Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden : Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden
36 435 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)
36 435
VII
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
(VII) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)
36 435
XIII
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
(XIII) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)
Nr. 4
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 3 oktober 2023
De vaste commissie voor Digitale Zaken, belast met het voorbereidend onderzoek van
dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst
van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
De vragen zijn op 25 september 2023 voorgelegd aan de Minister van Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties. Bij brief van 3 oktober 2023 zijn ze door de Minister van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties beantwoord.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van
het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie, Valstar
Adjunct-griffier van de commissie, Muller
1
Vraag: Kunt u toelichten waarom de uitgaven aan de Autoriteit online Terroristisch
en Kinderpornografisch Materiaal (ATKM) afnemen met
€ 98.000 (van € 5,295 miljoen naar € 5,197 miljoen) en wat de verwachte gevolgen zijn
van deze verlaging voor de taken van de ATKM?
Antwoord:
Het budget van ATKM neemt af met 98.000 in verband met aanvullende loon- en prijsbijstelling
dat wordt gebruikt voor 2024. Deze verlaging heeft geen gevolgen voor de taken van
ATKM.
2
Vraag: Kunt u toelichten waarom de uitgaven aan het Nationaal Cyber Security Centrum
(NCSC) afnemen met € 1,552 miljoen (van € 3,071 miljoen naar € 1,519 miljoen) en wat
de verwachte gevolgen zijn van deze verlaging voor de taken van de NCSC?
Antwoord:
De verlaging van het budget van het NCSC is het gevolg van een budgetoverheveling
naar het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het organiseren van het
One Conference 2023 (0,367 mln.), toekenning prijsbijstelling aan het NCSC (1,072
mln.) en de verwerking van de loonbijstelling (0,113 mln.). De kabinetsbijdrage in
de arbeidskostenontwikkeling 2023 is hoger dan eerder geraamd. Daarnaast zijn de premielasten
gedaald. Het incidentele verschil ten opzichte van het Centraal Economisch Plan (CEP)
2022 blijft, voor zover nog niet in nieuwe arbeidsvoorwaardelijke afspraken opgenomen,
beschikbaar voor arbeidsvoorwaarden door middel van een kasschuif naar 2024. Deze
verlaging heeft geen gevolgen voor de taken van NCSC.
3
Vraag: Kunt u toelichten waarom de bijdrage aan de Autoriteit Persoonsgegevens wordt
verlaagd met € 391.000?
Antwoord:
De verlaging hangt samen met 2 technische correcties. Er is sprake van een afname
van 0,471 mln in verband met de loonontwikkeling van de CAO Rijk. In 2023 is er teveel
loonbijstelling verstrekt aan onder andere de Autoriteit Persoonsgegevens. Dit bedrag
is gereserveerd op de begroting van JenV en wordt betrokken bij de toedeling van de
compensatie voor loonbijstelling in 2024. Daarnaast is er sprake van een toename ad.
0,08 mln. dat teveel in rekening is gebracht voor het gebruik van het personeelsinformatiesysteem
P-Direkt.
4
Vraag: In hoeverre is in het digitaliseren van de Omgevingswet het achteraf mogelijk
om aanpassingen te doen in de geldende wet- en regelgeving (die door de Omgevingswet
in één proces wordt samengevoegd)?
Antwoord:
Per 1 januari 2024 treedt het stelsel van de Omgevingswet in werking. Die wet- en
regelgeving wordt dan ook digitaal ontsloten.
Het blijft, net als nu onder het huidige recht het geval is, mogelijk om die regelgeving
later weer aan te passen. Aanpassingen blijven dus mogelijk. De wijzigingen worden
vervolgens ook in de digitale systemen verwerkt. De gebruiker van die systemen krijgt
dan dus de aangepaste regelgeving te zien.
5
Vraag: Is het voor burgers mogelijk om geen gebruik te hoeven maken van de Europese
digitale identiteit (eID) en de Wallet?
In hoeverre houden burgers de vrijheid om zich afzijdig te houden van de genoemde
Europese digitale identiteit/wallet? In hoeverre is de privacy van burgers gewaarborgd
met een Europese digitale identiteit/wallet? Welke effecten heeft het voor de burger
als er middelen worden geïnvesteerd in een Europese digitale identiteit/wallet?
Antwoord:
Ja. Het gebruik van de wallet, zoals dat volgt uit het voorstel voor een raamwerk
van Europese digitale identiteit, is te allen tijde vrijwillig. Uw Kamer heeft diverse
moties aangenomen op dit onderwerp. Ik heb uw Kamer bij brief d.d. 2 december 2022
(2022D51695) gemeld dat ik aan die moties uitvoering zal geven. Daarmee heb ik toegezegd om nationaal
wettelijk te borgen dat gebruik van de digital wallet te allen tijde vrijwillig is
en niemand vanwege het niet beschikken of gebruiken van een wallet in publieke ruimten
mag worden geweigerd. Ook heb ik toegezegd het gebruik van een wallet nationaal niet
te verplichten en te waarborgen dat onlinetoegang tot overheidsdiensten mogelijk blijft
met de nationale DigiD.
Privacy is een van de belangrijkste waarden bij de ontwikkeling van wallets binnen
het Europese voorstel. Daarnaast bouwt het Europese voorstel voort op de waarborgen
die volgen uit de AVG. Tevens bevat het Europese voorstel aanvullende privacy waarborgen
zoals gescheiden opslag van gegevens en transparantie vooraf van waar de gegevens
voor gebruikt zullen worden (door registratie vooraf).
Burgers worden door de introductie van wallets gefaciliteerd in het voeren van regie
over hun gegevens. Door deze ontwikkeling kunnen zij hun gegevens op makkelijke wijze
ook in andere lidstaten en/of andere toepassingen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan
het huren van een auto of het inschrijven bij een universiteit.
6
Vraag: Hoe worden de bedeelde middelen van het ICTU verdeeld over de projecten? Welke
projecten lopen er en komen er, en hoe worden de middelen daarover verdeeld? Zou er
inzage kunnen komen over de exacte doelen van de hiervoor opgevraagde projecten waarvoor
het ICTU extra middelen ontvangt?
Antwoord:
De ICTU-middelen worden verdeeld over de volgende projecten (een selectie van projecten
met financieel volume groter dan € 0,5 mln.):
– Single Digital Gateway: geeft burgers en bedrijven makkelijk toegang tot digitale
overheidsdienstverlening in de Europese Unie (€ 2,0 mln.);
– NL Design System: het doel is dat de gehele overheid in Nederland samenwerkt aan een
begrijpelijke, gebruiksvriendelijke en toegankelijke online dienstverlening (€ 1,1
mln.);
– Ondersteuning large scale potential pilot Europese Digitale Identiteit: het doel is
om de implementatie van het raamwerk voor de Europese Digitale Identiteit, de ID Wallets
binnen Europa en de implementatie van het Once Only Technical System onder de Single
Digital Gateway verordening te testen en te stimuleren (€ 5,4 mln.);
– Opzet en opschaling Algoritmeregister: in het Algoritmeregister publiceren steeds
meer overheidsorganisaties de algoritmes die zij gebruiken in hun werk (€ 1,1 mln.);
– Programma Realisatie Interbestuurlijke Datastrategie (Kamerstukken II 2021/22, 26 643, nr. 797): de Interbestuurlijke Datastrategie streeft naar verantwoorde inzet van data voor
maatschappelijke opgaven, waarmee het bijdraagt aan de doelen van het programma Werk
aan Uitvoering en de werkagenda Waardengedreven Digitaliseren (€ 7,5 mln.);
– Overheidsbrede cyberoefening: deze oefening heeft als doel om overheidsbrede samenwerking
te stimuleren, te oefenen met cyberincidenten en best practices te delen (€ 0,5 mln.).
7
De wijziging van € 2,4 mln heeft betrekking op interne overboekingen ter financiering
van de personeelskosten voor het begrotingsjaar 2023; gedeeltelijke ICT-kosten; en
een eenmalige bijdrage aan een TNO-project voor het stimuleren van cyberweerbaarheid.
Dit zijn uitgaven ten behoeve van het DTC-beleid, er is dus geen sprake van een afname
van de uitgaven aan het DTC.
Integendeel, de beschikbare budgetten nemen komende jaren toe tot structureel € 9,0
miljoen per jaar vanaf 2027, verdeeld over het beleidsinstrument en het apparaatsartikel.
Deze bedragen zijn momenteel voldoende om uitvoering van haar taken, zoals vastgelegd
in het wetsvoorstel Bevordering digitale weerbaarheid bedrijven. Deze bedragen zorgen
voor financiële dekking voor zowel de personeelsuitgaven als de materiële uitgaven
voor wat betreft het verstrekken van algemene en specifieke dreigingsinformatie aan
bedrijven en het stimuleren van samenwerking tussen bedrijven.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P.J. Valstar, voorzitter van de vaste commissie voor Digitale Zaken -
Mede ondertekenaar
S.R. Muller, adjunct-griffier
Bijlagen
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen | Niet deelgenomen |
---|---|---|---|
VVD | 34 | Voor | |
D66 | 24 | Voor | |
PVV | 16 | Voor | |
CDA | 14 | Voor | |
PvdA | 9 | Voor | |
SP | 9 | Voor | |
GroenLinks | 8 | Voor | |
PvdD | 6 | Voor | |
ChristenUnie | 5 | Voor | |
FVD | 5 | Tegen | |
BBB | 4 | Voor | |
DENK | 3 | Tegen | |
SGP | 3 | Voor | |
Groep Van Haga | 2 | Tegen | |
Volt | 2 | Voor | |
BIJ1 | 1 | Tegen | |
Ephraim | 1 | Niet deelgenomen | |
Fractie Den Haan | 1 | Voor | |
Gündogan | 1 | Niet deelgenomen | |
JA21 | 1 | Voor | |
Omtzigt | 1 | Voor |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.