Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden : Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden
36 820 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Miljoenennota)
36 820
VII
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
(VII) voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Miljoenennota)
36 820
XIII
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken (XIII)
voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Miljoenennota)
Nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 30 september 2025
De vaste commissie voor Digitale Zaken, belast met het voorbereidend onderzoek van
deze voorstellen van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst
van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
De vragen zijn op 22 september 2025 voorgelegd aan de Ministers van Justitie en Veiligheid,
Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties en Economische Zaken. Bij brief van 26 september
2025 zijn ze door de Minister en de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
voor wat betreft het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, alsmede
de overkoepelende vragen beantwoord.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van
het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie, Wingelaar
Adjunct-griffier van de commissie, Muller
Vragen en antwoorden
Vragen inzake Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van J&V (VI)
Er zijn geen vragen gesteld.
Vragen inzake Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van BZK (VII)
1
Welke stappen worden gezet om digitale toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid
van overheidsdiensten te verbeteren, en hoe wordt dit gemeten?
Antwoord:
Voor het «Stappenplan digitale toegankelijkheid» verwijs ik naar de invulling hiervan
door mijn ambtsvoorganger in reactie op de motie Bisschop uit 2022.1
Overheidswebsites en -apps moeten voldoen aan een aantal toegankelijkheidsstandaarden.
Hiervoor moet een toegankelijkheidsverklaring ingevuld worden. De resultaten daarvan
zijn zichtbaar op het Dashboard Digitale Toegankelijkheid.2 Momenteel voldoet 59% van de 8877 overheidswebsites en -apps aan de wettelijke standaarden
voor digitale toegankelijkheid. Begin dit jaar heb ik het Nationaal Actieplan Webbeleid
(NAWB)3 naar de kamer gezonden. Het Nationaal Actieplan Webbeleid moet dit proces versnellen.
2
Op welke wijze wordt, in het kader van het «praktijkinitiatief» bij de inrichting
van overheidsbrede loketten, het digitale loket betrokken?
Antwoord:
Het is van belang dat burgers en ondernemers ervaren dat ze met 1 dienstbare overheid
te maken hebben, ongeacht met welke instantie ze contact hebben. Uitganspunt bij het
inrichten van overheidsbrede dienstverlening is het principe: «altijd de juiste deur».
Burgers en ondernemers kunnen altijd zelf kiezen op welke wijze ze gebruik willen
maken van (informatie over) publieke dienstverlening (fysiek, digitaal of telefonisch)
en worden vervolgens goed geholpen of doorverwezen. De overheid zorgt ervoor dat alle
kanalen zelfstandig, in samenhang en integraal overheidsbrede dienstverlening bieden
die aansluit op de behoeften van mensen. Hierbij is ook aandacht voor de rol van de
overheidsprofessional en hoe de verschillende kanalen (en een betere samenhang daartussen)
de professional in zijn overheidsbrede rol kan ondersteunen.
3
Het saldo dat wordt teruggestort in een nog op te richten bestemmingsfonds bij de
Rijksdienst voor Identiteitsgevens (RvIG) wordt binnen het reisdocumentenstelsel onder
andere ingezet voor «live enrollment», waar worden deze middelen nog meer voor ingezet?
Antwoord:
De middelen worden ingezet voor hard- en software voor Live Enrollment, Identiteitsdomein
(IT-plan RvIG) en informatiebeveiligings-maatregelen voor digitale weerbaarheid voor
Reisdocumenten en het identiteitsstelsel.
4
Hoe wordt toezicht gehouden op de besteding van deze middelen bij de RvIG?
Antwoord:
Ieder jaar wordt in het jaarplan van de RvIG aangegeven hoe de middelen uit het bestemmingsfonds
worden uitgegeven. Ook wordt ieder jaar in de jaarverantwoording van de RvIG aangegeven
hoe de middelen werkelijk zijn uitgegeven en wat de afwijkingen t.o.v. het jaarplan
zijn.
Het bovenstaande wordt besproken in de commissie die toezicht houdt op het bestemmingsfonds
en in de reguliere opdrachtgever-opdrachtnemeroverleggen tussen BZK en RvIG.
5
Wanneer wordt het bestemmingsfonds opgericht en wie beheert het?
Antwoord:
Het bestemmingsfonds wordt uiterlijk 31 december 2025 opgericht. Deze wordt beheerd
door RvIG en de commissie die toezicht houdt op het bestemmingsfonds. De leden van
de commissie zijn een afvaardiging van RvIG en BZK.
Overkoepelende vragen die betrekking hebben op meerdere suppletoire begrotingen
10
Zijn er in de afgelopen periode aanvullende middelen vrijgemaakt voor de uitvoering
van de Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS)?
Antwoord:
De opstart van de uitvoering van de NDS wordt op dit moment voornamelijk gefinancierd
uit de bestaande beleidsbudgetten bij BZK voor de verschillende prioriteiten. Daarnaast
is een beperkt budget voor de organisatie van het uitvoeringsprogramma beschikbaar
gesteld vanuit de BZK-begroting.
11
Zijn er in de afgelopen periode aanvullende middelen vrijgemaakt voor de uitvoering
van verschillende aangenomen Kamermoties over digitale soevereiniteit, die vragen
om de afhankelijkheid van Amerikaanse techgiganten af te bouwen?
Antwoord:
In de afgelopen periode zijn vanuit de centrale coördinatie bij BZK geen aanvullende
middelen vrijgemaakt voor het verminderen van afhankelijkheid van Amerikaanse techgiganten.
Departementen, uitvoeringsorganisaties en lokale overheden maken eigen keuzes over
het aanwenden van- of schuiven van middelen binnen de voor hen geldende begrotingssystematiek.
12
Wat zijn de verwachte kosten voor het uitvoeren van de NDS? Heeft u ramingen voor
dit bedrag?
Antwoord:
Op dit moment kan ik daar nog geen antwoord op geven. Dit wordt in de Investeringsagenda
uitgewerkt. De Investeringsagenda wordt momenteel interbestuurlijk opgesteld onder
regie van BZK.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
N.T.P. Wingelaar, voorzitter van de vaste commissie voor Digitale Zaken -
Mede ondertekenaar
S.R. Muller, adjunct-griffier
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.