Wet goed verhuurderschap

22 februari 2023, wetsvoorstel - De Kamer bespreekt met minister De Jonge (Volkshuisvesting) een wetsvoorstel dat vastlegt wat goed verhuurderschap is. Ook krijgen gemeenten meer opties om misstanden te bestrijden.

Excessieve huren, intimidatie, illegale verhuur, slechte huisvesting van arbeidsmigranten en gebrekkig onderhoud. Met het wetsvoorstel komen er meer mogelijkheden, met name voor gemeenten, om dit soort misstanden bij verhuur aan te pakken. Ook komt er bij gemeenten een meldpunt waar huurders terechtkunnen.

Deze wet is onderdeel van een aanpak om de regie op de volkshuisvesting te hernemen, zegt De Jonge. De meeste verhuurders deugen, benadrukt de minister, maar het is niet vanzelfsprekend dat alle verhuurders zich gedragen zoals het hoort.

Corporaties

Ook woningcorporaties komen onder de nieuwe wet te vallen, maar is dat wel logisch? Geurts (CDA) denkt van niet. De Autoriteit woningcorporaties houdt al toezicht en corporaties moeten zich bovendien houden aan de Woningwet. Van der Plas (BBB) valt hem daarin bij: is dit niet allemaal dubbelop?

De Jonge wil geen onderscheid maken tussen woningcorporaties en particuliere verhuurders. Het gaat namelijk om de principiële rechtsbescherming van alle huurders.

Vergunningen

Het wetsvoorstel regelt dat gemeenten in bepaalde gebieden een verhuurvergunning als voorwaarde kunnen stellen voor het mogen verhuren van een woning. Eigenlijk zou er een algemene verhuurvergunning moeten komen, vindt Nijboer (PvdA). Hij wil ook dat een vergunning mag worden geweigerd als iemand in de acht jaar daarvoor een bestuurlijke boete heeft gekregen.

Het moeten aanvragen van een vergunning zorgt voor extra regeldruk, stelt De Groot (VVD) vast. Als er in een buurt geen problemen zijn, zou er volgens hem ook geen vergunningsplicht moeten zijn. Die zou er pas mogen komen als er een melding is van een misstand. Maar de drempel om een vergunningsplicht op te leggen mag ook niet te hoog worden, reageert De Jonge.

Isolatie

Een goed geïsoleerde woning is een basisbehoefte, vindt Klaver (GroenLinks). Huurders zouden volgens hem daarom een wettelijk afdwingbaar recht moeten krijgen op goede isolatie. En als die isolatie toch onvoldoende is, dan is dat reden voor huurverlaging.

De Jonge begrijpt het doel dat Klaver nastreeft, maar hij vindt het geen goed idee om het in dit wetsvoorstel te regelen. Het meenemen hiervan in het woningwaarderingsstelsel is in zijn ogen een betere aanpak. Het korten van huren kan er bovendien voor zorgen dat er minder financiële ruimte is voor verduurzaming.

Discriminatie

Woondiscriminatie is een groot probleem, vinden Van Baarle (DENK) en Boulakjar (D66). Zij willen daarom in de wet opnemen dat verhuurders, bemiddelaars en beheerders maatregelen moeten nemen om dit te voorkomen. En als ze dat structureel niet doen, moeten gemeenten sancties opleggen.

Het wetsvoorstel biedt volgens de minister al mogelijkheden om woondiscriminatie aan te pakken, bijvoorbeeld omdat de keuze voor een huurder moet worden gemotiveerd. De meldplicht voor discriminerende verzoeken waar Van Baarle om vraagt, is volgens De Jonge niet effectief. Het voegt niets toe en vraagt te veel handhaving.

Nederlandse woningzoekenden staan jarenlang op de wachtlijst, zegt Kops (PVV), terwijl statushouders snel een woning krijgen. De regering zou iets moeten doen tegen deze vorm van discriminatie.

Servicekosten

Sommige verhuurders gebruiken hoge servicekosten om op een oneigenlijke wijze extra inkomsten binnen te halen, denken Beckerman (SP) en Grinwis (ChristenUnie). Zij willen dat tegengaan, onder andere door verhuurders te verplichten om bij het aangaan van een huurovereenkomst een volledige kostenspecificatie te geven.

Misbruik van servicekosten neemt toe, erkent De Jonge. Hij wil daarmee aan de slag gaan en heeft er geen bezwaar tegen als hierover iets in de wet wordt geregeld.

De Kamer stemt op 7 maart over het wetsvoorstel en de tijdens het debat ingediende moties.

Zie ook: