Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Van Nispen over het bericht dat bestuursorganen risicoprofilering mogen toepassen zonder specifieke wetgeving
Vragen van het lid Van Nispen (SP) aan de Minister en Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Staatssecretaris van Justitie en veiligheid over het bericht dat bestuursorganen risicoprofilering mogen toepassen zonder specifieke wetgeving (ingezonden 24 april 2025).
Mededeling van Staatssecretaris Szabó (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties)
(ontvangen 23 mei 2025).
Vraag 1
Wat is uw reactie op het artikel «Rechtsbescherming tegen risicoprofilering op basis
van de AVG, het EVRM en het Handvest»?1
Vraag 2
Wat is uw reactie op de stelling uit het artikel dat de vijf voorwaarden uit het advies
van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) lastig te begrijpen vallen in het licht van
artikel 22 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), omdat deze vijf
voorwaarden niet bepalen of er sprake is van een uitsluitend op profilering gebaseerd
besluit?
Vraag 3
Hoe beoordeelt u de uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJEU)
dat artikel 22 van de AVG geautomatiseerde besluitvorming, waaronder profilering,
alleen toestaat wanneer dit is toegestaan op basis van nationale wetgeving? In uw
reactie op de vraag van het lid Ergin2 stelt u dat de AP de wet niet minder strikt interpreteert; toch blijkt uit het advies
van de AP dat er géén specifieke wettelijke grondslag vereist is, hetgeen in tegenspraak
lijkt met de uitleg van het HvJEU. Kunt u deze tegenstrijdigheid toelichten?
Vraag 4
Wat is uw reactie op de stelling in het artikel dat uit artikelen 7 en 8 van het Handvest,
artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) en artikel 10
van de Grondwet volgt dat een inbreuk of beperking op het recht op respect voor het
privéleven alleen gerechtvaardigd kan worden op basis van wetgeving, in materiële
dan wel formele zin?
Vraag 5
Klopt het dat veel bestuursorganen momenteel gebruikmaken van algoritmische risicoprofilering,
terwijl hiervoor geen specifieke wettelijke basis bestaat, waardoor zij mogelijk in
strijd met de wet handelen?
Vraag 6
Hoe groot of betekenisvol moet volgens u de menselijke tussenkomst zijn om niet te
kwalificeren als «uitsluitend op profilering gebaseerde besluiten»?
Vraag 7
Erkent u dat, om dat te kunnen beoordelen, juist transparantie vereist is over het
besluitvormingstraject, inclusief de rol en invloed van risicoprofilering in individuele
besluitvormingsprocedures?
Vraag 8
Klopt het dat u, mede op basis van het advies van de AP, het verzoek van de Kamer
om alle rijksbrede profileringsalgoritmen te publiceren niet uitvoert? Hoe verhoudt
dit besluit zich tot de toezegging die is gedaan om met een lijst te komen met potentieel
onrechtmatige algoritmes?3
Vraag 9
Deelt u de opvatting dat het in de praktijk vrijwel onmogelijk is om vast te stellen
of er sprake is van een uitsluitend op profilering gebaseerd besluit in de zin van
artikel 22 van de AVG als duidelijke documentatie en transparantie ontbreekt over
de rol en invloed van risicoprofilering in individuele besluitvormingsprocedures?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Bent u bereid alsnog uitvoering te geven aan het verzoek van de Kamer strekkende tot
de publicatie van alle rijksbrede profileringsalgoritmen?
Mededeling
Hierbij deel ik u mede dat er meer tijd nodig is voor de beantwoording van de vragen
van het lid Van Nispen (SP), over het bericht dat bestuursorganen risicoprofilering
mogen toepassen zonder specifieke wetgeving, ingezonden op 24 april 2025 met kenmerk
2025Z08278.
De reden hiervoor is dat de vragen zijn gesteld aan drie bewindspersonen en dat de
beantwoording meer tijd vraagt vanwege de benodigde interdepartementale afstemming.
De vragen zullen uiterlijk 5 juni 2025 beantwoord worden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.Z. Szabó, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.