Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Gabriëls en De Hoop over de brug bij Urmond
Vragen van de leden Gabriëls en De Hoop (GroenLinks-PvdA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de brug bij Urmond (ingezonden 22 september 2025).
Antwoord van Minister Tieman (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 14 oktober
2025)
Vraag 1
Klopt het dat er geen alternatieve oeververbinding voor fietsers en voetgangers wordt
gerealiseerd als de brug bij Urmond voor anderhalf jaar wordt gesloten voor renovatie?
Antwoord 1
Rijkswaterstaat zal geen alternatieve oeververbinding realiseren tijdens de renovatiewerkzaamheden
aan brug Urmond. De renovatie van brug Urmond maakt onderdeel uit van de grote instandhoudingsopgave
van Rijkswaterstaat en zorgt ervoor dat de brug na renovatie weer decennia mee kan.
Hinder is daarbij helaas niet te voorkomen binnen de technische, financiële, juridische
en ruimtelijke randvoorwaarden.
Vraag 2
Is onderzocht hoeveel fietsers en voetgangers dagelijks gebruik maken van de brug?
Antwoord 2
De gemeente Stein heeft, als wegbeheerder, een onderzoeksbureau ingeschakeld om de
verkeersintensiteit op en rondom de tijdelijke sluiting van de brug in kaart te brengen.
Hierbij wordt ook het gebruik door fietsers en voetgangers betrokken. In het kader
van dit onderzoek wordt in werkgroep B, onderdeel van de bredere klankbordgroep, samen
met de gemeente, omwonenden en Rijkswaterstaat gewerkt aan het opstellen van passende
verkeersmaatregelen.
Vraag 3
Welke diensten en voorzieningen in Urmond zijn slechts «aan de andere kant van de
brug» beschikbaar, en door de renovatie dus minder goed bereikbaar?
Antwoord 3
Alle voorzieningen en diensten blijven bereikbaar door via brug Berg naar de andere
kant van Urmond te gaan, hetzij met een extra reistijd van circa 6 minuten voor autoverkeer,
10 minuten voor fietsers en 40 minuten voor voetgangers.
Vraag 4
Welke andere opties zijn er om ouderen, mensen die minder ver kunnen fietsen en mensen
die geen auto hebben tegemoet te komen?
Antwoord 4
Tijdens de renovatie van brug Urmond past Arriva de dienstregeling aan door een andere
route via brug Berg te rijden. De capaciteit van de bussen wordt ook uitgebreid om
de omleiding te kunnen faciliteren. Binnen de gemeente Stein rijdt momenteel een wensauto.
Samen met de leden van werkgroep B en de gemeente Stein wordt onderzocht of deze dienstverlening
kan worden uitgebreid. In werkgroep B worden ook andere maatregelen onderzocht die
de meer kwetsbare groepen betrokkenen kunnen faciliteren.
Vraag 5
Als een tijdelijke brug geen optie is, waarom dan geen fietspont? Wat zou een tijdelijke
pont voor fietsers en voetgangers kosten, als deze bijvoorbeeld 12 uur per dag in
bedrijf is?
Antwoord 5
De mogelijkheden die een oversteek over water kan bieden worden op dit moment nader
onderzocht door de klankbordgroep. Daarbij spelen factoren als veiligheid, technische
uitvoerbaarheid, kosten en regelgeving een bepalende rol. Mocht daaruit een haalbaar
alternatief naar voren komen, dan blijft de vraag in hoeverre dit alternatief daadwerkelijk
bijdraagt aan het oplossen van de bereikbaarheidsproblemen die worden voorzien tijdens
de sluiting van de brug.
Op dit moment zijn de kosten nog niet bekend.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R. Tieman, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.