Position paper

Deliveroo heeft van tevoren een position paper ingeleverd, waarin het bedrijf zijn standpunten uiteenzet.

De platformeconomie

Maaltijdbezorgers op straat

Mensen maken steeds vaker gebruik van internetdiensten. Zo bestellen ze eten via websites als Deliveroo en Thuisbezorgd.nl, vinden ze via het internet een schoonmaker of oppas en regelen via het online platform Uber een taxi. De mensen die voor deze platforms werken, worden ook wel ‘nieuwe zelfstandigen’ genoemd.

De Kamerleden van de commissie voor SZW willen graag inzicht krijgen in de verschillende dienstverbanden van deze snelgroeiende platformeconomie. De commissie is daarnaast benieuwd of de huidige wetgeving voldoet. Hoe is bijvoorbeeld de verhouding tussen flexibiliteit en zekerheid voor werknemers en werkgevers? 

Genodigden

Om meer inzicht te krijgen in het onderwerp had de commissie experts, vertegenwoordigers van bedrijven en werknemers uit de sector uitgenodigd. In drie rondetafelgesprekken kwamen zij aan het woord. Onder anderen werknemers van Werkspot, Deliveroo en Temper deelden hun ervaringen. Het management van Deliveroo was verhinderd tijdens dit rondetafelgesprek. Daarom organiseert de commissie op woensdag 6 december alsnog een gesprek met een vertegenwoordiging van het management van Deliveroo.

Ook bedrijven als Thuisbezorgd en Helpling deden hun verhaal. Bovendien waren wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam, de Universiteit Utrecht en de Vrije Universiteit uitgenodigd.

Oproep

Eerder heeft de commissie een oproep gedaan aan mensen om hun ervaringen te delen over het werken voor online diensten. De Kamerleden gebruiken deze inbreng bij het voorbereiden van de rondetafelgesprekken.