Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Leijten over de fraudejacht bij de inkomstenbelasting
Vragen van het lid Leijten (SP) aan de Staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst over de fraudejacht bij de inkomstenbelasting (ingezonden 7 juli 2020).
Antwoord van Staatssecretaris Vijlbrief (Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst)
            en Staatssecretaris Van Huffelen (Financiën, Toeslagen en Douane) (ontvangen 13 oktober
            2020). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 4002. Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 140.
         
Vraag 1
            
Sinds wanneer bent u bekend met de code 1043 in relatie tot fraudebestrijding bij
               de inkomstenbelasting? 1
               2
Antwoord 1
            
Eind april heb ik, mede naar aanleiding van vragen van uw Kamer, uitleg gevraagd over
               de projectcode 1043. Op 4 mei jl. heb ik een notitie ontvangen met een toelichting.
               Op basis van deze toelichting was de indruk dat heel goed uitgezocht moet worden wat
               het gebruik van deze term inhoudt en dat dit nog onvoldoende duidelijk was. In de
               brief van 10 juli jl.3 is aangegeven dat meer onderzoek gedaan moet worden naar de werking van projectcode
               1043 en de gevolgen die het heeft voor belastingplichtigen.
            
Vraag 2
            
Sinds wanneer bent u bekend met de werking van Combiteam Aanpak Facilitators (CAF)-onderzoeken
               buiten Toeslagen die mogelijk vooringenomen zijn?
            
Antwoord 2
            
Mij is geen informatie bekend dat hiervan (mogelijk) sprake is. Sinds mijn aantreden
               als Staatssecretaris ben ik uiteraard bekend met het feit dat het Combiteam Aanpak
               Facilitators ook onderzoek heeft gedaan buiten Toeslagen.
            
Vraag 3
            
Hoeveel mensen staan op de uitworplijst 1043?
Antwoord 3
            
Allereerst dient opgemerkt te worden dat geen sprake is van een uitworplijst, maar
               een projectcode voor het toezicht op aangiftes met een verhoogd risico op systeemfraude.
            
Vanaf het begin van het project 1043 in 2010 zijn de aangiften van circa 158.000 belastingplichtigen
               beoordeeld op een mogelijk risico op systeemfraude.
            
Vraag 4
            
Kunt u aangeven hoe mensen op de uitworplijst kwamen en hoe zij geïnformeerd werden
               over de reden van controle van hun aangifte?
            
Antwoord 4
            
Een ingediende aangifte inkomstenbelasting wordt bij binnenkomst aan de «Poort» -een
               afdeling van de Belastingdienst in Heerlen- door analisten geanalyseerd. Deze analyse
               vindt plaats aan de hand van verschillende query’s. Uit deze zogenaamde «detectie
               aan de poort» kan volgen dat de analisten van mening zijn dat op basis van de uitgevoerde
               analyse een verhoogd risico op systeemfraude aanwezig is. Wanneer de analisten van
               mening zijn dat sprake is van een verhoogd risico op systeemfraude hebben zij de mogelijkheid
               tot het opvoeren van twee soorten Aanslagbelastingensysteemklantinformatie-codes (hierna
               AKI): AKI 1043 en AKI 1044.
            
De AKI 1043 staat voor aangiften van belastingplichtigen waarbij sprake is van een
               risicovolle aangifte van een individuele belastingplichtige dan wel van een belastingplichtige
               wiens risicovolle aangifte door tussenkomst van een facilitator is gedaan. De AKI
               1044 staat voor aangiften van belastingplichtigen waarvan de fiscaal dienstverlener
               of facilitator in een strafrechtelijk onderzoek is betrokken. Door het opnemen van
               AKI’s worden de aangiften vervolgens herkend door de selectiemodule en via uitworp
               gewenst voor behandeling verder geleid naar een Intensief Toezicht Team binnen de
               directie Particulieren.
            
Naast het opvoeren van (nieuwe) AKI’s hebben de analisten ook de mogelijkheid om een
               bestaande AKI te verwijderen, als de binnengekomen aangifte geen risico’s bevat die
               intensief toezicht opnieuw noodzakelijk maken. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als bij
               de beoordeling van de vorige aangifte van de betreffende belastingplichtige gebleken
               is deze geen verhoogd risico op systeemfraude bevatten.
            
Naast het opvoeren van AKI 1043 bij binnenkomst van de aangifte bij de «Poort» kan
               een AKI 1043 ook worden opgevoerd door een behandelaar als sprake is van een handmatige
               behandeling. Dit kan zich bijvoorbeeld voordoen als een behandelaar uit een regulier
               toezichtteam een aangifte ter beoordeling van een reguliere uitworpreden (dus niet
               AKI 1043 of 1044) krijgt aangeboden, maar die naar zijn professionele oordeel kenmerken
               bevat die kunnen wijzen op systeemfraude. Het Intensief Toezicht Team neemt dan de
               behandeling over van deze behandelaar van het reguliere team.
            
Wanneer een aangifte wordt behandeld beoordeelt de inspecteur of de aangifte juist
               is. Hierbij maakt de inspecteur gebruik van alle informatie die hij tot zijn beschikking
               heeft. Indien nodig kan de inspecteur ervoor kiezen om een vragenbrief te sturen naar
               de belastingplichtige om aanvullende (originele) stukken aan te leveren, die van belang
               kunnen zijn voor de beoordeling door de inspecteur.
            
Indien de inspecteur na beoordeling van de aangifte tot de conclusie komt dat deze
               onjuist is, wordt de belastingplichtige schriftelijk in kennis gesteld van het voornemen
               om van de aangifte af te wijken. In deze brief staat opgenomen met betrekking tot
               welk onderwerp de aangifte (naar de mening van de inspecteur) onjuist is. In deze
               brief wordt de belastingplichtige in staat gesteld om aanvullende (originele) stukken
               aan te leveren die nog van belang kunnen zijn.
            
Vraag 5
            
Klopt het dat mensen jaar na jaar te maken konden krijgen met controle? In hoeverre
               is dit proportioneel geweest?
            
Antwoord 5
            
De aan de Poort opgevoerde AKI’s blijven geldig voor de vijf belastingjaren volgend
               op het belastingjaar waarin de AKI werd opgevoerd. Hierdoor kan in de volgende jaren
               gemonitord worden of behandeling door het Intensief Toezichtteam nodig is. Als de
               aangifte voor het eerste jaar na de opvoering van de AKI binnenkomt, ziet de Poort
               de resultaten van de beoordeling van het voorgaande jaar. Die beoordeling is een zwaarwegende
               factor bij het bepalen van het gewenste toezicht voor het nieuwe jaar. Als de aangifte
               voor het nieuwe jaar geen risico’s bevat die behandeling door het Intensief Toezicht-team
               vereisen, dan deblokkeert de Poort de AKI. Dit gebeurt met terugwerkende kracht door
               de einddatum te zetten op het voorafgaande jaar. Dus vanaf het onderliggende jaar
               zit de AKI niet meer op de aangifte.
            
Indien een belastingplichtige persisteert in het in aftrek brengen van bedragen die
               (gedeeltelijk) niet aftrekbaar zijn, zal de AKI-code 1043 niet worden verwijderd en
               worden de aangiften van belastingplichtige over latere belastingjaren ook uitgeworpen.
               Voor de beoordeling van de AKI 1043 wordt de belastingplichtige vervolgens op de reguliere
               manier gevraagd om de opgevoerde aftrekpost te onderbouwen middels (originele) bescheiden
               en betalingsbewijzen.
            
Ondanks deze deblokkering kan het voorkomen dat in latere belastingjaren, na analyse
               aan de poort, de aangiften van belastingplichtigen een nieuwe AKI 1043 of AKI 1044
               rechtvaardigen. Dit doet zich bijvoorbeeld voor in de situatie dat de analisten in
               latere belastingjaren aan de poort opnieuw aanleiding hebben voor een vermoeden van
               systeemfraude. In dat geval krijgt een aangifte waarvan de AKI 1043 was verwijderd,
               over een volgend belastingjaar opnieuw een AKI 1043 of een AKI 1044.
            
Hoe de deblokkering in de praktijk werkte en hoe het zou moeten werken wordt meegenomen
               in het eerdergenoemde vervolgonderzoek naar de waarborgen voor projectcode 1043. Als
               er signalen zijn dat de deblokkeringsprocedure niet altijd juist is toegepast, dan
               zullen deze nader onderzocht worden. Op dit moment zijn deze signalen ons niet bekend.
            
Vraag 6
            
Welke andere uitworplijsten zijn er die werking hebben als ware het een zwarte lijst?
Antwoord 6
            
Zoals tevens aangegeven in de beantwoording van de Kamervragen van het lid Omtzigt4 is er geen duidelijke (juridische) definitie, ook niet in de AVG, wat een zwarte
               lijst is. Dat laat onverlet dat de Belastingdienst de processen zorgvuldig en conform
               en wet- en regelgeving, zoals de AVG, moet uitvoeren. Dit betekent dat burgers niet
               onterechte gevolgen zouden mogen ondervinden van toezicht- en handhavingsprocessen.
            
Ten aanzien van de Fraudesignaleringsvoorziening (FSV) heeft KPMG geconcludeerd5 dat er onvoldoende waarborgen waren om aan de zes kernbeginselen van de AVG te voldoen.
               Hierdoor is de behandeling van burgers niet in alle gevallen voldoende zorgvuldig
               geweest en is in een aantal gevallen inbreuk gemaakt op de persoonlijke levenssfeer
               van burgers, bijvoorbeeld doordat signalen te lang zijn bewaard en mogelijk verder
               verwerkt zijn buiten FSV om. Het KPMG-rapport concludeert dat er binnen de in het
               rapport beschreven context, geen primaire processen of toezichtprocessen zijn gevonden
               die in dezelfde mate risicosignalen verwerken, of die een sterke gelijkenis met FSV
               vertonen. Het rapport bevat een overzicht van in meer of mindere mate vergelijkbare
               toezichtprocessen.
            
Om nog beter in beeld te krijgen welke lijsten en applicaties er zijn en waarvoor
               ze precies gebruikt worden, heb ik besloten om een grondige, dienstbrede analyse uit
               te voeren waarbij het gehele applicatie- en gegevenslandschap wordt doorlopen.
            
Totdat het onderzoek is afgerond, zorgen wij voor extra waarborgen rondom de toezichtprocessen
               (o.m. meerogenprincipes). We zorgen ook voor extra waarborgen ten aanzien van de criteria
               op basis waarvan aangiften worden geselecteerd voor behandeling, de rechtsstatelijkheid
               van de beoordeling, de mogelijkheid van belastingplichtigen om in bezwaar en beroep
               te gaan als zij het niet eens zijn met het oordeel en het tijdig verwijderen van onterecht
               gebleken vermeldingen van gegevens. We laten uw Kamer voor het AO Belastingdienst
               weten hoe we dat precies gaan inrichten.
            
Specifiek voor 1043 geldt dat we de komende periode geen AKI-codes 1043 en 1044 aan
               aangiften koppelen en de beoordeling van uitgeworpen aangiften in het kader van de
               AKI-codes 1043 en 1044 extra laten toetsen door fiscaal-rechtelijke vakspecialisten.
               Deze periode stopt zodra helder is welke waarborgen getroffen zijn die de rechtstatelijke
               toekenning van deze AKI’s garanderen. Deze maatregelen zijn toegelicht in de brief
               van 12 oktober jl. «Onderzoek naar projectcode 1043 en beantwoording Kamervragen»
               waaraan deze beantwoording is bijgevoegd.
            
Vraag 7
            
Is er intern aan de bel getrokken over uitworplijsten die de werking van een zwarte
               lijst hebben?
            
Antwoord 7
            
Er zijn mij geen signalen bekend dat er intern aan de bel is getrokken over problemen
               omtrent dergelijke lijsten. Wel is de Belastingdienst begonnen aan een uitgebreide
               inventarisatie van de gebruikte lijsten en applicaties en hun werking. De resultaten
               van deze zoekactie zullen zorgvuldig geanalyseerd worden. Ten behoeve van dit onderzoek
               worden oude gegevens bewaard.
            
Uw Kamer heeft daarnaast een specifiek verzoek gedaan om te stoppen met schonen. Zoals
               aangegeven begrijpen wij dit verzoek. Eerder hebben wij aangegeven dat de lopende
               vernietigingsactiviteiten door Doc-Direkt voor wat betreft toeslagendossiers zijn
               stopgezet en dat de dossiers die voor vernietiging in aanmerking zouden komen apart
               zijn opgeslagen. Ook is, ten aanzien van Toeslagen, besloten om managementverslagen,
               mails en overige zaakgebonden informatie tot nader order niet te vernietigen.
            
Wij willen dit ook gaan doen ten aanzien van de omgang met risico-selectie en fraudesignalen.
               Wij zullen de niet-gestructureerde informatie, zoals mails en afdelingsschijven, bewaren
               voor verder onderzoek. Uiteraard worden de juiste juridische en technische waarborgen
               hierbij in acht genomen. Voor de ondersteunende systemen ten behoeve van de handhaving-
               en toezichtprocessen onderzoeken we hoe we kunnen waarborgen dat de informatie uit
               deze systemen beschikbaar blijft voor verder onderzoek.
            
Vraag 8
            
Kunt u de gespreksinstructies van de BelastingTelefoon om mensen te woord te staan
               die onderwerp waren van fraudeonderzoeken, van CAF, zowel binnen Toeslagen als daarbuiten,
               als ook van uitworplijsten als 1043, naar de Kamer sturen?
            
Antwoord 8
            
Ja, deze instructies zijn als bijlage6 meegestuurd. De belastingtelefoonmedewerkers gebruiken voor het verstrekken van informatie
               aan belastingplichtigen (burgers en bedrijven) dialoogondersteuningen en kunnen daarnaast
               een aantal informatiesystemen raadplegen. De basislijn is dat belastingtelefoonmedewerkers
               alleen informatie verstrekken aan belastingplichtigen waarover belastingplichtigen
               zelf ook (kunnen) beschikken. De Belastingtelefoon heeft nadere instructies voor het
               informeren van de belastingplichtige bij project 1043 en 1044. In deze instructies
               is over project 1044 opgenomen dat sprake is van georganiseerde fraude. Dit is fout,
               aangezien projectcode 1044 ziet op «Steekproef Ondernemingen» en niet ziet op systeemfraude.
               Dit heeft daarom mogelijk tot een verkeerd beeld geleid bij de behandelend medewerker
               van de BelastingTelefoon. We betreuren dit. De instructies worden op dit punt verbeterd
               en geactualiseerd. Daarnaast staat in de dialoogondersteuning op enkele plekken project
               1043/1044 waar AKI-code 1043/1044 wordt bedoeld (zie bijlage »Criteria niet opstarten
               AVA-proces aangifte IB en bijlage »DO 1043/1044). Ook deze instructie wordt verbeterd.
            
Vraag 9
            
Kunt u de handboeken voor de zogeheten AKI's naar de Kamer sturen?
Antwoord 9
            
Ja, de Handleiding ABS Beheertaken is als bijlage7 meegestuurd.
Vraag 10
            
Welke methoden gebruikt de Belastingdienst in zijn wens fraude aan te tonen? Is dit
               enkel boekencontrole en het uitvragen van gegevens, of zijn er ook andere methoden,
               zoals het plaatsen van spyware in computers van bijvoorbeeld mensen die veel aangiften
               doen? Kunt u uw antwoord toelichten?
            
Antwoord 10
            
De Belastingdienst plaatst geen spyware in computers van mensen.
Voor het opsporen van systeemfraude hanteert de Belastingdienst verschillende methoden.
               Dit gebeurt met name middels de hiervoor beschreven controles bij binnenkomst van
               de aangifte aan de «Poort», door middel van reguliere risicoselectie, door de aanpak
               van facilitators door het CAF (Combiteam Aanpak Facilitators) en de samenwerking met
               externe (overheids)organisaties.
            
Zoals ook genoemd in de brief van 10 juli jl.8 is het werk van het CAF-team per 3 juli jl. opgeschort.
Door middel van controles bij binnenkomst van de aangifte aan de «Poort» kunnen vroegtijdig
               aan de hand van diverse soorten gegevens en contra-informatie onjuiste uitbetalingen
               van gelden worden voorkomen.
            
Voor uitgeworpen aangiften die worden geselecteerd voor een inhoudelijke beoordeling,
               geldt dat aanvullende bewijsstukken en gegevens kunnen worden opgevraagd. Indien stukken
               worden opgevraagd, wordt de aangifte na ontvangst van de gevraagde bewijsstukken beoordeeld
               op fiscale juistheid aan de hand van alle relevante gegevens (waaronder de overgelegde
               bewijsstukken). In geval van afwijking van de ingediende aangifte wordt belastingplichtige
               in kennis gesteld van (het voornemen tot) afwijking. Een eventuele reactie wordt beoordeeld
               en uiteindelijk leidt dit tot vaststelling van de aanslag. Deze definitieve aanslag
               is achtereenvolgens vatbaar voor bezwaar en beroep.
            
De samenwerking met andere overheidsorganisaties en private partijen, zoals banken,
               de Financial Intelligence Unit (FIU) en het Anti Money Laundering Centre (AMLC), is
               bedoeld om fraude te bestrijden, de compliance te verhogen, eventueel witwassen te
               bestrijden en ervaring op te doen met publiek-private informatiedeling en samenwerking.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
J.A. Vijlbrief, staatssecretaris van Financiën - 
              
                  Mede ondertekenaar
A.C. van Huffelen, staatssecretaris van Financiën 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.