Wet van school naar duurzaam werk
24 juni 2025, wetsvoorstel – De Kamer debatteert met minister Bruins (Onderwijs) en staatssecretaris Nobel (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) over een wetsvoorstel over kansengelijkheid voor jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Het doel van de wet is om jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt de juiste begeleiding en ondersteuning te geven. Zo kunnen zij werk vinden en zelfstandig zijn. Dat moet vooral gebeuren met loopbaanbegeleiding nadat zij hun opleiding hebben afgerond. Het gaat om jongeren uit het praktijkonderwijs, het voortgezet speciaal onderwijs en het mbo.
Warme overdracht
Jongeren die behoefte hebben aan ondersteuning krijgen die niet meer nadat ze hun diploma hebben behaald, terwijl ze dan juist een beetje extra aandacht nodig hebben, zegt Krul (CDA). Maatwerk is niet altijd nodig, denkt hij, maar de menselijke maat wel.
Martens-America (VVD) vindt het heel belangrijk dat studenten na hun opleiding passend werk vinden. Zij vindt dat er te weinig aandacht is voor de baankans van een opleiding. Daarom wil ze weten hoe werkgevers betrokken worden bij de uitvoering.
Werkgevers en werknemers praten over wat mogelijk is, maar daar is nog te weinig sturing op, erkent minister Bruins. Hij verwijst naar lopende gesprekken over het sluiten van een pact voor de arbeidsmarkt van de toekomst. Hij vindt het belangrijk dat onderwijs past bij de behoeften in de maatschappij.
Nobelnoemt werkgevers essentieel bij de oriëntatie op werk. Eenvoudigere regels moeten het voor werkgevers aantrekkelijker maken om werk te bieden aan jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Werkdruk
De wet zorgt voor een belangrijke begeleidingstaak, stelt Rooderkerk (D66). De werkdruk voor scholen neemt toe door deze extra taken, denkt ze, maar er is geen overleg geweest met de docenten. Kunnen vakverenigingen en vakbonden voortaan betrokken worden?
Soepboer (NSC) is heel blij dat de nazorg voor afgestudeerden met deze wijziging wordt geregeld. Maar er komt wéér iets op het bordje van de scholen te liggen. Dan moet precies duidelijk zijn wat van hen wordt verwacht, anders doen ze al snel te veel, denkt hij.
Bruins vindt niet dat er sprake is van een extra taak voor docenten, want de loopbaanbegeleiding wordt meestal door andere professionals verzorgd. Er is bovendien extra geld en ondersteuning voor scholen om de begeleiding te regelen.
Middelen
Ceder(ChristenUnie) juicht het van harte toe dat de regering werk maakt van kansengelijkheid in het onderwijs. Maar hij vraagt zich af of er genoeg geld overblijft. Hij wijst op bezuinigingen op het hoger onderwijs en de onderwijskansenregeling.
Er is nooit genoeg geld voor het onderwijs, benadrukt Bruins. Maar de middelen voor de Doorstroompunten en andere instrumenten voor loopbaanbegeleiding worden opgehoogd. De staatssecretaris vult aan dat ook de Participatiewet gewijzigd wordt. De nieuwe wet moet beperkingen voor deze groep jongeren wegnemen.
Regionale samenwerking
Er zijn veel verschillen tussen regio's en opleidingen, constateert Oostenbrink (BBB). Op dit moment lopen studenten en instellingen aan tegen beperkingen door de indeling in onderwijsregio's, maar jongeren moeten niet de dupe zijn van bestuurlijke grenzen, vindt hij.
Uit onderzoek van het ministerie blijkt dat er op dit moment geen behoefte is aan een wijziging van de onderwijsregio's, zegt Bruins. Hij wijst erop dat er ook regionale plannen in de maak zijn.
Studenten in het hoger onderwijs
Westerveld (GroenLinks-PvdA) mist de groep studenten met een functiebeperking die aan hogescholen en universiteiten studeren. Zij wil graag dat de nazorgplicht ook voor hen wettelijk wordt vastgelegd, waar dat nu nog aan de instelling is.
Studenten uit het hoger onderwijs worden niet bij dit wetsvoorstel betrokken omdat er in het hoger onderwijs een grotere nadruk ligt op zelfstandigheid, zegt Bruins. Ook zou dit volgens de minister ten koste gaan van de andere groepen, omdat het uit dezelfde middelen moet worden betaald.
De Kamer stemt op 1 juli over het wetsvoorstel en de tijdens het debat ingediende moties.
Zie ook:
- Het overzicht van de laatste debatten in het kort
- De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.
- Kijk debatten terug via Debat Direct