Nationale ombudsman biedt jaarverslag over 2019 aan

‘Regel regie!’ Dat is de titel van het gezamenlijke jaarverslag van de Nationale ombudsman, de Kinderombudsman en de Veteranenombudsman over 2019. De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, presenteerde vandaag het rapport in de Tweede Kamer.

Nationale Ombudsman Van Zutphen
Nationale Ombudsman Van Zutphen licht het rapport 'Regel regie!' toe.

"We merken uit de vragen en klachten die we van mensen krijgen dat hun hartenkreet is: ik wil regie houden maar ik kan het niet helemaal alleen en heb iemand nodig. Vaak is dat de overheid", lichtte de Nationale ombudsman de titel van het rapport toe. In het jaarverslag wordt onder meer geconcludeerd dat de decentralisatie van overheidstaken de burger en overheid in 2019 niet dichter bij elkaar heeft gebracht, maar de afstand vaak juist groter heeft gemaakt. De Ombudsman deed een oproep aan de Tweede Kamer om slimme en heldere keuzes te maken, zodat beleid en uitvoering toekomstbestendig zijn.

Verantwoording

Ieder jaar biedt de Nationale ombudsman het verslag aan in de Tweede Kamer. Kamervoorzitter Khadija Arib vindt het een belangrijke traditie: "Met het jaarverslag legt de Nationale ombudsman verantwoording af voor de belangrijke taak die hij vervult door op te komen voor mensen die vastlopen in onze samenleving. Het jaarverslag geeft de Kamer direct inzicht in de wijze waarop het overheidsbeleid in de praktijk van alledag bij burgers aankomt. Voor volksvertegenwoordigers kan dit werk zeer nuttig zijn."

De Nationale ombudsman

De Tweede Kamer benoemt de Nationale ombudsman telkens voor een periode van zes jaar. Burgers die een klacht hebben over de overheid kunnen bij dit instituut terecht. De ombudsmannen - soms zijn het vrouwen, zoals Kinderombudsman Margrite Kalverboer - streven ernaar om zo veel mogelijk zichtbaar te zijn in de samenleving. Ze gaan op bezoek op scholen, instanties, en geven workshops en trainingen over bijvoorbeeld klachtbehandeling, conflicthantering of het burgerperspectief in de verhouding tussen burger en overheid.

Het jaarverslag kunt u hier teruglezen.