Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTELB. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties3 Beleidsartikelen3.1 Artikel 1. Openbaar bestuur en democratie3.2 Artikel 2. Nationale veiligheid3.3 Artikel 6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving3.4 Artikel 7. Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid3.5 Artikel 14. Slavernijverleden: fonds en herdenkingscomité3.6 Artikel 15. Een veilig Groningen met perspectief4 Niet-beleidsartikelen4.1 Artikel 11. Centraal apparaat4.2 Artikel 12. Algemeen4.3 Artikel 13. Nog onverdeeld5 Agentschappen5.1 Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG)
36 850 VII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2025‒2026
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2025 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII);
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,F. Rijkaart
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2025. De tweede suppletoire begroting is opgebouwd vanaf de stand ontwerpbegroting 2025 (Kamerstukken II 2024/25, 36600 VII, nr. 1).
De stand van de vastgestelde begroting 2025 is inclusief het amendement van het lid Bontenbal c.s.(Kamerstukken II 2024/25, 36600 VII, nr. 121), het gewijzigd amendement van de leden Sneller en Buijsse (Kamerstukken II 2024/25, 36600 VII, nr. 79), het amendement van het lid Inge van Dijk c.s. (Kamerstukken II 2024/25, 36600 VII, nr. 14), het amendement van het lid Van Baarle (Kamerstukken II 2024/25, 36600 VII, nr. 12).
De stand eerste suppletoire begroting laat de stand zien zoals deze bij de eerste suppletoire begroting is gepresenteerd (Kamerstukken II 2024/25, 36725 VII). Middels de suppletoire begroting september (Kamerstukken II 2025/26, 36820 VII nr. 1) is de stand na de eerste suppletoire begroting aangepast.
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV 2025
Artikel
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
1. Openbaar bestuur en democratie
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.Ontvangsten: 2 mln.
2. Nationale Veiligheid
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.Ontvangsten: 2 mln.
6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.Ontvangsten: 2 mln.
7. Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.Ontvangsten: 2 mln.
11. Centraal apparaat
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.Ontvangsten: 2 mln.
12. Algemeen
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.Ontvangsten: 2 mln.
13. Nog onverdeeld
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln.
14. Slavernijverleden: fonds en herdenkingscomité
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln.
15. Een veilig Groningen met perspectief
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.Ontvangsten: 10 mln.
Verplichtingen/Uitgaven: 20 mln.Ontvangsten: 20 mln.
2 Beleid
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Uitgaven 2025
Vastgestelde begroting 2025
5.074.528
Stand 1e suppletoire begroting 2025
5.438.255
Stand suppletoire begroting september 2025
5.392.971
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Subsidie Oorlogsgravenstichting
1
1.900
2) Groeiopgave Almere
1
‒ 10.134
3) Verrekening bedrijfsvoeringskosten AIVD
2
18.366
4) Bijdrage FMH
11
8.560
5) Hogere uitgaven dienstverlening BLA's en SSO's
11
14.742
6) Minder uitgaven RIS
11
‒ 10.128
7) Hogere uitgaven DVA's
11
9.000
8) Kwijtschelden publieke schulden
12
‒ 30.000
9) Regionale uitvoeringskosten Nij Begun
15
‒ 36.315
10) Middelen Economische Agenda Groningen
15
‒ 41.951
11) Bijstelling duurzaam herstel
15
‒ 129.788
12) Bijstelling bijdrage RVO uitvoeringskosten
15
‒ 31.000
13) Bijstelling vergoeding fysieke schade
15
‒ 118.433
14) Bijstelling vergoeding immateriele schade
15
14.512
15) Bijstelling vergoeding waardedaling
15
‒ 87.396
16) Bijstelling verduurzaming bij versterken
15
‒ 12.500
17) Bijstelling versterkingsoperatie
15
‒ 38.500
18) Diverse mutaties
div
‒ 11.300
Stand 2e suppletoire begroting 2025
4.902.606
Toelichting
1) Subsidie Oorlogsgravenstichting
Er wordt € 1,9 mln. extra beschikbaar gesteld voor de subsidie van de kerntaken van de Oorlogsgravenstichting en incidenteel het onderhoud en de renovatie van de erevelden in Loenen.
2) Groeiopgave Almere
Dit betreft de overheveling van middelen naar het gemeentefonds vanwege de omzetting van de specifieke uitkering Groeiopgave Almere naar de decentralisatie-uitkering Almere. De gemeente Almere ontving sinds 2021 jaarlijks een specifieke uitkering voor de Groeiopgave Almere. Het doel van de uitkering is om de gemeente Almere in staat te stellen de overeengekomen bijdrage aan de gemaakte groeiafspraken te leveren.
3) Verrekening bedrijfsvoeringskosten AIVD
Dit betreft de verrekening tussen het ministerie van BZK en het ministerie van Defensie voor de jaarlijkse bedrijfsvoeringskosten van de diensten AIVD en MIVD. Voor 2025 ontvangt de AIVD € 18,4 mln. vanuit het ministerie van Defensie.
4) Bijdrage FMH
Van diverse departementen is de vergoeding voor FMH ontvangen, in totaal € 8,6 mln.
5) Hogere uitgaven dienstverlening BLA's en SSO's
Er zijn hogere uitgaven (€ 14,7 mln.) dan eerder geraamd voor de dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen en SSO's die via het kerndepartement lopen voor het informatiepunt personeel, de HRM adviseurs en andere P&O dienstverlening. De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag wordt verhoogd.
6) Minder uitgaven RIS
Er zijn minder ontvangsten (€ 10,1 mln.) dan eerder geraamd voor de Rijksinkoopsamenwerking (RIS) door onder andere verminderde aanbestedingsactiviteiten als gevolg van de taakstelling van het kabinet Schoof. Hierdoor worden minder uitgaven doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot lagere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag wordt verlaagd.
7) Hogere uitgaven DVA's
Er zijn hogere uitgaven (€ 9,0 mln.) dan eerder geraamd voor de dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen die via het kerndepartement lopen voor de dienstverleningsovereenkomsten (DVA's). De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag wordt verhoogd.
8) Kwijtschelden publieke schulden
De verwachte realisatie van het kwijtschelden van publieke schulden valt lager uit dan aan het begin van 2025 werd verwacht. In het kader van realistisch ramen wordt € 30 mln. afgeboekt.
9) Regionale uitvoeringskosten Nij Begun
Dit betreft de overboeking naar het gemeentefonds van € 29,1 mln. en naar het provinciefonds van € 7,2 mln. In het kader van de uitvoering van ‘Nij Begun’ maken een deel van de gemeenten in Groningen en Noord-Drenthe en de provincie Groningen uitvoeringskosten voor het verder uitwerken van de maatregelen.
10) Middelen Economische Agenda Groningen
Om projecten te kunnen financieren in het kader van het startkapitaal van de Economische Agenda Groningen (EAG) is de provincie Groningen aan zet (in samenwerking met Samenwerkingsverband Noord Nederland SNN en investerings- en ontwikkelingsmaatschappij Noord Nederland NOM) om middelen uit te geven. Van het startkapitaal is in 2025 nog € 42 mln. beschikbaar. Dit bedrag wordt via een decentralisatie-uitkering overgeheveld aan de provincie Groningen.
