Schriftelijke vragen : Het doordrukken van groei op Schiphol terwijl krimp nodig is om binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier te blijven.
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het doordrukken van groei op Schiphol terwijl krimp nodig is om binnen de grenzen van klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier te blijven (ingezonden 11 juli 2019).
Vraag 1
Kent u de woedende en verbijsterde reacties op uw voornemen om Schiphol nog verder
te laten groeien?1 2
Vraag 2
Wat zeggen deze reacties u over het gevoerde luchtvaartbeleid in Nederland?
Vraag 3
Deelt u de mening van de Bewoners Omgeving Schiphol (BOS) dat uw voornemen om Schiphol
te laten groeien strijdig is met de beginselen van behoorlijk bestuur? Zo nee, waaruit
blijkt dat dit niet zo is?3
Vraag 4
Deelt u de mening van de Bewoners Omgeving Schiphol (BOS) dat uw voornemen om Schiphol
te laten groeien in strijd is met het vertrouwensbeginsel, door tegenover participerende
bewoners het vertrouwen te wekken dat eerst zorgvuldig zal worden onderzocht of de
luchtvaart wel of niet kan groeien of juist moet krimpen, terwijl nu blijkt dat u
voor groei gaat zonder onderzoek? Zo nee, waarom niet?4
Vraag 5
Op welke wijze gaat u recht doen aan de kritiek van de Bewoners Omgeving Schiphol
(BOS)?
Vraag 6
Kent u de berichten «Geen Schipholoverleg met mes op tafel»5 en «Inspraakprocedure Lelystad Airport oneerlijk, van de 164.000 verbetervoorstellen
zijn er 3 toegepast»6?
Vraag 7
Herinnert u zich dat voormalig voorzitter van de Omgevingsraad Schiphol, Hans Alders,
voordat hij zijn adviesopdracht uiteindelijk alsnog inleverde, aanvankelijk probeerde
om buiten de bewoners om en rechtstreeks tegen hun wens in, met een groeiadvies te
komen?7
Vraag 8
Erkent u dat het voor omwonenden van luchthavens in heel Nederland steeds onaantrekkelijker
wordt om deel te nemen aan inspraak- en participatietrajecten als hun wensen structureel
genegeerd worden bij de uiteindelijke besluitvorming? Zo nee, waarom niet?
Vraag 9
Erkent u dat de inspraak- en participatietrajecten hun waarde verliezen wanneer ze
enkel gebruikt worden om het vinkje te kunnen zetten achter «draagvlak bij de samenleving»
zonder daadwerkelijk iets te doen met de wensen van diezelfde samenleving? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 10
Erkent u dat de inspraak- en participatietrajecten rond het Nederlandse luchtvaartbeleid
een groeiend geloofwaardigheidsprobleem hebben omdat bewoners keer op keer zwaar teleurgesteld
raken over de wijze waarop ze hun wensen terugzien in het uiteindelijke beleid? Zo
nee, waarom niet?
Vraag 11
Wat gaat u doen om de geloofwaardigheid van de inspraak- en participatietrajecten
rond het Nederlandse luchtvaartbeleid te herstellen?
Vraag 12
Kunt u bevestigen dat met de door u ingezette trendbreuk -zijnde dat de volgorde van
besluitvorming is omgedraaid, doordat eerst naar de brede set aan grenswaarden wordt
gekeken voordat een verandering in het aantal vliegbewegingen wordt overwogen- de
door u aangekondigde groei van het aantal vliegbewegingen niet gegarandeerd is?
Vraag 13
Sluit u uit dat een krimp van het aantal vliegbewegingen het mogelijke resultaat kan
zijn van het correct uitvoeren van de motie Van Raan/Kröger8 waarin de Kamer de regering oproept om voor de luchtvaart grenswaarden te ontwikkelen
op het gebied van klimaat, leefomgeving en veiligheid? Zo ja, waarom?
Vraag 14
Waarom schrijft u in uw brief9 niets over krimpscenario’s voor Schiphol?
Vraag 15
Kunt u bevestigen dat u op de persconferentie over de Schipholplannen de grenswaarde
«hinder/geluidshinder» plaatste binnen het bredere begrip leefomgeving?10 Zo nee, hoe zit het dan?
Vraag 16
Erkent u dat de grenswaarde leefomgeving niet enkel bestaat uit «hinder/geluidshinder»,
maar ook betrekking heeft op andere grenswaarden op het gebied van onder andere de
gezondheid, natuurbescherming en landschapsvervuiling? Zo nee, waarom niet?
Vraag 17
Kunt u bevestigen dat, naast de door u op de persconferentie genoemde doelstellingen
rond hinderbeperking (binnen het bredere kader van grenswaarden op het gebied van
de leefomgeving), ook het klimaat en de veiligheid cruciale grenswaarden bieden waarbinnen
besluiten over de verandering van het aantal vliegbewegingen dienen te worden genomen?
Zo nee, hoe zit het dan?
Vraag 18
Erkent u dat uw stelling dat de luchtvaart groei zou kunnen «verdienen» door hinder
te beperken een veel te smalle interpretatie is van de veel bredere waaier aan verschillende
typen grenswaarden waar de luchtvaart aan moet voldoen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 19
Op welke wijze gaat u borgen dat de volledige waaier aan grenswaarden op het gebied
van klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier zullen worden gerespecteerd?
Vraag 20
Kent u de reactie van Schiphol op uw voornemen om Schiphol te laten groeien?11 12
Vraag 21
Is het u ook opgevallen dat in de reactie van Schiphol geen melding is gemaakt van
de brede waaier aan grenswaarden waaraan de luchtvaart moet gaan voldoen op het gebied
van klimaat, leefomgeving en veiligheid? Zo nee, waarom niet?
Vraag 22
Op welke wijze gaat u Schiphol attenderen op deze door u aangekondigde grenswaarden?
Vraag 23
Erkent u dat Schiphol met haar eenzijdige reactie een voorschot neemt op het mogelijk
dwarsbomen van het uitvoeren van de aangenomen motie Van Raan/Kröger13 over het opstellen van dergelijke grenswaarden? Zo nee, waarom niet?
Vraag 24
Op welke wijze gaat u Schiphol attenderen op deze aangenomen motie?
Vraag 25
Waarom schrijft u in uw brief14 niets over het uitvoeren van de aangenomen motie Van Raan c.s.15, waarin de Kamer de regering oproept om hinder als criterium breder te definiëren
dan alleen geluidshinder en hiervoor voorstellen te doen ten behoeve van de Luchtvaartnota,
omdat hinder in de vorm van geluid als criterium niet voldoende is om alle schade
die de luchtvaart teweegbrengt te bepalen?
Vraag 26
Hoe staat het met de uitvoering van de motie Van Raan c.s.?16 Kunt u een uitgebreid overzicht verschaffen van alle stukken, scenario’s en berekeningen
die momenteel op tafel liggen ten behoeve van de uitvoering van deze motie? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 27
Erkent u dat uw voornemen om Schiphol te laten groeien geen recht doet aan het op
correcte wijze uitvoeren van de aangenomen motie Van Raan c.s.?17 Zo nee, waarom niet?
Vraag 28
Kunt u garanderen dat deze reeds anderhalf jaar geleden aangenomen motie correct zal
worden uitgevoerd? Zo nee, waarom niet?
Vraag 29
Waarom heeft u gekozen voor vrijdag 5 juli 2019 als dag van het bekendmaken van uw
voornemen om Schiphol te laten groeien?
Vraag 30
Erkent u dat deze dag wel zeer ongelukkig gekozen is, kort na de publicatie van het
Klimaatakkoord waar luchtvaart geen serieus onderdeel van uitmaakt én kort voor het
zomerreces van de Tweede Kamer? Zo nee, waarom niet?
Vraag 31
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Indieners
-
Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
L. van Raan, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.