Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op de vragen van het lid Van Houwelingen over een dagboekverslag van een patiënt
Vragen van het lid Van Houwelingen (FvD) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over een dagboekverslag van een patiënt (ingezonden 6 november 2023).
Antwoord van Minister Kuipers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 28 november
2023).
Vraag 1
Bent u bekend met het volgende dagboekverslag van een patiënt?1
Antwoord 1
Ja
Vraag 2 en 3
Is het correct dat patiënten, zoals de patiënt in dit dagboek, soms niet worden geholpen
terwijl ze zorg nodig hebben en de benodigde zorgcapaciteit hiervoor ook aanwezig
is, louter en alleen omdat, zoals in het bovengenoemde dagboekverslag beschreven staat,
het budgetplafond van de zorgverzekeraar is bereikt?
Vindt u het acceptabel als patiënten niet geholpen worden omdat het budgetplafond
van hun zorgverzekeraar bereikt is?
Antwoord 2 en 3
De zorg in Nederland is erop gericht dat iedereen die zorg nodig heeft die zorg ook
krijgt. Zorgverzekeraars hebben een wettelijke zorgplicht, de NZa houdt daar toezicht
op. Dit betekent dat hun verzekerden met een naturapolis binnen een redelijke tijd
en reisafstand toegang moeten hebben tot alle zorg uit het basispakket. Zorgverzekeraars
moeten daarom voldoende zorg inkopen voor hun verzekerden met een naturapolis om aan
hun zorgplicht te kunnen voldoen. Voor verzekerden met een restitutiepolis moeten
zorgverzekeraars de zorg vergoeden bij alle zorgverleners. Als er in een bepaald ziekenhuis
geen capaciteit beschikbaar is of een budgetplafond bereikt is, moet de zorgverzekeraar
ervoor zorgen dat de zorg elders beschikbaar is of vergoed wordt. De zorg hoeft niet
per se ingekocht te worden bij een specifieke zorgaanbieder. Als de zorgverzekeraar
voldoende zorg heeft ingekocht bij zorgaanbieders in de buurt, dan voldoet de zorgverzekeraar
aan zijn wettelijke zorgplicht.
De NZa vraagt van zorgaanbieders en zorgverzekeraars dat zij op een professionele
manier samenwerken en goede afspraken met elkaar maken. Daar kunnen ook afspraken
bij horen over hoe om te gaan met een hogere vraag dan verwacht. Van zorgaanbieders
en zorgverzekeraars verwacht ik dan ook dat zij tijdig met elkaar in gesprek gaan
wanneer zij denken dat het omzetplafond in zicht komt.
Als een verzekerde niet tevreden is over de zorgverzekeraar, dan kan deze een klacht
indienen bij de zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar is verplicht de klacht te behandelen.
Als de verzekerde er met de zorgverzekeraar niet uit komt is een volgende stap om
de klacht voor te leggen aan de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen
(SKGZ).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.