Nationale ombudsman biedt jaarverslag over 2017 aan

Op woensdag 28 maart 2018 bood Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in de plenaire zaal zijn jaarverslag over 2017 aan. Voor het eerst was dit een gezamenlijke jaarverslag, waar behalve de Nationale ombudsman ook de Kinderombudsman en de Veteranenombudsman aan hebben bijgedragen.

Kamervoorzitter Khadija Arib, substituut-ombudsman Joyce Sylvester, Nationaal ombudsman Reinier van Zutphen en Kinderombudsman Margrite Kalverboer.
Kamervoorzitter Khadija Arib, substituut-ombudsman Joyce Sylvester, Nationaal ombudsman Reinier van Zutphen en Kinderombudsman Margrite Kalverboer in vak-K.

Als burgers een klacht hebben over de overheid kunnen zij terecht bij de Nationale ombudsman. De Tweede Kamer benoemt de Nationale ombudsman telkens voor een periode van zes jaar. Het is het streven van de ombudsmannen om zo veel mogelijk zichtbaar te zijn in de samenleving. Daarom bezoeken ze scholen, veteraneninloophuizen, gaan ze met een bus het land in en staan ze op beurzen zoals de 50+beurs.

'Onzekerheid, stress en spanning'

De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen vertelde in zijn toelichting wat de ombudsmannen merken tijdens de gesprekken met vele kinderen, veteranen en  burgers. “Zij laten ons weten dat er onzekerheid, stress en spanning is, spanning over wat er moet gaan gebeuren, over hoe de toekomst eruitziet en ook over de manier waarop de overheid en anderen met hun belangen omspringen.” Als voorbeeld noemde hij Kinderombudsman Margrite Kalverboer, die heeft gesproken met kinderen in Groningen. “Zij vertellen over wat hun is overkomen en over de spanningen waarin zij leven in de gezinnen. Ikzelf heb gesproken met de ouderen en heb geconstateerd dat op dit moment de sociale cohesie in Groningen onder druk staat.”

Een ander voorbeeld was dat van de Nederlandse Korea-veteraan Pieter Slager, die 66 jaar nadat hij is gesneuveld alsnog een onderscheiding heeft gekregen, na tussenkomst van de Ombudsman. Ook sprak Reinier van Zutphen over de decentralisaties van de overheid. “Het wordt voor burgers moeilijker om bij ons te komen, doordat er allerlei ingewikkelde geprivatiseerde systemen zijn ontstaan waardoor de Ombudsman, en dus het klagen over overheden, op grote afstand van de burgers is gekomen.”

'Van groot belang'

Tweede Kamervoorzitter Khadija Arib vindt het een mooie traditie dat de Ombudsman zijn jaarverslag aan de Kamer aanbiedt en kort toelicht. “Daarmee brengt de Kamer voor iedereen zichtbaar tot uitdrukking hoeveel waarde zij aan de Nationale ombudsman hecht. Via het jaarverslag krijgt de Kamer direct informatie over de wijze waarop het overheidsbeleid in de praktijk van alle dag bij burgers aankomt. En dat kan voor ons werk hier in de Kamer van groot belang zijn.”

Lees het jaarverslag

Lees het jaarverslag op de website van de Nationale ombudsman.