11) Bijstelling duurzaam herstel
De maatregel Duurzaam herstel is erop gericht om de kans op terugkerende schade te verkleinen door de constructie van een woning te verbeteren of herstellen. In 2025 worden minder woningen duurzaam hersteld dan eerder verwacht en daarom wordt dit budget met € 129,8 mln. naar beneden bijgesteld. De totale verwachte kosten van duurzaam herstel zijn gelijk gebleven.
12) Bijstelling bijdrage RVO uitvoeringskosten
Op basis van de realisatiegegevens van het IMG worden de uitvoeringskosten van RVO naar beneden worden bijgesteld met € 31,0 mln. De uitvoeringskosten vallen lager uit omdat er minder aanvragen zijn ingediend en er in totaal minder beleidsgeld is uitgekeerd. Aangezien de uitvoeringskosten rechtstreeks samenhangen met het aantal aanvragen en uitbetalingen, leidt deze afname tot een bijstelling naar beneden.
13) Bijstelling vergoeding fysieke schade
Op basis van de realisatiegegevens van het IMG wordt het budget voor de regeling fysieke schade naar beneden bijgesteld met € 118,4 mln. Dit wordt onder andere veroorzaakt door gedragseffecten in de keuze voor schadeafhandeling door de bewoners. Dit zit hem met name in lagere aanvragen voor zowel de Vaste Eenmalige Schadevergoeding als de Aanvullende vaste vergoeding.
14) Bijstelling vergoeding immateriële schade
Het IMG is bezig de laatste wijzigingen van maatregel 8 uit PEGA te implementeren. Doordat sinds september niet-eigenaren gelijkgesteld worden aan eigenaren, wordt er meer gebruik gemaakt van de regeling dan voorheen gedacht. De prognose valt daardoor € 14,5 mln. hoger uit.
15) Bijstelling vergoeding waardedaling
Op basis van de realisatiegegevens van het IMG wordt het budget voor de regeling waardedaling naar beneden bijgesteld met € 87,4 mln. Dit wordt onder andere veroorzaakt door gedragseffecten in de keuze voor schadeafhandeling door de bewoners.
16) Bijstelling verduurzaming bij versterken
In 2025 hoeven er minder woningen zwaar versterkt te worden waardoor de verwachte uitgaven in 2025 voor verduurzaming bij zware versterking (Maatregel 28) ook lager zijn. Het budget wordt daarom met € 12,5 mln. naar beneden bijgesteld.
17) Bijstelling versterkingsoperatie
De verwachte uitgaven van de reguliere versterkingsoperatie zijn met € 38,5 mln. naar beneden bijgesteld. Dit komt omdat een deel van de woningen in de versterkingsoperatie lichter versterkt hoeven te worden dan eerder begroot (€ 10,0 mln.). Daarnaast vinden de uitgaven voor de zogenoemde Big Five projecten buiten de reguliere versterkingsoperatie later plaats dan eerder verwacht (€ 21,0 mln.). Verder vinden de uitgaven van de regeling maatwerk in de versterkingsoperatie plaats in latere jaren (€ 7,5 mln.).
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2025 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Art.
Ontvangsten 2025
Vastgestelde begroting 2025
1.771.618
Stand 1e suppletoire begroting 2025
1.756.983
Stand suppletoire begroting september 2025
1.869.204
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Meerontvangsten veiligheidsonderzoeken
2
2.000
2) Hogere uitgaven dienstverlening BLA's en SSO's
11
14.742
3) Minder uitgaven RIS
11
‒ 10.128
4) Hogere uitgaven DVA's
11
9.000
5) Diverse mutaties
div
6.381
Stand 2e suppletoire begroting 2025
1.891.199
Toelichting
1) Meerontvangsten veiligheidsonderzoeken
De realisatie tot en met de maand september 2025 op ontvangsten van veiligheidsonderzoeken loopt voor op de planning. Om beter aan te sluiten bij de realisatie worden de ontvangsten met € 2,0 mln. verhoogd. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag wordt verhoogd.
2) Hogere uitgaven dienstverlening BLA's en SSO's
Er zijn hogere uitgaven (€ 14,7 mln.) dan eerder geraamd voor de dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen en SSO's die via het kerndepartement lopen voor het informatiepunt personeel, de HRM adviseurs en andere P&O dienstverlening. De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag wordt verhoogd.
3) Minder uitgaven RIS
Er zijn minder ontvangsten (€ 10,1 mln.) dan eerder geraamd voor de Rijksinkoopsamenwerking (RIS) door onder andere verminderde aanbestedingsactiviteiten als gevolg van de taakstelling van het kabinet Schoof. De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot lagere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag wordt verlaagd.
4) Hogere uitgaven DVA's
Er zijn hogere uitgaven (€ 9,0 mln.) dan eerder geraamd voor de dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen die via het kerndepartement lopen voor de dienstverleningsovereenkomsten (DVA's). De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag wordt verhoogd.
3 Beleidsartikelen
3.1 Artikel 1. Openbaar bestuur en democratie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. Openbaar bestuur en democratie (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
109.351
‒ 12.153
97.198
Uitgaven
109.351
‒ 12.153
97.198
1.1
Bestuur en regio
36.681
‒ 9.901
26.780
Subsidies (regelingen)
17.533
3.248
20.781
Multiproblematiek
1.518
0
1.518
Antidiscriminatie
1.318
525
1.843
Oorlogsgravenstichting
4.858
1.900
6.758
Bestuur en regio
3.721
1.306
5.027
Basisinfrastructuur
2.840
0
2.840
Werk aan Uitvoering
1.686
0
1.686
Versterken rechtsstaat
1.592
‒ 483
1.109
Opdrachten
7.314
‒ 1.983
5.331
Multiproblematiek
393
‒ 34
359
Bestuur en regio
4.578
‒ 1.740
2.838
Antidiscriminatie
381
0
381
Versterken rechtsstaat
1.400
‒ 209
1.191
Antidiscriminatie
562
0
562
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
279
‒ 240
39
Diverse bijdragen
279
‒ 279
0
Bestuur en regio
0
39
39
Bijdrage aan medeoverheden
10.961
‒ 10.961
0
Groeiopgave Almere
10.134
‒ 10.134
0
Diverse bijdragen
827
‒ 827
0
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
39
35
74
Bijdragen internationaal
39
35
74
Bijdrage aan agentschappen
55
0
55
Diverse bijdragen
55
0
55
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
500
0
500
Multiproblematiek
500
0
500
1.2
Democratie
72.670
‒ 2.252
70.418
Subsidies (regelingen)
46.515
1.079
47.594
Politieke partijen
27.646
‒ 330
27.316
Comité 4/5 mei
159
0
159
ProDemos
10.581
‒ 402
10.179
Verbinding inwoner en overheid
2.791
1.277
4.068
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers
3.787
328
4.115
Weerbaar bestuur
1.551
206
1.757
Opdrachten
12.000
‒ 1.896
10.104
Verbinding inwoner en overheid
8.412
‒ 2.266
6.146
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers
556
364
920
Weerbaar bestuur
3.032
6
3.038
Inkomensoverdrachten
9.184
0
9.184
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers
9.184
0
9.184
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
3.291
245
3.536
Diverse bijdragen
3.291
245
3.536
Bijdrage aan agentschappen
1.680
‒ 1.680
0
Dienst Publiek en Communicatie
1.680
‒ 1.680
0
Ontvangsten
16.244
100
16.344
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 5 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 1
2025
juridisch verplicht
89%
bestuurlijk gebonden
10%
beleidsmatig gereserveerd
1%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 1 is 89% juridisch verplicht.
