Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid White over ‘verhuisberichten die niet goed doorkomen bij de Belastingdienst waardoor ondernemers in de financiële problemen komen’
Vragen van het lid White (GroenLinks-PvdA) aan de Minister van Economische Zaken en de Staatssecretaris van Financiën over verhuisberichten die niet goed doorkomen bij de Belastingdienst waardoor ondernemers in de financiële problemen komen (ingezonden 18 september 2025).
Antwoord van Staatssecretaris Heijnen (Financiën) (ontvangen 16 oktober 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met ondernemers die hun verhuizing doorgeven aan de Kamer van Koophandel,
waarna dit niet goed wordt doorgegeven aan de Belastingdienst en deze ondernemers
in de financiële problemen komen?
Antwoord 1
Ja, daar ben ik mee bekend.
Vraag 2 en 3
Bent u bereid te onderzoeken in hoeveel gevallen dit probleem zich de afgelopen jaren
heeft voorgedaan en of dit structureel voorkomt?
Hoe kan het dat een adreswijziging die bij de Kamer van Koophandel is doorgegeven
niet correct wordt verwerkt bij de Belastingdienst?
Antwoord 2 en 3
Jaarlijks zijn er honderdduizenden adreswijzigingen die tussen de Kamer van Koophandel
(KVK) en de Belastingdienst worden uitgewisseld. Daarbij kan het in een zeer beperkt
aantal gevallen voorkomen dat er fouten, incidenteel onjuiste koppelingen of verwerkingen,
ontstaan door een technische verstoring of menselijke fout. Zowel bij de Belastingdienst
als KVK bestaan procedures om eventuele onjuiste koppelingen, verstoringen en fouten
te herstellen. Gezien het kleine aantal gevallen en de bestaande procedures is het
niet aan de orde om hier onderzoek naar te doen.
KVK en de Belastingdienst informeren elkaar over fouten die vermoedelijk toe te schrijven
zijn aan een niet of onjuist verwerkte wijziging in de registratie. Dit vindt op ad
hoc basis plaats via de wederzijdse aanspreekpunten. De analyse van het signaal kan
leiden tot een aanpassing in de registratie, een herstelactie en/of verbetertraject
om een dergelijke fout te voorkomen. Eventueel neemt de Belastingdienst contact op
met de belastingplichtige – indien de contactgegevens bekend zijn – over de onjuiste
registratie. Daarnaast geldt voor de Belastingdienst de terug meldplicht als er gerede
twijfel is over de juistheid van een authentiek gegeven in het Handelsregister (bij
KVK).
Vraag 4
Klopt het dat de bankrekening van ondernemers in specifieke situaties geblokkeerd
kan worden, ook als de oorzaak ligt bij een fout van de Belastingdienst of de Kamer
van Koophandel? Zo ja, vindt u dat proportioneel?
Antwoord 4
Een ondernemer is zelf verantwoordelijk om de door hem verschuldigde loonheffingen
en omzetbelasting tijdig op aangifte te voldoen. Als tijdige en volledige betaling
op aangifte uitblijft, legt de Belastingdienst een naheffingsaanslag op. Als een aanslag
niet binnen de daarvoor geldende termijn wordt betaald, ontvangt de ondernemer een
aanmaning1 met het verzoek om alsnog binnen twee weken te betalen. Als daar geen gehoor aan
wordt gegeven, volgt een dwangbevel met een laatste verzoek om te betalen. Als de
ondernemer zijn schuld dan nog niet betaalt, kan de Belastingdienst verdere stappen
ondernemen, zoals het leggen van een (vereenvoudigd) beslag op een bankrekening. Hierbij
kan het saldo worden geblokkeerd door de bank.
De Belastingdienst heeft in de fase tot aan een beslaglegging verschillende contactmomenten
ingebouwd, om de ondernemer te vragen zijn schuld te betalen. Er wordt handelingsperspectief
geboden door te wijzen op de mogelijkheid om uitstel van betaling aan te vragen. Van
een ondernemer mag worden verwacht dat hij zelf een van deze contactmomenten – die
zich uitstrekken over een periode van gemiddeld acht weken – aangrijpt om te betalen
of om uitstel van betaling te verzoeken. Daarmee wordt beslaglegging voorkomen.
Als een ondernemer wordt geconfronteerd met een beslag en hij heeft geen voorafgaande
aanslag, aanmaning of dwangbevel ontvangen, kan hij het beste zo snel mogelijk contact
opnemen met de Belastingdienst. Dan wordt nagegaan of er onverhoopt iets mis is gegaan
bij de verzending. Als dat het geval is, wordt het beslag uiteraard opgeheven.
Vraag 5
Vindt u het redelijk dat ondernemers na opheldering alsnog dagen tot weken geen toegang
hebben tot hun eigen geld?
Antwoord 5
De Belastingdienst streeft er naar om de ontstane situatie zo kort mogelijk voor belastingplichtigen
te laten duren. Wanneer er sprake is van een urgente en/of schrijnende situatie of
als die dreigt te ontstaan, kan de belastingplichtige contact opnemen met het Stellateam
van de Belastingdienst. Zoals aangegeven in antwoord op vraag 4, wordt het beslag
opgeheven wanneer is gebleken dat de ondernemer geen aanslag, aanmaning of dwangbevel
heeft ontvangen en er iets mis is gegaan bij de verzending.
