Hoorzitting over tegenstellingen in het onderwijs

De commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hield op maandag 12 september 2016 een hoorzitting over de doorwerking van maatschappelijke tegenstellingen in het onderwijs. Hiervoor waren diverse wetenschappers en praktijkexperts uitgenodigd. Op vrijdag 9 september was het eerste deel van de hoorzitting.

'Twee werelden, twee werkelijkheden

Journaliste Margalith Kleijwegt bracht in het rapport ‘Twee werelden, twee werkelijkheden?’ in kaart hoe docenten omgaan met gevoelige maatschappelijke kwesties in hun klas. Hiervoor bezocht Kleijwegt in de zomer van 2015 diverse hbo-, mbo- en vmbo-scholen. Onderwerpen die in het onderwijs tot discussie leiden zijn bijvoorbeeld de instroom van asielzoekers en, meer recent, de nasleep van de couppoging in Turkije.

Burgerschapsvorming

Het rapport concentreert zich op de vraag hoe maatschappelijke kwesties in het klaslokaal terugkomen en ook daar voor tegenstellingen kunnen zorgen. De commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wil meer duidelijkheid over het onderwerp krijgen door het houden van een hoorzitting. In het najaar volgt een debat met minister Bussemaker om te bekijken of er maatregelen nodig zijn om burgerschapsvorming te stimuleren.

Gesprekken

De gesprekken tijdens de hoorzitting werden geleid door Kamerleden Anouchka van Miltenburg (VVD), Mohamed Mohandis (PvdA), Michel Rog (CDA) en Paul van Meenen (D66). Op maandag 12 september was het tweede deel van de hoorzitting. Op vrijdag 9 september was het eerste deel van de hoorzitting.