Lijst van vragen en antwoorden : Lijst van vragen en antwoorden over het Jaarverslag Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet van de Koning en de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten 2024 (Kamerstuk 36740-III-1)
36 740 III Jaarverslag en slotwet Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet van de Koning en de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten 2024
Nr. 5
LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 12 juni 2025
De vaste commissie voor Binnenlandse Zaken heeft een aantal vragen voorgelegd aan
de Minister-President, Minister van Algemene Zaken over het Jaarverslag van het Ministerie
van Algemene Zaken, het Kabinet van de Koning en de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen-
en Veiligheidsdiensten 2024 (Kamerstuk 36 740 III, nr. 1).
De Minister-President, Minister van Algemene Zaken heeft deze vragen beantwoord bij
brief van 10 juni 2025. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.
De voorzitter van de commissie, De Vree
De griffier van de commissie, Honsbeek
Vragen en antwoorden
Vraag 1
Kan verklaard worden waar de stijging in formatie van 13 procent op gebaseerd is?
Wat voor functies en welke schalen betreft deze uitbreiding?
Antwoord op vraag 1
In het Jaarverslag 2024 van het Ministerie van Algemene Zaken (AZ) is geen stijging
van de formatie met 13 procent aangegeven. Mogelijk betreft deze vraag de uitkomsten
van het focusonderwerp «Personeelsinzet bij het Rijk», zoals verwerkt in het Financieel
Jaarverslag Rijk 2024. Daar gaat het echter niet om de formatie maar om de personele
kosten, die ten opzichte van de raming zijn overschreden met 12 procent.
Vraag 2
Welke resultaten zijn voortgekomen uit de capaciteit die is gestoken in e-mailarchivering
en chatberichtenarchivering?
Antwoord op vraag 2
Het Ministerie van AZ sluit bij vraagstukken ten aanzien van de informatiehuishouding
indien mogelijk aan bij hetgeen Rijksbreed wordt ontwikkeld en zijn waarde heeft bewezen.
Het Ministerie van AZ is de afgelopen periode op verschillende niveaus actief betrokken
bij Rijksbrede ontwikkelingen op dit vlak en participeert actief in verschillende
gremia om beleid, regelgeving en technische voorzieningen te stimuleren en in te vullen.
Vraag 3
Is het nieuwe documentmanagementsysteem ontwikkeld om eenduidig met andere ministeries
te kunnen samenwerken? Of is het alleen voor het Ministerie van Algemene Zaken ontwikkeld?
Antwoord op vraag 3
Het nieuwe documentmanagementsysteem (DMS) van het Ministerie van AZ is ontwikkeld
vanuit de wens om te kunnen sturen op het verbeteren van de informatiehuishouding
en het wegwerken van problematische ICT-legacy. Het Ministerie van AZ heeft het DMS
inmiddels geïmplementeerd. Voor de toekomst wil het Ministerie van AZ graag dat er
aansluiting gevonden kan worden op een Rijksbrede DMS voorziening, die momenteel nog niet voorhanden is.
Vraag 4
Hoe is in 2024 al geacteerd op de afspraak uit het hoofdlijnenakkoord om te bezuinigen
op communicatiemedewerkers en externen, in het licht van het feit dat de Dienst Publiek
en Communicatie volgens het jaarverslag bijna 20 procent van de personeelskosten aan
externen heeft besteed?
Antwoord op vraag 4
Als uitvloeisel van het hoofdlijnenakkoord respectievelijk het regeerprogramma is
aan de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) een efficiencymaatregel van 5 procent
opgelegd. De uitvoering daarvan is reeds ter hand genomen. Overigens blijkt uit de
cijfers van het Jaarverslag 2024 dat de kosten voor externe inhuur t.o.v. de totale
personeelskosten van de DPC niet 20 maar ongeveer 14 procent bedraagt. Door DPC zijn
maatregelen genomen om het percentage terug te brengen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.H. de Vree, voorzitter van de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken -
Mede ondertekenaar
G.C. Honsbeek, griffier