Brief regering : Beleidsreactie Governance Meerjaren Productie Prognose migratieketen (MPP)
19 637 Vreemdelingenbeleid
Nr. 2765 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 juli 2021
Hierbij bied ik u de beleidsreactie op het WODC-onderzoek «Governance Meerjaren Productie
Prognose migratieketen» aan.1 Aanleiding is de herijking van de toerekening van de eerstejaarsopvang van asielzoekers
aan de Official Development Assistance (ODA) in 2018/2019. Met de Minister voor Buitenlandse
Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS) is destijds afgesproken dat de governance
van de totstandkoming en besluitvorming over de Meerjaren Productie Prognose (MPP)
inzake asiel wordt versterkt. Het WODC-onderzoek heeft hierbij als doel om inzicht
te krijgen in de voor- en nadelen van het beleggen van de Meerjaren Productie Prognose
(MPP) binnen de migratieketen of bij een externe onderzoeksinstelling. In opdracht
van het WODC heeft Regioplan het onderzoek uitgevoerd. In deze brief zal ik ingaan
op de bevindingen uit dit onderzoek. Ik vertrouw erop dat de uitkomsten van het onderzoek
de verdere ontwikkeling van de MPP als transparant en kwalitatief instrument in een
stroomversnelling brengt.
De Meerjaren Productie Prognose (MPP)
De Meerjaren Productie Prognose (MPP) is een periodiek overzicht van ambtelijke prognoses
voor de organisaties in de migratieketen2, het Ministerie van Justitie en Veiligheid, het Ministerie van Buitenlandse zaken
en de Rechtspraak. Door het bieden van zowel kwantitatieve als kwalitatieve inzichten
aan betrokken organisaties wordt de MPP als belangrijk sturings- en planningsinstrument
gezien. De MPP voorziet in jaarlijkse prognoses die elk halfjaar worden geüpdatet
voor verschillende processen en is een van de bronnen voor de financiële cyclus.
Beleidsreactie
Zoals uit het WODC-onderzoek naar voren komt, kent elk prognose- of doorrekenmodel
zijn unieke eigenschappen en is er niet een ideale vorm. Waarbij de meeste modellen
een hybride vorm toepassen. Wel staat vast dat er wat betreft transparantie en openbaarheid
van de MPP verbeteringen nodig zijn. Dit standpunt deel ik. Hierbij plaats ik wel
de opmerking dat dit niet betekent dat er nog geen waarborgen in gang zijn gezet.
Zoals ook uit het onderzoek blijkt, biedt de betrokkenheid van de verschillende partners
met eigen belangen al een waarborg om oneigenlijke beïnvloeding te voorkomen. De MPP wordt binnen de verschillende gremia die de migratieketen
kenmerken dan ook zorgvuldig afgestemd.
Aanbevelingen
Op basis van de uitkomsten van het WODC-onderzoek reageer ik op de adviezen, mede
namens de betrokken partners:
Advies 1: Richt een externe auditcommissie op die de totstandkoming van de MPP structureel
toetst
Het betreft hier het inrichten van een externe commissie die toeziet op het voorkomen
van een schijn van oneigenlijke beïnvloeding in de totstandkoming van de MPP. Een
vergelijkbare aanbeveling is ook te vinden in de recent gepubliceerde onderzoeken
van EY naar de doorlichting van de vreemdelingen keten en de IND.3Deze aanbeveling neem ik over. Er zal daarbij sprake zijn van een structurele externe
auditcommissie vanaf 2022. Het advies van EY richtte zich daarbij op een externe betrokkenheid
op aanvraag. Echter, de betrokkenheid zal op structurele wijze worden ingericht rondom
het gehele proces van de MPP.
Advies 2: Stel (onderdelen van) de MPP beschikbaar voor openbare inzage
Uit het onderzoek komt naar voren dat de MPP en het onderliggende proces nog onvoldoende
beschikbaar worden gesteld in openbare stukken. Het openbaar stellen van de MPP vergroot
niet alleen de onderlinge kennisuitwisseling van de betrokken partners van de migratieketen,
maar maakt de MPP ook toegankelijker voor externe partijen. Hiermee geef ik tevens
invulling aan de afspraken uit de Uitvoeringsagenda van programma Flexibilisering Asielketen om periodiek prognoses (en feitelijke
ontwikkelingen in de asielketen) te delen en daarbij de onzekerheden aan te geven.
Ik neem daarom de aanbeveling over. De wensen voor openbaarstelling worden onderzocht
om zo de mogelijkheden in kaart te brengen en een afweging te maken voor het jaar
2022.
Advies 3: Kom tot de protocollering van het MPP-proces
Ondanks dat er sprake is van interne verslaggeving rondom de MPP, ontbreekt het volgens
het onderzoek aan een (externe) beschrijving daarbinnen die recht doet aan het huidige
proces rondom de totstandkoming van de MPP. Het uitschrijven en vastleggen van de
processtappen, de inhoud en de rolverdeling van de betrokkenen maakt het gehanteerde
format duidelijk voor allen die belang en/of interesse hebben in de MPP. Ik onderschrijf
deze aanbeveling en zal in 2021 een vernieuwd MPP-protocol opstellen, waarbij de verschillende
ontwikkelingen meegenomen worden (waaronder de externe auditcommissie).
Advies 4: Bied verbeterd inzicht in model en methodiek
De MPP is uitgegroeid tot een complex en technisch instrument dat meerdere onderdelen
kent. Het advies is om verbeterd inzicht te bieden in het model, de gehanteerde methodes
en onderliggende aannamen. Deze aanbeveling neem ik over, de uitlegbaarheid van het
model en de methodiek zie ik als een essentieel onderdeel voor het faciliteren van
interne en externe betrokkenheid en het openbaar maken van de MPP.
Advies 5: Versterk de monitoringsfunctie en (tussentijdse) evaluatie
In het advies staat de wens beschreven om de tussentijdse monitoring en evaluatie
van eerder vastgestelde cycli concreet uit te werken (formeel wordt er twee keer per
jaar een MPP vastgesteld). Deze aanbeveling wordt overgenomen, met een enkele kanttekening.
Inherent aan een prognosemodel is dat er een zekere mate van onzekerheid bestaat.
De evaluatie is al binnen de eerste fase van de MPP-cyclus ingebed en ook vindt er
tussentijdse monitoring plaats. Criteria worden opgesteld om te bezien of een tussentijdse
update van de MPP noodzakelijk is. Ook zal bij evaluaties gebruik worden gemaakt van
historische data om vast te stellen hoe accuraat prognoses zijn geweest en welke lessen
kunnen worden meegenomen.
Advies 6: Verdere inventarisatie van bestaande kennis en expertise op internationaal
vlak
Bovenop de aanbevelingen die beschreven worden in het WODC-onderzoek en ik overneem, is vanuit het Ministerie van Justitie en Veiligheid geadviseerd
onderzoek te doen naar de systematiek van prognose- en doorrekenmodellen buiten Nederland.
Ik onderschrijf het belang van aanvullende inzichten op basis van internationale kennis
en expertise, om zo nieuwe inzichten in de MPP te implementeren, waaronder het binnenhalen
van de kennis en kunde van betrokken partijen uit de externe auditcommissie.
Het rapport biedt de nodige handvatten om bovengenoemde aanbevelingen uit te voeren
en daarnaast door te gaan met het ingezette beleid. Dit valt binnen een breder palet
aan verbeteringen die uitgevoerd worden conform bovenstaande toezeggingen. Hiervoor
zullen gesprekken plaatsvinden met externe partijen om de mogelijkheden voor een externe
auditcommissie te inventariseren. Doordat de MPP een complex en technisch instrument is, wordt gedacht aan meerdere partijen.
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid,
A. Broekers-Knol
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. Broekers-Knol, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid