Lijst van vragen en antwoorden : Lijst van vragen en antwoorden over het Jaarverslag Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2024 (Kamerstuk 36740-VII-1)
36 740 VII Jaarverslag en slotwet Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2024
Nr. 7
LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 11 juni 2025
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken heeft een aantal vragen voorgelegd aan
de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het Jaarverslag van
21 mei 2025 van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2024
(Kamerstuk 36 740 VII, nr. 1)
De Minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 11 juni 2025. Vragen en antwoorden
zijn hierna afgedrukt.
De voorzitter van de commissie, De Vree
Adjunct-griffier van de commissie, Van der Haas
Vragen en antwoorden
1
Is er binnen Logius extra aandacht voor kennisbehoud, nu de externe inhuur al jaren
ver boven de Roemernorm zit? Wordt binnen Logius maximaal ingezet op structurele benoemingen
bij sleutelposities?
Antwoord:
Logius zet actief in op het terugdringen van externe inhuur. In 2024 heeft Logius
nieuw beleid vastgesteld voor het terugdringen van externe inhuur. Dit beleid wordt
nu via een werkgroep geïmplementeerd. In 2025 is het aantal schijnzelfstandigen tot
en met mei teruggebracht van 123 naar 87. Voor de komende jaren zet Logius in om ook
het percentage externe inhuur verder te verlagen. Logius zet daarbij maximaal in op
het verambtelijken (het invullen van een functie met een interne medewerker (ambtenaar)
van structurele formatieplaatsen en zeker op sleutelposities. Daarbij heeft Logius
aandacht voor het behoud van kennis door externe medewerkers in vaste dienst te nemen
en bij vervanging een ruime periode van overdracht te reserveren.
2
Wat heeft u concreet gedaan om te bevorderen dat de openbare agenda's van bewindspersonen
conform de richtlijnen worden bijgehouden?
Antwoord:
De afgelopen tijd is zowel politiek als ambtelijk op verschillende manieren bevorderd
dat de openbare agenda’s van de bewindslieden conform de bestaande richtlijnen worden
bijgehouden.
In de kabinetsreactie op het onderzoeksrapport van professor Braun, «Mozaïek van belangen»,
zijn concrete verbetervoorstellen opgenomen die nu in uitvoering zijn (Kamerstuk 28 844, nr. 282). Het gaat bijvoorbeeld om het koppelen van de social media-accounts aan de openbare
agenda's van bewindspersonen, en het door de ministeries eenduidiger toepassen van
de «Uitvoeringsrichtlijn openbare agenda's bewindslieden».
Ook wordt op rijksoverheid.nl een leeswijzer gepubliceerd die de openbare agenda gemakkelijker
doorzoekbaar maakt en bezoekers informatie biedt welke afspraken wél en niet op de
openbare agenda worden gepubliceerd.
In de ministerraad is het goed bijhouden van de openbare agenda’s ook regelmatig onderwerp
van gesprek.
Conform mijn toezegging in het Commissiedebat integriteit openbaar bestuur van 12 maart
jl. ben ik met de Open State Foundation in gesprek over het verder verbeteren van
de openbare agenda's. Meteen na het zomerreces 2025 zal ik de Kamer hierover bij brief
informeren.
3
Kan in een schematisch overzicht worden weergegeven (per departement en per functiegroep/salarisschaal)
hoeveel openstaande vacatures er op dit moment zijn?
Antwoord:
De gevraagde onderverdeling van openstaande vacatures op een specifieke datum is niet
beschikbaar.
Deze gegevens zijn echter wel beschikbaar voor de opengestelde vacatures tot en met
Q1 2025. Onderstaande tabellen geven een overzicht van het totaal aantal vacatures
dat over het eerste kwartaal van 2025 is opengesteld. In tabel 1 staat het aantal
uitgesplitst naar ministerie, in tabel 2 naar salarisschaalcategorie.
Tabel 1 Aantal opengestelde vacatures per kwartaal, naar ministerie
2025 Q1
AZ
20
BZ
14
BZK
641
EZK
570
Financiën
1.716
IenW
504
LNV
367
OCW
185
SZW
112
JenV
1.100
VWS
163
HCvS
48
Rechtspraak
685
Totaal
6.125
Bron: O&P Rijk.
Tabel 2 Aantal opengestelde vacatures per kwartaal, naar salarisschaalcategorie
2025 Q1
Schaal 1 t/m 4
54
Schaal 5 t/m 9
1.806
Schaal 10 t/m 13
3.477
Schaal 14 t/m 16
181
Schaal 17 en hoger
19
Overige combinaties
439
Onbekend
149
Totaal
6.125
Bron: O&P Rijk.
4
Kan in een schematisch overzicht worden weergegeven (per departement en per functiegroep/salarisschaal)
hoeveel functies door externe inhuur worden ingevuld op dit moment?
Antwoord:
Centraal worden geen gegevens over het aantal fte externe inhuur per ministerie verzameld.