1.2 Bestuur en regio
Subsidies
Oorlogsgravenstichting
Via diverse reallocaties binnen artikel 1.1 wordt er € 1,9 mln. extra beschikbaar gesteld voor de subsidie van de kerntaken van de Oorlogsgravenstichting en incidenteel het onderhoud en de renovatie van de erevelden in Loenen.
Opdrachten
Bestuur en regio
Er zijn diverse reallocaties naar subsidies (artikel 1.1) om verschillende zaken op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.
Bijdrage aan medeoverheden
Groeiopgave Almere
Dit betreft de overheveling van € 10,1 mln. naar het gemeentefonds vanwege de omzetting van de specifieke uitkering Groeiopgave Almere naar de decentralisatie-uitkering Almere. De gemeente Almere ontving sinds 2021 jaarlijks een specifieke uitkering voor de Groeiopgave Almere. Het doel van de uitkering is om de gemeente Almere in staat te stellen de overeengekomen bijdrage aan de gemaakte groeiafspraken te leveren.
1.2 Democratie
Opdrachten
Verbinding inwoner en overheid
Dit betreft voornamelijk diverse reallocaties naar subsidies en binnen opdrachten (artikel 1.2) om verschillende zaken op het juiste instrument en regeling te kunnen verantwoorden.
Bijdrage aan agentschappen
Dienst Publiek en Communicatie
Dit betreft een reallocatie van € 1,7 mln. naar opdrachten (artikel 1.2) om de bijdrage aan DPC voor de verkiezingen op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.
3.2 Artikel 2. Nationale veiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2. Nationale veiligheid (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
537.541
95.124
632.665
Uitgaven
537.541
20.713
558.254
Apparaatsuitgaven
518.442
20.713
539.155
Programmauitgaven
19.099
0
19.099
2.0
Nationale veiligheid
19.099
0
19.099
Geheim
19.099
0
19.099
AIVD geheim
19.099
0
19.099
Ontvangsten
17.214
2.000
19.214
Toelichting
Van het totale uitgavenbudget op artikel 2 is 100% juridisch verplicht.
Verplichtingen
Doordat er sprake is van een negatieve bijstelling van verplichtingen uit het verleden wordt het verplichtingenbudget met € 74,4 mln. opgehoogd voor 2025.
Uitgaven
Apparaatsuitgaven
De grootste mutaties worden hieronder toegelicht.
Dit betreft de verrekening tussen het ministerie van BZK en het ministerie van Defensie voor de jaarlijkse bedrijfsvoeringskosten van de diensten AIVD en MIVD. Voor 2025 ontvangt de AIVD € 18,4 mln. vanuit het ministerie van Defensie.
De realisatie tot en met de maand september 2025 op ontvangsten van veiligheidsonderzoeken loopt voor op de planning. Om beter aan te sluiten bij de realisatie worden de ontvangsten met € 2,0 mln. verhoogd. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag wordt verhoogd.
Ontvangsten
De realisatie tot en met de maand september 2025 op ontvangsten van veiligheidsonderzoeken loopt voor op de planning. Om beter aan te sluiten bij de realisatie worden de ontvangsten met € 2,0 mln. verhoogd. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag wordt verhoogd.
3.3 Artikel 6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
608.102
630
608.732
Uitgaven
609.302
630
609.932
6.2
Overheidsdienstverlening, informatiebeleid en informatiesamenleving
106.683
‒ 8.469
98.214
Subsidies (regelingen)
10.027
‒ 4.640
5.387
Overheidsdienstverlening
10.027
‒ 4.640
5.387
Opdrachten
14.772
‒ 7.707
7.065
Overheidsdienstverlening
5.275
54
5.329
Informatiesamenleving
9.497
‒ 7.761
1.736
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
19.441
3.572
23.013
CBS
1.542
‒ 773
769
RDW
83
0
83
ICTU
15.780
4.102
19.882
Diverse bijdragen
2.036
243
2.279
Bijdrage aan medeoverheden
3.627
1.097
4.724
Gemeenten
3.270
1.137
4.407
Provincies
357
‒ 40
317
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
10.149
‒ 36
10.113
Diverse bijdragen
10.149
‒ 36
10.113
Bijdrage aan agentschappen
48.667
‒ 795
47.872
RVO
2.775
‒ 450
2.325
RODI
920
786
1.706
Diverse bijdragen
1.249
2.449
3.698
Logius
37.705
‒ 2.572
35.133
RvIG
41
88
129
RDI
5.977
‒ 1.096
4.881
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
0
40
40
Buitenlandse Zaken (V)
0
40
40
6.5
Identiteitsstelsel
93.896
4.647
98.543
Opdrachten
983
‒ 735
248
Identiteitsstelsel
983
‒ 735
248
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
55
0
55
Diverse bijdragen
55
0
55
Bijdrage aan medeoverheden
730
22
752
Gemeenten
730
22
752
Bijdrage aan agentschappen
92.128
5.360
97.488
RvIG
92.128
5.360
97.488
6.7
Hoogwaardige dienstverlening één overheid
57.807
‒ 838
56.969
Subsidies (regelingen)
4.984
‒ 312
4.672
Hoogwaardige dienstverlening één overheid
1.486
705
2.191
VNG
3.498
‒ 1.017
2.481
Opdrachten
4.102
‒ 3.719
383
Hoogwaardige dienstverlening één overheid
4.102
‒ 3.719
383
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
9.700
2.897
12.597
ICTU
6.545
2.406
8.951
Diverse bijdragen
3.155
491
3.646
Bijdrage aan medeoverheden
17.127
0
17.127
Gemeenten
17.127
0
17.127
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
159
0
159
Digitale dienstverlening
159
0
159
Bijdrage aan agentschappen
21.735
296
22.031
Logius
4.770
‒ 3.298
1.472
RvIG
11.053
1.069
12.122
AZ-DPC
2.852
3.230
6.082
Diverse bijdragen
3.060
‒ 705
2.355
6.8
Generieke Digitale Infrastructuur
350.916
5.290
356.206
Subsidies (regelingen)
6.700
391
7.091
Doorontwikkeling en innovatie digitale overheid
6.700
391
7.091
Opdrachten
7.546
‒ 2.963
4.583
Doorontwikkeling en innovatie
7.546
‒ 2.963
4.583
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
29.383
‒ 9.744
19.639
KvK
7.723
‒ 1.285
6.438
ICTU
19.750
‒ 7.801
11.949
RDW
610
‒ 319
291
Diverse bijdragen
1.300
‒ 339
961
Bijdrage aan medeoverheden
3.749
‒ 1.650
2.099
Gemeenten
3.749
‒ 1.650
2.099
Bijdrage aan agentschappen
303.538
19.256
322.794
Logius
279.264
17.260
296.524
RvIG
11.687
586
12.273
RVO
10.515
‒ 85
10.430
RDI
577
850
1.427
Diverse bijdragen
1.495
645
2.140
Ontvangsten
51.416
2.404
53.820
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 8 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 6
2025
juridisch verplicht
96%
bestuurlijk gebonden
4%
beleidsmatig gereserveerd
0%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 6 is 96% juridisch verplicht.
Uitgaven
6.2 Overheidsdienstverlening, informatiebeleid en informatiesamenleving
Subsidies
Overheidsdienstverlening
Dit betreft diverse reallocaties van in totaal € 2,0 mln. om de middelen op de juiste instrumenten bijdrage medeoverheden en bijdrage aan agentschappen te kunnen verantwoorden.
Daarnaast is in 2025 aanvullend budget benodigd ten behoeve van de Beheeropdracht aan Logius wat onder meer wordt veroorzaakt door tegenvallers op voorzieningen als Mijnoverheid, DigiD en Stelseldiensten. Ter dekking is hiervoor onder meer € 2,6 mln. gerealloceerd van subsidies naar het instrument bijdrage aan agentschappen.
Opdrachten
Informatiesamenleving
Dit betreft voornamelijk een saldo van diverse mutaties, waaronder diverse reallocaties van in totaal € 6,3 mln. naar de instrumenten subsidies en bijdrage aan ZBO's/RWT's om onder andere de middelen voor de WAU Versnelling Digitale Agenda, AI doorbraakcentrum en AI activiteiten op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
ICTU
Er wordt € 3,6 mln. gerealloceerd vanuit het instrument opdrachten voor de WAU Versnelling Digitale Agenda: NL Design system en Beheer website digitale overheid en ten behoeve van AI activiteiten. Ook wordt € 1 mln. gerealloceerd vanuit de instrumenten opdrachten en bijdrage aan agentschappen ten behoeve van de bijdrage aan ICTU in het kader van Cloud.
6.5 Identiteitsstelsel
Bijdrage aan agentschappen
RvIG
Dit betreft een bijdrage van € 5,1 mln. vanuit het gemeentefonds in verband met het gebruik Basisregistratie Personen (BRP) door gemeenten.
Daarnaast vindt een reallocatie plaats van € 2,2 mln. om onder andere de middelen voor bijdragen aan gemeenten ten behoeve van aanpassingen in de decentrale systemen van de BRP en bijdragen in verband met de AmvB (Besluit experimenten bijhouding BRP) onder het juiste instrument te verantwoorden.
6.8 Generieke Digitale Infrastructuur
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
ICTU
De grootste mutaties worden hieronder toegelicht.
Er wordt € 2,6 mln. gerealloceerd van bijdrage aan ZBO's/RWT's naar bijdrage agentschappen omdat Logius de werkzaamheden voor Digipoort gaat uitvoeren en voor de afrekening met Logius over 2024 om zo de middelen op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.
Daarnaast is in 2025 aanvullend budget benodigd ten behoeve van de Beheeropdracht aan Logius wat onder meer wordt veroorzaakt door tegenvallers op voorzieningen als Mijnoverheid, DigiD en Stelseldiensten. Hiervoor is onder meer € 4,0 mln. gerealloceerd naar het instrument bijdrage aan agentschappen.
Bijdrage aan agentschappen
Logius
Daarnaast is in 2025 aanvullend budget benodigd ten behoeve van de Beheeropdracht aan Logius wat onder meer wordt veroorzaakt door tegenvallers op voorzieningen als Mijnoverheid, DigiD en Stelseldiensten. Vanuit de opdrachtgever wordt hiervoor een aanvullende bijdrage gedaan ter hoogte van € 13,3 mln. Dit bedrag wordt gerealloceerd vanuit onder andere de instrumenten subsidies, opdrachten en bijdrage aan ZBO's/RWT's. Ook draagt detail Logius € 0,6 mln. bij aan de Beheeropdracht, dit is verwerkt in het bedrag van € 13,3 mln.
Ontvangsten
Dit betreft voornamelijk de desaldering van de ontvangsten ten behoeve van de bijdrage aan de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) waar de kosten van de Basis Registratie Personen (BRP) gemaakt worden. De uitvoeringsorganisaties hebben de facturen betaald voor hun aandeel in het gebruik BRP. Dit leidt tot hogere ontvangsten (€ 1,8 mln.). Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag wordt verhoogd.
3.4 Artikel 7. Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7. Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
96.337
‒ 1.357
94.980
Uitgaven
100.432
‒ 1.357
99.075
7.1
Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid
95.694
‒ 1.357
94.337
Subsidies (regelingen)
12.481
‒ 629
11.852
Diverse subsidies
4.630
‒ 680
3.950
Overlegstelsel
2.358
0
2.358
Ambtelijk Vakmanschap
107
0
107
Bedrijfsvoeringsbeleid
229
265
494
Leiderschap, diversiteit en inclusie
101
‒ 100
1
Ondersteuning koepels implementatie Woo
863
0
863
Compensatie Waterschappen Woo (structureel)
3.776
‒ 114
3.662
Bevorderen veilig werk- en meldklimaat
212
0
212
Ondersteuning melders misstanden
105
0
105
Informatiebeveiliging en privacy
100
0
100
Opdrachten
27.200
‒ 6.575
20.625
Bedrijfsvoeringsbeleid
8.584
‒ 1.273
7.311
Kwaliteit management rijksdienst
4.944
0
4.944
Werkgeversbeleid
805
‒ 300
505
Informatiehuishouding
880
‒ 880
0
Doorontwikkeling Rijksbrede ICT-voorziening
0
10
10
Ambtelijk Vakmanschap
3.915
‒ 2.233
1.682
Leiderschap, diversiteit en inclusie
600
‒ 300
300
Bevorderen veilig werk- en meldklimaat
569
‒ 200
369
Ondersteuning van melders van misstanden
1.053
‒ 500
553
Open Overheid
2.494
‒ 318
2.176
Adviescollege ICT
130
80
210
Algemene beveiligingseisen Rijksoverheid
1.464
‒ 575
889
Digitalisering RijksInkoop
762
‒ 86
676
Aanpak Hardheden
1.000
0
1.000
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
8.707
‒ 482
8.225
Ambtelijk Vakmanschap
36
0
36
Bedrijfsvoeringsbeleid
991
‒ 375
616
Werkgeversbeleid
2.426
‒ 250
2.176
Staat van de Uitvoering
2.201
‒ 50
2.151
Ondersteuning van melders van misstanden
153
‒ 150
3
Diverse bijdragen
2.900
343
3.243
Bijdrage aan medeoverheden
1.931
0
1.931
Compensatie Waterschappen Woo (incidenteel)
1.931
0
1.931
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
325
200
525
Werkgeversbeleid
55
0
55
Bedrijfsvoeringsbeleid
270
200
470
Bijdrage aan agentschappen
44.770
6.179
50.949
Ambtelijk Vakmanschap
2.319
‒ 10
2.309
O&P Rijk (Arbeidsmarktcommunicatie)
3.361
300
3.661
I-Functie Rijk
863
385
1.248
Staat van de Uitvoering
1.160
0
1.160
Bedrijfsvoeringsbeleid
994
1.825
2.819
Werkgeversbeleid
828
‒ 125
703
Doorontwikkeling Rijksbrede ICT-voorziening
6.016
2.587
8.603
Leiderschap, diversiteit en inclusie
140
‒ 100
40
Diverse bijdragen
21.429
1.323
22.752
KOOP
4.737
‒ 230
4.507
Logius
835
973
1.808
Algemene beveiligingseisen Rijksoverheid
1.430
‒ 825
605
Digitalisering RijksInkoop
658
76
734
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
280
‒ 50
230
Bedrijfsvoeringsbeleid
280
‒ 50
230
7.2
Pensioenen en uitkeringen
4.738
0
4.738
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
4.738
0
4.738
Stichting Administratie Indonesische Pensioenen
4.738
0
4.738
Ontvangsten
64
554
618
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 10 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 7
2025
juridisch verplicht
77%
bestuurlijk gebonden
0%
beleidsmatig gereserveerd
23%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 7 is 77% juridisch verplicht.
Uitgaven
7.1 Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid
Opdrachten
Bedrijfsvoeringsbeleid
Dit betreft voornamelijk de reallocatie naar artikel 11 van € 1,3 mln. van de personeelsuitgaven voor het programma Denk Doe Duurzaam.
Ambtelijk Vakmanschap
Dit betreft voornamelijk diverse reallocaties naar onder andere artikel 11 van € 1,3 mln. om de uitgaven van het programma ambtelijk vakmanschap en van het programma Erkennig en Herstel op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.
Bijdrage aan agentschappen
Bedrijfsvoeringsbeleid
Dit betreft voornamelijk de reallocatie van € 1,7 mln. voor de bekostiging van de opdracht aan RODI om de RijksAcademie voor Digitalisering en Informatisering Overheid (RADIO) uit te voeren en voor de bekostiging van de Rijksbeveiligingsautoriteit (BVA-Rijk).
Doorontwikkeling Rijksbrede ICT-voorziening
Dit betreft voornamelijk de overboekingen van diverse departementen van € 4,1 mln. voor het gezamenlijk bijdragen aan de Rijksbrede ICT voorzieningen.
Diverse bijdragen
Dit betreft voornamelijk de overboekingen van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het ministerie van Financiën van totaal € 2,6 mln. voor het programma Beter Samenwerken.
3.5 Artikel 14. Slavernijverleden: fonds en herdenkingscomité
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 11 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 14 Slavernijverleden: fonds en herdenkingscomité (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
11.484
‒ 487
10.997
Uitgaven
11.484
‒ 487
10.997
14.0
Slavernijverleden: fonds en herdenkingscomité
11.484
‒ 487
10.997
Subsidies (regelingen)
11.484
‒ 487
10.997
Maatschappelijke initiatieven
2.532
‒ 487
2.045
Herdenkingscomité
8.202
0
8.202
Onderzoeksprogramma
750
0
750
Ontvangsten
0
0
0
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 12 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 14
2025
juridisch verplicht
73%
bestuurlijk gebonden
27%
beleidsmatig gereserveerd
0%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 14 is 73% juridisch verplicht.
Toelichting
Bij artikel 14 worden er geen mutaties toegelicht, omdat de mutaties in de 2e suppletoire begroting niet groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) is opgenomen in de staffel.
3.6 Artikel 15. Een veilig Groningen met perspectief
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 13 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 15 een veilig Groningen met perspectief 2e suppletoire begroting 2025 (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
2.781.410
‒ 446.878
2.334.532
Uitgaven
2.818.635
‒ 500.400
2.318.235
15.1
Algemeen
55.092
‒ 11.949
43.143
Opdrachten
31.021
‒ 1.437
29.584
Werkbudgetten
31.021
‒ 1.437
29.584
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
10.792
‒ 5.862
4.930
Raad voor Rechtsbijstand
10.792
‒ 5.862
4.930
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
3.948
‒ 1.240
2.708
Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG)
1.845
0
1.845
Raad voor de Rechtspraak
2.103
‒ 1.240
863
(Schade)vergoeding
9.331
‒ 3.410
5.921
Vastgelopen situaties
9.331
‒ 3.410
5.921
15.2
Schadeherstel
1.406.984
‒ 340.260
1.066.724
Subsidies (regelingen)
157.845
‒ 116.788
41.057
Duurzaam herstel
157.845
‒ 116.788
41.057
Bijdrage aan medeoverheden
9.836
‒ 1.155
8.681
MKB-programma
9.836
‒ 1.155
8.681
Bijdrage aan agentschappen
335.722
‒ 31.000
304.722
Bijdrage aan bestuur IMG
2.683
0
2.683
Bijdrage RVO
333.039
‒ 31.000
302.039
(Schade)vergoeding
903.581
‒ 191.317
712.264
Commissie Bijzondere Situaties
5.078
0
5.078
Herbeoordeling waardedaling
423
0
423
Knelpunten IMG
5.135
0
5.135
Vergoeding fysieke schade
754.697
‒ 118.433
636.264
Vergoeding immateriële schade
33.754
14.512
48.266
Vergoeding waardedaling
104.494
‒ 87.396
17.098
15.3
Versterken en perspectief
1.356.559
‒ 148.191
1.208.368
Subsidies (regelingen)
73.892
500
74.392
Diverse subsidies versterken
58.473
0
58.473
Economische bedrijvigheid
0
500
500
Geestelijke bijstand
558
0
558
Huurderscompensatie NAM
700
0
700
Nieuwbouwregeling
4.901
0
4.901
Subsidieregelingen bestuurlijke afspraken
7.162
0
7.162
Woonbedrijf
2.098
0
2.098
Opdrachten
670.591
‒ 73.900
596.691
Duurzaam herstel
14.374
‒ 13.000
1.374
Knelpunten NCG
16.444
10.432
26.876
Vastgelopen situaties
4.041
527
4.568
Verduurzaming bij versterken
38.717
‒ 22.600
16.117
Versterken industrie
241
0
241
Versterkingsoperatie
596.774
‒ 49.259
547.515
Bijdrage aan medeoverheden
493.530
‒ 84.991
408.539
Clustering en gebiedsfonds
104.217
‒ 1.649
102.568
Compensatie gemeenten en provincie
110.063
‒ 38.502
71.561
Erfgoedprogramma
15.573
‒ 253
15.320
Knelpunten gemeenten sociaal domein
14.610
‒ 210
14.400
Leefbaarheid en wijkontwikkeling
46.692
‒ 873
45.819
Nationaal Programma Groningen
193.055
‒ 42.549
150.506
NCG bijdrage aan medeoverheden
507
0
507
Sociaal-emotionele ondersteuning door gemeenten
7.987
‒ 129
7.858
Sociale agenda
826
‒ 826
0
(Schade)vergoeding
118.546
10.200
128.746
Duurzaam herstel
500
‒ 500
0
Knelpunten NCG
5.022
3.700
8.722
Vergoeding schade door versterkingsmaatregelen
56.213
0
56.213
Versterken in eigen beheer
55.781
7.000
62.781
Versterken industrie
1.030
0
1.030
Ontvangsten
1.399.526
0
1.399.526
Geschatte budgetflexibiliteit
Tabel 14 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 15
2025
juridisch verplicht
99%
bestuurlijk gebonden
0%
beleidsmatig gereserveerd
1%
nog niet ingevuld/vrij te besteden
0%
Van het totale uitgavenbudget op artikel 15 is 99% juridisch verplicht en de overige 1% beleidsmatig gereserveerd. Dit is het geval omdat de meeste uitgaven op artikel 15 een verplichting zijn op basis van wettelijke of ministeriële regelingen, zoals de schadevergoedingen en de versterkingskosten, of onderdeel zijn van de bestuurlijke afspraken uit november 2020.
