geven over het handelen van Careyn en van de IGJ in deze situatie?
Antwoord 5
De IGJ verwacht dat een zorgaanbieder goed communiceert richting bewoners en familie
bij een besluit tot verhuizen. Ook verwacht zij dat de zorgaanbieder de cliënt en
diens familie de juiste begeleiding biedt. In dit geval merkt de IGJ op dat de door
Careyn gevolgde procedure beter had gekund. Dit heeft de bestuurder van Careyn vervolgens
zelf ook erkend.
De IGJ toetst niet of een verhuizing correct is uitgevoerd. De IGJ toetst de kwaliteit
en veiligheid van de zorg. Wanneer de IGJ constateert dat laatstgenoemde in het geding
is door een verhuizing neemt zij dat mee in het toezicht. De IGJ maakt binnen de uitvoering
van het toezicht haar eigen professionele keuzes, zo ook over de wijze waarop zij
een inspectiebezoek uitvoert.
Vraag 6
Welke maatregelen kunt u nemen of bent u bereid te nemen om deze geschillen op te
lossen?
Antwoord 6
Het is de verantwoordelijkheid van de zorgaanbieder om te besluiten tot het verhuizen
van bewoners. Een verhuizing is kan voor bewoners een zeer ingrijpende gebeurtenis
zijn, maar is soms noodzakelijk om goede zorg te (blijven) bieden. Indien bewoners
het daar niet mee eens zijn kunnen zij zich richten tot de klachtenfunctionaris van
de betreffende zorgaanbieder. Deze procedure is in dit geval ook gevolgd. De IGJ heeft
hier geen rol in.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.