De uitgaven aan externe inhuur zijn opgenomen in tabel 61 in de Jaarrapportage Bedrijfsvoering
Rijk. Deze tabel geeft de uitgaven (in 2024) per ministerie weer ingedeeld naar inhuurcategorie.
5
Wat voor soort organisatie wordt de Raad voor de aanpak van onevenredige hardheden?
Komt deze organisatie te hangen onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties?
Is er een wet nodig om deze raad in te stellen?
Antwoord:
Om de doelstellingen m.b.t. hardheden te realiseren is binnen BZK het programma Onevenredige
Hardheden Aanpak (OHA) opgezet. Binnen de structuur van dit programma wordt in de
tweede helft van 2025 een adviesraad voor hardheden ingericht. Deze adviesraad kan
meedenken en tegendenken en gevraagd en ongevraagd adviseren op de manier waarop binnen
het programma vormgegeven wordt aan opsporen, openbaren en aanpakken. In de adviesraad
zullen ook vertegenwoordigers van professionals en burgers plaatsnemen.
6
Wanneer wordt de visie op de regionale samenwerking aan de Kamer aangeboden?
Antwoord:
De visie op de regio en regionale samenwerking wordt naar verwachting in de tweede
helft van 2026 aan de Kamer aangeboden.
7
Wanneer kan de Kamer het wetsvoorstel Wet versterking waarborgfunctie Awb verwachten?
Antwoord:
Het afgelopen jaar zijn 60 uitvoeringstoetsen binnengekomen en 150 consultatiereacties
(waaronder van rechtsprekende instanties, de Nationale ombudsman, wetenschappers en
particulieren). Deze inbreng wordt momenteel verwerkt.
Om het wetsvoorstel zo uitvoerbaar mogelijk te maken gaan we met publieke dienstverleners
in gesprek over hun toets. Het streven is de gespreksronde voor de zomer van 2025
af te ronden en na de zomer het wetsvoorstel aan de Raad van State aan te bieden.
8
Wat wordt er gedaan opdat het rijksbreed IT-beheer op orde komt en de Algemene Rekenkamer
volgend jaar in zijn rapport het rode kruisje kan vervangen door een groen vinkje?
Antwoord:
In het Verantwoordingsonderzoek 2024 benoemt de Algemeen Rekenkamer (AR) zowel de
kaderstellende als de toezichthoudende rol van de Minister op rijksbreed IT-beheer.
In 2025 worden de volgende stappen gezet om deze onvolkomenheid op te lossen:
1. Kaderstelling: in januari 2025 is een kader vastgesteld voor rijksbreed IT-beheer.
De AR benoemt in het rapport over 2024 al dat de Minister hiermee haar kaderstellende
rol op IT-beheer heeft ingevuld.
2. Toezien op naleving van de gestelde normen. In 2024 is een plan gemaakt om deze onvolkomenheid
op te lossen. In lijn met de planning is een kader vastgesteld en de eerste monitorcyclus
op dit kader uitgevoerd. Op dit moment worden daarvan de gegevens verwerkt. De AR
is voortdurend geïnformeerd over de stappen die genomen worden en meegenomen in de
oplossingen die worden geïmplementeerd;
3. Via de eerstvolgende plan-do-check-act cyclus wordt verder inzicht verkregen in rijksbreed
IT-beheer. De resultaten hiervan zullen besproken worden met de departementale CIO
functionarissen zodat de departementen de eigen bedrijfsvoering in lijn met het kader
kunnen inrichten en waar nodig verbeteren.
9
Wat is de stand van zaken ten aanzien van de aanpassing van het Besluit CIO-stelsel?
Antwoord:
Het aangepaste besluit CIO-stelsel is in concept gereed. Momenteel vindt de interdepartementale
besluitvorming plaats en naar verwachting ligt het aangepaste besluit na de zomer
in de ministerraad.
10
Hoe staat het met het onderzoek naar de werking van artikel 44 Grondwet? Is dit reeds
opgepakt? Zo niet, wanneer zal dit gebeuren?
Antwoord:
Dit onderzoek wordt momenteel opgestart. Daarbij wordt voorzien het bredere vraagstuk
van de sturing op digitalisering te behandelen, uiteraard inclusief artikel 44 van
de Grondwet. Als toegezegd in het commissiedebat zal ik naar verwachting uw Kamer
na de zomer verder informeren over het onderzoek.
11
Ondersteunt Programma Transparant enkel het departement Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
bij het beter opslaan en openbaar maken van overheidsinformatie, of worden meer departementen
door dit Programma ondersteund?
Antwoord:
Programma Transparant ondersteunt de departementen BZK en VRO bij het beter opslaan
en openbaar maken van overheidsinformatie. Dit programma is gericht op de interne
transitie bij de eigen departementen BZK en VRO naar een open overheid.
Daarnaast is ook het rijksbrede Programma Open Overheid onderdeel van BZK. Het Programma
Open Overheid is stelselverantwoordelijke voor de Woo en het openbaarheidsbeleid en
heeft de opdracht om alle departementen te ondersteunen bij hun verbeteropgave op
het gebied van informatiehuishouding en openbaarheid, met zowel beleid als generieke
voorzieningen. Dit doen we onder meer aan de hand van het Meerjarenplan Openbaarheid
en Informatiehuishouding Rijksoverheid (Kamerstuk
29 362, nr. 344) en de kabinetsreactie op de Woo-invoeringstoets (Kamerstuk
32 802, nr. 94).
12
Hoe is de onderuitputting van eigen personeel (20,2 miljoen euro) verdeeld over de
verschillende directies van het Ministerie van BZK?
Antwoord:
De onderuitputting is hoofdzakelijk veroorzaakt door de periode die bestaat tussen
het vrijkomen van een functie en het invullen van de vacature, en door het niet invullen
van openstaande vacatures. Er vindt dan geen budgetrealisatie plaats. Dit doet zich
voor binnen de gehele departementen BZK en VRO. Er is geen verdeling bijgehouden over
de verschillende directies.
13
Welke stappen zijn ondernomen om te komen tot rijksbrede beleidskaders voor e-mail-
en chatberichtenarchivering?
Antwoord:
De stappen die zijn genomen zijn allereerst verkenningen op de wettelijke verplichting
om e-mails en chat veilig te stellen en te archiveren in relatie tot veiligheid en
privacy. Daarna zij de beleidsuitgangspunten vastgesteld, is een privacy Impact Assessment
uitgevoerd en zijn de technische voorzieningen in kaart gebracht. Vervolgens heeft
besluitvorming plaatsgevonden over welke voorzieningen worden ingezet ter uitvoering
van dat beleid. Voor chatberichtenarchivering is besloten een rijksbrede voorziening
in te richten. Daarna zijn de rijksbrede beleidskaders door CIO Rijk voorbereid en
door de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijk vastgesteld op 1 april
2025. Beide beleidslijnen liggen ter instemming voor bij de groepsondernemingsraad
van het Rijk. Voorbereidingen op de invoering van het beleid worden uitgevoerd.
14
Hoeveel externe inhuurtrajecten duurden langer dan een jaar?
Antwoord:
Op de peildatum 31 december 2024 bedroeg het aandeel inhuurtrajecten bij het Ministerie
van BZK/VRO met een looptijd langer dan één jaar circa 35%. In dit percentage is de
inhuur door Logius en de Dienst Huurcommissie nog niet inbegrepen omdat deze gegevens
uit een ander systeem komen en nog geen onderdeel zijn van het totale overzicht.
15
Is de pilot voor budgetbeheer inmiddels doorgevoerd als regulier proces en, zo ja,
met welke concrete verbeteringen?
Antwoord:
Ja, de pilot voor budgetbeheer is na de evaluatie afgerond en de werkwijze is inmiddels
ingebed in het reguliere proces. Daarbij zijn ten opzichte van de pilot enkele kleine
aanpassingen doorgevoerd. Zo is bijvoorbeeld afgesproken om meer risicogericht de
budgetten te beoordelen en te bespreken.
16
Is er naar aanleiding van onrechtmatigheden bij de inhuur van externen bij SSC-ICT
rijksbreed beleid in ontwikkeling om langdurige verlengingsopties in externe inhuurcontracten
te voorkomen?
Antwoord:
Er is geen nieuw rijksbreed beleid in ontwikkeling om langdurige verlengingsopties
in externe inhuurcontracten te voorkomen. Dit omdat er in beginsel geen contracten
voor onbepaalde tijd mogen worden afgesloten. Onbeperkte verlengingsopties zijn mede
hierom al niet toegestaan.
17
Zijn er bij Logius structurele functies ingevuld met externen gezien de hoge verwervingsopgave?
Antwoord:
Ja, daarbij gaat het met name om functies waarbij specifieke en schaarse IT-kennis
nodig is. Logius stopt tegelijkertijd veel effort in het terugbrengen van het aantal
externen in zijn algemeenheid, waarbij prioriteit gegeven wordt aan het invullen van
structurele functies met eigen personeel. In eerste instantie ligt de nadruk hierbij
op functies die door schijnzelfstandigen uitgevoerd worden (zie ook vraag 1). Om het
aantal externen (schijnzelfstandigen en overige inhuur) verantwoord (dus met oog voor
de continuïteit) terug te brengen heeft Logius m.b.t. de afbouw van schijnzelfstandigen
een afbouwplan opgesteld en m.b.t. de overige inhuur is een inhuurbeleid opgesteld
met als doelstelling de afbouw fors te laten dalen richting de roemernorm.
18
Welke stappen heeft Logius tot dusver ondernomen om de externe inhuur in 2025 terug
te brengen van 47,8 procent naar 25 procent?
Antwoord:
Zie antwoord bij vraag 1.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.H. de Vree, voorzitter van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken -
Mede ondertekenaar
J.P. van der Haas, adjunct-griffier