Toelichting
Uitgaven
15.2 Schadeherstel
Subsidies (regelingen)
Duurzaam herstel
De maatregel Duurzaam herstel is erop gericht om de kans op terugkerende schade te verkleinen door de constructie van een woning te verbeteren of herstellen. In 2025 worden minder woningen duurzaam hersteld dan eerder verwacht en daarom wordt dit budget met € 116,8 mln. naar beneden bijgesteld. De totale verwachte kosten van duurzaam herstel zijn gelijk gebleven.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage RVO
Op basis van de realisatiegegevens van het IMG worden de uitvoeringskosten van RVO naar beneden worden bijgesteld met € 31,0 mln. De uitvoeringskosten vallen lager uit omdat er minder aanvragen zijn ingediend en er in totaal minder beleidsgeld is uitgekeerd. Aangezien de uitvoeringskosten rechtstreeks samenhangen met het aantal aanvragen en uitbetalingen, leidt deze afname tot een bijstelling naar beneden.
(Schade)vergoeding
Vergoeding fysieke schade
Op basis van de realisatiegegevens van het IMG wordt het budget voor de regeling fysieke schade naar beneden bijgesteld met € 118,4 mln. Dit wordt onder andere veroorzaakt door gedragseffecten in de keuze voor schadeafhandeling door de bewoners. Dit zit hem met name in lagere aanvragen voor zowel de Vaste Eenmalige Schadevergoeding als de Aanvullende vaste vergoeding.
Vergoeding immateriële schade
Het IMG is bezig de laatste wijzigingen van maatregel 8 uit PEGA te implementeren. Doordat sinds september niet-eigenaren gelijkgesteld worden aan eigenaren, wordt er meer gebruik gemaakt van de regeling dan voorheen gedacht. De prognose valt daardoor € 14,5 mln. hoger uit.
Vergoeding waardedaling
Op basis van de realisatiegegevens van het IMG wordt het budget voor de regeling waardedaling naar beneden bijgesteld met € 87,4 mln. Dit wordt onder andere veroorzaakt door gedragseffecten in de keuze voor schadeafhandeling door de bewoners.
15.3 Versterken en perspectief
Opdrachten
Duurzaam herstel
De maatregel Duurzaam herstel is erop gericht om de kans op terugkerende schade te verkleinen door de constructie van een woning te verbeteren of herstellen. In 2025 worden minder woningen duurzaam hersteld dan eerder verwacht en daarom wordt dit budget met € 13,0 mln. naar beneden bijgesteld.
Knelpunten NCG
Er wordt budget gerealloceerd binnen opdrachten naar knelpunten NCG om zo de uitgaven op de juiste regeling te kunnen verantwoorden.
Verduurzaming bij versterken
In 2025 hoeven er minder woningen zwaar versterkt te worden waardoor de verwachte uitgaven in 2025 voor verduurzaming bij zware versterking (Maatregel 28) ook lager zijn. Het budget wordt daarom met € 22,6 mln. naar beneden bijgesteld. Hiervan wordt € 10,1 mln. gerealloceerd naar knelpunten NCG.
Versterkingsoperatie
De uitgaven voor de versterkingsoperatie worden met € 49,3 mln. omlaag bijgesteld. De belangrijkste redenen worden hieronder toegelicht.
De verwachte uitgaven van de reguliere versterkingsoperatie zijn met € 38,5 mln. naar beneden bijgesteld. Dit komt omdat een deel van de woningen in de versterkingsoperatie lichter versterkt hoeven te worden dan eerder begroot (€ 10,0 mln.). Daarnaast vinden de uitgaven voor de zogenoemde Big Five projecten buiten de reguliere versterkingsoperatie later plaats dan eerder verwacht (€ 21,0 mln.). Verder vinden de uitgaven van de regeling maatwerk in de versterkingsoperatie plaats in latere jaren (€ 7,5 mln.).
Ook wordt er budget (€ 7,0 mln.) gerealloceerd naar versterking in eigen beheer omdat er meer versterkt wordt in eigen beheer en zo de uitgaven op het juiste instrument verantwoord kunnen worden.
Tot slot zijn een deel van de middelen voor maatwerk in de versterkingsoperatie (€ 7,4 mln.) gerealloceerd naar de knelpuntenpot NCG om zo de uitgaven op de juiste regeling te kunnen verantwoorden.
Bijdrage aan medeoverheden
Compensatie gemeenten en provincie
Dit betreft voornamelijk de overboeking naar het gemeentefonds van € 29,1 mln. en naar het provinciefonds van € 7,2 mln. In het kader van de uitvoering van ‘Nij Begun’ maken een deel van de gemeenten in Groningen en Noord-Drenthe en de provincie Groningen uitvoeringskosten voor het verder uitwerken van de maatregelen.
Nationaal Programma Groningen
Om projecten te kunnen financieren in het kader van het startkapitaal van de EAG is de provincie Groningen aan zet (in samenwerking met Samenwerkingsverband Noord Nederland SNN en investerings- en ontwikkelingsmaatschappij Noord Nederland NOM) om middelen uit te geven. Van het startkapitaal is in 2025 nog € 42 mln. beschikbaar. Dit bedrag wordt via een decentralisatie-uitkering overgeheveld aan de provincie Groningen.
Ontvangsten
Tabel 15 Budgettaire gevolgen van beleid ontvangsten artikel 15 Een veilig Groningen met perspectief (bedragen x € 1.000)
Vast gestelde begroting 2025 (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting 2025 (2)
Stand 2e suppletoire begroting 2025 (3) = (1) + (2)
Ontvangsten NAM fysieke schade
471.541
0
471.541
Ontvangsten NAM uitvoeringskosten schade
272.468
0
272.468
Ontvangsten NAM waardedaling
18.657
0
18.657
Ontvangsten NAM immateriële schade
103.385
0
103.385
Ontvangsten NAM versterken industrie
1.248
0
1.248
Ontvangsten NAM versterkingsoperatie
501.365
0
501.365
Nationaal Programma Groningen (bijdrage NAM)
25.000
0
25.000
Ontvangsten NAM Nieuwbouwregeling
4.930
0
4.930
Ontvangsten NAM juridische bijstand
932
0
932
Diverse ontvangsten
0
0
0
Totale ontvangsten
1.399.526
0
1.399.526
Toelichting
Voor artikel 15 ontvangsten zijn er ten opzichte van de september suppletoire begroting 2025 geen wijzigingen te melden.
4 Niet-beleidsartikelen
4.1 Artikel 11. Centraal apparaat
Tabel 16 Centraal apparaat (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
1.112.745
56.864
1.169.609
Uitgaven
1.141.419
35.963
1.177.382
11.1
Apparaat (excl. AIVD)
1.141.419
35.963
1.177.382
Personele uitgaven
668.638
1.338
669.976
Eigen personeel
494.735
‒ 6.187
488.548
Inhuur externen
166.507
7.066
173.573
Overige personele uitgaven
7.396
459
7.855
Materiële uitgaven
461.166
44.619
505.785
Bijdrage SSO's
387.374
37.230
424.604
ICT
38.640
759
39.399
Overige materiële uitgaven
35.152
6.630
41.782
Bijdrage aan agentschappen
11.615
‒ 9.994
1.621
Diverse bijdragen
226
1.395
1.621
Bijdrage aan DICTU
11.389
‒ 11.389
0
Ontvangsten
382.340
19.337
401.677
Toelichting
Verplichtingen
Doordat er sprake is van een negatieve bijstelling van verplichtingen uit het verleden wordt het verplichtingenbudget met € 20,9 mln. opgehoogd voor 2025.
Artikel 11.1 Apparaat (exclusief AIVD)
Personele uitgaven
Eigen personeel
De grootste mutaties worden hieronder toegelicht.
Er zijn hogere uitgaven (€ 12,1 mln.) dan eerder geraamd voor de dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen en SSO's die via het kerndepartement lopen voor het informatiepunt personeel, de HRM adviseurs en andere P&O dienstverlening. De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag wordt verhoogd.
Er zijn minder ontvangsten (€ 10,0 mln.) dan eerder geraamd voor de Rijksinkoopsamenwerking (RIS) door onder andere verminderde aanbestedingsactiviteiten als gevolg van de taakstelling van het kabinet Schoof. Hierdoor worden minder uitgaven doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot lagere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag wordt verlaagd.
Er is een reallocatie van € 4,9 mln. naar inhuur externen om de verwachte uitgaven van inhuur externen van de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) te kunnen dekken.
Inhuur externen
Dit betreft voornamelijk een reallocatie van € 4,9 mln. van eigen personeel om de verwachte uitgaven van inhuur externen NCG te kunnen dekken.
Materiële uitgaven
Bijdrage SSO's
De grootste mutaties worden hieronder toegelicht.
Er is een reallocatie van € 11,4 mln. van bijdrage aan DICTU, omdat de uitgaven aan DICTU moeten worden verantwoord als interne levering.
Er is een reallocatie van € 12,9 mln. naar overige materiële uitgaven, omdat diverse uitgaven aan SSO's moeten worden verantwoord als interne levering.
Van diverse departementen is de vergoeding voor FMH ontvangen, inclusief de bijdrage van BZK zelf, in totaal € 11,9 mln. Verder ontvangt FMH € 3,5 mln. als aanvullende bijdrage vanwege een tussentijdse tariefsverhoging op de centrale opdracht voor 2025.
Er zijn hogere uitgaven (€ 9,0 mln.) dan eerder geraamd voor de dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen die via het kerndepartement lopen voor de dienstverleningsovereenkomsten (DVA's). De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag wordt verhoogd.
Er zijn hogere uitgaven (€ 2,7 mln.) dan eerder geraamd voor de dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen en SSO's die via het kerndepartement lopen voor het informatiepunt personeel, de HRM adviseurs en andere P&O dienstverlening. De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag wordt verhoogd.
Overige materiële uitgaven
Dit betreft voornamelijk een reallocatie van € 12,9 mln. van bijdrage SSO's, omdat diverse uitgaven aan SSO's en DICTU moeten worden verantwoord als interne levering.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage aan DICTU
Er is een reallocatie van € 11,4 mln. naar ICT, omdat de uitgaven aan DICTU moeten worden verantwoord als interne levering.
Ontvangsten
Er zijn hogere uitgaven (€ 14,7 mln.) dan eerder geraamd voor de dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen en SSO's die via het kerndepartement lopen voor het informatiepunt personeel, de HRM adviseurs en andere P&O dienstverlening. De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag wordt verhoogd.
Er zijn hogere uitgaven (€ 9,0 mln.) dan eerder geraamd voor de dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen die via het kerndepartement lopen voor de dienstverleningsovereenkomsten (DVA's). De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot hogere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag wordt verhoogd.
Er zijn minder ontvangsten (€ 10,1 mln.) dan eerder geraamd voor de Rijksinkoopsamenwerking (RIS) door onder andere verminderde aanbestedingsactiviteiten als gevolg van de taakstelling van het kabinet Schoof. De uitgaven worden doorbelast aan de gebruikers. Dit leidt tot lagere ontvangsten. Deze worden gedesaldeerd waardoor het uitgavenbudget met hetzelfde bedrag wordt verlaagd.
4.2 Artikel 12. Algemeen
Tabel 17 Algemeen (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
64.557
‒ 33.274
31.283
Uitgaven
64.807
‒ 33.274
31.533
12.0
Algemeen
64.807
‒ 33.274
31.533
Subsidies (regelingen)
933
54
987
Diverse subsidies
882
54
936
Koninklijk Paleis Amsterdam
51
0
51
Opdrachten
870
‒ 28
842
(Inter)nationale samenwerking
253
‒ 28
225
Diverse opdrachten
617
0
617
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
113
‒ 100
13
Diverse bijdragen
12
0
12
BZK transparant
101
‒ 100
1
Bijdrage aan medeoverheden
50.000
‒ 30.000
20.000
Kwijtschelden publieke schulden
25.000
‒ 5.000
20.000
Schuldregeling ex-partners
25.000
‒ 25.000
0
Bijdrage aan agentschappen
12.891
‒ 3.200
9.691
Eigenaarsbijdrage
11.200
‒ 2.400
8.800
BZK transparant
1.282
‒ 800
482
Diverse bijdragen
409
0
409
Ontvangsten
2.400
‒ 2.400
0
Toelichting
12.0 Algemeen
Bijdrage aan medeoverheden
Kwijtschelden publieke schulden
Er is een reallocatie van € 25,0 mln. van de Schuldregeling ex-partners naar kwijtschelden publieke schulden. De uitkeringen worden vanuit één regeling verstrekt namelijk kwijtschelden publieke schulden, derhalve wordt het budget overgeheveld naar kwijtschelding publieke schulden.
De verwachte realisatie van het kwijtschelden van publieke schulden valt lager uit dan aan het begin van 2025 werd verwacht. In het kader van realistisch ramen wordt € 30 mln. afgeboekt.
Schuldregeling ex-partners
Er is een reallocatie van € 25,0 mln. van de Schuldregeling ex-partners naar kwijtschelden publieke schulden. De uitkeringen worden vanuit één regeling verstrekt namelijk kwijtschelden publieke schulden, derhalve wordt het budget overgeheveld naar kwijtschelding publieke schulden.
Bijdrage aan agentschappen
Eigenaarsbijdrage
Logius is eind 2024 geconfronteerd met een door Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) aangekondigde tariefverhoging voor 2025 met een financiële impact van € 2,4 mln. Dit bedrag kon niet meer tijdig worden opgenomen in de begroting van Logius voor 2025. Hierdoor ontstaat een tegenvaller op de begroting van Logius. Dit wordt gedekt uit het surplus op het eigen vermogen van Logius over 2024 (€ 2,4 mln.). Aangezien dit budget nog op de rekening-courant staat bij Logius wordt dit niet meer gevorderd om weer uit te keren. De desaldering wordt daarom gecorrigeerd.
Ontvangsten
Logius is eind 2024 geconfronteerd met een door RvIG aangekondigde tariefverhoging voor 2025 met een financiële impact van € 2,4 mln. Dit bedrag kon niet meer tijdig worden opgenomen in de begroting van Logius voor 2025. Hierdoor ontstaat een tegenvaller op de begroting van Logius. Dit wordt gedekt uit het surplus op het eigen vermogen van Logius over 2024 (€ 2,4 mln.). Aangezien dit budget nog op de rekening-courant staat bij Logius wordt dit niet meer gevorderd om weer uit te keren. De desaldering wordt daarom gecorrigeerd.
4.3 Artikel 13. Nog onverdeeld
Tabel 18 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
0
0
0
Uitgaven
0
0
0
13.0
Nog onverdeeld
0
0
0
Nog te verdelen
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Voor artikel 13 zijn er ten opzichte van de september suppletoire begroting 2025 geen wijzigingen te melden.
5 Agentschappen
5.1 Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG)
Exploitatieoverzicht
Tabel 19 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap RvIG (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)
(2) Mutaties 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd (3) = (1) + (2)
Baten
- Omzet
254.997
15.049
270.046
waarvan omzet moederdepartement
80.735
10.311
91.046
waarvan omzet overige departementen
‒
‒
‒
waarvan omzet derden
174.262
4.738
179.000
Rentebaten
‒
‒
‒
Vrijval voorzieningen
‒
‒
‒
Bijzondere baten
‒
‒
‒
Totaal baten
254.997
15.049
270.046
Lasten
Apparaatskosten
222.872
1.677
224.549
- Personele kosten
64.578
‒ 15.045
49.533
waarvan eigen personeel
33.333
‒ 1.833
31.500
waarvan inhuur externen
29.812
‒ 13.212
16.600
waarvan overige personele kosten
1.433
‒
1.433
- Materiële kosten
158.294
16.722
175.016
waarvan apparaat ICT
10
‒
10
waarvan bijdrage aan SSO's
225
‒
225
waarvan overige materiële kosten
158.059
16.722
174.781
Rentelasten
‒
‒
‒
Afschrijvingskosten
11.593
‒ 1.549
10.044
- Materieel
7.025
‒ 1.812
5.213
waarvan apparaat ICT
50
‒
50
waarvan overige materiële afschrijvingskosten
6.975
‒ 1.812
5.163
- Immaterieel
4.568
263
4.831
Overige lasten
‒
‒
‒
waarvan dotaties voorzieningen
‒
‒
‒
waarvan bijzondere lasten
‒
‒
‒
Totaal lasten
234.465
128
234.593
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening
20.532
14.921
35.453
Agentschapsdeel Vpb-lasten
‒
‒
‒
Saldo van baten en lasten
20.532
14.921
35.453
Toelichting
Baten
Omzet
De stijging van de baten heeft verschillende oorzaken. De omzet moederdepartement neemt toe doordat afgerond € 14 mln. Basisregistratie personen (BRP) omzet door een herclassificatie is overgezet van omzet derden naar omzet moederdepartement. Daarnaast zorgt onderuitputting op de beheersopdrachten ervoor dat de omzet moederdepartement met € 3,7 mln. verminderd.
De omzet derden neemt toe doordat meer reisdocumenten worden uitgegeven. Dit leidt tot een verwachte omzetstijging van € 18,7 mln. in vergelijking met de begroting van 2025. Daarnaast zorgt de vermelde herclassificatie tussen omzet derden en omzet moederdepartement ervoor dat de omzet derden met € 14 mln. afneemt.
Lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
De kosten van eigen personeel zullen in 2025 € 1,8 mln. lager uitkomen doordat de huidige bezetting van RvIG circa 50 fte lager is dan de toegestane formatie.
De kosten voor de inhuur van externen komt in 2025 naar verwachting circa € 13,2 mln. lager uit dan begroot. Een voorgenomen overname van applicatiebeheer van DICTU naar RvIG is uitgesteld naar 2026. Hierdoor vindt een verschuiving plaats van inhuur externen naar overige materiële kosten van € 16,3 mln. Ook vertraging van werkzaamheden in het I-domein zorgt voor een vermindering van de externe inhuurkosten van € 1,8 mln. Daarentegen zorgen hogere inhuurkosten t.a.v. projecten en de vervanging op lege formatieplekken ervoor dat inhuur circa € 4,9 mln. hoger uitkomt.
Materiële kosten
De stijging van de overige materiële kosten wordt grotendeels veroorzaakt doordat de kosten van applicatiebeheer in 2025 van € 16,3 mln. bij de overige materiele kosten zijn terechtgekomen in plaats van bij inhuur. Dit komt doordat applicatiebeheer in 2025 wordt uitbesteed bij DICTU en in 2026 wordt overgedragen aan RvIG. De resterende € 0,4 mln. wordt veroorzaakt door mutaties in diverse onderdelen van de begroting, zoals een toename van de productiekosten van reisdocumenten en een afname van de kosten door onderuitputting op het I-domein.
Afschrijvingskosten
Een correctie van € 1,8 mln. is noodzakelijk op de overige materiële afschrijvingskosten. Dit komt door versnelde afwaarderingen bij Reisdocumenten eind 2024 die tot minder afschrijvingen resulteren in 2025. In de begroting was hier geen rekening mee gehouden.
Daarnaast zorgen hogere activeringen dan vooraf begroot, in het domein van Reisdocumenten, voor een correctie van circa € 0,3 mln. op de immateriële afschrijvingskosten.
Kasstroomoverzicht
Tabel 20 Kasstroomoverzicht Baten-lastenagentschap RvIG (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting
(2) Mutaties 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd (3) = (1) + (2)
1.
Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen
12.106
‒
12.106
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
254.997
15.049
270.046
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
‒ 222.872
‒ 1.677
‒ 224.549
2.
Totaal operationele kasstroom
32.125
13.372
45.497
Totaal investeringen (-/-)
‒ 3.100
‒
‒ 3.100
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
‒
‒
‒
3.
Totaal investeringskasstroom
‒ 3.100
‒
‒ 3.100
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
‒
‒
‒
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
‒
‒
‒
Aflossingen op leningen (-/-)
‒
‒
‒
Beroep op leenfaciliteit (+)
‒
‒
‒
4.
Totaal financieringskasstroom
‒
‒
‒
5.
Rekening courant RHB 31 december (=1+2+3+4)
41.131
13.372
54.503
Toelichting
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom neemt naar verwachting toe door meer kasontvangsten die worden veroorzaakt door een hogere omzet van circa € 15 mln. en een toename van de uitgaven van circa € 1,7 mln.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F. Rijkaart, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.