Brief regering : Verlenen verklaring van geen bezwaar voor 438 woningen Kronenburg
32 847 Integrale visie op de woningmarkt
Nr. 1371
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 juli 2025
Op 3 juli heb ik de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een mandaatinstructie
gegeven om een verklaring van geen bezwaar (vvgb) te verlenen aan het college van
burgemeester en wethouders van Amstelveen voor de ontwikkeling van 438 woningen in
de wijk Kronenburg. Hiermee wordt invulling gegeven aan afspraken die eerder door
het Rijk met de gemeente Amstelveen zijn gemaakt over het verbeteren van de leefomgeving
in de wijk Kronenburg.1
Het voormalig kantorengebied Kronenburg is een specifieke en uitzonderlijke locatie.
De wijk ligt in een stedelijke omgeving in Amstelveen naast de bestaande studentencampus
Uilenstede. In de loop van de tijd is het kantorengebied leeg komen te staan met verpaupering
van het gebied tot gevolg. Deze omstandigheden zetten de ruimtelijke kwaliteit, economische
vitaliteit, leefbaarheid en veiligheid van het gebied sterk onder druk met een uitstraling
naar de naastliggende gebieden, waaronder de studentencampus Uilenstede. De gemeente
Amstelveen wil daarom al geruime tijd het kantorengebied transformeren door het toevoegen
van studentenwoningen, om zo de leefomgeving van het gebied te verbeteren en te voorzien
in de grote vraag naar studentenhuisvesting in de regio Amsterdam. Ook een grote meerderheid
van de Kamer is voor ontwikkeling van studentenwoningen in de wijk Kronenburg.2
Kronenburg ligt echter recht onder de aanvliegroute van de Buitenveldertbaan, in de
nabijheid van Schiphol, waar er risico’s zijn ten aanzien van gezondheid en externe
veiligheid. In het Luchthavenindelingbesluit Schiphol (LIB) is daarom vastgelegd dat
in dit gebied (LIB 4) slechts zeer beperkt nieuwe woningen mogen worden toegevoegd.
In bijzondere gevallen kan voor bouwplannen van meer dan 25 woningen een gemeente
bij de ILT een afwijking van de regels van het Luchthavenindelingbesluit aanvragen
in de vorm van een vvgb. De ILT oordeelt vervolgens of op basis van het LIB een vvgb
kan worden verleend namens de Minister van IenW. Eerdere plannen van de gemeente om
2.500 woningen toe te voegen in het gebied pasten niet binnen de regels van het LIB.
Over de ontwikkeling van woningen in het gebied Kronenburg is jarenlang gediscussieerd.
Om de ontstane impasse te doorbreken en de leefbaarheid van het gebied Kronenburg
te verbeteren hebben medio 2023 de toenmalige Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke
Ordening (VRO) en de toenmalige Minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) besloten
de mogelijkheid voor de ontwikkeling van 438 woningen te verkennen.3 Rijk en de gemeente Amstelveen hebben vervolgens afspraken gemaakt over een ontwikkeling
van het gebied Kronenburg die de leefomgevingskwaliteit van het gebied verbetert door
de ontwikkeling van 438 woningen.4 Om uitvoering te geven aan het politieke besluit om de woningen toe te staan is door
de Minister van IenW besloten dat voor dit specifieke geval de procedure van een aanvraag
voor een vvgb doorlopen kon worden.5
Een vvgb is bedoeld om maatwerk te kunnen bieden in bijzondere omstandigheden. In
de nota van toelichting bij het LIB wordt aangegeven dat een vvgb alleen wordt verleend
als de uitoefening van de taak of bevoegdheid waarvoor toestemming tot afwijking van
het LIB wordt gevraagd, onevenredig wordt belemmerd in verhouding tot het belang dat
wordt gediend met de regel. Hierbij kan het gaan om ruimtelijke plannen met een relatief
beperkte toename van hinder en risico door de luchtvaart in verhouding tot het belang
van het plan voor de leefbaarheid.6
Proces aanvraag vvgb
De gemeente Amstelveen heeft op basis van de met het Rijk gemaakte afspraken een plan
ontwikkeld en dit plan op 11 februari 2025 ingediend bij de ILT als onderdeel van
de aanvraag van de vvgb. De ILT heeft de aanvraag beoordeeld en geconcludeerd dat,
gelet op het afwegingskader dat in de Nota van Toelichting op het LIB is opgenomen,
de ILT de vvgb niet wil verlenen. De ILT oordeelt dat de gemeente onvoldoende heeft
gemotiveerd waarom het belang voor de leefbaarheid van het gebied moet prevaleren
boven het belang van bescherming van toekomstige bewoners tegen vliegtuiglawaai. Ik
heb daarop besloten, in lijn met eerdere besluiten, om een instructie te geven aan
ILT om in dit specifieke geval een vvgb te verlenen. Ik wil hierbij benadrukken dat
Kronenburg een uniek geval is, en het ook de rol van een betrouwbare overheid is om
eerder gemaakte bestuurlijke afspraken na te komen. De instructie aan de ILT is toegevoegd
als bijlage bij deze brief.
De Minister voor VRO en de Minister van IenW hebben medio 2023 op basis van een politieke
afweging besloten de realisatie van een beperkt aantal woningen (438 woningen) toe
te staan, onder voorwaarden dat de leefbaarheid van het gebied daarmee verbetert en
dat er wordt ingezet op het mitigeren van geluidoverlast door o.a. het toepassen van
de laatste inzichten van geluidadaptief bouwen.7
Op basis van het plan van de gemeente Amstelveen, dat onderdeel is van de vvgb-aanvraag,
constateer ik dat er invulling is gegeven aan de voorwaarden die in de bestuurlijke
afspraken zijn meegegeven voor de ontwikkeling van 438 woningen. Uit het plan van
de gemeente blijkt dat wordt ingezet op de verbetering van de leefomgeving. Ook zet
de gemeente in op mitigerende maatregelen zoals geluidadaptieve bouw, tijdelijke bewoning
en kiest de gemeente voor een doelgroep die naar het oordeel van de GGD minder geluidgevoelig
is. Het plan van de gemeente Amstelveen met daarin de onderbouwing van de ontwikkeling
van het gebied Kronenburg, is als bijlage toegevoegd aan deze brief.
Vervolg
De ILT zal namens mij een vvgb verlenen aan het college van burgemeester en wethouders
van Amstelveen voor de ontwikkeling van de 438 woningen. Met deze vvgb kan de gemeente
starten met de ruimtelijke ordeningsprocedures voor realisatie van de 438 (studenten)woningen.
Het Rijk en de gemeente Amstelveen hebben ook afgesproken om na realisatie van de
438 (studenten)woningen te bezien of het toevoegen van meer woningen in het gebied
gezond kan, door onder andere het toepassen van geluidadaptieve bouw en het uitvoeren
van evaluaties en monitoring van de gezondheidseffecten van vliegverkeer in het gebied.8 Hierover blijven de gemeente Amstelveen en het Rijk in gesprek.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
R. Tieman
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R. Tieman, minister van Infrastructuur en Waterstaat