Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden : Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden
36 083 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2022 (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake de opvang van ontheemden uit Oekraïne)
Nr. 3 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 1 juli 2022
De vaste commissie voor Justitie en Veiligheid, belast met het voorbereidend onderzoek
van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst
van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
De vragen zijn op 2 juni 2022 voorgelegd aan de Minister van Justitie en Veiligheid.
Bij brief van 29 juni 2022 zijn ze door de Minister van Justitie en Veiligheid beantwoord.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van
het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie, Van Meenen
De adjunct-griffier van de commissie, Burger
1
Wat is de dekking van de budgettaire middelen voor o.a. de noodopvangplekken en verstrekkingen
aan Oekraïense ontheemden?
De kosten van de opvang van Oekraïense ontheemden worden gedekt uit de generale middelen.
Deze zijn met deze ISB toegevoegd aan de begroting van JenV.
2
Onder welke omstandigheden kunnen kosten voor asielopvang ten laste worden gebracht
van het Official Development Assistance (ODA)-budget? Voldoet de opvang van Oekraïense
ontheemden aan de voorwaarden de daarmee samenhangende kosten ten laste van het ODA-budget
te brengen? :
Wat betreft de reguliere ODA-asieltoerekening:
Alleen de kosten van eerstejaarsopvang en een aantal aan de opvang gerelateerde kosten
worden toegerekend aan ODA, dit betreft de kosten van COA, Nidos, scholing van kinderen,
een groot deel van de kosten van rechtsbijstand, een groot deel van de kosten van
de tolken bij IND en de inzet van VWN.
Daarbij geldt dat alleen de kosten de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC landen
mogen worden toegerekend als deze voldoen aan de eisen die de OESO daaraan stelt.
Wat betreft de opvang van Oekraïners in Nederland:
De OESO/DAC kwalificeert de eerstejaarsopvang van Oekraïense vluchtelingen in principe
als ODA aangezien het vluchtelingen uit een DAC-land betreffen. Hiervoor gelden ook
dezelfde voorwaarden die de OESO stelt aan asielzoekers, zie antwoord op vraag 1.
Zo kwalificeert OESO/DAC bijvoorbeeld de kosten in het kader van integratie niet als
ODA. Uiteindelijk beslist het kabinet of dergelijke uitgaven ook daadwerkelijk uit
het ODA-budget worden bekostigd.
3
Welk gedeelte van het ODA-budget wordt momenteel aangewend voor de eerstejaars opvang
van asielzoekers?
De reguliere asieltoerekening eerstejaarsopvang betreft in 2022 (bij eerste suppletoire
begroting) 9,7% van het totale ODA-budget. Dit percentage is exclusief de bijdrage
van ODA (EUR 150 miljoen) voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen.
4
Kan worden voorzien in een overzicht welke kosten het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers
(COA) maakt inzake Oekraïense ontheemden? Hoe wordt voorzien in de budgettaire gevolgen
voor het COA bij de opvang en begeleiding van Oekraïense ontheemden?
Het Centraal Orgaan Asielzoekers maakt inzake de opvang van ontheemde Oekraïners geen
kosten, omdat de opvang van ontheemden uit Oekraïne niet door COA maar de gemeenten
geschiedt. Vandaar dat er met deze ISB ook geen budgettaire middelen voor COA komen.
5
Welke overwegingen liggen ten grondslag aan de beslissing in de incidentele suppletoire
begroting(en) het COA niet extra budget toe te kennen?
Het COA krijgt geen extra budget in deze incidentele begroting, omdat het COA niet
betrokken is bij de opvang van Oekraïners.
6
Kan worden voorzien in een overzicht per gemeente van respectievelijk het aantal opvangplaatsen
voor Oekraïense ontheemden, asielzoekers en statushouders inclusief, indien van toepassing,
de mate waarin aan deze taakstellingen wordt voldaan?
Op 27-5-2022 stonden er 40.800 personen bij het COA in de systemen geregistreerd.