Vraag 6
Onderschrijft u het feit dat dit voor ondernemers een zeer frustrerende en stressvolle
situatie kan zijn, waarin zij zich machteloos voelen tegenover deze instanties?
Antwoord 6
Ik kan mij goed voorstellen dat een dergelijke situatie stressvol kan zijn voor een
ondernemer. Een ondernemer kan op elk moment contact opnemen met de Belastingdienst
wanneer een urgente of schrijnende situatie ontstaat of dreigt te ontstaan.
Vraag 7
Hoe kunnen de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst ervoor zorgen dat dit soort
administratieve fouten in de toekomst worden voorkomen?
Antwoord 7
Tussen de Belastingdienst en KVK vinden reguliere overleggen plaats. Ik heb de Belastingdienst
gevraagd om aan het onderwerp adresmutaties extra aandacht te besteden in overleg
met KVK, om eventuele fouten in de gegevensoverdracht nog verder te verkleinen in
dit massale proces van adresmutaties.
Vraag 8
Welke mogelijkheden bestaan er voor ondernemers om compensatie of schadevergoeding
te krijgen wanneer zij door een administratieve fout van de Belastingdienst of de
Kamer van Koophandel financiële schade lijden?
Antwoord 8
Als een administratieve fout van de Belastingdienst leidt tot een onjuiste vaststelling
van een aanslag of beschikking, dan staan hier bestuursrechtelijke rechtsmiddelen
tegen open. Lijdt een belastingplichtige anderszins schade door een fout van de Belastingdienst,
dan komt deze schade voor vergoeding in aanmerking als wordt voldaan aan de civielrechtelijke
vereisten voor een schadevergoeding. Hiervoor is onder meer van belang of sprake is
van een onrechtmatige (overheids)daad, van geleden schade en van een causaal verband
tussen die schade en de fout van de Belastingdienst. Dit zal van geval tot geval moeten
worden bezien, waarbij de bewijslast bij de belastingplichtige ligt. Heeft een belastingplichtige
dergelijke schade geleden dan kan deze een verzoek tot schadevergoeding indienen bij
de Belastingdienst.
Voor fouten binnen het domein van KVK geldt hetzelfde als hierboven beschreven voor
de Belastingdienst.
Vraag 9
Hoe worden ondernemers momenteel geïnformeerd over de status van hun adreswijziging
en de verwerking daarvan door de Belastingdienst?
Antwoord 9
Na een adreswijziging stuurt KVK altijd een bevestigingsbrief aan de betrokken ondernemer.
Als er sprake is van een online mutatie, dan stuurt KVK statusupdates aan de indiener.
Daarnaast kan de belastingplichtige controleren of de adreswijziging is verwerkt door
in te loggen in het «Mijn Belastingdienst Zakelijk» portaal om te zien of het adres
daar correct staat genoteerd.
Vraag 10
Wordt er binnen de Belastingdienst en de Kamer van Koophandel actief gemonitord of
doorgegeven gegevens correct worden verwerkt? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 10
KVK levert doorlopend informatie uit het Handelsregister aan de Belastingdienst via
gegevensleveringen. De Belastingdienst controleert of alle in het Handelsregister
geregistreerde ondernemingen en rechtspersonen bekend zijn in de klantenadministratie.
Als gegevens in het Handelsregister niet overeenkomen met gegevens waarover de Belastingdienst
beschikt, dan wordt hierop actief teruggemeld. Er is geen specifieke controle op de
correcte verwerking van de adresgegevens die de KVK aan de Belastingdienst doorgeeft.
Het uitsluiten van fouten is vanzelfsprekend wenselijk, echter gezien de incidentele
aard van de fouten, waartoe reeds procedures zijn ingericht om deze spoedig mogelijk
op te lossen, en de enorme hoeveelheid aan gegevensuitwisseling is dit niet realiseerbaar.
Vraag 11
Bent u bereid maatregelen te treffen om de communicatie en samenwerking tussen de
Belastingdienst, de Kamer van Koophandel en banken te verbeteren, zodat ondernemers
niet de dupe worden van administratieve fouten?
Antwoord 11
Zoals beschreven in antwoord 7 hebben de Belastingdienst en KVK regulier overleg en
zal de komende periode extra aandacht worden besteed aan de adresmutaties.
Vraag 12
Hoe wordt voorkomen dat ondernemers in de tussentijd – door foutieve blokkades of
achterstanden – boetes, rente of andere kosten moeten betalen?
Antwoord 12
Rente en kosten worden in rekening gebracht wanneer het volledige verschuldigde bedrag
niet tijdig is ontvangen door de Belastingdienst. Wanneer blijkt dat deze ten onrechte
in rekening zijn gebracht worden deze gecorrigeerd en in mindering gebracht.
Vraag 13
Acht u het wenselijk om een spoedprocedure in te richten voor ondernemers die door
administratieve fouten geen toegang hebben tot hun zakelijke rekening, zodat blokkades
sneller kunnen worden opgeheven?
Antwoord 13
Wanneer bij een belastingplichtige een aantoonbare schrijnende situatie dreigt te
ontstaan, kan de belastingplichtige contact opnemen met de Belastingdienst voor een
maatwerkoplossing. Zoals aangegeven is in antwoord op vraag 4, wordt het beslag opgeheven
wanneer is gebleken dat de ondernemer geen aanslag, aanmaning of dwangbevel heeft
ontvangen en er iets mis is gegaan bij de verzending.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.H.J. Heijnen, staatssecretaris van Financiën
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.