Weerstand tegen kentekenplicht trekkers

27 juni 2016, wetsvoorstel - Verplichte kentekenregistratie voor trekkers moet de verkeersveiligheid vergroten. Maar een wetsvoorstel van minister Schultz (Infrastructuur) daartoe stuit op weerstand.

Volgens EU-regels moet er een apk komen voor alle tractoren. Daarnaast heeft de Kamer eerder in moties gevraagd om een kentekenplicht en om een verhoging van de maximumsnelheid voor trekkers naar 40 km/u binnen de bebouwde kom. Schultz kiest voor de in haar ogen meest praktische en goedkoopste vorm, namelijk centrale kentekenregistratie. Maar volgens Van Helvert (CDA) is er geen kentekenplicht nodig om een apk voor trekkers in te voeren. Zo'n plicht zorgt bovendien voor administratieve rompslomp en extra kosten, denken Visser (VVD) en Bisschop (SGP). Ook vrezen zij dat deze wet de deur openzet naar motorrijtuigenbelasting voor trekkers.

Wordt de verkeersveiligheid gediend?

Een kentekenplicht maakt het mogelijk om de technische staat van tractoren beter te controleren, stelt Hoogland (PvdA). Dat verhoogt volgens hem de verkeersveiligheid. Daar zijn Van Helvert, Visser en Bisschop bepaald niet van overtuigd. Bisschop denkt dat het onlangs ingevoerde trekkerrijbewijs er wél effect op heeft. Hij wil geen kentekenregistratie invoeren voordat uit evaluatie is gebleken of het trekkerrijbewijs de verkeersveiligheid verhoogt. De voorgestelde snelheidsverhoging vindt hij in dat licht onverstandig. Hij pleit voor een maximumsnelheid van 25 km/u binnen de bebouwde kom.

SGP, VVD en CDA pleiten voor uitzonderingen

Maak een uitzondering voor landbouwvoertuigen die minder hard kunnen rijden dan 40 km/u, adviseert Van Helvert. Zonder dan ook de aanhangwagens achter die voertuigen uit, stelt Visser. Bisschop bepleit een uitzondering voor trekkers smaller dan 1,30 meter, zoals fruitpluktreintjes, aangezien die zelden op de openbare weg komen. Daar ziet Schultz niets in, want zulke uitzonderingen kunnen ook weer misbruikt worden, bijvoorbeeld door eigenaars van quads.

Levenslange rijontzegging bij herhaald alcoholmisbruik

Hoogland wil een levenslange rijontzegging voor bestuurders die meer dan vijf keer zijn gepakt met te veel alcohol op. Eerder had de minister gezegd dat zij dit zou regelen, maar de Kamer wacht er al twee jaar op, aldus Hoogland. Schultz vindt het ingewikkeld dat het amendement wordt ingediend bij dit wetsvoorstel, omdat het daar in principe niets mee te maken heeft. Bovendien betreft het een zaak waar Veiligheid en Justitie over gaat. Over hoe het nu verder moet met het amendement en het wetsvoorstel, stuurt zij binnen een week een brief naar de Kamer.

De Kamer debatteert op een nog te bepalen datum verder over het wetsvoorstel.

Zie ook: