Brief regering : Start internetconsultatie subsidieregeling Samenwerking in Logistieke Keten (SiLK)
34 244 Logistiek en goederenvervoer
Nr. 12
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 mei 2025
Met deze brief wordt de Kamer geïnformeerd over de subsidieregeling Samenwerking in
Logistieke Keten (SiLK). Subsidieregeling SiLK is één van de onderdelen uit het pakket
maatregelen rondom de verbetering van logistieke efficiëntie uit het Meerjarenprogramma Terugsluis Vrachtwagenheffing 2026-2030.1 De invoering van de vrachtwagenheffing in 2026 zorgt voor een prikkel voor ondernemers
om te kiezen voor het gebruik van een schonere vrachtwagen. De netto-opbrengst van
de heffing wordt ingezet voor subsidies voor de verduurzaming en innovatie van de
Nederlandse wegtransportsector. Naast subsidies voor verduurzaming wordt ingezet op
efficiënter wegtransport. Subsidieregeling SiLK draagt bij aan het laatstgenoemde.
Door inefficiëntie in de logistieke keten (van grondstof tot eindgebruiker) worden
meer vrachtwagenkilometers gereden dan wenselijk. Gevolgen hiervan zijn een grotere
belasting van het wegennet, hogere kosten voor transportondernemers en een hogere
CO2-uitstoot. Ketensamenwerking gericht op het verhogen van de beladingsgraad of verminderen
van gereden kilometers blijkt vanuit de ketenpartijen nauwelijks spontaan tot stand
te komen. Wanneer deze samenwerking wel tot stand komt, blijkt deze niet structureel
te zijn. Subsidieregeling SiLK beoogt de samenwerking tussen ondernemers in de logistieke
sector een impuls te geven met als doel het verminderen van het aantal gereden vrachtwagenkilometers
en CO2-uitstoot in Nederland. De efficiëntste kilometer is immers de niet-gereden kilometer.
Subsidieregeling Samenwerking in Logistieke Keten
Ondernemers met logistieke activiteiten (bijvoorbeeld transportbedrijven, verladers,
vervoerders) die een samenwerking in de logistieke keten aan willen gaan kunnen samen
met ten minste twee partners subsidie aanvragen. Zij krijgen met de subsidieregeling
maximaal 75% van de kosten die zij hiervoor maken vergoed, tot een maximum van € 100.000
per aanvraag. Om te waarborgen dat de middelen opgehaald met de vrachtwagenheffing
daadwerkelijk teruggesluisd worden naar de sector, dient ten minste één ondernemer
binnen het samenwerkingsverband houder te zijn zoals bedoeld in Artikel 1 van de Wet
vrachtwagenheffing. Met andere woorden, minimaal één van de deelnemers van de samenwerking
dient heffingsplichtig te zijn. Ter vereenvoudiging van het aanvragen van de subsidie
wordt een format voor het projectplan beschikbaar gesteld op de website van RVO dat
dient als leidraad bij de aanvraagprocedure.
Bedrijven en brancheorganisaties zijn via diverse verkennende gesprekken de afgelopen
maanden meegenomen in de ontwikkeling van deze regeling. Voor het doen van een mkb-toets
was onvoldoende belangstelling. Verwachting is dat de consultatieperiode ook input
vanuit de markt gaat opleveren. Om dit te stimuleren zijn vragen toegevoegd aan de
internetconsultatie die zich specifiek op mkb-ers richten.
Het Meerjarenprogramma Terugsluis Vrachtwagenheffing waar Subsidieregeling SiLK onderdeel
van is, is in nauw overleg met vervoerspartijen TLN, evofenedex en VERN opgesteld.
Deze drie partijen zijn ook betrokken in de ontwikkeling van de regeling. In gesprekken
met zowel ondernemers als de brancheorganisaties werd totstandkoming van deze subsidie
aangemoedigd, omdat breed wordt opgemerkt dat samenwerking in de keten, zoals bedoeld
te stimuleren met deze regeling, niet spontaan tot stand komt. Volgende stap in de
afstemming met stakeholders is de internetconsultatie. Geïnteresseerden kunnen vanaf
30 mei 2025 tot en met 29 juni 2025 reageren op het voorstel voor de SiLK-regeling
en het bijbehorende format ten behoeve van het opstellen van het projectplan.
Middelen voor deze subsidie zijn afkomstig uit de (voorfinanciering van de) netto-opbrengsten
van de vrachtwagenheffing. Het budget voor de regeling in 2025 bedraagt € 3.267.000.
Het is de verwachting dat de subsidieregeling in het vierde kwartaal voor het eerst
wordt opengesteld.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Madlener
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat