Lijst van vragen : Verslag houdende een lijst van vragen inzake vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2022
2021D36366 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat inzake de Vaststelling van de begrotingsstaten
van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2022 (Kamerstuk
35 925 XII).
De fungerend voorzitter van de commissie, Agnes Mulder
De griffier van de commissie, Rijkers
Nr
Vraag
1
Kunt u een gespreksverslag sturen van het overleg dat plaatsvond op 4 maart 2021 tussen
de Minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), Schiphol Group en de aandeelhouders
van Groningen Airport Eelde?
2
Welk deel van de 614 miljoen euro voor stimulering van elektrisch rijden is bestemd
voor de aankopers van elektrische voertuigen (om verkoop te stimuleren)? Welk deel
is compensatie op de inkomstenderving voor accijnzen voor overheden? Welk deel is
compensatie voor de inkomstenderving motorrijtuigenbelasting (mrb) provincies en welk
deel voor het Rijk?
3
Klopt het dat het Bestuurlijk Overleg komend najaar is geannuleerd vanwege de demissionaire
status van het kabinet? Zo ja, wordt er helemaal geen overleg gevoerd? Wat zijn de
gevolgen hiervan? Wat betekent dit voor de projecten uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur,
Ruimte en Transport (MIRT) en de concrete vervolgstappen om de verkeersonveiligheid
op de N9, N99 en N250 te verbeteren?
4
Kan een schatting gemaakt worden van de primaire baten die een juridisch verplichte
dubbele doelstelling in de waterveiligheidsopgave zouden kunnen opleveren? Welke besparing
zou bijvoorbeeld kunnen worden gerealiseerd met het toepassen van dubbele dijken in
het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP)?
5
Hoeveel zou het naar schatting kosten om deelname aan het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer
volledig te verplichten?
6
Hoe groot zijn de tekorten bij Rijkswaterstaat (RWS) eind 2022?
7
Hoeveel geld wordt er extra geïnvesteerd ten opzichte van vorig jaar ten aanzien van
onderhoud, vervanging en renovatie? Kan een uitsplitsing gemaakt worden op welke onderdelen
deze investeringen verschillen ten opzichte van vorig jaar?
8
Kan een uitsplitsing worden gemaakt van de MIRT-projecten 2022 die (1) geen hinder
ondervinden van de stikstofproblematiek, (2) vertraging ondervinden door de stikstofproblematiek,
(3) geen doorgang meer vinden vanwege de stikstofproblematiek en (4) waar onvoldoende
geld voor is begroot?
9
Waarom zijn in de beleidsprioriteiten slechts zeven zinnen gewijd aan wegaanlegprojecten?
10
Zegt de regering, met de wegaanlegprojecten die volgens de begroting investeringen
op de lange termijn zijn, dat het aanleggen en uitbreiden van nieuwe wegen geen prioriteit
meer heeft?
11
Hoeveel kilometer aan nieuwe wegen gaat er worden aangelegd in 2022 en hoeveel geld
is hiervoor begroot?
12
Hoeveel wegen worden er uitgebreid in 2022 en hoeveel geld is hiervoor begroot?
13
Wordt de inzet op wegaanlegprojecten gebaseerd op basis van CO2-uitstoot en stikstof of op basis van verwachte en benodigde capaciteit?
14
Hoe wordt het verlies, nu en in de toekomst, van Belastingen van personenauto's en
motorrijwielen (BPM) en accijnzen vanwege de stimulans van elektrisch vervoer gecompenseerd?
15
Hoeveel geld gaat er naar laadinfrastructuur en subsidies voor elektrische voertuigen?
16
Hoeveel geld is er gereserveerd voor het opheffen van Niet Actief Beveiligde Overwegen
(NABO’s) en hoeveel NABO’s worden daar in 2022 mee opgeheven?
17
Wat is de reden dat er besloten is om in 2022 geen stimulans meer te hebben voor elektrisch
varen?
18
In hoeverre zijn de almaar stijgende grondstofprijzen meegenomen in het beschikbare
budget voor de aanschaf van nieuwe, duurzame schepen voor de Rijksrederij?
19
Zijn de pilots, die in de Kamerbrief Vlootvervanging Rijksrederij van 8 maart 2021
(Kamerstuk 35 570 XII, nr. 106) zijn aangekondigd, inmiddels gestart? Kunt u duidelijkheid geven over de financiering
van de pilots?
20
Is de 20 miljoen euro die gereserveerd is voor de verduurzaming van de binnenvaart
voldoende? Zo niet, hoeveel geld is er additioneel benodigd om de volledige binnenvaartsector
emissievrij te maken en wie gaat dit verschil betalen?
22
In hoeverre is de begroting voor de scheepvaart, waarvan 10% van het totale budget
begroot is, in balans met het marktaandeel van 37% in het goederenvervoer?
23
Hoeveel zou het naar schatting kosten om een watertoets voor alle overheidsgebouwen
te verplichten?
24
Welke interpretatie wordt door u gehanteerd als er wordt gesproken over het behalen
van de doelen uit de Kaderrichtlijn Water (KRW): de klassieke interpretatie of de
interpretatie uit het Besluit kwaliteitseisen en monitoring water (Bkmw) zoals afgesproken
door de Europese waterdirecteuren in juni 2017?
25
Welke stappen zijn met deze begroting concreet gezet om de aanpak van de waterveiligheidsopgave
te versnellen en te verstevigen?
26
Welke stappen zijn met deze begroting concreet gezet om de waterveiligheidsopgave
beter te verbinden met de ruimtelijke kwaliteitsopgaven? Welke fondsen zijn hiervoor
beschikbaar?
27
Hoeveel geld gaat er met het Nationaal Water Programma 2022–2027 extra naar het uitvoeringsprogramma
van het Omgevingsberaad Waddengebied?
28
Op welke termijn worden de 200 miljoen euro extra (800 miljoen euro gedurende de jaren
2022 t/m 2025) en daarna structureel 100 miljoen euro extra per jaar vanaf 2026, die
volgens de Deltacommissaris nodig zijn voor een succesvolle uitvoering van het Deltaprogramma,
toegevoegd aan het Deltafonds?
29
Hoeveel geld uit het Mobiliteitsfonds is begroot voor zaken die niet in het voormalige
Infrastructuurfonds zaten? Welke zaken zijn dit?
30
Hoeveel geld is er, naast de reeds begrote 3,6 miljard euro voor onderhoud, vervanging
en renovatie aan wegen, vaarwegen, spoor, bruggen, en het hoofdwatersysteem, nodig
om de infrastructuur op al deze punten weer robuust te maken?
31
Hoe is uw ministerie betrokken bij de beoordeling van projecten vanuit het oogpunt
van (auto)mobiliteit en verkeersveiligheid in het Nationaal Groeifonds (NGF)?
32
Kunt u een uiteenzetting geven van de budgetbehoeftes voor beheer en onderhoud, vervanging
en renovatie en achterstallig onderhoud aan wegen, bruggen en tunnels die onderdeel
zijn van het hoofdwegennet en die geen onderdeel zijn van het hoofdwegennet?
33
Wat is de stand van zaken met betrekking tot het overleg met de afvalsector over een
realistisch scenario voor de afbouw van de capaciteit van de Nederlandse afvalverbrandingsinstallaties
(AVI) en de daaraan gekoppelde heroverweging van de importheffing op buitenlands afval,
zoals genoemd in de motie Agnes Mulder c.s. (Kamerstuk 32 852, nr. 168) waarin tevens is verzocht om de Kamer voor de begrotingsbehandeling hierover te
informeren?
34
Kunt u een toelichting geven op wat u bedoelt met het selectief ondersteunen van de
luchtvaart?
35
Kunt u aangeven op welke wijze u de luchtvaart selectief gaat ondersteunen en met
welk verwacht effect?
36
Kunt u aangeven op welke wijze de waarde van luchtvaart bepaald wordt teneinde deze
selectief te kunnen ondersteunen?
37
Kunt u de Kamer informeren over het percentage transferpassagiers en zakelijke passagiers
per bestemming?
38
Kunt u met een grafiek in beeld brengen welk percentage vliegreizen wordt gemaakt
door welk percentage van de bevolking?
39
Kunt u de Kamer informeren welk percentage van de veelvliegers (volgens het Kennisinstituut
voor Mobiliteitsbeleid (KIM) is 8% van de mensen verantwoordelijk voor 40% van de
vliegreizen) bestaat uit zakelijk luchtverkeer?
40
Kunt u de top tien van bestemmingen van veelvliegers weergeven?
41
Is er een update voorzien van het KIM-rapport «De Vliegende Hollander»?
42
Kunt u de Kamer informeren over de verdeling tussen zakelijke vliegreizen, overstappers
en privéreizen van het totaal aan vliegreizen vanaf Nederlandse luchthavens?
43
Wat is de stand van zaken met betrekking tot het Nationaal Toekomstbeeld Fiets (NTF)?