De onderverdeling per gemeente en soort opvang is bijgevoegd in de eerste tabel onder
het antwoord van de laatste vraag (vraag 13). Door alle actuele verplaatsingen naar
verschillen locaties kunnen aantallen afwijken per peilmoment. (Bron: COA, aantallen
afgerond op 10-tallen. Aantallen kleiner dan 5 zijn aangegeven als <5).
Daarnaast werden op 3-6-2022 40.552 Oekraïense ontheemden opgevangen. Dit betreft
zowel Crisis Noodopvang (CNO) als de «gewone» Noodopvang (NO). De onderverdeling per
veiligheidsregio is bijgevoegd in tweede tabel onder het antwoord van de laatste vraag
(vraag 13).
Op 1 juni 2022 bedroeg de achterstand voor de taakstelling huisvesting vergunninghouders
3.828 personen.
Voor een onderverdeling per gemeente verwijs ik u naar onderstaande website:
Overzicht huisvesting vergunninghouders 1 juni 2022 | Publicatie | rijksoverheid.nl
7
Kunt u de recente Meerjaren Productie Prognose naar de Kamer sturen?
Binnenkort ontvangt uw Kamer een brief welke ingaat op de actuele situatie in de asielketen
ten opzichte van de verwachtingen vanuit de recente Meerjaren Productie Prognose.
Tegelijkertijd wordt de reactie gedeeld op schriftelijke Kamervragen1 die de regering heeft ontvangen van het lid Podt (D66) over hoe de prognoses voor
de asielopvang in de afgelopen jaren tot stand zijn gekomen. In beide stukken zal
de regering uitgebreid ingaan op het totstandkomingsproces van de meerjarige productie
prognose (MPP). De verdere openbaarstelling van de MPP wordt uitgewerkt, zoals toegezegd
in de brief2 die met uw Kamer is gedeeld over de uitkomst daarvan wordt de Kamer vervolgens geïnformeerd.
8
Kun u een overzicht geven van alle locaties die (zullen) worden gebruikt voor de opvang
van Oekraïense vluchtelingen?
Het overzicht houden op de locaties die (zullen) worden gebruikt voor de opvang van
Oekraïense vluchtelingen is een taak van gemeenten, gecoördineerd door de Veiligheidsregio’s.
Op Rijksniveau wordt gestuurd op het totale aantal plekken in Noodopvang, Crisis Noodopvang
en (het ontwikkelen van) semi-permanente opvang. Op 3-6-2022 waren er 48.167 gerealiseerde
plekken in de noodopvang en 2.424 plekken in de crisis noodopvang. Zie voor een uitsplitsing
van aantal plekken naar Veiligheidsregio wordt u verwezen naar de tweede tabel onder
het antwoord op de laatste vraag (vraag 13).
9
In hoeveel gevallen zijn de locaties die gebruikt worden voor de opvang van Oekraïense
vluchtelingen ten koste gegaan van ondernemers die deze panden/ruimtes huurden? In
hoeveel gevallen werden c.q. worden deze panden gebruikt als tijdelijke woonruimte
door Nederlanders?
Er zijn bij mij geen gevallen bekend waarbij sprake is van opvang ten koste van ondernemers.
Veelal wordt gebruik gemaakt van locaties die door ondernemers zelf beschikbaar zijn
gesteld, zoals hotels, hostels en vakantieparken.
10
Kunt u een overzicht geven van andere maatregelen die in voorbereiding zijn, dan wel
aan besluitvorming voorliggen, inzake de opvang van Oekraïense ontheemden?
Er wordt, ten behoeve van de opvang van ontheemden uit Oekraïne, gewerkt aan in ieder
geval de volgende maatregelen.
• De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid heeft de zorgplicht voor Oekraïense
ontheemden. Er wordt een laatste hand gelegd aan een nieuwe Regeling Medische zorg
voor ontheemden uit Oekraïne (RMO), Omdat de Regeling Medische zorg Asielzoekers (RMA)
voor hen niet van toepassing is, behalve voor Wlz-zorg met verblijf (langdurige zorg).
Het uitgangspunt is dat de medische zorgkosten ten laste van de RMO komen als opvolging
van de tijdelijke vergoeding die nu via de subsidieregeling medisch noodzakelijk zorg
aan onverzekerden (SOV) wordt vergoed.
• De Regeling opvang ontheemden uit Oekraïne (ROOO) is gepubliceerd op 1 maart jl. en
stelt nadere regels over de opvangtaak van burgemeesters, bij activering van de artikelen
2c en 4 van de Wet verplaatsing bevolking (Wvb). Zoals in de regeling staat aangegeven
wordt deze op uitvoerbaarheid geëvalueerd, wat tot eventuele wijzigingen zou kunnen
leiden.
• Het staatsnoodrecht (Wet verplaatsing bevolking, Wvb) geeft de taak voor de opvang
van Oekraïense ontheemden, m.i.v. 1 april jl., aan de burgemeester. Met uw Kamer ben
ik van mening dat het staatsnoodrecht niet langer in werking moet zijn dan strikt
noodzakelijk. Daarom wil ik, zoals ook eerder aan uw kamer gemeld, overgaan op een
andere (tijdelijke) juridische basis. Er zal via de normale wetgevingsprocedure een
voorstel voor een Tijdelijke wet in procedure worden gebracht. Zodra de tijdelijke
wet in werking is getreden (door publicatie in het Staatsblad) zal de werking van
het staatsnoodrecht worden beëindigd.
11
Klopt het dat de totale kosten van € 887 miljoen, bij een aanname voor 50.000 ontheemden
voor 6 maanden, neerkomen op € 35.480 per persoon per jaar, of € 97,20 per persoon
per dag? Beschouwt u dit als een relatief hoog of laag bedrag? Hoe verhouden deze
kosten zich tot de gemiddelde kosten voor de opvang van reguliere asielzoekers per
persoon per dag?
De € 887 miljoen die in de ISB2 beschikbaar is gekomen voor de opvang van Oekraïense
ontheemden is gebaseerd op het betalen aan de gemeenten van een normbedrag van € 100
per beschikbare plek. Ik heb geen oordeel of deze kosten hoog of laag zijn, ze zijn
vergelijkbaar met de kosten die COA gemiddeld maakt bij opvang van asielzoekers in
noodopvang. De gemiddelde kosten voor een reguliere asielzoeker plek is ongeveer € 65.
12
Kunt u het bedrag van € 887 miljoen voor de gemeentelijke en particuliere opvang uitsplitsen?
Hoeveel wordt bijvoorbeeld besteed aan de primaire kosten van opvanglocaties (huur,
gas, water en licht, etc.), personeelskosten (voor begeleiding, ondersteuning, etc.),
eten en drinken, overhead en eventuele overige kosten (zorg, onderwijs etc.)?
Het bedrag van € 887 miljoen, uit de ISB2, is opgebouwd op basis van het normbedrag
van € 100 per plek per dag. Uit dit normbedrag moeten alle direct aan de opvang gerelateerde
kosten worden gefinancierd. Daarbij valt te denken aan (niet limitatief):
• Uitvoeren opvang (waaronder huurkosten)
• Catering op de locatie
• Eenmalige verstrekkingen
• Uitkeringen en verstrekkingen waaronder leefgeld zoals beschreven in het staatsnoodrecht
• Bankkosten
• Uitvoeringskosten van het gemeentelijk apparaat inclusief het verstrekken van leefgelden
met betrekking Oekraïners in opvanglocaties, registratie van plekken en bezetting
etc.
• Energie
• Schoonmaak
• Beveiliging
• Inventaris (opvang)
• Overige exploitatiekosten
• Gebruikersexploitatiekosten
• Administratiekosten
• Indien van toepassing: tolkenkosten, ook met betrekking tot het vertalen van communicatiemiddelen
Er is geen specifieke opbouw van het normbedrag. Het normbedrag wordt zo nodig bijgesteld
op basis van een monitoronderzoek dat binnenkort wordt uitgevoerd.
13
Hoeveel Rijksvastgoedlocaties zijn uitgekozen door gemeentes tot nu toe? Wat voor
soort locaties zijn dit? Welke aanpassingen moeten er worden gedaan?
Van het aangeboden rijksvastgoed aan Veiligheidsregio’s hebben de gemeenten tot nu
toe in twee ervan opvangplekken gerealiseerd: PI Overmaze en Koepelgevangenis Breda.
Dit zijn beiden voormalig gevangenissen en omgebouwd tot noodopvanglocaties. Daarnaast
lopen er nog gesprekken over drie locaties: twee voormalig kantoorgebouwen en één
locatie met loodsen. In deze locaties dienen aanpassingen gedaan te worden zoals:
verkamering (kantoorgebouwen) of plaatsen flexwoningen (loodsen), brandveiligheidsmaatregelen,
klimaatinstallatie, veiligheidsmaatregelen, sanitaire voorzieningen en aanpassen entrees.
Tabel 1 (behorend bij het antwoord op vraag 6)
gemeente
Reguliere opvang
Noodopvang
Provincie Noodopvang
Crisis Noodopvang
Totaal
Achtkarspelen
<5
–
–
–
<5
Almelo
400
–
–
–
400
Almere
810
430
–
–
1.230
Alphen aan den Rijn
<5
–
–
–
<5
Altena
<5
–
–
–
<5
Amersfoort
300
–
–
–
300
Amstelveen
<5
–
–
–
<5
Amsterdam
510
1.250
160
–
1.920
Apeldoorn
400
160
–
–
560
Arnhem
680
170
–
–
850
Assen
980
550
–
–
1.530
Barendrecht
–
–
50
–
50
Beek
<5
–
–
–
<5
Beekdaelen
250
400
–
–
640
Beemster
<5
–
–
–
<5
Bergeijk
<5
–
–
–
<5
Berg en Dal
<5
–
–
–
<5
Bergen op Zoom
10
–
–
–
10
Berkelland
<5
–
–
–
<5
Beuningen
–
–
–
50
50
Beverwijk
<5
–
–
–
<5
Bloemendaal
<5
–
–
–
<5
Bodegraven-Reeuwijk
–
80
–
–
80
Borger-Odoorn
<5
–
–
–
<5
Borne
<5
–
–
–
<5
Breda
<5
–
–
–
<5
Capelle aan den IJssel
<5
–
–
–
<5
Coevorden
450
–
–
–
450
Cranendonck
1.370
–
–
–
1.370
Dantumadiel
<5
–
–
–
<5
De Bilt
10
–
–
–
10
De Fryske Marren
470
–
–
–
470
Delft
10
–
–
–
10
Delfzijl
650
–
–
–
650
De Marne
<5
–
–
–
<5
Den Helder
980
–
–
–
980
Deventer
630
90
–
–
730
Diemen
<5
–
–
–
<5
Doetinchem
<5
–
–
–
<5
Dordrecht
10
–
–
–
10
Dronten
1.020
–
–
–
1.020
Druten
<5
–
–
–
<5
Echt-Susteren
410
–
–
–
410
Edam-Volendam
<5
–
–
–
<5
Ede
<5
–
–
–
<5
Eemsdelta
<5
140
–
–
140
Eindhoven
20
–
–
–
20
Emmen
630
–
–
–
630
Enschede
<5
–
430
–
430
Epe
<5
–
–
–
<5
Ermelo
<5
–
–
–
<5
Geldrop-Mierlo
<5
–
–
–
<5
Gilze en Rijen
1.130
–
–
–
1.130
Goes
–
320
–
–
320
Gorinchem
–
260
–
–
260
Gouda
<5
130
–
–
130
Grave
590
–
–
–
590
Groningen
110
140
–
–
240
Gulpen-Wittem
<5
–
–
–
<5
Haarlem
<5
200
–
–
200
Haarlemmermeer
40
–
–
90
130
Hardenberg
740
–
–
–
740
Harderwijk
720
50
–
–
770
Heemskerk
<5
–
–
–
<5
Heemstede
<5
–
–
–
<5
Heerhugowaard
580
–
–
–
580
Heerlen
370
–
–
–
370
Heiloo
<5
–
–
–
<5
Hellevoetsluis
–
80
–
–
80
Helmond
<5
40
–
–
40
Hendrik-Ido-Ambacht
<5
–
–
–
<5
Hengelo (O)
250
–
–
–
250
Het Hogeland
<5
460
–
–
460
Heusden
<5
–
–
–
<5
Hilversum
<5
20
–
–
20
Hoeksche Waard
<5
360
–
–
360
Hollands Kroon
<5
–
–
–
<5
Hoogeveen
880
–
–
–
880
Horst aan de Maas
<5
–
–
–
<5
Houten
<5
–
–
–
<5
Huizen
<5
–
–
–
<5
IJsselstein
<5
–
–
–
<5
Kaag en Braassem
<5
–
–
–
<5
Kampen
20
90
–
–
110
Katwijk
560
–
–
–
560
Land van Cuijk
<5
–
–
–
<5
Lansingerland
–
–
50
–
50
Leeuwarden
10
560
–
–
570
Leiden
10
90
–
–
100
Leidschendam-Voorburg
<5
–
–
–
<5
Lelystad
10
–
–
–
10
Leudal
490
–
–
–
490
Leusden
10
–
–
–
10
Lisse
<5
–
–
–
<5
Maassluis
<5
70
–
–
70
Maastricht
690
10
–
–
700
Meppel
<5
90
–
–
100
Middelburg
320
170
–
–
490
Midden-Groningen
<5
–
–
–
<5
Moerdijk
<5
–
–
–
<5
Onbekend
190
–
–
–
190
Nijkerk
<5
–
–
–
<5
Nijmegen
330
60
–
–
390
Noordenveld
<5
–
–
–
<5
Noordoostpolder
1.000
–
–
–
1.000
Nunspeet
10
–
–
–
10
Oegstgeest
140
–
–
–
140
Oirschot
–
20
90
–
110
Oisterwijk
440
–
–
–
440
Oldebroek
10
–
–
–
10
Oosterhout
<5
–
–
–
<5
Ooststellingwerf
<5
–
–
–
<5
Opsterland
20
–
–
–
20
Oss
<5
120
–
–
120
Ouder-Amstel
<5
–
–
–
<5
Overbetuwe
<5
–
–
–
<5
Peel en Maas
<5
–
–
–
<5
Pijnacker-Nootdorp
<5
–
–
–
<5
Purmerend
<5
–
–
–
<5
Putten
<5
–
–
–
<5
Raalte
<5
–
–
–
<5
Reimerswaal
<5
–
–
–
<5
Renkum
<5
–
–
–
<5
Rheden
60
–
–
–
60
Ridderkerk
<5
–
–
90
90
Rijswijk
450
–
–
–
450
Roermond
<5
–
–
–
<5
Roosendaal
10
–
–
–
10
Rotterdam
30
–
450
–
480
Schagen
–
–
30
–
30
’s-Gravenhage
80
–
–
–
80
’s-Hertogenbosch
<5
270
–
30
300
Simpelveld
<5
–
–
–
<5
Sittard-Geleen
<5
–
–
–
<5
Smallingerland
640
–
–
–
640
Son en Breugel
<5
–
–
–
<5
Stadskanaal
450
–
–
–
450
Staphorst
<5
–
–
–
<5
Steenwijkerland
<5
–
–
–
<5
Súdwest Fryslân
720
–
–
–
720
Ter Apel (Westerwolde)
1.870
–
–
–
1.870
Terneuzen
<5
–
–
–
<5
Tiel
<5
–
–
–
<5
Tilburg
30
180
–
–
220
Tubbergen
10
–
–
–
10
Tynaarlo
260
–
–
–
260
Tytsjerksteradiel
620
–
–
–
620
Utrecht
570
300
–
–
870
Utrechtse Heuvelrug
590
–
–
–
590
Veenendaal
<5
–
–
–
<5
Veldhoven
130
–
–
–
130
Venray
–
340
–
–
340
Vijfheerenlanden
<5
–
–
–
<5
Vlaardingen
<5
–
–
–
<5
Vlissingen
–
350
–
–
350
Voorst
<5
–
–
–
<5
Waadhoeke
410
–
–
–
410
Waddinxveen
<5
–
–
–
<5
Wageningen
640
–
–
–
640
Weesp
<5
–
–
–
<5
West Betuwe
<5
–
–
–
<5
Westervoort
<5
–
–
–
<5
Wijdemeren
<5
–
–
–
<5
Winterswijk
470
–
–
–
470
Woensdrecht
10
–
–
–
10
Woerden
<5
–
–
–
<5
Zaanstad
10
590
–
–
600
Zaltbommel
<5
–
–
–
<5
Zandvoort
<5
–
–
–
<5
Zeewolde
<5
–
–
–
<5
Zeist
<5
610
–
–
620
Zoetermeer
490
–
–
–
490
Zutphen
730
–
–
–
730
Zwartewaterland
<5
–
–
–
<5
Zwijndrecht
<5
–
–
–
<5
Zwolle
20
–
–
–
20
Totaal
30.040
9.240
1.260
260
40.800
Bron: COA
Tabel 2 (behorend bij het antwoord op vraag 6 en vraag 8)
VR code
VR naam
Noodopvang
Nood opvang
Crisis Noodopvang
Crisis Noodopvang
# gerealiseerd
# bezet
# gerealiseerd
# bezet
VR01
Groningen
1.818
1.227
0
0
VR02
Fryslân
1.703
1.365
50
0
VR03
Drenthe
2.110
1.431
0
0
VR04
IJsselland
1.560
1.482
0
0
VR05
Twente
2.211
1.769
150
0
VR06
Noord- en Oost-Gelderland
1.850
1.571
30
11
VR07
Gelderland-Midden
1.678
1.546
50
0
VR08
Gelderland-Zuid
1.527
1.305
250
61
VR09
Utrecht
3.903
3.866
500
40
VR10
Noord-Holland-Noord
3.122
2.930
100
0
VR11
Zaanstreek-Waterland
874
673
160
66
VR12
Kennemerland
2.114
1.885
58
0
VR13
A'dam Amstelland
2.357
1.780
0
0
VR14
Gooi en Vechtstreek
1.076
1.056
0
0
VR15
Haaglanden
2.016
2.010
0
0
VR16
Hollands-Midden
2.070
1.650
150
14
VR17
Rotterdam-Rijnmond
3.066
2.778
40
21
VR18
Zuid-Holland-Zuid
1.944
1.647
133
38
VR19
Zeeland
1.546
1.016
18
0
VR20
Midden- en West-Brabant
2.384
2.019
200
0
VR21
Brabant-Noord
1.840
1.388
0
0
VR22
Brabant-Zuidoost
1.407
1.288
85
40
VR23
Limburg-Noord
1.397
1.213
150
5
VR24
Limburg-Zuid
1.158
1.041
300
47
VR25
Flevoland
1.436
1.215
0
0
TOTAAL
48.167
41.151
2.424
343
Bron: LCVS
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P.H. van Meenen, voorzitter van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid -
Mede ondertekenaar
M.C. Burger, adjunct-griffier
Bijlagen
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
VVD | 34 | Voor |
D66 | 24 | Voor |
PVV | 17 | Tegen |
CDA | 14 | Voor |
PvdA | 9 | Voor |
SP | 9 | Voor |
GroenLinks | 8 | Voor |
PvdD | 6 | Voor |
ChristenUnie | 5 | Voor |
FVD | 5 | Tegen |
DENK | 3 | Voor |
Groep Van Haga | 3 | Tegen |
JA21 | 3 | Voor |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 2 | Voor |
BBB | 1 | Voor |
BIJ1 | 1 | Voor |
Fractie Den Haan | 1 | Voor |
Gündogan | 1 | Voor |
Omtzigt | 1 | Voor |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.