Begroting I en M besproken

1 november 2016, begroting - Bij de behandeling van de laatste begroting van minister Schultz en staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu gaat het niet alleen over 2017. Een aantal woordvoerders maakt ook de balans op.

Hoe heeft het beleid van de bewindslieden van Infrastructuur en Milieu de afgelopen jaren uitgepakt? Het antwoord hangt af van het perspectief van de woordvoerder.

  • Van Tongeren (GroenLinks): het enthousiasme van de minister is aanstekelijk, maar helaas vaak gericht op de verkeerde zaken
  • Smaling (SP): te veel bevoegdheden zijn gedecentraliseerd, maar de Omgevingswet ziet er goed uit
  • Van Helvert (CDA): helaas is er fors bezuinigd op aanleg en onderhoud van infrastructuur
  • Madlener (PVV): de opbrengst van de autobelastingen is nauwelijks gegaan naar wegen maar grotendeels naar de "linkse hobby's van het kabinet"

Mobiliteit, files en beprijzen

Mede door de aantrekkende economie neemt de mobiliteit weer toe en dreigen er opnieuw files te ontstaan. Hoe moet de overheid hierop reageren?

  • Ouwehand (PvdD): richt woonwijken en bedrijventerreinen zo in dat openbaar vervoer een aantrekkelijke optie wordt
  • Bisschop (SGP): het beter benutten van de binnenvaart kan files voorkomen
  • Visser (VVD): ga door met het verbreden en het aanleggen van wegen en besteed het openbaar vervoer vaker aan
  • Van Tongeren: meer asfalt is geen oplossing, zoek de oplossing in beter openbaar vervoer
  • Hoogland (PvdA): betalen per kilometer is een effectieve manier om het autoverkeer te verminderen
  • Madlener: rekeningrijden jaagt mensen met een kleine beurs de auto uit

Verkeersveiligheid

Het Verbond van Verzekeraars heeft vastgesteld dat het aantal ongelukken na een jarenlange afname weer toeneemt. Het pleidooi van het verbond voor een deltaplan verkeersveiligheid krijgt bijval van Smaling. De minister moet dit soort signalen serieus nemen, zegt Belhaj (D66). Dik (ChristenUnie) streeft naar een halvering van het aantal verkeersslachtoffers. Doe meer onderzoek naar de oorzaak van ongelukken, suggereert onafhankelijk Kamerlid Houwers.

Visser heeft een aantal ideeën om de verkeersveiligheid te verbeteren: richt provinciale en gemeentelijke wegen beter in, vergroot de pakkans en verhoog de straffen. Ook Bisschop wil mensen aanpakken die de verkeerveiligheid in gevaar brengen. Zorg ervoor dat buitenlandse verkeersovertreders hun boetes niet ontlopen, suggereert Van Helvert. Flits niet meer om de staatskas te spekken, zegt Madlener, maar alleen om onveilige situaties aan te pakken.

Klimaatakkoord

Tijdens de Klimaattop in Parijs zijn afspraken gemaakt om de mondiale temperatuurstijging te beperken. Daarvoor is het belangrijk dat de wereldwijde CO2-uitstoot daalt. Hoe kan Nederland daaraan een bijdrage leveren?

  • Smaling: stel een klimaatcommissaris aan en richt een klimaatfonds op
  • Mulder (CDA) bepleit een ontwikkelingsbank voor de transitie naar een CO2-neutrale economie
  • Dijkstra (VVD): draagvlak voor klimaatbeleid bereik je niet met doemscenario's en betutteling maar met een positieve benadering
  • Cegerek (PvdA), Van Veldhoven (D66) en Dik benadrukken het belang van een circulaire economie
  • Ouwehand: stimuleer duurzame keuzes, zoals vegetarisch of veganistisch eten

Luchtvervuiling

Nederlanders leven gemiddeld vier maanden korter door de uitstoot van stikstofdioxide in het verkeer en negen maanden korter door de uitstoot van fijnstof. Er is dan ook voldoende aanleiding voor een nationaal actieplan, betoogt Cegerek. Daarbij moet volgens Dik gezondheid centraal staan.

Sommige gemeenten willen luchtvervuiling aanpakken door vervuilende auto's te weren. Geef hun de ruimte, vraagt Van Veldhoven. Maar niet alle woordvoerders zijn positief over gemeentelijke milieunormen. Volgens Visser komen die neer op het "pesten" van mensen met een oude auto of bestelbus. Ook Van Helvert ziet niets in "een lappendeken aan milieuzones".

Het debat wordt op 3 november voortgezet met de reactie van de minister en de staatssecretaris.

Zie ook:

  • Het overzicht van de laatste debatten in het kort
  • De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (het stenogram). Deze zijn maximaal vier uur na het uitspreken beschikbaar.