44
Klopt het dat de regionale toekomstbeelden fiets inmiddels gereed zijn?
45
Wat zullen de financieringsbronnen zijn om de ambities van het NTF waar te maken?
46
Kunt u een overzicht geven van de stand van zaken van alle regionale mobiliteitsplannen
en de financiële consequenties van deze plannen voor de komende vijf jaar?
47
Kunt u een overzicht geven van de stand van zaken van alle MIRT-projecten?
48
Kunt u een uitgebreide toelichting geven op de post «projectspecifieke mitigatie MIRT-projecten»?
Waar is/wordt de begrote 15 miljoen euro aan besteed?
49
Wat kunt u zeggen over de opbrengsten van het vorige Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid
(LAP)? Welke resultaten zijn behaald en wat betekent dat voor het nieuwe LAP? Welke
criteria hanteert u bij het opstellen van het nieuwe LAP?
50
Wordt bij de uitvoering van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) en de totstandkoming
van het LAP ook de samenwerking gezocht met de Verkeersveiligheidscoalitie? Zo ja,
hoe?
51
Wordt bij de uitvoering van het SPV en de totstandkoming van het LAP ook de samenwerking
gezocht met de betrokken sectoren/brancheverenigingen? Zo ja, hoe?
52
Kunt u een toelichting geven op het naar voren halen van de stimulering van elektrisch
vervoer? Wat betekent dit voor de uitrol van elektrische auto's? Wat is de te verwachten
groei aan elektrische auto's in de komende jaren? Kan dit toegelicht en uitgesplitst
worden naar de verschillende prijscategorieën van auto's?
53
Hoeveel buslijnen zijn sinds maart 2020 uitgevallen als gevolg van corona?
54
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van de motie Stoffer c.s.
over een meerjarenprogramma instandhouding infrastructuur (Kamerstuk 35 570 A, nr. 63)?
55
Hoeveel internationale spoorverbindingen zijn er op dit moment vanuit stations in
Nederland?
56
Hoeveel internationale bestemmingen zijn per spoor te bereiken binnen zes uur? Welke
zijn dit?
57
Hoeveel hoofdsteden zijn vanuit Nederland per spoor te bereiken? Wat is de tijd en
wat zijn de kosten per hoofdstad wanneer vanaf Amsterdam Centraal Station gereisd
wordt?
58
Hoeveel milieuwinst wordt wel of niet per kilometer behaald bij het reizen per spoor
in plaats van per vliegtuig? En hoe ontwikkelt de winst of het verlies zich?
59
Wat is het verschil in kosten per kilometer bij het reizen per spoor in plaats van
per vliegtuig? En hoe ontwikkelen die kosten zich?
60
Welke processen lopen er op dit moment op Europees niveau om de landelijke spoornetten
beter op elkaar aan te laten sluiten? Wat zijn de grootste uitdagingen?
61
Hoeveel middelen zijn in totaal besteed aan (het openen van) Lelystad Airport?
62
Hoeveel huizen langs het kanaal Almelo-De Haandrik hebben schade? Sinds wanneer bestaan
deze schades? Klopt het dat er 1,4 miljoen euro is vrijgemaakt door de provincie?
Bij hoeveel huizen wordt de schade inmiddels vergoed? Is dat voldoende? Welke subsidies
kunnen gedupeerden ontvangen? Via welke weg zou de Staat financiële ondersteuning
kunnen bieden aan de provincie en/of de gedupeerden?
63
Klopt het dat er nog steeds 29 asfaltcentrales actief zijn? Welke zeer zorgwekkende
stoffen (ZZS) stoten deze centrales uit? Welke schadelijke stoffen stoten asfaltcentrales
nog meer uit? Wat is de ontwikkeling van uitstootnormen gedurende de afgelopen twintig
jaar op Europees en op nationaal niveau?
64
Kan overzichtelijk worden weergegeven welke asfaltcentrales voldoen aan de uitstootnormen?
Welke centrales overschrijden de normen? Van welke asfaltcentrales zijn nog geen gegevens
zijn bekend? Wanneer worden die cijfers bekend?
65
Ontvangen asfaltcentrales subsidies om uitstoot te minimaliseren? Zo ja, hoeveel?
66
Is er voldoende kennis en capaciteit bij de bevoegde gezagen om voldoende toezicht
te houden op en te handhaven bij asfaltcentrales?
67
Waardoor is de vertraging bij de ontwikkeling van de prestatie-indicatoren voor verkeersveiligheid
(SPI’s) veroorzaakt? Wat zijn de consequenties voor de besteding van het beschikbare
Rijksbudget van 500 miljoen euro tot 2030? Wat zijn de eventuele consequenties voor
de verkeersveiligheid?
68
Welke maatregelen uit het LAP 2019–2021 heeft u niet kunnen realiseren?
69
Wat is de stand van zaken met betrekking tot het opstellen van een volgend LAP?
70
Kan een stand van zaken van de bergings- en opruimingsacties worden gegeven, naar
aanleiding van de melding van RWS Noord-Nederland van 8 september 2021 dat de laatste
container van de MSC Zoë is geborgen? Wat is de stand van zaken met betrekking tot
de aangekondigde acties naar aanleiding van de containerramp met MSC Zoë?
71
Welke middelen worden vrijgemaakt voor het versnellen van het uitrollen van de laadinfrastructuur?
En komen deze ook ten goede aan de decentrale overheden?
72
Hoeveel zero emissie personenvoertuigen rijden naar verwachting rond in 2030, rekening
houdend met de klimaatambities in 2030 en 2050?
73
Welk bedrag treedt voor de overheid op aan derving bij een wagenpark van 1,1 miljoen
elektrische auto's op een totaal wagenpark van negen miljoen auto's in 2030 (raming
basispad Klimaatakkoord)?
74
Wat is naar verwachting het budgettair verloop van de Subsidieregeling Elektrische
Personenauto’s Particulieren(SEPP) in de jaren 2022 tot 2025 als de jaarschotten zouden
worden weggehaald? Wat is de bijbehorende cumulatieve CO2-winst?
75
Welk deel van de extra investering van 600 miljoen euro in emissievrij rijden is bestemd
voor het compenseren van gederfde accijnsopbrengsten?
76
Welke risico's ontstaan wanneer het potentieel tekort van 200 miljoen euro per jaar
voor de periode 2026–2035 op het spoor niet wordt gedicht?
77
Hoeveel geld gaat er in 2022 extra naar onderhoud van infrastructuur? Hoeveel procent
hiervan is extra geld en hoeveel procent is naar voren gehaald geld?
78
Kunt u de zin «De prestaties van de netwerken in beheer van Rijkswaterstaat komen
onder druk te staan en het valt niet uit te sluiten dat er ingrijpende beheersmaatregelen
getroffen moeten worden» toelichten? Aan wat voor maatregelen moet gedacht worden?
Hoeveel zou dit kosten?
79
Hoeveel van de 24 miljoen euro extra voor gedrags- en communicatiemaatregelen om een
nieuwe sociale norm voor duurzame mobiliteit te creëren wordt gereserveerd voor gedrags-
en communicatiemaatregelen op het gebied van de fiets?
80
Zijn er dit jaar spoorprojecten door de stikstofproblematiek vertraagd? Zo ja, welke
en kan worden toegelicht waardoor het project precies in de knel is gekomen?
81
Kunt u een toelichting geven op de 24 miljoen euro extra die het kabinet reserveert
voor gedrags- en communicatiemaatregelen om een nieuwe sociale norm voor duurzame
mobiliteit te creëren? Kunt u een toelichting geven op waar dit bedrag aan wordt besteed?
82
Welke effecten hebben spoorwerkzaamheden aan Duitse zijde op het uitvoeren van het
Maatregelenpakket Spoorgoederenvervoer?
83
Wat wordt verstaan onder een hoogwaardig netwerk van bestemmingen voor de luchtvaart?
84
Zijn bestemmingen die met de trein goed bereikbaar zijn onderdeel van het hoogwaardig
netwerk van bestemmingen in de luchtvaart?
85
Is bekend wat de extra impuls voor walstroom concreet betekent voor de stikstofdepositie
in Natura 2000-gebieden? Zijn er op basis daarvan bepaalde voorkeurslocaties in het
beleid opgenomen voor het realiseren van walstroom, zodat een maximale stikstofreductie
voor de meest kwetsbare gebieden kan worden gerealiseerd?
86
Wat zijn de verwachte stikstofeffecten van de impuls van 150 miljoen euro voor walstroom?
87
Welke van de voorgestelde maatregelen uit het Deltaprogramma 2022 maken gebruik van
zogenaamde nature based solutions (of overgangszones) om zodoende klimaatrobuuster
te worden? Genieten deze nature based solutions de voorkeur in het geval van ruimtelijke
adaptatie?
88
Kunt u duidelijkheid geven over de financiering van de Blue Deal vanaf 2022?
89
Zijn de voorgestelde maatregelen voldoende om huidige knelpunten in het watersysteem
op te lossen voor 2027, bijvoorbeeld op de hoge zandgronden waar een grote grondwaterafhankelijkheid
en daardoor ook verdroging heerst, en wordt hiermee voldaan aan de KRW-eisen waartoe
Nederland is verplicht?
90
Hoeveel budget is er in 2022 en 2023 beschikbaar voor de subsidieregeling voor ondernemers
in het midden en kleinbedrijf (mkb) in een circulair ketensamenwerkingsverband?
91
Waarom is gekozen voor het ondersteunen van acht regio’s om de regionale praktijk
met de landelijke transitieagenda’s op het gebied van circulaire economie te verbinden?
Dient dit als een experiment?
92
Wat heeft het Versnellingshuis tot nu toe concreet gebracht?
93
Op welke manier wordt het Europese Circular Textile beleidsprogramma meegenomen in
het Nederlandse beleidsprogramma circulair textiel?
94
Welke maatregelen neemt u om de hoeveelheid niet-gerecycled plastic afval terug te
dringen en daarmee de «plastic afdracht» die Nederland betaalt aan de EU per kilo
niet-gerecycled plastic afval te verminderen?
95
Welke middelen worden vrijgemaakt voor het beleidsprogramma circulair textiel?
96
Welke middelen worden vrijgemaakt voor de opvolging van het rapport van de Adviescommissie
Vergunningverlening Toezicht en Handhaving (VTH)?
97
Op welke manier zijn de World Health Organization (WHO)-richtlijnen betreffende geluid
en luchtkwaliteit meegenomen in de Omgevingswet?
98
Hoe kan het extra geld dat gereserveerd is voor het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer
zo spoedig mogelijk worden ingezet? Klopt het dat het op dit moment problematisch
lijkt te zijn?
99
Kunt u toelichten waarom de beschikbaarheidsvergoeding voor het openbaar vervoer (ov)
voor 2022 relatief veel lager uitvalt? Hoe is die berekening tot stand gekomen?
100
Wat is de reden dat het budget voor de omvorming van ProRail tot zelfstandig bestuursorgaan
(zbo) die is uitgesteld van 1 juli 2021 tot 1 januari 2022 is opgehoogd voor 2022
ten opzichte van 2021?
101
Wat is de stand van zaken met betrekking tot het uitvoeringsprogramma van de Waddenagenda
2050? Waar is de 167 miljoen euro voor opdrachten op gebied van grote oppervlaktewateren
(gebiedsagenda Wadden) specifiek voor bedoeld?
102
Voor hoeveel mensen is het basisbeschermingsniveau nog niet gehaald?
103
Welke vormen van interdepartementale samenwerking bestaan momenteel tussen de Ministeries
van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en IenW inzake het verbeteren van de
waterkwaliteits- en waterkwantiteitssituatie gezien de bijdrage van de landbouw aan
de waterhuishoudingstoestand en het al of niet behalen van de KRW-doelen?
104
Is er in de begroting voor 2022 rekening gehouden met mogelijke bestuurlijke boetes
als gevolg van het niet behalen van de KRW-doelen en het verbod op verslechtering
dat geldt sinds 2009?
105
Waarom zijn er tot op heden nog maar weinig keringen in het HWBP versterkt?
106
Kan een stand van zaken worden gegeven van de wijzigingsvoorstellen met betrekking
tot de zuiverings-, de verontreinigings- en de watersysteemheffing? Wanneer krijgt
de Kamer een beter beeld van hoe gevolg is gegeven aan de voorstellen die zijn gedeeld
door de Unie van Waterschappen (UvW)?
107
Kan overzichtelijk worden weergegeven hoeveel huishoudens sinds 2000 per jaar betalen
aan zuiverings-, verontreinigings- en watersysteemheffing? Hanteren waterschappen
vergelijkbare tarieven? Zo nee, kan per waterschap vermeld worden hoeveel hun klanten
betalen?
108
Welke verdere invulling wordt in 2022 gegeven aan de toekomstvisies 2050 voor het
Waddengebied en voor de Eems-Dollard?
109
Wat is de stand van zaken van de uitvoering van de motie Geurts over onderzoek naar
de aanhoudende ongevallen op de N50 (Kamerstuk 35 570 A, nr. 82)?
110
Wat is de stand van zaken van het aantal verkeersdoden en verkeersslachtoffers in
2021?
111
Hoeveel geld wordt er in de begroting extra uitgetrokken voor verkeersveiligheid?
112
Waardoor wordt de kortstondige stijging van het budget in de jaren 2022 en 2023 verklaard?
113
Hebben de onderzoeksopdrachten op het gebied van «innovatie en opdrachten in het kader
van wandel- en fietsroutes» ook betrekking op recreatieve routes?
114
Wat is de stand van zaken van de decentralisatie van de concessie voor de Waddenveren
(met uitzondering van Texel)?
115
Wat is de stand van zaken met betrekking tot het overnemen van de verbeterpunten naar
aanleiding van de parlementaire enquête naar de Fyra?
116
Hoe verklaart u dat het aantal suïcidegevallen per gereden treinkilometer, ondanks
de substantiële investeringen, niet afneemt?
117
Wanneer wordt het enquêteren voor de ov-Klantenbarometer weer opgestart?
118
Wat zijn de belangrijkste oorzaken dat de treinpunctualiteit van het goederenvervoer
zwaar achterblijft bij de treinpunctualiteit van het reizigersverkeer?
119
Hoe realistisch is de omvorming van ProRail tot zbo, vooralsnog gepland per 1 januari
2022, aangezien dit onderwerp controversieel is verklaard door de Kamer?
120
Wat kan verwacht worden van de zogenaamde Stationsagenda? Met welke partners wordt
deze opgesteld en heeft de Kamer een rol bij de vaststelling van dit document?
121
Is de Spoorwegwet ook ter consultatie aangeboden aan de Europese Commissie?
122
Welke benodigde transitiemaatregelen voor een duurzaam herstel zijn hedendaags genomen
in het ov? Kan dit worden uitgesplitst per concessie?
123
Welke maatregelen worden genomen om de piekdrukte in de spits in het ov te verminderen?
Welke afspraken zijn gemaakt met andere partijen om de spits te spreiden?
124
Wat is de reden dat in 2022 minder geld is gereserveerd voor ov en stations?
125
Hoe wordt bijgedragen aan het creëren van een gelijk speelveld op het spoor?
126
Hoe staat het met het uitwerken van een CO2-plafond voor de internationale luchtvaart vertrekkend uit Nederland?
127
Welke vormen van duurzame biobrandstoffen en synthetische kerosine zullen in aanmerking
komen voor de bijmengverplichting?
128
Zijn er andere mogelijkheden, los van een bijmengverplichting van duurzame biobrandstoffen
en synthetische kerosine, in de luchtvaart om de uitstoot van broeikasgassen te reduceren?
129
Hoeveel effect zal de bijmengverplichting van duurzame biobrandstoffen en synthetische
kerosine hebben op de uitstoot van broeikasgassen per gevlogen kilometer en hoe ontwikkelt
die uitstoot zich in verschillende scenario’s?
130
Hoeveel winst, qua uitstoot van broeikasgassen, is haalbaar per gevlogen kilometer
via het bijmengen van duurzame biobrandstoffen en synthetische kerosine? En hoe ontwikkelt
deze uitstoot zich in verschillende scenario’s?
131
Hoeveel duurder wordt een gevlogen kilometer bij het minimaal reduceren van broeikasgassen
via duurzame biobrandstoffen en synthetische kerosine, aan de hand van het CO2-plafond? Hoe ontwikkelt deze prijs zich in verschillende scenario’s?
132
Wat is de invloed van het instellen van beperkingen voor het aantal nachtvluchten
op Schiphol op de hubfunctie?
133
Welke piekbelasting van de Geluidbelasting (TVG) rond Schiphol is gevonden in 2019
en 2020?
134
Welke passagiersbestemmingen zijn weggevallen voor Schiphol in 2020?
135
Hoe is het mogelijk dat, ondanks de pandemie, het aantal passagiersbestemmingen waarop
(meer dan twee keer per jaar) met voornamelijk geregelde vluchten wordt gevlogen voor
de luchthavens Schiphol Amsterdam, Frankfurt, London Heathrow, Parijs Charles de Gaulle
en Brussel Zaventem nauwelijks is gedaald in 2020?
136
Welke plekken worden gezien als de voor Nederland meest relevante plekken in de wereld
om een connectie mee te hebben via de luchtvaart?
137
Wordt de kwaliteit van de leefomgeving, belangrijk voor gezondheid en kwaliteit van
leven van mensen en natuur, voldoende geborgd wanneer gekeken wordt naar de nieuwe
WHO-richtlijnen voor luchtkwaliteit?
138
Op welke manier borgt u de veiligheid van passagiers tijdens de vlucht?
139
Welke subsidies worden lager ingeschat, minder ingezet of worden geschrapt in 2022,
waardoor het begrote bedrag lager is dan in 2021 onder het kopje «overige subsidie»
in tabel 43?
140
Wat is de reden van de grote stijging in de tarieven voor het gebruik van luchtverkeersdienstverlening
op en rond Bonaire International Airport voor de periode 2020–2022 waardoor subsidiëring
noodzakelijk is?
141
Welke milieugerelateerde activiteiten ter bevordering van de leefbaarheid in de omgeving
van de luchthaven Eindhoven zijn in 2021 ondernomen en welke activiteiten staan op
de planning voor 2022?
142
Welke mogelijkheden voor verduurzaming en innovatie van de binnenvaart en zeevaart
worden op dit moment realistisch geacht om binnen vier jaar te worden toegepast? Welke
milieuwinst leveren deze mogelijkheden op?
143
Hoeveel winst qua uitstoot van broeikasgassen is haalbaar per gevaren kilometer via
Selective Catalytic Reduction (SCR)-katalysatoren voor binnenvaartschepen? Hoe ontwikkelt
deze uitstoot zich in verschillende scenario’s?
144
Hoeveel duurder wordt een gevaren kilometer via (SCR)-katalysatoren voor binnenvaartschepen?
En hoe ontwikkelt deze prijs zich in verschillende scenario’s?
145
Kunt u een overzicht geven van de gemaakte kosten in 2018, 2019, 2020 en 2021 voor
het satellietinstrument Ozone Monitoring Instrument (OMI) en het Galileo Reference
Center (GRC)?
146
Welke activiteiten in de Uitvoering Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS)
en niet-HGIS zijn in 2022 niet opgenomen in het budget daar het budget aanzienlijk
lager ligt dan in 2021?
147
Waardoor komt het dat er vanaf 2022 minder wordt uitgegeven aan internationaal beleid,
coördinatie en samenwerking (tabel 55)?
148
Waardoor komt het dat er vanaf 2022 minder wordt besteed aan bijdragen aan het Rijksinstituut
voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
en RWS (tabel 55)?
149
Welke projecten worden in Nederland uitgevoerd onder het Europese Interreg-VI programma?
Om hoeveel subsidie gaat dit?
150
Wat zijn de verwachte resultaten in de komende vier jaar, in winst qua uitstoot van
broeikasgassen, rondom de investeringen vanuit het Rijk in de energietransitie, circulaire
economie, klimaatadaptatie en regionale gebiedsontwikkeling? En hoeveel investeert
het Rijk hier op dit moment in?
151
Wordt in het huidige beleid toegewerkt naar de nieuwe advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie
in 2030, die bekend zijn gemaakt in september 2021?
152
Is trillingshinder ook onderdeel van de Sanering Wet Geluidhinder?
153
Waarom is er enkel in 2021 geld (5.000 euro) uitgetrokken voor het «Programma Nationaal
Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) en het Schone Lucht Akkoord (SLA)» en
in alle andere jaartallen 0 euro (tabel 59)? Waardoor komt dit?
154
Welke stappen bent u voornemens te zetten om de knelpunten voor de terugwinning van
grondstoffen uit rioolwater, waaronder de onterechte afvalstatus, weg te nemen?
155
Welke marktprikkels voor het beprijzen van milieuschade zijn op dit moment actief
op Nederlandse en Europese markt?
156
Wat zijn de verwachte resultaten in winst qua uitstoot van broeikasgassen rondom deze
marktprikkels voor het beprijzen van milieuschade de komende vier jaar?
157
Welke extra marktprikkels voor het beprijzen van milieuschade worden de komende vier
jaar verwacht op de Nederlandse en Europese markt? Wat is de verwachte winst qua uitstoot
van broeikasgassen rondom deze marktprikkels voor het beprijzen van milieuschade?
158
Hoe denkt u het doel dat in 2035 het percentage huishoudelijk afval dat wordt gestort
maximaal 10% mag bedragen, 65% gerecycled moet worden, 25% van het huishoudelijk afval
mag worden verbrand, te behalen, zeker gezien het feit dat als Europa deze percentages
wil behalen in 2035 het, los van de verdere groei van afvalproductie, behoefte heeft
aan 41 miljoen ton extra capaciteit, oftewel 200 extra afvalenergiecentrales? Hoe
denkt u deze doelen te behalen terwijl er tegelijkertijd wordt gewerkt aan het uitfaseren
van installaties?
159
Welke processen van de textielsector worden geholpen met de inzet rondom duurzame
productieketens?
160
Wordt met het Rijksbrede programma circulaire economie voornamelijk ingezet op Nederlandse
initiatieven? Zo nee, waarom niet?
161
Welke ketenprojecten worden opgeschaald met het Rijksbrede programma Circulaire Economie?
162
Worden ook biotische grondstoffen voor de textielketen gestimuleerd?
163
Is het mogelijk om stoffen die vallen onder de REACH-Verordening in het gebruik in
te dammen door een verbod op een bepaalde toepassing van het middel?
164
Zijn extra middelen vrijgemaakt om de kennis en capaciteit van omgevingsdiensten te
versterken naar aanleiding van het rapport van de commissie Van Aartsen (Adviescommissie
VTH)?
165
Kan de invulling van de hierna genoemde subsidies nader worden toegelicht: «De overige
subsidies hebben voornamelijk betrekking op subsidies aan
organisaties die een bijdrage leveren aan het vervolmaken van het stelsel
van omgevingsdiensten.»?
166
Wat is de ontwikkeling van de capaciteit en kennis over het VTH-stelsel gedurende
de afgelopen twintig jaar?
167
Welke stappen zijn gezet om een centraal registratiesysteem van/voor bevoegde gezagen
op te zetten?
168
Welke stappen zijn gezet in de aanpak van veelplegers van milieucriminaliteit?
169
Kunt u overzichtelijk uiteenzetten hoe de verdeling is van de uitgaven tussen de Programma’s,
Regulier Toezicht, Onderzoek en Handhaving, Dienstverlening en Vergunningverlening
en Autoriteit woningcorporaties voor de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)?
Kan ook inzichtelijk worden gemaakt hoe groot de capaciteit is bij gemeenten en provincies
met betrekking tot toezicht en handhaving?
170
Waarom willen niet alle gemeenten deelnemen aan het SLA? Is er zicht op of het budget
voor de uitvoering van het SLA (50 miljoen euro voor de periode 2020–2023) gemeenten
remt om deel te nemen?
171
Kunt u, gegeven dat duurzamere schepen voor de Rijksrederij mogelijk duurder zijn
in aanschaf dan veel minder duurzame alternatieven, aangeven hoe het streven naar
een klimaatneutrale vloot bij de Rijksrederij rijmt met een nagenoeg gelijkblijvend
budget dat beschikbaar is voor de vervanging van de huidige vloot?
172
Zijn de aangekondigde pilots, waar in de Kamerbrief waarnaar op deze pagina (p. 217)
wordt verwezen, inmiddels gestart? Kunt u duidelijkheid geven over de financiering
van de pilots?
173
Welke kosten zijn verbonden aan het niet behalen (van de doelen) van de KRW en de
Nitraatrichtlijn, als ook rekening wordt gehouden met de vertragingen die dat potentieel
kan opleveren op andere terreinen?
174
Wat is de stand van zaken betreffende het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel
nu de aangenomen motie van de leden Alkaya en Van der Plas (Kamerstuk 35 570 A, nr. 67) niet is uitgevoerd?
175
Waarom stopt u met de subsidieregeling (bio-)Liquefied Natural Gas (LNG), terwijl
(bio-)LNG een wezenlijke bijdrage kan leveren aan de verduurzaming van wegtransport
en daar het prijsverschil met diesel door de sterk stijgende gasprijzen verder oploopt?
176
Heeft u overwogen de subsidieregeling (bio-)LNG te verlengen tot de invoering van
de vrachtwagenheffing en/of een emissiehandelssysteem voor het wegvervoer?
177
Waarom wordt afgeweken van de -door een ruime Kamermeerderheid aangenomen- motie Agnes
Mulder (Kamerstuk 32 852, nr. 168) die de regering oproept om voor de begrotingsbehandeling de Kamer te informeren
over de voortgang van de gesprekken met de sector over het heroverwegen van de importheffing
op afval?
178
Hoe past het nog niet intrekken van de importheffing op afval in de Global Methane
Pledge en de samenwerking die daarbij van landen wordt verlangd?
179
Hoe beoordeelt u het verder uitstellen van besluitvorming over het intrekken van de
importheffing op afval gezien de nieuwe onderzoeksrapporten van de
Intergovernmental Panel on Climate Change(IPCC) en de VN die oproepen om met urgentie de methaanuitstoot te reduceren onder
meer door het terugdringen van het storten van afval in Europa?
180
Bent u bereid om de importheffing op afval per 1 januari aanstaande in te trekken
om vervolgens samen met de sector te werken aan een plan voor verder CO2-reductie en capaciteitsplanning die past in de Europese context?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.H. (Agnes) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
J. Rijkers, griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.